Gå til innhold

skjerm til fotoredigering


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har i dag en Dell U2412M skjerm for bildebehandling.  Denne ble jeg for ca 3-4 år siden anbefalt ettersom en fikk en bra skjerm for fotoredigering til en bra pris. Jeg tenker nå å gå over til to skjermer.  Er dette fortsatt en fin skjerm til fotoredigering, eller har tiden gått i fra den, slik at det er andre skjermer som anbefales med tanke på for eksempel oppløsning etc?

 

https://www.proshop.no/Skjerm/Dell-24-Skjerm-UltraSharp-U2412M-Svart-8-ms-/2287942?utm_source=kelkoo&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-68389

En skjerm til den prisen kan ikke akkurat kalles en god skjerm for foto. Dell har gode skjermer for foto, og jeg selv har også Dell men en med langt bedre innmat. Jeg har en 30" Dell U3014 som jeg er glad jeg handlet for 2 år siden, da den kostet 8990kr. I dag koster den samme skjermen 12500kr grunnet generell prisøkning. 

Man må såklart vurdere behov og lommebok. Hvor viktig er det for deg å ha 2 skjermer? Hvorfor ikke bare en større skjerm?

 

Om jeg var deg vill jeg først og fremst satt meg inn i hvilke typer paneler innenfor IPS-standarden som finnes, LED-typer, hvilke gamut-typer,  og hvorfor man bør velge den ene over den andre. Sjekk også ut skjermkalibreringsenheter da man ikke kan stole på at en skjerm faktisk er riktig innstilt fra fabrikk.

Det jeg syntes er synd idag er at svært få produsenter opplyser de viktigste detaljopplysningene om skjermene sine, så jeg måtte grave litt rundt på google for å finne ut hva som faktisk finnes på innsiden av min Dell skjerm. Dell skriver ingenting om at min skjerm har et AH-IPS panel, GB-LED eller Wide-Gamut. Om det kun står IPS-panel blir som å si at du kjører BMW. Javel, er det en M5 eller en 316? Ganske stor forskjell.

Forøvrig er det flere viktige opplysninger som er verdt å sjekke. Vil også alltid anbefale en matt skjermoverflate for et mest riktig synsinntrykk. Blanke flater gir automatisk en oversaturert look, så det man ser ser "bedre ut" enn det egentlig er. Ikke heldig når man holder på med foto.  

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har i dag en Dell U2412M skjerm for bildebehandling.  Denne ble jeg for ca 3-4 år siden anbefalt ettersom en fikk en bra skjerm for fotoredigering til en bra pris. Jeg tenker nå å gå over til to skjermer.  Er dette fortsatt en fin skjerm til fotoredigering, eller har tiden gått i fra den, slik at det er andre skjermer som anbefales med tanke på for eksempel oppløsning etc?

 

https://www.proshop.no/Skjerm/Dell-24-Skjerm-UltraSharp-U2412M-Svart-8-ms-/2287942?utm_source=kelkoo&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Jeg er fullstendig uenig med Freerider når han skriver "En skjerm til den prisen kan ikke akkurat kalles en god skjerm for foto".

Dell U2412M er en utmerket skjerm til den prisen den ligger på, dene skjermen kommer i det jeg kaller "mye for pengene". Der er selvsagt skjermer (som Freeriders valg U3014) som er bedre, men det er ikke en dårlig skjerm du har i dag. Hva du bør velge  spørs mye på ditt budsjett og hvilke størrelse på skjermen du ønsker. 

 

Det spørs også hvordan du vil bruke en to-skjermsløsning. Hvis det er for å "sette de i sammen" og kjøre et billedredigeringsprogram over begge skjermene samtidig, så ville jeg valgt to like skjermer (samme størrelse, samme merke, samme modell). Jeg kjører selv samme skjerm i tospann  med en "vanlig" 24-tommer, og har vurdert å gå over til to slike. Jeg kjører dog mitt billedredigeringsprogram  kun på min Dell og min "ordinere" skjerm bruker jeg til "support"  (filbehandler mm.)

 

Jeg har likevel valgt å vente litt for å se hva som kommer av større "budsjettskjermer" av samme "kvalitet" (dog med bedre oppløsning). Jeg har heller ikke klart å bestemme meg for om jeg vil anskaffe meg noe ala en 30" som jeg da fremdeles kjører i tospann med min 24" eller om jeg skal enda lenger opp i størrelse og da kanskje kun ha en skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

 

Hei,

 

Jeg har i dag en Dell U2412M skjerm for bildebehandling.  Denne ble jeg for ca 3-4 år siden anbefalt ettersom en fikk en bra skjerm for fotoredigering til en bra pris. Jeg tenker nå å gå over til to skjermer.  Er dette fortsatt en fin skjerm til fotoredigering, eller har tiden gått i fra den, slik at det er andre skjermer som anbefales med tanke på for eksempel oppløsning etc?

 

https://www.proshop.no/Skjerm/Dell-24-Skjerm-UltraSharp-U2412M-Svart-8-ms-/2287942?utm_source=kelkoo&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Jeg er fullstendig uenig med Freerider når han skriver "En skjerm til den prisen kan ikke akkurat kalles en god skjerm for foto".

Dell U2412M er en utmerket skjerm til den prisen den ligger på, dene skjermen kommer i det jeg kaller "mye for pengene". Der er selvsagt skjermer (som Freeriders valg U3014) som er bedre, men det er ikke en dårlig skjerm du har i dag. Hva du bør velge  spørs mye på ditt budsjett og hvilke størrelse på skjermen du ønsker. 

 

Det spørs også hvordan du vil bruke en to-skjermsløsning. Hvis det er for å "sette de i sammen" og kjøre et billedredigeringsprogram over begge skjermene samtidig, så ville jeg valgt to like skjermer (samme størrelse, samme merke, samme modell). Jeg kjører selv samme skjerm i tospann  med en "vanlig" 24-tommer, og har vurdert å gå over til to slike. Jeg kjører dog mitt billedredigeringsprogram  kun på min Dell og min "ordinere" skjerm bruker jeg til "support"  (filbehandler mm.)

 

Jeg har likevel valgt å vente litt for å se hva som kommer av større "budsjettskjermer" av samme "kvalitet" (dog med bedre oppløsning). Jeg har heller ikke klart å bestemme meg for om jeg vil anskaffe meg noe ala en 30" som jeg da fremdeles kjører i tospann med min 24" eller om jeg skal enda lenger opp i størrelse og da kanskje kun ha en skjerm.

 

Det er i dette prisleie slike skjermer starter, så jeg vil kalle det en skjerm, ikke en skjerm for fotobruk. Det blir som enkelte som kaller en stasjonær pc til 5-6000kr for en gaming-maskin kun fordi den har noen led-lys her og der. Sier lite om prestanda. 

Jeg har ikke sagt at man må ha min skjerm, eller like kostbar eller dyrere, jeg har kun lagt ut informasjon så vi kaller en spade for en spade, og med videre informasjon om hva som er viktig å se etter i en skjerm man ønsker å bruke til foto. Skal man printe bilder er det jo svært viktig med minst mulige forskjeller fra skjermbilde til print, og da er det kjekt med litt kunnskap på hva som kan forårsake forskjeller. 

En annen ting er at om man redigerer en del bilder, så kan alt se bra ut på din egen skjerm når du er ferdig, mens på andres skjermer kan mye av endringene vises, og i tillegg vises på print. 

Om trådstarter kunne utlyst et budsjett kan jeg gjerne komme med forslag.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det er i dette prisleie slike skjermer starter, så jeg vil kalle det en skjerm, ikke en skjerm for fotobruk. Det blir som enkelte som kaller en stasjonær pc til 5-6000kr for en gaming-maskin kun fordi den har noen led-lys her og der. Sier lite om prestanda. 

Jeg har ikke sagt at man må ha min skjerm, eller like kostbar eller dyrere, jeg har kun lagt ut informasjon så vi kaller en spade for en spade, og med videre informasjon om hva som er viktig å se etter i en skjerm man ønsker å bruke til foto. Skal man printe bilder er det jo svært viktig med minst mulige forskjeller fra skjermbilde til print, og da er det kjekt med litt kunnskap på hva som kan forårsake forskjeller. 

En annen ting er at om man redigerer en del bilder, så kan alt se bra ut på din egen skjerm når du er ferdig, mens på andres skjermer kan mye av endringene vises, og i tillegg vises på print. 

Om trådstarter kunne utlyst et budsjett kan jeg gjerne komme med forslag.

 

Nei du har ikke påstått at man må ha en slik skjerm som du har, og det har jeg heller ikke sagt. Jeg brukte din skjerm som et godt eksempel på en god skjerm.

 

Det jeg sliter med i din vurdering av TS sin skjerm (som jeg selv også bruker) er at det virker som at du dømmer den som en "mindre god" skjerm utelukkende på grunn av prisen. Å sammenligne med gamingmaskiner med ledlys eller BMW'er (som i ditt andre innlegg) anser jeg mindre interessant. 

 

Jeg bruker min skjerm relativt mye til fotoredigering, jeg skriver også ut en del bilder selv (opp til A3+) på en god dedikert fotoskriver, så jeg har et visst grunnlag til å vurdere den skjermen som TS bruker. Jeg kalibrere mine skjermer (med Spyderverktøy) og resultatet er at det jeg ser på skjerm og utskrift er relativt godt i overensstemmelse.

Du har rett i at resultatet på en skjerm kan se annerledes (også dårligere) ut på en annen skjerm enn den man har redigert bildet på, det har jeg så absolutt erfart når jeg har sett samme bilde på forskjellige skjermer (da har jeg som regel sett de ferdig redigerte bildene på dårligere skjermer).

 

Som jeg skrev i mitt andre innlegg så finnes det så absolutt bedre skjermer enn den jeg og TS har, men jeg håper at når du er så pass negativ til denne skjermen kan begrunne det i erfaring med skjermen og ikke bare bruke prisnivået til skjermen som argument når du bedømmer den,

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Du tar det personlig fordi du eier den samme skjermen. Jeg har omtalt en pc-skjerm i et visst prissjikte - ikke deg som person.

 

Det eneste jeg prøver å få frem er at pris samsvarer som regel med kvalitet. Noe som er viktig å vite også, er at man lett blir vandt til det man ofte bruker, i dette tilfelle, sin egen skjerm. Om man blir svært fornøyd med utskriftene så vil dette helt klart stå i samsvar med hvilke krav man selv stiller, hva slags type bilde og hva slags utstyr som ble brukt til å ta bildet.

Fint om du er fornøyd med skjermen din, ingenting i veien med dét, men den stiller seg likevel i det nedre sjiktet kvalitetsmessig sett til å studere bilder.

Jeg har en billig skrotsykkel jeg fikk gratis ifjor, som jeg har brukt hver eneste dag siden. Den har stor affeksjonsverdi for meg, og jeg kunne syklet Trondheim-Oslo selv med den. Dog hadde det bydd på visse utfordringer. Det er noe jeg bare må akseptere.

Lenke til kommentar

Problemet mitt er ikke at jeg tar det personlig, og jeg fatter ikke hvor du har fått i fra at jeg tydeligvis skal tro at du omtaler meg som person.

 

Mine to problemer med din argumentering er for det første at du synes å dømme den aktuelle skjermen utelukkende på grunn av det prisnivået den ligger på. Hadde du dømt den nord og ned p.g.a. erfaring med den så skulle jeg har tatt i mot dine kommentarer med "glede".

 

Mitt andre problem er at at du drar inn alle mulig uinteressante "analogier" som biler, sykler og gamingmaskiner (med led).

 

Jeg er fullt klar over at dette er en skjerm i nedre sjiktet av IPS-skjermer til billedbehandling, jeg har ikke skrevet noe annet. Jeg er også klar over at det finnes mange som er bedre. Det store spørsmålet er om denne skjermen er en god skjerm sett ut fra sitt prisleie og det er den.

 

Jeg skal gjerne diskutere videre med deg hvis du starter å komme med fakta om hva som er galt med denne skjermen foruten prisleiet den ligger i, hvis ikke så ser jeg ingen grunn for at vi skal ødelegge denne tråden for TS med pjatt som er totalt uinteressant. Det å komme med synsing om prissjikte o.l. uten å kjenne til objektet det er snakk om må så absolutt kunne kalles uinteressant.

 

Som sagt jeg har ikke tatt dine innlegg personlig, og i motsetning til deg så har jeg kommet med mine innspill p.g.a. av at jeg kjenner produktet og ikke p.g.a. synsing. Siden jeg også har nevnt at jeg vurderer å oppgradere så burde det være klart at jeg ikke legger noen prestisje i at jeg selv har skjermen.

 

PS!! jeg registerer i tråden "Sannheten om elektroniske søkere" at du er veldig glad i å gå på mann, og ikke nødvendigvis på sak i din argumentasjon, så derfor takker jeg av i denne omgang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...