Gå til innhold

Volkswagen lanserer helelektrisk varebil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

43 kWh? Det var ikke akkurat mye. Så derfor så er det litt interessant hva slags kjøreforhold bilet er designet for med tanke på rekkevidden. Full last opp og ned bakker som i Norge, eller half last på en pannekake-flat by i Tyskland?

 

Rikelig til lokal distribusjon, og så er det lunsj. Lasting og lossing tar og tid.

 

Med potensiale som snekkerbil med kjøring av sag, lading av småverktøy og trykkluft.

 

Og vel så viktig, ståhøgde for direktører. Med luxus interiør pakke, nettverk og 2 stk 30" OLED skjermer. Er jo hyllevare hos Knaus, og kan vere i markedet lenge før Tusla 3.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 3
Lenke til kommentar

43 kWh? Det var ikke akkurat mye. Så derfor så er det litt interessant hva slags kjøreforhold bilet er designet for med tanke på rekkevidden. Full last opp og ned bakker som i Norge, eller half last på en pannekake-flat by i Tyskland?

 

Jeg fatter ikke hva de holder på med, lage biler som er tilnærmet ubrukelige når en kan lasse på med trippelt kapasitet om ikke mer. Og maks 40 kW hurtiglading? Virker som de gjør bilene dårlige med vilje, men de ønsker vell heller å selge en med diesel motor.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

43 kWh? Det var ikke akkurat mye. Så derfor så er det litt interessant hva slags kjøreforhold bilet er designet for med tanke på rekkevidden. Full last opp og ned bakker som i Norge, eller half last på en pannekake-flat by i Tyskland?

 

For ein elbil er forbruket meir eller mindre det same om det går opp og ned eller flatt. Energien han brukar ekstra på å komme opp, får han att når han når han køyrer ned att. Det er sjølvsagt ein fordel om han har full last på veg ned og køyrer tom opp att. :-)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme type, men med nødvendig rekkevidde.

( Selv om rekkevidden betyr lite når "ladetiden" er  4 minutter.)

 

" Den 175-liters hydrogentanken kan fylles på mindre enn fire minutter og gir en total rekkevidde på 422 km"

 

 

http://www.carscoops.com/2016/09/hyundais-hydrogen-powered-h350-fcv.html

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

 

Samme type, men med nødvendig rekkevidde.

( Selv om rekkevidden betyr lite når "ladetiden" er  5 minutter.)

 

 

http://www.carscoops.com/2016/09/hyundais-hydrogen-powered-h350-fcv.html

 

Bare synd det ikke er noen plass å "lade". I tillegg til at det er en konsept bil. 

 

 

Nei, som andre transport-verktøy må fyllestasjoner og  verktøyet  gå hånd i hånd. 

Dette er ikke noe nytt.

Lenke til kommentar

Eg ser ikkje det heilt store problemet med rekkjevidda for ein bil som er tenkt brukt til varetransport i byar. Mykje stopp og gå, men ikkje mange km kvar dag. Han kan fint lade over natta på ein vanleg 16A-kurs, og hurtiglade i lunchpausa om ikkje det er nok. Om han har ein fast base som utgangspunkt for alle turar, til dømes eit lager i bye, kan han òg hurtiglade der under lasting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg ser ikkje det heilt store problemet med rekkjevidda for ein bil som er tenkt brukt til varetransport i byar. Mykje stopp og gå, men ikkje mange km kvar dag. Han kan fint lade over natta på ein vanleg 16A-kurs, og hurtiglade i lunchpausa om ikkje det er nok. Om han har ein fast base som utgangspunkt for alle turar, til dømes eit lager i bye, kan han òg hurtiglade der under lasting.

Ja, en fin bybil. Så kunne vi  snart få forbud mot forurensede varetransport i byer og tettsteder der den lokale forurensningen ødelegger mest.

( Og for varetransport både i og utenfor byene,  kunne vi  bruke Hydrogen-elektriske.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eg ser ikkje det heilt store problemet med rekkjevidda for ein bil som er tenkt brukt til varetransport i byar. Mykje stopp og gå, men ikkje mange km kvar dag. Han kan fint lade over natta på ein vanleg 16A-kurs, og hurtiglade i lunchpausa om ikkje det er nok. Om han har ein fast base som utgangspunkt for alle turar, til dømes eit lager i bye, kan han òg hurtiglade der under lasting.

Ja, en fin bybil. Så kunne vi  snart få forbud mot forurensede varetransport i byer og tettsteder der den lokale forurensningen ødelegger mest.

( Og for varetransport både i og utenfor byene,  kunne vi  bruke Hydrogen-elektriske.)

Nah, det skal vere plass til varene òg. Med unnatak av Hyundai, som lanserte ein minibuss med 400 km rekkjevidde, trur ikkje eg det var nokon som lanserte noko med hydrogen på denne messa. Tyskarane har helt slutta å snakke om hydrogen. Dei har brent for mange pengar på feilslåtte hydrogenprosjekt, samstundes som dei ser at batteri fungerer i dag og vert betre for kvart år som går.

 

Fleire presenterte elektriske planar, men dei var mindre konkrete. M.a. Daimler og MAN. Daimler har m.a. ein semi-autonom 26-tonnar som dei seier skal vere klar i 2018:

http://www.automotiveworld.com/news-releases/daimler-commercial-vehicles-urban-traffic-future-autonomous-electric-connected/

http://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko.xhtml?oid=13760710

  • Liker 2
Lenke til kommentar

43kw batteri? 20 mils rekkevidde når den er tom og kjører i 50kmh? Maksfart på 80kmh?40KWH semi-hurtiglading?

Hvorfor planlegger ikke VW en kommende 11KW modell med maksfart på 55kmh og rekkevidde på 4 til 5 mil? Da hadde jo bilen blitt billigere i tillegg til å egne seg enda bedre til ultralokal gårdsplass kjøring.

Hvorfor ikke lage en modell som bruker lett tilgjengelige AA batterier også, oppladbare AA batterier selvsagt?

Hva skulle vi gjort uten VW?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sløvt å ikke nevne prislapp. 2 millioner kroner?

 

Tja. Hvor mye dyrere er en varebil før toll i forhold til en Golf. Blir samme forholdet + litt til om dei er først.

Blir jo bare et nytt sluttdrev med kapsling som er forskjellen.

Da blir det ca 150 000 for Golfen + 100 000 for batterier + 100 000 for stor varebil/ ekstra blikk plater.

 

Og til Tesla frikene er det bare en ting å si; ring Musken å be na pent om å få opp farten på modellutvalget. Levering om 2 år hva er det, klimakrisen er nu !

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

43 kWh? Det var ikke akkurat mye. Så derfor så er det litt interessant hva slags kjøreforhold bilet er designet for med tanke på rekkevidden. Full last opp og ned bakker som i Norge, eller half last på en pannekake-flat by i Tyskland?

 

Jeg fatter ikke hva de holder på med, lage biler som er tilnærmet ubrukelige når en kan lasse på med trippelt kapasitet om ikke mer. Og maks 40 kW hurtiglading? Virker som de gjør bilene dårlige med vilje, men de ønsker vell heller å selge en med diesel motor.

VW gjør det de alltid gjør, nemlig å ikke lage biler som kommer i direkte konkurranse med fossilbilene deres, som jo er deres hovedgeskjeft. Klart de prøver å skjerme hovedgeskjeften sin. Framsynte? Nope...

Lenke til kommentar

 

 

43 kWh? Det var ikke akkurat mye. Så derfor så er det litt interessant hva slags kjøreforhold bilet er designet for med tanke på rekkevidden. Full last opp og ned bakker som i Norge, eller half last på en pannekake-flat by i Tyskland?

Jeg fatter ikke hva de holder på med, lage biler som er tilnærmet ubrukelige når en kan lasse på med trippelt kapasitet om ikke mer. Og maks 40 kW hurtiglading? Virker som de gjør bilene dårlige med vilje, men de ønsker vell heller å selge en med diesel motor.

VW gjør det de alltid gjør, nemlig å ikke lage biler som kommer i direkte konkurranse med fossilbilene deres, som jo er deres hovedgeskjeft. Klart de prøver å skjerme hovedgeskjeften sin. Framsynte? Nope...

Bra fremsynt at dei som kan bruke en varebil med kort rekkevidde får solgt sin gamle til en god pris. "er slik next version taktikk"

Er jo bare å legge 150 000 til på bordet så får Du dobbelt batteri, og - 300 kg nyttelast.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...