Gå til innhold

Rollespill


Anbefalte innlegg

Diablo er ikke et ordentlig rollespill i grunn, går heller under sjangeren "hack & slash"...

Mens neverwinter, baldurs gate, morrowind osv. er skikkelige rollespill....

 

Jeg Lurer på om Knights of the old republic blir litt for "forenklet" til å være et skikkelig rollspill også...

den komentaren der ventet jeg på siden jeg så topicen, den kommer ALLTID i slike diskusjoner.

 

Hvorfor er ikke Diablo et _skikkelig_ RPG spill?

 

I både Diablo, Morrowind, Baldurs gate osv levler man chars med forskjellige stats og skills som tar sin del i historien, det er vel hovedpoenget bak ROLE playing games eller hva?

det eneste må vel være at Diablo er mer "fast paced" eller hva en kan kalle det, mer action går fortere, men det er ikke dermed sagt det ikke er rollespill.

om så må være så er det vel mer et action-RPG

Riktignok så går Diablo ut på og drepe, drepe og drepe litt mer men det er fremdeles RPG, man må drepe i det spillet for og lvl'e sin char mens i andre RPG'er så kan man gjøre diverse quests som ikke nødvendigvis innvolverer dreping.

 

hvis det ikke er en "skikkelig" RPG så får du jammenmeg legge grunnlag og forklare hvorfor

 

Diablo serien ER og BLIR RPG enten folk vil eller ei

 

 

Foruten det så er det vel ingen sjanger som heter Hack & slash er det?

 

 

 

Forøvrig så topper Baldurs Gate spillene lista hos meg fremdeles

 

EDIT;

Trykkfeil

Endret av Eurofighter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er ikke Diablo et _skikkelig_ RPG spill?

 

I både Diablo, Morrowind, Baldurs gate osv levler man chars med forskjellige stats og skills som tar sin del i historien, det er vel hovedpoenget bak ROLE playing games eller hva?

 

 

 

Bare fordi du kan lvl'e opp gubben din, så kan du ikke automatisk kalle Diablo et rollespill. I et skikkelig rollespill skal du

A) Kunne løse problemer\quests\storyen på forskjellige måter

B) Kunne føre meningsfylte samtaler med andre, dvs spille ut en rolle = rollespill.

 

Diablo har ingen av delene, bare straight up hakk-slemminger-til-de-dør-og-dropper-loot.

 

Jeg kan strekke meg til å kalle Diablo en "action rpg", that's it. Misforstå meg rett; jeg syntes Diablo 2 \ LOD var gøyalt! Men skikkelig rollespill er det pokker meg ikke.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke Diablo et _skikkelig_ RPG spill?

 

I både Diablo, Morrowind, Baldurs gate osv levler man chars med forskjellige stats og skills som tar sin del i historien, det er vel hovedpoenget bak ROLE playing games eller hva?

 

 

 

Bare fordi du kan lvl'e opp gubben din, så kan du ikke automatisk kalle Diablo et rollespill. I et skikkelig rollespill skal du

A) Kunne løse problemer\quests\storyen på forskjellige måter

B) Kunne føre meningsfylte samtaler med andre, dvs spille ut en rolle = rollespill.

 

Diablo har ingen av delene, bare straight up hakk-slemminger-til-de-dør-og-dropper-loot.

 

Jeg kan strekke meg til å kalle Diablo en "action rpg", that's it. Misforstå meg rett; jeg syntes Diablo 2 \ LOD var gøyalt! Men skikkelig rollespill er det pokker meg ikke.

Kunne ikke sagt det bedre selv :thumbs:

Og derfor gjør jeg heller ikke det.. . :ermm:

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke Diablo et _skikkelig_ RPG spill?

 

I både Diablo, Morrowind, Baldurs gate osv levler man chars med forskjellige stats og skills som tar sin del i historien, det er vel hovedpoenget bak ROLE playing games eller hva?

 

 

 

Bare fordi du kan lvl'e opp gubben din, så kan du ikke automatisk kalle Diablo et rollespill. I et skikkelig rollespill skal du

A) Kunne løse problemer\quests\storyen på forskjellige måter

B) Kunne føre meningsfylte samtaler med andre, dvs spille ut en rolle = rollespill.

 

Diablo har ingen av delene, bare straight up hakk-slemminger-til-de-dør-og-dropper-loot.

Godt sagt! :D Jeg er så absolutt enig.

 

Men jeg vil si at B ikke bare er å prate med andre, men full interaktivisjon med andre personer.

 

Med dette lever også mange andre data rollespill på grensen til å ikke være et rollespill.

Lenke til kommentar

Sånn ja, Thomanil. Satt i ti minutt og funderte på hvordan jeg skulle si nettopp det, men fikk det ikke til. :)

 

Skulle jeg fått viljen min, hadde Diablo blitt kalt action-/eventyrspill, mens BG, NWN og Morrowind ble kategorisert som action-rollespill. Man kan jo ikke spille gartner eller øl-brygger en gang!

Lenke til kommentar
Neverwinter Nights serien er helt klart den beste! Den slår alle andre rpg spil på alle områder.

Jeg kjedet til tider stumpen av meg da jeg spilte Neverwinter Nights. Alt var liksom så perfekt, men etter man hadde lagd en fet karakter, ble ting liksom så kjedelig. Kom helt til tredje del, da, noe jeg er stolt over. :)

Lenke til kommentar
Neverwinter Nights serien er helt klart den beste! Den slår alle andre rpg spil på alle områder.

Jeg er veldig uenig. Personlig liker jeg Baldurs Gate2 og Morrowind best. Hvis man kan nevne MMORPG spill så spiller jeg en del Tibia, så det havner vel også på en liste over mine favoritter:)

Lenke til kommentar
Neverwinter Nights serien er helt klart den beste! Den slår alle andre rpg spil på alle områder.

Syntes storyen var kjedelig i NWN. Nydelig grafikk, interface osv, men kjedelig backstory. Kom til siste byen, da orket jeg ikke mer. :-)

BioWare modulene til NWN suger, mest story-messig :p

 

Det er pga. multiplayer mulighetene og mod mulighetene jeg setter spillet på en 5. plass ;)

Lenke til kommentar
Skulle jeg fått viljen min, hadde Diablo blitt kalt action-/eventyrspill, mens BG, NWN og Morrowind ble kategorisert som action-rollespill. Man kan jo ikke spille gartner eller øl-brygger en gang!

:yes:

 

Jeg vil spille en tanlege som har rollespill som hobby. Da er jeg fornøyd. Bwhahaha

Endret av The DiM
Lenke til kommentar
Jeg syntes ikke Kotor var noe særlig jeg...samme generelle oppbygningen som nwn, tilogmed det at NPC'en du har med begynner å snakke om et quest som han ikke vil ut med i starten... I men, c'mon!

Og uten online muligheten, om trent det eneste som reddet NWN fra total fiasko IMHO.

 

eneste som var litt kult med Kotor var combat animasjonene, at dem faktisk parrerte og slo sånn litt heftig, istedet for nwn's slå-vente-slå-vente-slå...

 

lurer på om jeg ikke liker Kotor så godt fordi det er SW...hmmm... :dontgetit:

 

*dukker* :scared:

*biter i det sure eplet* :blush::whistle::green:

 

ok da. så satte jeg hele helga å spillte det...fane også da :p

 

og jeg er enig at diablo spillene ikke er rollespill...fantasy Hack & Slash / action ja, men all fantasy er ikke nødvendigvis rollespill...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Mitt favorittrollespill noensinne må være Daggerfall. Utdatert i dag, fantastisk back then (1996).

Daggerfall er ikke utdatert :) Spiller det ennå...

Det spillet gir en helt annen følelse av storslagenhet enn feks. NWN, Morrowind og Gothic 2, selv om disse spillene også er geniale...

 

Skulle gjerne sett at noen laget en ny utgave av DF slik som man gjør med noen av Ultima-spillene nå...

Lenke til kommentar

Fallout spillene må være de beste RPG jeg har opplevd.

Selv liker jeg nr. 2 bedre enn originalen (hovedsaklig på grunn av størrelsen på spillet)

Her må jeg bare komme eventuelle viktigperer i forveien og legge til at jeg er klar over det faktum at det går an å runde spillet fortere enn fy om man vet hvordan og virkelig er så dum at man vil ødelegge opplevelsen dette spillet kan gi. =)

 

Morrowind er en klar nummer 2! 'nuf said!

 

Har så vidt begynt på KOTOR. Virker lovende, men ikke noe utenom det vanlige.

 

Er som de fleste andre her av den oppfatningen at Diablo 2 (+LOD) ikke er et "skikkelig" rollespill. Diablo 2 er allikevel et av de spillene som har slukt flest timer av min fritid... =)

 

Et spill som egentlig kun har elementer ac rollespill i seg, men allikevel er så bra at jeg ikke klarer la være nevne det, er Deus Ex. Makan til engasjerende spill skal du lete lenge etter! Sykt bra, rett og slett! :-D

 

For tiden spiller jeg en del SWG. Synd det fremdeles sliter med en del bugs. Rollespillelementene blir også litt vage, men jeg synes allikevel det er et meget underholdende spill.. Krever en del tålmodighet, dog.

Lenke til kommentar
Mitt favorittrollespill noensinne må være Daggerfall. Utdatert i dag, fantastisk back then (1996).

Daggerfall er ikke utdatert :) Spiller det ennå...

Mm, det skulle jeg prøvd litt mer. Lastet det ned for en stund siden (abandonware, eller?), men fikk litt problemer med lyden på denne maskina med XP. Får kjøre det på en eldre PC en gang, hvis jeg ikke får det til. (Masse skurring. Prøvd tonnevis med forskjellige instillinger.)

 

Skulle gjerne sett at noen laget en ny utgave av DF slik som man gjør med noen av Ultima-spillene nå...

Nå har jo ikke jeg spilt DF så mye, men det er da ærlig talt en god del forskjell fra den første Ultima-trilogien fra begynnelsen av 80-tallet til Daggerfall fra 1996. Synes grafikken var helt super i Daggerfall, jeg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...