MrVilla Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Hei der. Jeg har nettopp installert mailwasher. Den har en slik Bouncing funksjon som gjør at man sender en mail tilbake til spammeren, og gir inntrykk av at mailen din ikke lenger eksisterer. Er dette en fordel? Er det noen som har opplevd at man har blitt slettet fra spammerene sine lister grunnet denne funksjonen? Jeg for min del har litt vondt for å tro at det er så enkelt. Den eneste fordelen slik jeg ser det er at man kanskje klarer å belaste linja dems litt. Men vil ikke det si at man i tillegg belaster nettverket generelt? Dersom alle bouncer mail fra spammere så vil det jo bli en temmelig stor belastning i forhold til å bare blokkere og slette mailene. Noen synspunkter her? Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Jeg er enig i det du sier, og er skeptisk. Vil ikke mailen komme fra din adresse? Eller ser det ut som om den kommer fra MAILER DAEMON? Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Hvis mailen kommer MAILER DEAMON så må jo dette være et genialt tiltak. Det sendes jo ut GROVT mye spam og hvis all denne mailen skulle sendes tilbake så tror jeg spammerene hadde har et problem Lenke til kommentar
wil Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 ja, hvis mailwasher har en funskjon som sender mail tilbake til spammeren så vil jo den adressen nødvendigvis være din. alt av mail som sendes fra din maskin som bare du bruker vil jo ha din adresse. Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Det var vel egentlig det jeg trodde, og da er det vel ikke å anbefale. Jeg ville jo tro at spammere bruker alle adresser de får svar fra, uansett hva det står i mailen. Lenke til kommentar
ovma Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Why figth SPAM with SPAM??? Mye av SPAMen som sendes ut sendes av Zombie maskiner (opprettet av virus som bla Sobig) uten at eieren vet at maskinen distribuerer SPAM, som heller aldring vil se den mailen som kommer i retur. Selskaper som sender ut SPAM sender noen millioner e-poster i døgnet, kanskje 1% kommer tilbake med feilmelding (10 000 per million). Hadde du giddi å gått igjennom det? Neppe Lenke til kommentar
spaakh Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 dessverre tror jeg de fleste som sender spam, genererer en mailadresse, sender ut x antall mail, sletter adressen og oppretter en ny. Prøvde en stund å klikke på unsubscribe, men det er håpløst. Skulle gjærne bombet domenene som sender ut spam hadde det vært enkelt. Er så Jæ***** lei. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 ja, hvis mailwasher har en funskjon som sender mail tilbake til spammeren så vil jo den adressen nødvendigvis være din. alt av mail som sendes fra din maskin som bare du bruker vil jo ha din adresse. Du kan faktisk sende mail med hvilken som helst addresse du vil, hvis jeg hadde hatt lyst skulle jeg demonstrert for deg.. Og nei, en BOUNCE tror jeg ikke sender med din mail-addresse.. Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 hva med å mekke en spam-server som bare står å sender spam ut...ikke til vanlige folk men til de andre som spamer... Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 hva med å mekke en spam-server som bare står å sender spam ut...ikke til vanlige folk men til de andre som spamer... Ja, gjør det du. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Ved å bounce får den opprinnelige avsenderen denne meldingen tilbake : [b]Returned mail : User unknown Mail Delivery Subsystem [[email protected]][/b] bla bla bla... Lenke til kommentar
Lch Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Bouncing øker problemet. Det løser ingenting. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Er ikke overbevist om det.... Mailwasher sender en tilbakemelding uten deg som avsender... Den som sendte meldingen i utgangspunktet får beskjed om at mail-adressen ikke finnes.... Selv spammere er opptatt av båndbredde, og gidder ikke å kaste bort tid på de som ikke svarer, eller svarer med 'finnes ikke'.... Lenke til kommentar
ivara Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Bouncing øker problemet. Det løser ingenting. Det er min erfaring også. Mye av spammen til vårt firma har falske avsenderadresser , sånn at bounce til disse bare kommer i retur og genererer en non-delivery report. Lenke til kommentar
midgard Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 dessverre tror jeg de fleste som sender spam, genererer en mailadresse, sender ut x antall mail, sletter adressen og oppretter en ny. Prøvde en stund å klikke på unsubscribe, men det er håpløst. Skulle gjærne bombet domenene som sender ut spam hadde det vært enkelt. Er så Jæ***** lei. vel, ved å trykke på unsuscribe er å be om å få mer. Det kunne like gjerne stått: "Jeg bekrefter at dette er en operativ mail." Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 Vel.....foreløpig så velger jeg å overse den bounce-funksjonen. Virker ikke som noen har noen gode erfaringer (eller dårlige) med den. Har fått luket ut en del møkk da. Irriterende å få flere hundre mailer på noen dager... Spammere skulle blitt navngitt i tv med adresse. Da kunne vi kanskje fått gjort noe handlekraftig med dette problemet. En annen ting er at jeg aldri noen gang i mitt liv kommer til å kjøpe et produkt som har brukt spam til å reklamere for seg! Er like forbannet på disse selskapene! Kanskje det hadde vært en ide å spammet disse selskapene ettersom dem bruker slike tjenester? Dersom vi ikke kan ta spammerene så tar vi brukerene Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 dersom du får tak i ei e-post addresse som du er sikker på at stammar frå spammaren, kan av og til finnast i meldingshovudet, så kan du berre laste ned eit spam-program frå astalavista og sette i gang og spame. men ver så snill å gjer det om natta så du ikkje dreper internetlinjene. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Spammere skulle blitt navngitt i tv med adresse. Da kunne vi kanskje fått gjort noe handlekraftig med dette problemet. Det er vel tross alt ikke mer enn et par titalls folk som står bak mesteparten av spammingen.. leste om folk som fikk tak i den fysiske adressen til en av dem, la den ut på internett, og et tonn med folk meldte ham på diverse "ja takk, jeg vil gjerne ha en postkasse sprekkeferdig av reklame"-greier. Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 det er slik det skal gjerast psilocybe, men det er nok ikkje titals spammerar, men heller titals hundre eller tusen spammerar Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Bouncing øker problemet. Det løser ingenting. Det er min erfaring også. Mye av spammen til vårt firma har falske avsenderadresser , sånn at bounce til disse bare kommer i retur og genererer en non-delivery report. Greia med Mailwasher er jo at bouncing selv til falske e-post adresser IKKE kommer i retur med non-delivery report fordi bounce-mailen ikke har noen adresse å returnere til?! Riktignok vil kanskje non-delivery meldingen komme til din SMTP server, men vil aldri bli videresendt derfra fordi den ikke vet hvor den skal, om du da ikke har din egen SMTP server. Gjorde nettopp en test: Sendte en e-post til meg selv som ble mottatt i Mailwasher. Bouncet denne og fikk dermed beskjed fra min SMTP leverandør at e-posten til ikke kunne leveres fordi e-post adressen ikke eksisterte. Nåvel, bouncet denne meldingen også, og den meldingen kommer altså ikke frem tilbake... Hmm... Litt forvirrende det der kanskje Må innrømme at jeg vet lite om dette, men jeg vil anta at personer/firma som driver med spamming, selv om de har en ugyldig avsenderadresse og ikke leser svarene i det minste har et eller annet verktøy for å måle treff? Ville jo være tåpelig å sende ut tusenvis av e-mail til ikke eksisterende adresser? Ellers har dette med spamming blitt diskutert her før, og det finnes en del forhåndsregler for å unngå dette: 1. Ha alltid minst 2 e-post adresser, helst hos to forskjellige tjenesteleverandører. Selv har jeg en en hotmailkonto som er satt til å automatisk slette alle inngående meldinger samtidig som jeg aldri sjekker hva som er der. Denne bruker jeg alltid på steder hvor jeg ikke ønsker tilbakemeldinger i fra. 2. Enkelte steder, f.eks. i forbindelse med nedlasting av demo-versjoner av programmer etc. må du oppgi en e-mail adresse for å motta en nøkkel/beskrivelse for å kunne ta programmet i bruk. Da oppretter jeg en midlertidig e-post adresse for mottak av denne ene posten som jeg sletter direkte etter at posten er mottatt. 3. Publisering av e-postadresser på Internettsider og/eller i signaturer gjøres selvsagt i form av en GIF fil el. for IKKE å kunne gjøres søkbare. Mange spammere har verktøy som scanner websider etc. for e-post adresser. Om du legger disse ut som bildefiler istedenfor tekst kan disse ikke automatisk leses, men krever at vedkommende setter seg ned og taster inn adressen manuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå