allak Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Hei, Jeg har i dag en stasjonær Windows pc som jeg benytter, i hovedsak, til fotoredigering. Som laptop gikk jeg for noen år siden over til Apple. Og har i dag en 13 tommers MBPr. Ettersom jeg skal starte i ny jobb der det utelukkende brukes Windows, vurderer jeg å selge min MBPr å gå for Windows igjen, slik at jeg kan konsentrere meg om et operativsystem og heller bli god på et og ikke halvgod på to, om dere skjønner. Jeg vet det er mange meninger om Apple, men selv synes jeg maskinen har fungert fint, og føler jeg er bortskjemt med størrelse, vekt, finish og ikke minst skjerm. Men har fått med meg at det finnes mye flotte andre maskiner også. Ettersom jeg kommer til å ha stasjonær ved siden av, synes jeg at ca 13 tomms maskin kan være praktisk som laptop.. Museplata på macen er også veldig fin, men mulig windowsmaskiner har kommet langt i utviklingen her også? Er det noen som kan anbefale noen merker, modeller etc som «ligner» litt på MBPr utgavene med tanke på størrelse, skjerm og generelt utsende, og ikke minst holdbarhet? Det er vel også slik at en får med hardware for pengene ved å unngå Apple? Jeg har fått med meg at det også selges maskiner som nå er «rene» for forhåndsinnstallerte programmer så dette er å foretrekke, men ellers er det vel ikke verre enn å innstalere en ren Windows på maskinen i etterkant heller? Jeg er heller ikke redd for å skifte eventuell til større SSD, mer ram etc, om en kan spare litt på slikt?(om dette går, dette har blitt vanskeligere med Mac etter hvert og kan være litt irriterende når en ønsker å oppgradere? Ettersom jeg vil ha en pålitelig, sexy maskin, som er fremtidsrettet med kraft og om skal holde dampen i flere år kan jeg tenke meg et pristak på ca 15.0000…? (maskinen skal brukes til kontorprogrammvare, surfing, men må også tåle redigering av store foto-filer en gang i blant. Det stilles også da større krav til skjerm). Setter stor pris på tips! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 (endret) Asus zenbook Asus pure Asus ZenBook UX305CA-PURE3 Problemet det finnes er bland annet cpu kraft og SSD diskene ikke er de aller råeste. ASUS ZENBOOK Pro UX501VW-FI020T UX501VW-FI020T - 15.6", UHD IPS Matt - Core i7 6700HQ (2,6-3,5GHz) - NV GTX 960M 2G GDDR5 VRAM - 8GB DDR 4(8GB on board) - 256GB SSD - no ODD - 802.11AC Widi - HD - BT4.0 - 3x USB 3.0 - 1x USB3.1 Type C (gen 2) + thunder bolt - 96WHrs, 3S2P, 6-cell Li-ion Polymer Battery Pack - win10 64bit - mørkegrå med spinnehårstrek (LCD-deksel), sølvsandblåsing (topp) Denne blir mere macbook Pro klone. Husk ingen av disse maskinene er like oppdatert som multicom maskinene, er noe stiv priset også. Endret 22. september 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Jeg ville ventet til Kaby Lake-prosessorene som ruller ut nå i oktober. Vi er midt i en overgang, og da er det litt dumt å kjøpe ny maskin. Noe slikt er det du bør se etter. Lenke til kommentar
allak Skrevet 22. september 2016 Forfatter Del Skrevet 22. september 2016 Hei, Takk for gode svar og konkrete tips. Jeg tror jeg må revurdere om jeg heller burde gå for en 15» maskin, da det gir del bedre ytelse kan det se ut til. Likte godt utsende på asusen, men som det også tipses om, burde en kanskje vente til det kommer maskiner med den nye generasjons intel Cpu, noe som sikkert er i salg før jul. Hvordan er kvaliteten på for eksempel Asus, er dette en maskin med god levetid og lite nedetid ala MBPr? Er den 15» Asusen hardwaremessig på lik linje med MBPR 15» til ca 30.000? Er det lett å skifte ram og til større SSD på disse? Eventuelt andre en Asus som har dette «Mac-aktig « utsende? Lenke til kommentar
skripis Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Lenovo Thinkpad X. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Hva skal du bruke laptopen til? Det er vel ikke noe problem å bruke forskjellige OS om hverandre så sant det ikke er noe spesiell programvare du er avhengig av? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Hvorfor ikke installere Windows på MBPen? Lenke til kommentar
allak Skrevet 22. september 2016 Forfatter Del Skrevet 22. september 2016 (endret) Det er nok ingen problemer med å bruke to forskjellige OS, men ønsker å konsentrere meg om ett for dermed å kunne dette best mulig, blir litt forvirrende med så enkle ting som tastatursnarveier etc, men så er jeg en enkel hjerne også :-) I og med at en med Apple betaler en god del for OS så vurderer jeg det som bedre å cashe ut min nåværende MBPr og spytte inn i bedre hardware da jeg uannsett ikke tenker å bruke Apple sitt OS, derfor tenker jeg det er bedre enn å installere Windows på min MBP.... Endret 22. september 2016 av allak Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Skal du ha en maskin med tilsvarende byggekvalitet og spesifikasjoner som det Apple har, må du nok ut med tilsvarende priser også. Min erfaring er at om man tar hensyn til både byggekvalitet og spesifikasjoner, kommer Apple egentlig svært bra ut. Lenke til kommentar
allak Skrevet 23. september 2016 Forfatter Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Hvordan oppleves museplaten på nyere Windows maskiner? Har denne flere funksjoner som på Mac ? Og hvordan er skjermen på den 15" asusen, er den faktisk kneppe større oppløsning en på MBPR, ettersom det er en IPS skjerm vil denne være like god til foto som retina skjerm? Å hvilket merke går for å være det beste kvalitetsmessig? Er det lenovo? Endret 23. september 2016 av allak Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Lenovo er "billigmaskiner" så de er ikke av beste byggekvalitet. Viktigheten av byggekvalitet er oppskrytt da man ikke akkurat skal herje med laptopen. Skjønner jo greia at folk liker å kjenne det litt nedentil når de beføler maskinen Retina er bare et teit navn Apple har satt på skjermene sine for å skille seg ut, de er ikke bedre enn andre type skjermer med samme spesifikasjoner. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Lenovo er "billigmaskiner" så de er ikke av beste byggekvalitet. Viktigheten av byggekvalitet er oppskrytt da man ikke akkurat skal herje med laptopen. Skjønner jo greia at folk liker å kjenne det litt nedentil når de beføler maskinen Retina er bare et teit navn Apple har satt på skjermene sine for å skille seg ut, de er ikke bedre enn andre type skjermer med samme spesifikasjoner. Vel ikke helt riktig finnes to thinkpad serien som er beregnet for bedrift markedet eller lenovo yoga. Men de andre seriene er nok for privatmarkedet som er antakelig på samme nivå som multicom maskinene. Se etter IPS panel hvis fargene er viktig. Se etter 1440p eller 4k hvis oppløsning er viktig. Asus i dyrere serie ser jeg ikke skulle være dårligere generielt set en apple. Ofte er pris det som avgjør kvalitet særlig i billig markedet. Se etter maskiner i metall. Men problemet kan være enkelte metal pcer har kun lakkert metallet på utsiden så blir vel laptopene ganske varme også. Endret 23. september 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Personlig gikk jeg over fra en Macbook til en Dell XPS 13, og er fornøyd med det, men jeg er nok litt mer mot "ultraportabel" enn deg, du kan jo vurdere en litt mer beefy XPS15, den er ca samme størrelse som en 13-tommers macbook. AtW Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Lenovo er "billigmaskiner" så de er ikke av beste byggekvalitet. Du har tydeligvis bare sett Lenovos billigmaskiner ... Ta en titt på en Thinkpad X1 Carbon i stedet. HP Spectre har også fått gode reviews. Selv er jeg svært fornøyd med min Toshiba Kira. (Men den bruker jeg ikke i jobbsammenheng.) Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Sant nok Tenkte på "standardmaskinene". Så handler det mye om hvordan det føles når man tar på dem, "dårlig byggekvalitet" betyr ikke alltid at de er mer skjøre enn andre. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Jeg har fått med meg at det også selges maskiner som nå er «rene» for forhåndsinnstallerte programmer så dette er å foretrekke, men ellers er det vel ikke verre enn å innstalere en ren Windows på maskinen i etterkant heller? Nei da, men da må du også bruke tid på å installere de hardware-spesifikke tingene fra PC-produsenten. Det er ingen heksekunst å bare avinstallere de programmene du ikke ønsker, heller. Min erfaring er at dette er en raskere vei til målet. (Jeg har f.eks. avinstallert McAfee og den slags tull, men beholdt noen av Toshibas egne apper som kom ferdiginstallert.) Lenke til kommentar
allak Skrevet 23. september 2016 Forfatter Del Skrevet 23. september 2016 Hvilke produsenter lager i deres øyne de beste kvalitetsproduktene? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Lenovo Thinkpad eller HP EliteBook er ganske solide maskiner. Men ikke gå for en "vanlig" HP, de detter fra hverandre bare du ser på dem. Endret 23. september 2016 av Kajac Lenke til kommentar
skripis Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Hvilke produsenter lager i deres øyne de beste kvalitetsproduktene? Lenovo T eller X-serie vel. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Dell's Precision-serie, HP's Elitebook'er, og de dyrere Lenovo ThinkPad'er i T- eller W-serien ... er tradisjonellt "proff"-maskiner, med solid byggekvalitet og pålitelighet. Prisene er deretter. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå