Gå til innhold

Videoovervåking på arbeidsplassen.

Beger94

Anbefalte innlegg

Hei!

Jobber i en butikk der sjefen bruker videoovervåking til ting som å unngå tyveri osv, men jeg er ganske sikker på at han sitter på sitt kontor og følger med på oss. Der jeg står er det et kamera som dekker hele mitt arbeidsområde og jeg føler det blir litt ekkelt når jeg vet han konstant har programmet for kameraene åpent på kontoret.

Når jeg startet å jobbe der fløy han ofte inn og ut av kontoret for å snakke til meg når holdningen min ikke var etter riktig "standard" selv om han ikke var ute i butikk for å se det. Jeg har en veldig god kamerat jeg har fått på jobben som pleier å komme bort til meg for å slå av en prat fra tid til annen når vi jobber sammen. Nå har jeg fått beskjed om at han skal holde seg unna avdelingen min siden sjefen begynner å bli lei av at vi snakker sammen. Dette skulle egentlig ikke sjefen vite noe om da han for det første ikke jobber kvelder og at han som regel ikke kommer ut av kontoret sitt.

Noen som har vært borti en slik situasjon? Hvordan taklet du det og hvilke konsekvenser hadde det? Føler jeg ikke vil bli trodd av noen om jeg skal ta det opp og at sjefen kommer til å ta det utover meg. Kan ikke ta dette opp med hms da personen er veldig god venn med sjefen.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en ekkel følelse å ha et kamera i nakken når du vet sjefen ser på det nesten hele tiden. Blir også veldig sliten av hele greia.

Du må forstå at du ikke skal snakke med vennene dine på jobb, slik at det påvirker arbeidet du utfører. En annen ting er at du har mulighet med prate med dine venner i pausene.

Har du fått advarsel?

Endret av Den Perfekte Jobben
Lenke til kommentar

Er en ekkel følelse å ha et kamera i nakken når du vet sjefen ser på det nesten hele tiden. Blir også veldig sliten av hele greia.

Du må forstå at du ikke skal snakke med vennene dine på jobb, slik at det påvirker arbeidet du utfører. En annen ting er at du har mulighet med prate med dine venner i pausene.

Har du fått advarsel?

Dette er ikke snakk om venner utenfor jobb, men om en kollega som bare tar en titt bortom fra tid til annen når det ikke er noe å gjøre. Har ikke fått noen advarsler nei. Det er heller ikke snakk om lange samtaler, bare spørsmål om hvordan ting har gått på jobb den dagen. Det går heller ikke utover min jobb da jeg alltid fortsetter med det jeg driver med mens vi snakker sammen. Endret av Beger94
Lenke til kommentar

Så lenge sjefen din har fått godkjent søknad om overvåking hos Datatilsynet er han i sin fulle rett til å sitte og se på deg dessverre.

Var inne på sidene til Datatilsynet i dag og kom over denne artikkelen. https://www.datatilsynet.no/Sektor/Arbeidsliv/Kameraovervaking-arbedsliv/

Under "Når er kameraovervåking ikke tillatt?" står det "Det er for eksempel ikke lov å bruke et overvåkingskamera satt opp for å avdekke kriminalitet til å se om de ansatte i en virksomhet jobber godt nok eller fører timelistene riktig."

Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Loven er ganske klar på dette, kamera kan ikke brukes til annet enn det er meldt om at det er brukt til. Det er ulovlig å bruke kamera til å overvåke at ansatte gjør jobben sin.

Hvis han bruker videoovervåking til å slå ned på at ansatte gjør annet enn å jobbe i arbeidstiden er det ett klart brudd på personvernet, og er noe du burde minne han på, du kan alltid melde det inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...