Gå til innhold

Bruk av belte i buss


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Haha, hjelpe meg her var det høy moralføring. Det er altså ingen som synes det er kvalmt å bruke sivile spanere for å dele ut bøter på filleting som dette? Neidaså.

 

Et ekstra dødsfall, eller livsvarig skade f.eks. lam, fordi du flyr i noen når bussen smeller i fjellveggen er ikke en filleting.

 

Det handler ikke om moral, det handler om respekt for andre.

 

Prøv å forstå argumentene som blir gitt istedenfor å avfeie dem.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk, man kan få isbiter i hodet når man går på gaten om vinteren, kanskje det er på tide med å innføre hjelmpåbud? Spanere på hvert hjørne som tar penger fra deg om du velger å ikke bruke den.

Og gårdeiere som ikke rydder takene for is på vinteren får på pukkelen...

 

Det jeg synes er kvalmt er egoistiske personer som potensielt sett kan sette andre unødvendig i fare. Det være seg de som dropper belte i buss, råkjørere osv osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk, man kan få isbiter i hodet når man går på gaten om vinteren, kanskje det er på tide med å innføre hjelmpåbud? Spanere på hvert hjørne som tar penger fra deg om du velger å ikke bruke den.

Du lever i en ganske svart-hvit verden du, gjør du ikke?

Er enten alt hele tiden eller ingenting.

 

Har du på bilbelte når du kjører? Du kan bli dø i en ulykke selv om du har det på så da er det jo ikke noe vits, eller?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du lever i en ganske svart-hvit verden du, gjør du ikke?

Er enten alt hele tiden eller ingenting.

 

Har du på bilbelte når du kjører? Du kan bli dø i en ulykke selv om du har det på så da er det jo ikke noe vits, eller?

 

 

Jeg bruker bilbelte, som sagt det har ingenting med saken å gjøre, det er måten staten opererer på for å få inn bøter som er kvalmende. Men ja, jeg skulle sett at det var valgfritt, kun av prinsipp.

 

Er det ikke så mange her inne som er mot et overvåkningssamfunn? Dette blir jo så og si det samme.

 

Så du kjenner meg etter et par poster? Spar meg personkarakteristikken.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

Jeg prøver bare å følge din logikk, enten beskytte seg mot alt eller ingenting. Bruker man bilbelte bør man også bruke hjelm hele tiden osv.

 

Det var valgfritt og nesten ingen valgte å gjøre det, derfor blir det innført tvang, selv om det går ut over din høyt verdsatte personlige frihet til å sitte i buss uten ett tøystykke over magen.

 

Det burde kanskje være valgfritt ja, en buss med to rom, ett for de med og ett for de uten. Ved i kræsj skal de med belte reddes først, så kan de uten ta ansvar for sitt valg.

Så klart vegg mellom slik at de uten ikke kræsjer i dem med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har SVV lov å utføre kontroller i sivile klær? Politiet må være ikledd uniform og refleksvest/synlighetsklær for at kontrollen skal være "gyldig".

 

Kvar står det?

Sivilt politi har jo samme handlingsrom som uniformert politi.

At myndigheitspersonen enten det er SVV eller politiet må legitimere sin myndigheit er sjølvsagt viktig, men eg kan ikkje huske å ha sett noke krav om at politiet må være ikledd uniform og refleksvest for å kunne skrive ut bøter.

 

Eg reknar med at politiet og vegvesenet har eit HMS-system som seier at dei skal bruke refleksvest ved arbeid langs vegen, men slikt som ein beltekontroll utført av sivilkledd kan nok lett utførast utan å måtte stå i vegbana, og dermed ikkje utløyse eit behov for å bruke refleks under arbeidet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det jeg fortsatt ikke forstår er hva som gjøres med de som står i bussen. Det må da være like farlig.

Som regel når jeg tar bussen er det minst like mange som står som de som sitter. Jeg kan godt ta på meg belte mens jeg sitter, men jeg må som regel reise meg opp en holdeplass før jeg skal av ettersom det tar såpass lang tid å presse seg gjennom flere titalls folk. Vil jeg da få bot for å ta av beltet før jeg skal av?

Jeg kan ikke vente til bussen stopper fordi jeg som sagt må bruke tid på å presse meg bort til utgangen og da vil bussen ha forlatt holdeplassen allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel. Alle bussene jeg har vært på i Akershus har belter på setene, men er så fulle at man som regel ender opp med å stå. Spesielt ved skolestart og -slutt da det kommer 30-40 skoleelever inn i en allerede full buss. Dette er busser man står på i ca 30-40 minutter (så ikke langdistanse, men det er heller ikke bybusser). Det er slike forhold jeg har vært vant med hele mitt kollektive liv, derfor virker denne regelen merkelig på meg. Alle busser har jo også skilt med antall ståplasser så det er tydelig at de er beregnet for at folk skal stå i dem.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så utrolig merkelig at man vil at flest mulig skal bruke belte?

De som står er like utrygge som før, de som sitter er tryggere med belte. Totalt sett større trygghet og færre skader.

 

Å nekte ståplasser ville fått enorme konsekvenser på kollektivtrafikken, men å få folk til å ta på beltet har ingen what so ever konsekvens for kollektivtrafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjære folk. Belte i buss er bare positivt. Det eneste syltynne argumentet imot er "personlig frihet", men det argumentet ryker med en gang du tar i betraktning at det er andre mennesker ombord. Hvis du har lyst til å kjøre uten belte, fint, det er din sak og ditt problem. Men jeg skal ikke få deg i trynet under en bussvelt fordi du er så jævla kul og liberal at belte blir for dumt for deg.

Busselskapenes kapasitetsvansker er et helt annet og sidestilt problem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så utrolig merkelig at man vil at flest mulig skal bruke belte?

De som står er like utrygge som før, de som sitter er tryggere med belte. Totalt sett større trygghet og færre skader.

 

Å nekte ståplasser ville fått enorme konsekvenser på kollektivtrafikken, men å få folk til å ta på beltet har ingen what so ever konsekvens for kollektivtrafikken.

Tja, skal man være konsekvent så må man bøtelegge dem også. Man er da vel like skadelig for de rundt seg ved en kollisjon når man står som de som ikke bruker belte?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det så utrolig merkelig at man vil at flest mulig skal bruke belte?

De som står er like utrygge som før, de som sitter er tryggere med belte. Totalt sett større trygghet og færre skader.

 

Å nekte ståplasser ville fått enorme konsekvenser på kollektivtrafikken, men å få folk til å ta på beltet har ingen what so ever konsekvens for kollektivtrafikken.

Tja, skal man være konsekvent så må man bøtelegge dem også. Man er da vel like skadelig for de rundt seg ved en kollisjon når man står som de som ikke bruker belte?

 

 

Står man, har man ikke belte tilgjengelig... Sitter man på et sete med belte og ikke bruker det, er man enten lat, dum eller en tafatt prinsipprytter. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Står man, har man ikke belte tilgjengelig... Sitter man på et sete med belte og ikke bruker det, er man enten lat, dum eller en tafatt prinsipprytter. 

 

 

Hjelper ikke om det er tilgjengelig eller ikke, argumentene til de her inne er jo at man er til fare for andre rundt seg om man ikke bruker belte, noe man like mye er når man står.

Hele greia virker veldig lite gjennomtenkt fra statens side.

 

Som sagt bruker jeg alltid belte selv om det er tilgjengelig, men det betyr ikke at jeg ikke reagerer på denne kontrollvirksomheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...