Tåkefyrste Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Hadde du vært mer fornøyd om de samtidig fjernet alle stå-plasser ettersom det da var konsekvent, selv om det ville fått store konsekvenser på kollektivtrafikken? Ja det hadde iallefall vist at det er sikkerheten de bryr seg om, og ikke pengene fra bøter. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Så det er ikke sikkerhet å kreve at de som kan bruke belte bruker det altså... Potensiellt 20 skadde vs 50 skadde i en kollisjon er altså likegyldig sikkerhetsmessig? 4 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Ja siden de gir blaffen i disse strenge sikkerhetskravene for å få plass til flere folk på bussen så virker de ganske likegyldige. Penger skal inn i statskassa vet du. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Og med holdningene folk viser får de sikkert inn mye Men tviler på at det dekker opp de utgiftene staten har på de som blir skadet forde de ikke bruker belte i buss... 4 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Det er verdt å merke seg at en del busser uten ståplasser har lov til å kjøre raskere enn busser med ståplasser. Buss klasse 1 kan ikke lovlig kjøre i mer enn 70km/t, mens klasse 2 kan kjøre i 80. Klasse 3 (uten ståplasser) kan kjøre i 100km/t. Klasse 2 og 3 har krav til setebelter på alle sitteplasser. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Hadde du vært mer fornøyd om de samtidig fjernet alle stå-plasser ettersom det da var konsekvent, selv om det ville fått store konsekvenser på kollektivtrafikken? Ja det hadde iallefall vist at det er sikkerheten de bryr seg om, og ikke pengene fra bøter. Du er klar over at det er folk som får lønn som gir bøtene? Hvor mye tror du de får i timen? Tror du noen bøter er nok til å betale for lønnen? Du forandrer argumentene dine hver gang det forrige blir "slaktet" og de blir desverre ikke noe bedre 4 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Nei for argumentene deres er jo så overbevisende? Politiet får jo lønn de også, staten tjener da altså ikke på fartsbøter. Hahaha. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Det er verdt å merke seg at en del busser uten ståplasser har lov til å kjøre raskere enn busser med ståplasser. Buss klasse 1 kan ikke lovlig kjøre i mer enn 70km/t, mens klasse 2 kan kjøre i 80. Klasse 3 (uten ståplasser) kan kjøre i 100km/t. Klasse 2 og 3 har krav til setebelter på alle sitteplasser. Men hvor hardt slåes det ned på? Flybussen kjører på motorvei (90), usikker om de faktisk har ståplasser, men de blir ofte ganske fulle Beltepåbudet er idiotisk så lenge alle busser ikke har krav om belter OG at det er ståplasser Mange bybusser i Trondheim har ikke belter i det hele tatt, selv om de kan kjøre i 70+ og alle bussene har ståplasser og i rushen så er de pakket fulle 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Hvorfor det? Du får ikke bot for ikke å bruke belte hvis det ikke er et belte til deg. Målet med gebyret er å sikre at beltene som finnes blir brukt, ikke at alle bruker belte. Som jeg sa, at busselskapene ikke har kapasitet til å dekke sete- og beltebehovet er et annet problem. Å si at det er løsningen på belteproblemet er enda mer absurd. Alle nye krav vil medføre overgangsfaser. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 (endret) At dette er ett kompromiss mellom sikkerhet og fleksibilitet er vanskelig for mange å godta. Men de hadde strengt tatt 3 valg: - la det være som før, det går med flere liv og flere skader enn det som er nødvendig noe som koster staten mye. - fjerne alle ståplasser og innføre krav til alle. Kapasiteten på kollektivtrafikken i storbyene ville vel blitt halvvert og betydelig dyrere da færre kunne ha reisr - krav til de som har mulighet til å bruke det, ingen påvirkning på kollektivtrafikken og færre folk dør og blir skadet enn om ingen bruker. Er ikke veldig vanskelig å se at det siste valget er det som funker best både for kollektivtrafikken og for sikkerheten. Endret 25. september 2016 av aklla 1 Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Jeg tar buss hvor det er skolevei, det er titalls ungdommer som tar denne bussen for å komme seg på skolen. Det er så fullt både om morgenen og ettermiddagen at dørene nesten ikke går opp. Der folk må stå hele veien, men man får bot ved å ikke ha på seg sikkerhetsbelte, hvor er logikken? Tenk om bussen hadde kræsjet? 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 (endret) Jeg tar buss hvor det er skolevei, det er titalls ungdommer som tar denne bussen for å komme seg på skolen. Det er så fullt både om morgenen og ettermiddagen at dørene nesten ikke går opp. Der folk må stå hele veien, men man får bot ved å ikke ha på seg sikkerhetsbelte, hvor er logikken? Tenk om bussen hadde kræsjet?Se for deg om bussen kræsjer, alle sittende har på sikkerhetsbelte.Så se for deg at ingen har belte. Så at halvparten ikke får bli med fordi det ikke er igjen sitteplasser, og du må betale dobbel pris for at ståplasser er ulovlig. Er at ingen har belte det beste alternativet der? Endret 25. september 2016 av aklla Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Det beste er at ALLE har belte, men i disse bybussene med skoleungdom så er det sjelden belter for sittende uansett Hjelper lite til ingenting at halvparten i bussen er sikret, for de som ikke er sikret vil ta knekken på de som er sikret + at magebelte har nær null sikring og leveres ikke en gang på ny biler lengre, men nye busser leveres fortsatt med det siden det er billigere Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Hvem er ansvarlig for at barn bruker setebelte i f.eks. skolebussen? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Det beste er at ALLE har belte, men i disse bybussene med skoleungdom så er det sjelden belter for sittende uansett Hjelper lite til ingenting at halvparten i bussen er sikret, for de som ikke er sikret vil ta knekken på de som er sikret + at magebelte har nær null sikring og leveres ikke en gang på ny biler lengre, men nye busser leveres fortsatt med det siden det er billigere Magebelter sørger for at man f.eks ikke faller ut av bussen eller blir kastet rundt inni bussen. Jo færre som blir kastet rundt jo bedre, for da er sjansen mindre for å bli truffet av noen. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Eg synest eit påbud er heilt greit. Det er dyrt om du skadar deg og det kan gå ut over andre om du blir kasta gjennom bussen. Dei som står vil sjølvsagt ikkje kunne unngå det, men det betyr ikkje at det ikkje hjelp om dei som har tilgang til belte brukar det. 1 Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Jeg tar buss hvor det er skolevei, det er titalls ungdommer som tar denne bussen for å komme seg på skolen. Det er så fullt både om morgenen og ettermiddagen at dørene nesten ikke går opp. Der folk må stå hele veien, men man får bot ved å ikke ha på seg sikkerhetsbelte, hvor er logikken? Tenk om bussen hadde kræsjet?Se for deg om bussen kræsjer, alle sittende har på sikkerhetsbelte.Så se for deg at ingen har belte. Så at halvparten ikke får bli med fordi det ikke er igjen sitteplasser, og du må betale dobbel pris for at ståplasser er ulovlig. Er at ingen har belte det beste alternativet der? Sa jeg noe som helst om at det er best at ingen har belte? Grunnen til at det er kontroll er jo for å ivareta sikkerheten. Det burde vært flere busser da, sånn at alle fikk sitte med belte på. Lenke til kommentar
Kalevala Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Her er det bare staten som vil ha både i pose og sekk. Staten er ikke en person. Staten er et fellesskap. Du er staten. Jeg også. 2 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 I teorien ja, men i praksis drives det som et selskap som suger store mengder penger fra alle uten å gi spesielt mye tilbake. Lenke til kommentar
Kalevala Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 I teorien ja, men i praksis drives det som et selskap som suger store mengder penger fra alle uten å gi spesielt mye tilbake. Jeg er 50 år. I løpet av livet har jeg fått dette fra Staten: 16 år gratis skole 8 uker full lønn ved sykdom 5 store og små operasjoner inkludert 20 sykehusdøgn 10 måneder full lønn ved fødselspermisjon Et ukjent beløp i medisiner mot kronisk sykdom gjennom 30 år. Disse har igjen sørget for å holde meg i 100% jobb. 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå