Gå til innhold

Bruk av belte i buss


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er verdt å merke seg at en del busser uten ståplasser har lov til å kjøre raskere enn busser med ståplasser.

 

Buss klasse 1 kan ikke lovlig kjøre i mer enn 70km/t, mens klasse 2 kan kjøre i 80.

Klasse 3 (uten ståplasser) kan kjøre i 100km/t.

 

Klasse 2 og 3 har krav til setebelter på alle sitteplasser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde du vært mer fornøyd om de samtidig fjernet alle stå-plasser ettersom det da var konsekvent, selv om det ville fått store konsekvenser på kollektivtrafikken?

 

Ja det hadde iallefall vist at det er sikkerheten de bryr seg om, og ikke pengene fra bøter.

 

Du er klar over at det er folk som får lønn som gir bøtene? Hvor mye tror du de får i timen? Tror du noen bøter er nok til å betale for lønnen?

 

Du forandrer argumentene dine hver gang det forrige blir "slaktet" og de blir desverre ikke noe bedre :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at en del busser uten ståplasser har lov til å kjøre raskere enn busser med ståplasser.

 

Buss klasse 1 kan ikke lovlig kjøre i mer enn 70km/t, mens klasse 2 kan kjøre i 80.

Klasse 3 (uten ståplasser) kan kjøre i 100km/t.

 

Klasse 2 og 3 har krav til setebelter på alle sitteplasser.

Men hvor hardt slåes det ned på?

Flybussen kjører på motorvei (90), usikker om de faktisk har ståplasser, men de blir ofte ganske fulle

 

Beltepåbudet er idiotisk så lenge alle busser ikke har krav om belter OG at det er ståplasser

Mange bybusser i Trondheim har ikke belter i det hele tatt, selv om de kan kjøre i 70+ og alle bussene har ståplasser og i rushen så er de pakket fulle

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Du får ikke bot for ikke å bruke belte hvis det ikke er et belte til deg. Målet med gebyret er å sikre at beltene som finnes blir brukt, ikke at alle bruker belte. 

Som jeg sa, at busselskapene ikke har kapasitet til å dekke sete- og beltebehovet er et annet problem. Å si at det er løsningen på belteproblemet er enda mer absurd. Alle nye krav vil medføre overgangsfaser. 

Lenke til kommentar

At dette er ett kompromiss mellom sikkerhet og fleksibilitet er vanskelig for mange å godta.

Men de hadde strengt tatt 3 valg:

- la det være som før, det går med flere liv og flere skader enn det som er nødvendig noe som koster staten mye.

- fjerne alle ståplasser og innføre krav til alle. Kapasiteten på kollektivtrafikken i storbyene ville vel blitt halvvert og betydelig dyrere da færre kunne ha reisr

- krav til de som har mulighet til å bruke det, ingen påvirkning på kollektivtrafikken og færre folk dør og blir skadet enn om ingen bruker.

 

Er ikke veldig vanskelig å se at det siste valget er det som funker best både for kollektivtrafikken og for sikkerheten.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tar buss hvor det er skolevei, det er titalls ungdommer som tar denne bussen for å komme seg på skolen. Det er så fullt både om morgenen og ettermiddagen at dørene nesten ikke går opp. Der folk må stå hele veien, men man får bot ved å ikke ha på seg sikkerhetsbelte, hvor er logikken? Tenk om bussen hadde kræsjet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tar buss hvor det er skolevei, det er titalls ungdommer som tar denne bussen for å komme seg på skolen. Det er så fullt både om morgenen og ettermiddagen at dørene nesten ikke går opp. Der folk må stå hele veien, men man får bot ved å ikke ha på seg sikkerhetsbelte, hvor er logikken? Tenk om bussen hadde kræsjet?

Se for deg om bussen kræsjer, alle sittende har på sikkerhetsbelte.

Så se for deg at ingen har belte.

Så at halvparten ikke får bli med fordi det ikke er igjen sitteplasser, og du må betale dobbel pris for at ståplasser er ulovlig.

 

Er at ingen har belte det beste alternativet der?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det beste er at ALLE har belte, men i disse bybussene med skoleungdom så er det sjelden belter for sittende uansett

 

Hjelper lite til ingenting at halvparten i bussen er sikret, for de som ikke er sikret vil ta knekken på de som er sikret + at magebelte har nær null sikring og leveres ikke en gang på ny biler lengre, men nye busser leveres fortsatt med det siden det er billigere

Lenke til kommentar

Det beste er at ALLE har belte, men i disse bybussene med skoleungdom så er det sjelden belter for sittende uansett

 

Hjelper lite til ingenting at halvparten i bussen er sikret, for de som ikke er sikret vil ta knekken på de som er sikret + at magebelte har nær null sikring og leveres ikke en gang på ny biler lengre, men nye busser leveres fortsatt med det siden det er billigere

Magebelter sørger for at man f.eks ikke faller ut av bussen eller blir kastet rundt inni bussen. Jo færre som blir kastet rundt jo bedre, for da er sjansen mindre for å bli truffet av noen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg synest eit påbud er heilt greit. Det er dyrt om du skadar deg og det kan gå ut over andre om du blir kasta gjennom bussen. Dei som står vil sjølvsagt ikkje kunne unngå det, men det betyr ikkje at det ikkje hjelp om dei som har tilgang til belte brukar det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tar buss hvor det er skolevei, det er titalls ungdommer som tar denne bussen for å komme seg på skolen. Det er så fullt både om morgenen og ettermiddagen at dørene nesten ikke går opp. Der folk må stå hele veien, men man får bot ved å ikke ha på seg sikkerhetsbelte, hvor er logikken? Tenk om bussen hadde kræsjet?

Se for deg om bussen kræsjer, alle sittende har på sikkerhetsbelte.

Så se for deg at ingen har belte.

Så at halvparten ikke får bli med fordi det ikke er igjen sitteplasser, og du må betale dobbel pris for at ståplasser er ulovlig.

 

Er at ingen har belte det beste alternativet der?

 

Sa jeg noe som helst om at det er best at ingen har belte? Grunnen til at det er kontroll er jo for å ivareta sikkerheten. Det burde vært flere busser da, sånn at alle fikk sitte med belte på. 

Lenke til kommentar

I teorien ja, men i praksis drives det som et selskap som suger store mengder penger fra alle uten å gi spesielt mye tilbake.

 

Jeg er 50 år.  

I løpet av livet har jeg fått dette fra Staten:

 

  • 16 år gratis skole
  • 8 uker full lønn ved sykdom
  • 5 store og små operasjoner inkludert 20 sykehusdøgn
  • 10 måneder full lønn ved fødselspermisjon
  • Et ukjent beløp i medisiner mot kronisk sykdom gjennom 30 år.  Disse har igjen sørget for å holde meg i 100% jobb.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...