Gå til innhold

Før kunne de betale så mye som 10 000 kroner for én telefon. Nå er prisen en helt annen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Møre og Romsdal fylkeskommune benytter man seg av Ciscos Jabber-løsning. Noe de er veldig fornøyd med, ifølge seniorrådgiveren.

 

– Dette var også noe vi var interessert i, men valget falt til slutt på Microsoft, sier han.

 

Seniorrådgiver og prosjektleder, Ragnar Kvithyll, i Sør-Trøndelag fylkeskommune sier at de valgte flere løsninger før de til slutt endte på Skype for bedrifter.

 

Her har det gått fort i svingene :D

Lenke til kommentar

Cisco Jabber er basert på Jabber, en friprog kommunikasjonsløsning basert på XMPP. Hvemsomhelst kan da kommunisere direkte med en Jabber klient, ikke bare en Skype for Business klient. Jeg håper virkelig at kommuner og statlige organer tar det innover seg, at de kan ikke male seg selv - og andre de ønsker å kommunisere med - i et MS hjørne.

 

Skype funker fint som internkomm i en privateid bedrift (og de som de ønsker å føderere seg med), men det funker dårlig for en offentlig etat som skal kunne kommunisere over standarder.

 

Frem til at Skype blir 100% XMPP kompatibel (og ikke bare igjennom en proprietær avart som f.eks. DocX) bør offentlige etater sky løsninge. De burde ha krav i spesifikasjonene sine som sier "alle funksjoner i løsningen må kunne kommunisere med brukere av andre klienter via åpne, standardiserte grensesnitt" - de bør da ha underkrav ala "løsningen må være XMPP kompatibel", "løsningen må støtte chat/presence/tale/video til eksterne klienter - beskriv hvordan". Å si at "vi støtter kommunikasjon med eksterne fordi du kan ringe til telefoner" er ikke tilstrekkelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skype/Lync er kjøpt opp av MS og blir dessverre dårligere og dårligere for hver versjon.

I tillegg en dårlig klient for Linux, men de jobber visstnok med ny versjon der.

 

Dessverre så har heller ikke Ciscos sin Jabber-løsning noen klient for Linux. Den er på alle plattformer utenom Linux (noe som forarger meg litt). Det er likevel muligheter på Linux, som Øystein Jakobsen skriver om lenger opp.

Cisco Jabber er basert på Jabber, en friprog kommunikasjonsløsning basert på XMPP. Hvemsomhelst kan da kommunisere direkte med en Jabber klient, ikke bare en Skype for Business klient.

Endret av DJViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skype/Lync er kjøpt opp av MS og blir dessverre dårligere og dårligere for hver versjon.

Lync har alltid vært et Microsoft-produkt. Skype-navnet og litt grensesnittendringer er det eneste som er nytt i Skype for Business, og har ellers lite med Skype å gjøre. Dagens Skype for Business er mye bedre enn Skype noen gang har vært.

 

Ordinære Skype er ikke engang tema for denne saken, men hvilke endringer er det Microsoft har gjort som er så forferdelige?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skype/Lync er kjøpt opp av MS og blir dessverre dårligere og dårligere for hver versjon.

 

Nå roter du veldig, Skype ble oppkjøpt av MS allerede i 2011 og har vært utvikla av MS siden da....det er relativt mange år siden nå i It verdenen.....

Lync har alltid vært et MS utviklet produkt, den vanlige forbrukerversjonen av skype folk bruker hjemme er ikke det samme som Skype 4 Business, det er helt forskjellige klienter. S4b er bare Lync som har fått nytt visningsnavn. Exe fila heter fortsatt Lync.exe.

 

Lync har alltid vært et ganske dårlig produkt, men de siste versjonen av s4b begynner å komme seg kraftig for bedrifts-bruk. "On 11 N

ovember 2014, Microsoft announced that in 2015, Skype for Business would replace Lync. The latest version of the communication software combines features of Lync and of the consumer software Skype.[7] There are two user interfaces – organizations can switch their users from the default Skype for Business interface to the Skype for Business (Lync) interface"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spar enda mer, bruk appear.in!

Hadde appear.in innfridd kravene som bedrifter har vedr. telefoni så hadde det vært en annen sak. Dette handler ikke bare om videokonferanser. Og hva med muligheten til å kommunisere med eksterne? Disse billigløsningene er billige av en grunn.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen handler om 1 viktig ting og det er at det finnes bedre kommunikasjonsløsninger for bedrifter enn det som presenteres av Teleselskaper, teleforhandlere og IP Telefoni fokuserte produsenter.

Skype for Business er IKKE en erstatning for en gammel og kostbar telefonsentral/telefon løsning.

Skype for Business er bedriftskommunikasjonsklienten i Microsoft Office, som det her i denne artikkelen dokumenteres FINT KAN ERSTATTE DERES TELEKOMMUNIKASJONSBEHOV.

Jeg mener at artikkelen på et punkt svikter og det er det faktum alle har teleleverandører som magisk kobler dem til PSTN nettet, og dette er ikke levert av Microsoft.

Små og mellomstore bedrifter i Norge kan i dag få aktivert artikkelens beskrevne Skype For Business funksjonalitet som skytjeneste på sine etablerte Mobil abonnementer.

Bedrifter med utfordring med mobildekning (Bygning/lokasjon) kan med nevnte tjeneste bli umiddelbart tilgjengelig på Skype for Business klienten.

Flere av mobilselskapene kan levere 1 number løsninger som gjør at kun 1 fast nummer vises uavhengig av om samtaler går på mobil eller Skype for business.

Lenke til kommentar

Det heter IP-Telefoni og ikke skype eller snapchat..

Dere lager nytt synonym når dere skriver slik.

 

Cola betyr ikke brus...

man kan ikke gå i butikken å si at man skal ha cola når man egentlig vil ha fanta...

 

Skype koster penger å bruke... Vanlig IP-telefoni er gratis..

 

Skype benytter en proprietær protokoll.

 

Det du kaller for vanlige IP-telefoni er ofte basert på SIP.

Lenke til kommentar

Vi tok i bruk Lync for 30 brukere for flere år siden og våren 2015 tok vi neste skritt og kastet ut pbx-sentral og bordapparat. Nå kjører vi S4B med headsett til brukerne. Alle interne samtaler samt kontakt med leverandører og partnere går direkte i S4B, både lyd og video. Samtaler inn og ut ellers rutes gjennom Telenor. Brukerne forholder seg bare til S4B.

Lenke til kommentar

Vi tok i bruk Lync for 30 brukere for flere år siden og våren 2015 tok vi neste skritt og kastet ut pbx-sentral og bordapparat. Nå kjører vi S4B med headsett til brukerne. Alle interne samtaler samt kontakt med leverandører og partnere går direkte i S4B, både lyd og video. Samtaler inn og ut ellers rutes gjennom Telenor. Brukerne forholder seg bare til S4B.

 

Gratulerer med din beslutning, jeg regner med at dine telefonbehov er godt dekket av S4B løsningen har den funksjonaliteten du trenger.

S4B Telefoni er nå også tilgjengelig med ICE, Telia Sonera, Phonero og Hello.

Det er bedriftens kommunikasjonsproduktivitet som gjelder og ikke hvilke klienter som har de kuleste funksjonelle mulighetene som det i hovedsak kommenteres om på denne tråden!.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...