Sir Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 men nå boomer faktisk Britiske næringer. Broken window fallacy. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Man må også huske at økonomer har en forskrudd måte å se verden på. Dette ble krystallklart for meg gjennom mine studier hvor økonomisk teori hadde "forpestet" et av mine fagområder. Resultatet er at ting som fungerer veldig bra i en graf ikke fungerer i det virkelige liv. For å ta et banalt eksempel, så vil en økonom si at det er irrasjonelt å spille lotto. Likevel kjøper altså hundretusenvis av mennesker lottokupongen hver uke. En ekstremvariant er jo også at økonomen vil si at det er irrasjonelt ikke å være religiøs, fordi det jo er en viss sannsynlighet for at det man tror på er sant. Man har følgelig en viss sannsynlighet for å få rett, mens en ateist er dømt til å tape hver gang, for uansett hvilken religion som er den riktige så taper han, og har han selv rett i at det ikke finnes noe så vinner han jo heller ingenting. Et annet eksempel hvor økonomisk teori kommer til kort er hvor jeg er på jakt og først skyter én meter foran dyret, og deretter én meter bak dyret, så har jeg i følge økonomens graf hatt en fulltreffer. Jeg har statistisk sett truffet midten av dyret. Men i praksis så har jeg bommet to ganger. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 jeg tror du blander "økonomi" med "statistikk" og "logikk". "Economics is a social science concerned with the factors that determine the production, distribution, and consumption of goods and services. The term economics comes from the Ancient Greek οἰκονομία from οἶκος (oikos, "house") and νόμος (nomos, "custom" or "law"), hence "rules of the house (hold for good management)"." https://en.m.wikipedia.org/wiki/Economics bare lurer: Mener du det er rasjonelt å spille lotto? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Det trenger ikke å være irrasjonelt (slik rasjonalitet er definert innen samfunnsøkonomi) å spille lotto, og samfunnsøkonomer hevder ikke at mennesker er rasjonelle (igjen, slik det er definert innen faget). Lenke til kommentar
Sir Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Jeg tviler på at coffeee bruker den samfunnsøkonomiske definisjonen. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 I så fall er kritikken inkoherent. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Det som er så fantastisk er at de som heier på outsorucingen ikke forstår at de også står for hogg. Det Helse Sør-Øst gjør er en tap-tap-tap situsjon. Det går ut over datasikkerhet, informasjonssikkerhet, pengestrøm, sysselsettingen, kommunikasjon mellom tjenesteleverandør og kunde, drenerer kunnskap fra landet, drenerer landet for penger osv osv osv. Den rette løsningen hadde vært å bygge et sentralisert system, utviklet, driftet og plassert i Norge. Alle komponenter som er mulig å utvikle selv, skal utvikles selv og deles som fri og åpen kode. Et slikt system ville blitt stort nok til at en kunne spesialbestilt maskinvare på linje med Google, Facebook, Amazon og andre. Men det krever visjonære politikere med baller, og det har vi ikke i dette landet. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Det som er så fantastisk er at de som heier på outsorucingen ikke forstår at de også står for hogg. Det Helse Sør-Øst gjør er en tap-tap-tap situsjon. Det går ut over datasikkerhet, informasjonssikkerhet, pengestrøm, sysselsettingen, kommunikasjon mellom tjenesteleverandør og kunde, drenerer kunnskap fra landet, drenerer landet for penger osv osv osv. Den rette løsningen hadde vært å bygge et sentralisert system, utviklet, driftet og plassert i Norge. Alle komponenter som er mulig å utvikle selv, skal utvikles selv og deles som fri og åpen kode. Et slikt system ville blitt stort nok til at en kunne spesialbestilt maskinvare på linje med Google, Facebook, Amazon og andre. Men det krever visjonære politikere med baller, og det har vi ikke i dette landet. Det jeg har uthevet her må du gjerne utdype. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 De lever av administrasjon. Eller de er "kapitalister" som det så fint kalles. Huff. Det er jo superkrise, for vi er jo helt elendige på administrasjon. Se bare på verden, se bare på vårt eget samfunn. Et totalt vanstyre. Sløsesamfunn, feilfokus, mangel på plan og mål, byråkrati og tungvinte løsninger, ineffektivitet og masse annet. Jeg får inderlig håpe vi kan leve av noe annet enn administrasjon for det er vi katastrofalt elendige på. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) Det som er så fantastisk er at de som heier på outsorucingen ikke forstår at de også står for hogg. Det Helse Sør-Øst gjør er en tap-tap-tap situsjon. Det går ut over datasikkerhet, informasjonssikkerhet, pengestrøm, sysselsettingen, kommunikasjon mellom tjenesteleverandør og kunde, drenerer kunnskap fra landet, drenerer landet for penger osv osv osv. Den rette løsningen hadde vært å bygge et sentralisert system, utviklet, driftet og plassert i Norge. Alle komponenter som er mulig å utvikle selv, skal utvikles selv og deles som fri og åpen kode. Et slikt system ville blitt stort nok til at en kunne spesialbestilt maskinvare på linje med Google, Facebook, Amazon og andre. Men det krever visjonære politikere med baller, og det har vi ikke i dette landet. Det trengs egentlig ikke mer enn 10-50 folk for å drifte et helt helsesystem på en fantastisk måte om vi gjør ting riktig. Så trengs det selvsagt folk til å bygge dette også. Men oppgaven er egentlig veldig liten i en velfungerende økonomi i et velfungerende system. Dog har vi ikke det. Vi er mer opptatt av å kjøpe skrap vi ikke trenger, noe som krever at vi bruker tiden vår på masse unødvendig tull som løser problemer, som løser problemer som er problemer som egentlig ikke hadde trengt å være problemer i utgangspunktet. Apropos oljeøkonomi i tillegg til det vil det nok historisk sett bli sett på som skandaløst at vi på mindre enn 50 år sløste bort alle resursene våre og at verden på kun en generasjon sløste bort alle oljeresursene i verden. Det er ganske så groteskt, tragisk og latterlig. Og hvorfor? Slik at vi kan kjøre på jobb for å drive med ting som er unødvendig slik at vi kan kjøpe unødvendige ting. Fy faen. Denne verden og dette samfunnet er faen langt ute å kjører. Endret 24. september 2016 av zeebra Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) Man må også huske at økonomer har en forskrudd måte å se verden på. For økonomer er det rasjonelt å sløse og brenne hele verden til helvete for litt profitt. Økonomi er et av de mest patetiske fagene vi har i samfunnet vårt. Faget trenger desperat en oppdatering. Vranglære går i arv fra lærer til elev, fra lærer til elev over generasjoner. Indoktrinering i en rammemodell som overhode ikke fungerer, er unyttig og direkte skadelig for menneskelig fremtid. Endret 24. september 2016 av zeebra 2 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 - Hva skal vi gjøre i Norge når oljen tar slutt? - Da skal vi satse på høyteknologi! - Framtiden er nå. Det er jo akkurat slike ting som viser om våre politikere vil satse på teknologi. Og med mange feilskjær fra satsinger før er det jo tydelig at vi fremdeles har mye å lære. Eller om våre politikere kun er simple økonomer som kun tenker korsiktig gevinst. Helse Sør-Øst har egentlig gjort som forventet. Deres jobb er å få mest mulig helse ut av hver krone. Det er politikerene som har ansvaret for å tenke på hele landet. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 fantastisk å se at flere her deler de samme visjonene som Stalin m.f. og samtidig kritiserer (samfunns)økonomi som fag. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 fantastisk å se at flere her deler de samme visjonene som Stalin m.f. og samtidig kritiserer (samfunns)økonomi som fag. Ja, skal vi synke til et slikt nivå kan jeg jo si du deler visjoner med Hitler. Jeg hadde vel forventet et bedre svar av deg Sir. Du kan godt redigere det vekk og erstatte det med noe mer fornuftig, så skal jeg redigere bort denne posten og erstatte den med noe mer fornuftig. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Når jeg leser en del av innleggene i denne tråden vil jeg gjerne minne andre lesere og deltakere på dette. 3 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) jeg tror du blander "økonomi" med "statistikk" og "logikk". bare lurer: Mener du det er rasjonelt å spille lotto? Om det er rasjonelt å spille lotto? Vel er det rasjonelt å få barn? Eller kjøpe helt ny bil? Eller kjøpe annen mat enn den aller billigste? Endret 24. september 2016 av coffeee Lenke til kommentar
Sir Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 er det rasjonelt å spille lotto med mål om å vinne? Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 er det rasjonelt å spille lotto med mål om å vinne?Ja. For spiller du ikke vinner du ikke med 100% sannsynlighet. Derimot om du spiller har du en viss sannsynlighet for å vinne. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Samfunnet tjener vel ikke noe på det, outsourcing er som regel alltid for at noen på toppen skal kunne ta ut litt større bonuser. Men igjen, så er det mer regelen enn unntaket at outsourcing går til helvete, og blir både dyrere og dårligere enn estimert. Så totalt sett taper vel alle på det til syvende og sist. Det er vel kanskje litt å ta i, men du har også mye rett. Bedriften jeg jobber i har outsourcet en rekke tjenester, både til norske og utenlandske leverandører (eks. i Øst-Europa og India). Kvaliteten på det som leveres er som oftest sånn passe, og til tider klarer de ikke å levere kvaliteten de har lovet (pga. ferie, sykdom). Opplever at eks. de østeuropeiske leverandørene er mindre rigide i forhold til SLA-er enn norske, men det har nok sammenheng med at de er livredde for å miste kontrakter. Vet at sjefen til min sjef innkasserte rundt 500k kr brutto i bonus etter en outsourcingprosess for noen år siden. Samtidig fikk noen titalls nordmenn sparken. Synes det er en uting at det offentlige outsourcer til lavkostland. Da bør de heller forsøke å effektivisere driften selv. Vanskelig, men ikke umulig. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 er det rasjonelt å spille lotto med mål om å vinne?Ja. For spiller du ikke vinner du ikke med 100% sannsynlighet. Derimot om du spiller har du en viss sannsynlighet for å vinne. så da er det også rasjonelt å aldri være hjemme fordi de fleste ulykker skjer i hjemmet? Da er det tross alt 0 % sannsynlighet for at du blir utsatt for en ulykke hjemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå