Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Må helsepersonell i Norge følge retningslinjene etter arbeidstid?

NextoN

Anbefalte innlegg

Hadde en diskusjon med noen familiemedlemmer som mener at de ikke har lov til noe annet å anbefale norske myndigheter sine råd til privat personer etter arbeidstid. 

Eksempel hvis jeg spør en som er lege om det er trygt å ta vaksiner, så har han ikke lov til å si noe annet enn det som retningslinjene sier. Selv om han/hun eventuelt sitter på motstridene opplysninger.

Litt rart spørsmål muligens, men syns det virket rart at man ikke kan gå imot helsevesenet selv om man jobber i helsevesenet som eks sykepleier, lege osv.

Noen som vet om dette stemmer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det stemmer ikke helt. Det er jo stadig leger i media som anbefaler lavkarbo, og det støttes definitivt ikke av myndighetene.

Leger trenger heller ikke alltid å følge retningslinjer i arbeidstid. Retningslinjer betyr ikke nødvendigvis regler.

Men, hvis de er helt rabiate blir de regnet som å ikke være skikket til å være helsepersonell. Så det er en kjerne av sannhet i dette.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64#KAPITTEL_2

§ 7.Øyeblikkelig hjelp

Helsepersonell skal straks gi den helsehjelp de evner når det må antas at hjelpen er påtrengende nødvendig. Med de begrensninger som følger av pasient- og brukerrettighetsloven § 4-9, skal nødvendig helsehjelp gis selv om pasienten ikke er i stand til å samtykke, og selv om pasienten motsetter seg helsehjelpen.

Ved tvil om helsehjelpen er påtrengende nødvendig, skal helsepersonell foreta nødvendige undersøkelser.

Plikten gjelder ikke i den grad annet kvalifisert helsepersonell påtar seg ansvaret for å gi helsehjelpen.

Lenke til kommentar

"den helsehjelpen de evner" er et viktig poeng, ikke alle typer helsepersonell har alle typer evner. De fleste kan jo ringe ambulanse og gjøre livreddende førstehjelp, men det er jo forhåpentligvis noe alle ville gjort.

Ellers har alle mennesker plikt til å hjelpe dem som er i nød. Fra en artikkel, dette gjelder altså alle:

"Du kan få både bot og inntil tre måneders fengsel blir du tatt for å gå rett forbi. Skulle vedkommende omkomme som en følge av manglende hjelp, kan du få seks måneders fengsel."

Alle har jo også plikt til å si fra om f.eks. terroraksjoner og drap man vet andre skal gjøre i fremtiden.

Endret av Kablam
Lenke til kommentar

Hvis man er helsepersonell og går forbi noen som holder på å dø og bare ignorerer dem vil jeg tro man kan bli fratatt lisens, eller få en advarsel, der flere advarsler fører til at man mister lisensen.

Men dette er jo rett og rimelig, det å gå forbi en døende person uten å ringe ambulanse tyder jo på at man er mer enn en smule ond.

Endret av Kablam
Lenke til kommentar

Ja mye synsing på temaet. 

Nei, du har fått greie svar på dine spørsmål om hva lov og praksis er. At du avfeier svara som synsing fordi de ikke ble slik du hadde  tenkt deg, er ditt problem.

Er helt enig med deg angående greie svar. Men vet ikke hvordan du fikk inntrykk av at jeg avfeier svarene? Fordi synsing er jo det, vi har jo ingen juridisk dokumentasjon på at du kan miste lisensen. Heller ingen dokumenterte tilfeller der det har blitt fratatt lisens.

Du skriver at det er mitt problem, hvem har sagt at det er et problem? Jeg bryr meg lite av hva fasiten er, jeg vil bare ha fasiten :). Greie svar er greit, men bevis er åpenbart bedre, noe som er mulig å få tak i vil jeg regne med i dette tilfelle.

Lenke til kommentar

Det er i helsepersonelloven du finner hva som gjelder. Det man må spørre seg hvem som er helsepersonell på hvilket tidspunkt. Den som er autorisert etter § 48, er helsepersonell dygnet rundt. Den som ikke er det, er bare helsepersonell når vedkommende yter helsehjelp, som f.eks medhjelper på sykehjem. Vedkommende er da fri for helsepersonells plikter på fritiden. Vedkommende er da bare underlagt den allmenne hjelpeplikten, mens helsepersonell i tillegg til den allmenne hjelpeplikten også har særskilte plikter etter helsepersonelloven. Som f.eks nevnt i samband med prinsippet om nødvendig helsehjelp.

Når man leser loven nøye sammen med forskriftene, så er det angitt når hvilke bestemmelser gjelder.

Første eksempel er fra § 2 "Loven gjelder helsepersonell". Det er ikke angitt at loven gjelder helsepersonell bare i arbeid, men alle - alltid.

Andre eksempel er fra § 4 "Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig.". Her pekes det spesifikt på arbeidssituasjonen og arbeidets karakter.

Flere eksempler foruten plikten til å yte nødvendig helsehjelp, at helsepersonell også er det på sin fritid er fra § 8, punkt 2. At man ikke kan innta rusmidler som man vil på fritiden. Fra § 32 kan du lese "Uten hinder av taushetsplikt etter § 21 skal helsepersonell av eget tiltak gi opplysninger til den kommunale helse- og omsorgstjenesten, når det er grunn til å tro at en gravid kvinne misbruker rusmidler på en slik måte at det er overveiende sannsynlig at barnet vil bli født med skade". Denne paragrafen gjelder vare seg du jobber eller ikke. Den gjelder også på fritiden.

Og siste eksempel, men ikke minst, er taushetsplikten. Den gjelder jo selvfølgelig også på fritiden...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man er helsepersonell og går forbi noen som holder på å dø og bare ignorerer dem vil jeg tro man kan bli fratatt lisens, eller få en advarsel, der flere advarsler fører til at man mister lisensen.

Men dette er jo rett og rimelig, det å gå forbi en døende person uten å ringe ambulanse tyder jo på at man er mer enn en smule ond.

Det var her jeg oppfattet det som synsing, pga Kablam skriver at han vil tro at man kan bli fratatt lisens. Men ingen konkrete bevis.

Fordi synsing er jo det, vi har jo ingen juridisk dokumentasjon på at du kan miste lisensen.

Det var henvist til helsepersonelloven. Du leste den selvfølgelig, men var det noe der du ikke forsto? Så vidt jeg kan se, får du svar på dine spørsmål der.

Helsepersonelloven er lagt fram her. Det er fint, men jeg må ha oversett et punkt du åpenbart har lest. Kan du hjelpe meg finne der det står at man kan bli fratatt lisensen ved et tilfelle som nevnt over? 

Lenke til kommentar

Helsepersonelloven er lagt fram her. Det er fint, men jeg må ha oversett et punkt du åpenbart har lest. Kan du hjelpe meg finne der det står at man kan bli fratatt lisensen ved et tilfelle som nevnt over? 

Jeg synset fordi det ER mange tolkninger når man tolker lover. Det finnes ingen regel som sier svart på hvitt at en lege som går forbi en døende person blir fratatt lisensen uten advarsel.

Man vet jo aldri helt sikkert om legen egentlig så personen. Hvordan skal man bevise det? Eller kanskje det er en ellers utmerket lege i arbeidstiden som den dagen for eksempel hadde et nervøst sammenbrudd på fritiden, som gjorde at han var ute av stand til å handle normalt eller lignende. Det å ha en forbigående dårlig dag på fritiden er ikke grunn til å miste lisensen, med det stresset det er i helsevesenet er det nok mange som er helt kake når arbeidsdagen er slutt.

Derfor vil saken og legen bli vurdert individuelt.

Hvis du leser saker på nettet får helsepersonalet som regel først en advarsel hvis de gjør noe galt, og mulighet til å forbedre seg.

Og etter en advarsel blir de fratatt lisens om det skjer igjen.

Det finnes forøvrig ingen saker i Norge der helsepersonell har gått forbi en døende person uten at noen har ringt ambulanse. I hvertfall ikke i de offentlige sakene på nettet. Det kan være fordi det ikke er så mange døende personer liggende rundt på gaten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du hjelpe meg finne der det står at man kan bli fratatt lisensen ved et tilfelle som nevnt over? 

Det ligger mye her, men du må lete selv: http://www.shpn.no/S%C3%B8kiavgj%C3%B8relser.aspx?Sok=&Cat=62

Siden viser saker der helsepersonell har mottatt en avgjørelse etter helsepersonelloven kap 11, og som siden klager på avgjørelsen. Jeg viser til denne siden fordi den er både oversiktlig, lettlest og har greie søkefunksjoner.

Leser du flere saker, ser du et mønster i at det i utgangspunktet skal mye til, og være forholdsvis grovt. gjerne over tid flere ganger.

Jeg kan selv ikke huske å ha lest noen gang om at en lege har fått tilbakekallet sin autorisasjon etter å ha gått forbi en person med behov for nødvendig helsehjelp. Sett det på spissen, skjer det hver dag i Oslo med legene som går på jobb og går forbi tiggere, uteliggere og andre UFB.

Men jeg kan love at en lege mister sin autorisasjon hvis han står som tilskuer ved f.eks en bilulykke og det er personer som er hardt skadd eller mister livet som følge av manglende helsehjelp. Noen annen må jo selvfølgelig være tilstede som vitne og/eller gjenkjenne ham som lege.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...