Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan man spleise 2 linjer inn i en router?

Anbefalte innlegg

Bor i ett kollektiv nå og vi bor på 4 pers. på 300 kvm flate. Problemet er at telenor klarer bare levere ca 16 mbit hit. Er det mulig at vi kjøper to linjer inn og setter det på en kraftig router? Og har noen en annbefaling på en router som er kraftig nok for så stort område uten å bruke extender?

Endret av Tekky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begrensningen ligger jo i kabelen(avstanden fra sentralen til huset), for å få større hastighet med to linjer må du ha to kabler fra sentralen.

Å kjøre to abbonementer/linjer på samme kabel vil jo si at men må halvere hastigheten pr abbonement/linje ettersom kabelen uansett bare klarer 16mbit.

Lenke til kommentar

Dette kan være et alternativ: 

http://itel.com/ltt-bonded/

Kabelen du har inn til huset har sannsynligvis 4 ledere, og siden en aDSLlinje kun bruker 2 av disse, vil det teknisk være mulig å fikse en fysisk linje til inn til deg uten alt for mye mekking

Da vil riktignok all internettrafikken din gå via en av serverene til dette selskapet. Aner ikke om de har servere i Europa/Norge. Om ikke vil du trolig få veldig høy latency. Så har store problemer med å se for meg at dette vil være en god løsning (om de i det hele tatt tilbyr løsningen utenfor USA/Canada?).

I tillegg må du nok sette av en god del tid til å overbevise både Telenor og entreprenørselskapet de benytter om at dette faktisk lar seg gjøre, om de i det hele tatt vil gå med på å forsøke.

Du må jo også betale abonnement for 2 linjer samtidig, i tillegg til å betale for tjenesten fra iTel. 

Jeg vil på ingen måte anbefale noen denne løsningen...

Lenke til kommentar

Den bruker da vel fire ledere, men to til data og to til skjerming, likt som i vanlig TP, eller?

Om det er slik, noe jeg er ganske sikker på, vil jo pakketapet bli betydelig større ved belastning, muligens såpass store at det går opp i opp mtp. brukbar hastighet.

Grunnen til at de setter lav hastighet er jo nettop pga pakketap over større avstand noe å kjøre data over begge parene vil øke.

I værste fall vil jeg tro det faktisk blir tregere pga større pakketap.

Lenke til kommentar

Kan se ut som Viprinet leverer lignende løsning i Europa? https://www.viprinet.com/en/technology/combinable-media/dsl

Usikker på om de mynter seg kun inn på bedriftsmarkedet.

Slik jeg har forstått det, er det ikke en uvanlig praksis å bruke det sekundære lederparet til utleieleiligheter osv. Og har ikke hørt noe om at dette medfører betydelig reduksjon i opplevd båndbredde som følge av støy, men ser at det i allefall kan være en viktig problemstilling.

En annen løsning enn Viprinet og iTel kan være å sette opp en ruter som klarer å håndtere 2 internettforbindelser simultant. Om man kjører en båndbreddetest da, vil man ikke kunne få noe bedre båndbredde enn hva den ene linja takler, men man kan kjøre 2 tester samtidig og begge vil få full hastighet på hver sine linjer. F.eks. at Steam laster ned på 16Mbit samtidig med at man laster med for 16Mbit i nettleseren (for å bruke båndbredden til Tekky som eksempel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...