Karsa Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Hei, Har nylig fått oppsigelse av eieren, som skal flytte tilbake i leiligheten. Oppsigelsen har blitt gjort via epost, ut i fra det jeg har forstått så er ikke dette helt korrekt men, det er ikke det som er selve problemet. Jeg har en standard kontrakt fra forbrukerådet ved leie av bolig. Det største problemet er at jeg har lyst til å flytte før kontrakten går ut, jeg og kona har sagt oss villige til å hjelpe med å finne ny mulig leietaker, men eieren har sagt at det passer ikke for henne og hun ikke har tid til dette. Vi har videre spurt om en mulig reduksjon av leie om vi flytter ut tidligere(siden vi skal flytte ut av Oslo), men vi ble møtt med en noe negativ holding med at eier selv bor i et kollektiv og har selv oppsigelses tid og hun kan ikke gi noen form for reduksjon av leie. Har jeg noen rettigheter i denne situasjonen som gjør at jeg kan få en reduksjon av leie? Tusen takk for oppmerksomheten. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Hvis eier selv skal flytte inn er det rimelig at han ikke ønsker en ny leietaker, så eneste håp da er vel at dere kan lokke han til å selv disponere leiligheten før oppsigelsesdatoen. Enten for å flytte inn tidligere enn han må ut av sitt nåværende bosted, eller for å ha tilgang til leiligheten for å pusse opp litt før han flytter inn. Uansett må enten dere eller utleier betale boutgifter for to boliger i en flytteperiode. Det er slett ikke uvanlig at man må det. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Ut i fra kontakten er det gjerne en gjensidig oppsigelses tid enten du eller eier sier opp. Du er forpliktet til å betale leie ut denne perioden, og har ingen krav på å slippe tidligere, på samme måte som eier ikke har. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Sannsynligvis må du betale ut oppsigelsestiden. Kanskje du kan spørre utleier om tillatelse til korttids framleie, for eksempel via Airbnb? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå