AnonymDiskusjon Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Hei, Jeg fikk nettopp innvilget grunnstønad sats 2 Helsestatus er følgende: alvorlig og varig smerteproblematikk etter feil under operasjon. Jeg har omfattende problemer med bevegelse og gange. Må bruke taxi da jeg ikke kan reise kollektivt (inntil jeg får finansiert en bil selv privat). Videre har jeg slitasje på sko pga bruken (gangen min gjør at de slites kraftig og må byttes ofte). Jeg søkte på overnevnte grunnlag og sendte inn kvitteringer for taxikjøring og skoinnkjøp. Taxi viser at jeg kjører for ca 2200 pr måned. Sko innkjøp viser 1399 (bytte pr 2 mnd, så da blir det 699 pr mnd). NAV skriver de vurdere at jeg har varige ekstrautgifter til transport, uten å skrive noe mer konkret. De vurderte dette til takst 2, noe som er langt under dokumenterte utgifter. Videre står det at de vurderer at jeg har noe ekstra slitasje på sko, men at det ikke når opp til takst 1. Samlet ble jeg innvilget takst 2. Det første jeg reagerer på er tynnheten i vedtaket om hvorfor de ikke har vurdert mine konkrete utgifter. I samtale med NAV pr tlf sier de at det nærmest er "praksis" på at ingen får innvilget transportutgifter til mer en takst 2, selv om man kan dokumentere mer. Når det gjelder skoene, der fikk jeg jo ingenting. Men slik jeg har forstått det er det noen her som får takst 1 på denne posten. Det jeg lurer på er hvordan NAV regner ut dette her? Er det noen tall de bruker, og i så tilfellet hva? Eller er det bare syning? De bare skriver "vi har vurdert..:" uten å konkretisere sine beregninger og begrunnelse nærmere. Videre lurer jeg på om jeg kan klare å vinne frem med en høyere takst for transport, og særlig om jeg kan vinne frem med takst 1 for skoene - etter gjeldene praksis? Slik at jeg minst kan få takst 3 samlet. Til slutt, dersom noen av dere har noe rettspraksis å viser til når det gjelder skoslitasje på takst 1 og transportutgifter på takst 2 eller 3 hadde det hvert fint. Anonymous poster hash: 4cd56...e6d Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Praksis rundt grunnstønad er nedfelt i Arbeids- og velferdsdirektoratets rundskriv om grunnstønad. Som regel bruker man SIFOs standardbudsjett som basis for hva normale friske personer har av utgifter i samme kategori. Satsene 1, 2, og 3 er hhv. 653 kr, 998 kr, og 1309 kr. Det er de samlede merutgiftene som må nå opp til en gitt sats (det er ikke slik at man får sats 1 for sko og sats 2 for transport, man får eventuelt sats 2 for transport og så får man sats 3 hvis skoene når opp dit). Det første NAV gjør er å vurdere om alle de utgiftene du påberoper deg er nødvendige, og om alle utgiftene er en følge av sykdom. Deretter trekker de fra et "vanlig" utgiftsnivå. Deretter sammenligner de de merutgiftene de har kommet frem til med satsene, og gir den satsen som er oppnådd. Det mest naturlige i din sak vil være å kreve at NAV gir en supplerende vedtaksbegrunnelse. Dette vil avbryte klagefristen. Hvis du har inntekt og formue under visse grenser vil du ha krav på fri rettshjelp for å klage over vedtaket. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå