Gå til innhold

Bruk av belte i buss


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Ser i nyhetene at svært mange i disse dager blir tatt for å ikke bruke belte i buss og får 1500 kr i gebyr. Det jeg ikke helt klarer å forstå er hvordan kontrollørene faktisk klarer å ta disse i og med at det ikke er noe påbud om bruk av belte når kjøretøyet står stille?

 

Klippet fra lovdata:

Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke:

a) når kjøretøyet står stille

 

Slik jeg ser det har svært mange, om ikke alle, blitt ilagt gebyr uten at statens veivesenet har hatt hjemmel til å gjøre dette. Da de ikke har noen mulighet til å se om folk faktisk ikke har brukt belte når bussen var i bevegelse? Dersom jeg hadde blitt tatt hadde jeg i hvert fall nektet blankt og vist til overnevnte lov. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal altså argumentere med at du hadde beltet på deg mens bussen kjørte, men tok det av deg når det kom en uniformert politimann (eller kontrollør fra Statens Vegvesen) inn på bussen for å sjekke? Lykke til med å bli trodd i retten (der saken ender om du nekter) på det.

 

Og hvilket bevis mener du at kontrolløren skal føre for retten? Tvilen skal alltid komme tiltalte til fordel. Kanskje vedkommende trodde bussen hadde stoppet der man skulle av? Eller ønsket å benytte sjangse til å ta ned noe fra hattehylla? 

Men om det faktisk er slik du sier må jeg si at jeg mister mye av tilliten til retsstaten Norge. Hvorfor ikke bare gi annenhver passasjer gebyr når man først er i gang siden annenhver statistisk sett ikke bruker belte? 

Endret av ITtraktor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kontrollørene beveger seg sikker gjennom bussen mens den er i bevegelse (uten at jeg vet det) og da ser de jo om en har på seg beltet eller ikke.

Slik kontrollerte de i alle fall om en hadde betalt for bussbilletten den gangen jeg benyttet bussen.

Men det er mange år siden jeg gjorde det, og vet ikke om reglene for bruk av belter gjelder for det kontrollerende organ. 

 

 

EDIT: 

 

Har nettopp snakket med noen som har kollegaer som har sittet på en buss som ble kontrollert, og de var flere kontrollører i den samme bussen. Sivilkledde, fordelt rundt i bussen og satt sammen med de andre passasjerene når bussen kjørte, så tviler sterkt på at dette er noe du kan snakke deg i fra om de opererer på denne måten ved kontroller.

Men det er kanskje bare nå i førsten de gjør det så intensitivt som dette, det vet jeg ikke noe om........

 

Dette er kun en gjengitt opplevelse som noen har vært med på, jeg har ikke snakket med dem selv. Så jeg kan ikke gå god for at det er slik det skjedde.

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sjukt hvilke lengder man går til for å suge ut de siste få kronene folk har til overs etter skatt er betalt. Kvalmende.

 

Ja, sykt hvor ille det må være for folk å ta på seg et skarve belte...
I en annen tråd her ble det nevnt at folk kom til å kjøre bil i stedet for buss når man nå begynter å gi bøter for det.
Lenke til kommentar

Det har alt med saken å gjøre. Ved en krasj så er det billigere for samfunnet at skadeomfanget minimeres og de bøtene vil gjøre det lettere for alle andre å huske å bruke dem. At det går utover en del "uheldige" folk er kjipern, men hvordan skal man ellers prente ting inn? Lommeboka er et meget bra (om ikke det beste) virkemiddel.

 

Edit; @Tåkefyrste.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med personlig frihet? At det blir dyrt for samfunnet er ikke vårt problem da vi allerede betaler for sykehusopphold over skatteseddelen. Her er det bare staten som vil ha både i pose og sekk.

 

Det er forøvrig ikke bøtene jeg reagerer mest på, men det at de orker å gå til slike lengder som å ha sivile "spanere" utplassert på busser for å ferske folk.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke du forstår greia. Det vil bli billigere for samfunnet over tid hvis disse bøtene får folk til å bruke belte. Man kan argumentere for at staten vil spare lommeboka til skattebetalerne ved å gi disse bøtene. Dette er akkurat samme grunn som at folk skal bruke belte i bil og de får bot på akkurat samme grunnlag. Minske skader for å spare penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er forøvrig ikke bøtene jeg reagerer mest på, men det at de orker å gå til slike lengder som å ha sivile "spanere" utplassert på busser for å ferske folk.

 

Nei da så. Hvis man VET at man ikke får bøter fordi ingen kontrollerer så kan man bare gi F. Det er snakk om å få folk til å huske beltet og det koster litt innsats vettu. Hadde alle visst at man kunne kjøre så fort man ville hvorsomhelst fordi de ikke sjekker så hadde det blitt kaos. Hvorfor går de til slike lengder for å passe på at folk ikke kjører for fort tror du?

Lenke til kommentar

Hva med personlig frihet? At det blir dyrt for samfunnet er ikke vårt problem da vi allerede betaler for sykehusopphold over skatteseddelen. Her er det bare staten som vil ha både i pose og sekk.

Hvem er staten? Alle oss. Det er ikke en ukjent entitiet ingen har noe som helst forhold til. Jo mer vi må bruke av fellesskapets penger på uvørne idioter, jo mindre blir det på ting som kan bidra til å bringe samfunnet fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med personlig frihet? At det blir dyrt for samfunnet er ikke vårt problem da vi allerede betaler for sykehusopphold over skatteseddelen. Her er det bare staten som vil ha både i pose og sekk.

 

Det er forøvrig ikke bøtene jeg reagerer mest på, men det at de orker å gå til slike lengder som å ha sivile "spanere" utplassert på busser for å ferske folk.

 

 

Er det bare sykehusopphold du tror skattepengene går til? Vi har vel en del andre ting de også går til, og øke utgiftene er aldri noe positivt, det slår bestandig tilbake på ‹‹forbrukeren››.

 

Hva tror du skjer med avgifter og skatter om utgiftene for sykehusopphold blir høyere?

Er det mest sannsynlig at Staten øker bevilgningene til sykehusene, eller at de da vil øke de skatter og avgifter vi betaler?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med personlig frihet? At det blir dyrt for samfunnet er ikke vårt problem da vi allerede betaler for sykehusopphold over skatteseddelen. Her er det bare staten som vil ha både i pose og sekk.

 

Det er forøvrig ikke bøtene jeg reagerer mest på, men det at de orker å gå til slike lengder som å ha sivile "spanere" utplassert på busser for å ferske folk.

No er det ikkje berre deg sjølv du setter i fare ved å ikkje bruke beltet. Ved kraftig kollisjon/utforkjøring så kan du fly som ei dokke rundt i bussen og knekke nakken på dei du lander på. Av samme grunn som du skal sikre bagasje så skal du sikre passasjerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med personlig frihet? At det blir dyrt for samfunnet er ikke vårt problem da vi allerede betaler for sykehusopphold over skatteseddelen. Her er det bare staten som vil ha både i pose og sekk.

 

Det er forøvrig ikke bøtene jeg reagerer mest på, men det at de orker å gå til slike lengder som å ha sivile "spanere" utplassert på busser for å ferske folk.

Personlig frihet? Det er snakk om et sikkerhetsbelte, et belte som er til for at du og de andre du tar buss med skal bli sikrere. Om du har så jævlig vanskelig for det, så ikke benytt det av busstilbudet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med personlig frihet? At det blir dyrt for samfunnet er ikke vårt problem da vi allerede betaler for sykehusopphold over skatteseddelen. Her er det bare staten som vil ha både i pose og sekk.

Og hva med min personlige frihet? Frihet til ikke å bli truffet av en forbanna idiot som ikke tar på seg det jævla sikkerhetsbeltet? Husk, din frihet slutter der din nestes begynner. Et veldig viktig liberalistisk prinsipp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Haha, hjelpe meg her var det høy moralføring. Det er altså ingen som synes det er kvalmt å bruke sivile spanere for å dele ut bøter på filleting som dette? Neidaså.

 

Husk, man kan få isbiter i hodet når man går på gaten om vinteren, kanskje det er på tide med å innføre hjelmpåbud? Spanere på hvert hjørne som tar penger fra deg om du velger å ikke bruke den.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...