Gå til innhold

Blir filene på pc-en min sendt til microsoft?

LogiT3x

Anbefalte innlegg

Hei

En ting som jeg ikke har tenkt noe over før nå, og det er om microsoft ved bruk av windows sender filene mine som jeg har på pc-en min, til dem? Synes jeg har hørt om noe slikt før, men bare at de kan se hvilke filer/privat filer/dokumenter osv du har på pc-en? Eller er det bare tull? Jeg har en venn som er så paranoid at han ikke bruker windows i det hele tatt, og bare bruker windows, og det er akkurat pga dette. Han har så troen på at microsoft sender "hele" harddisken/alt av innholdet som man har på en windows pc, til microsoft. 

Ut fra dette, er det jeg som er for lite paranoid, eller er noe av dette bare tull? Jeg vil gjerne så vite noe om dette og om noen har litt mer peiling på dette enn meg. For jeg har ikke troen på alt det vennen min sier om windows og det. Eller om det faktisk stemmer dette. (Jeg bruker ikke OneDrive hvis det kan knyttes til dette, og logger heller ikke inn med microsoft konto på pc-en(e) mine.). Han sier også at det er microsoft som "eiger" pc-en som man har med windows, og at man ikke har noen kontroll på hva som skjer melleom maskinen og microsoft. Med tanke på dette så har han brukt wireshark der han ser pakker som blir sendt hele tiden, og da til evt microsoft. 

Jeg har googlet flere ganger men finner ikke noe direkte svar på denne "saken". Gjorde noen sjappe google søk, men kan være at jeg har misset på noe.

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er så i overkant paranoid at hvis man tenker slik så bør man ikke ha Internett i det hele tatt og aller helst holde seg unna alt som har med PC å gjøre. Skal man dra ting så langt så kan teleoperatørene avlytte enhver samtale også.

Bruker han Linux? Hva tilsier at ikke de gjør det samme? Hva med NSA, de kan fint få tak i alt på alle maskiner overalt...

Lenke til kommentar

Les denne artikkelen:

http://www.zdnet.com/article/when-it-comes-to-windows-10-privacy-dont-trust-amateur-analysts/

Mange av ryktene om at Win10 sender info tilbake til MS stammer fra en "test" utført av en Reddit bruker.  Dette plukket en Forbes journalist opp, og skapte store overskrifter om denne saken.

Problemet er bare at Reddit brukeren som utførte "testen" tydeligvis mangler mye kunnskap om hvordan man skal utføre en slik test, og Forbes journalisten slukte alt dette uten å foreta egne tester.  Journalisten har siden gått ut å beklaget artikkelen, men skaden er jo allerede skjedd iom. at svært mange bare har fått med seg selve artikkelen og ikke beklagelsen eller artikler slik som den på zdnet som jeg linker til.

Lenke til kommentar

Det der er så i overkant paranoid at hvis man tenker slik så bør man ikke ha Internett i det hele tatt og aller helst holde seg unna alt som har med PC å gjøre. Skal man dra ting så langt så kan teleoperatørene avlytte enhver samtale også.

Bruker han Linux? Hva tilsier at ikke de gjør det samme? Hva med NSA, de kan fint få tak i alt på alle maskiner overalt...

Haha ja, det er det xD. Jeg er helt enig i det du skriver her.

Ja, han bruker linux. Mhm, heh, sant det ;). Men alt dette er vel i hovedsak med malware og rootkits osv å gjøre med?

Lenke til kommentar

Skaff deg fornuftige venner.

Hahaha, jaa, det har du helt rett i. Har bare kjent ham knappe i 1 år, gikk på skole med han. Andre året der jeg gikk så gikk han nettstudie, og snakket ikke så mye med ham. Men nå er vi utenlands og bor sammen med han, heh. Begynner å bli litt sånn "sprø", og føler meg litt sånn "dum" hvis jeg skal tro på alt det han sier. For han tror også at han kan alt :p. Er ikke for å være frekk mot han, men det er bare fakta :p.

Lenke til kommentar

Les denne artikkelen:

http://www.zdnet.com/article/when-it-comes-to-windows-10-privacy-dont-trust-amateur-analysts/

Mange av ryktene om at Win10 sender info tilbake til MS stammer fra en "test" utført av en Reddit bruker.  Dette plukket en Forbes journalist opp, og skapte store overskrifter om denne saken.

Problemet er bare at Reddit brukeren som utførte "testen" tydeligvis mangler mye kunnskap om hvordan man skal utføre en slik test, og Forbes journalisten slukte alt dette uten å foreta egne tester.  Journalisten har siden gått ut å beklaget artikkelen, men skaden er jo allerede skjedd iom. at svært mange bare har fått med seg selve artikkelen og ikke beklagelsen eller artikler slik som den på zdnet som jeg linker til.

Skal lese på den linkens om du sendte.

Ja, har også hørt div ting om windows 10, men har stoppet det meste av trafikk og slikt som har med noe som de kaller "Telemetry tracking". 

Åja, så pass ja, heh. Først noe slikt skjer, så har det skjedd, heh. 

Lenke til kommentar

Her er et kjekt gratis program som fikser saken med hva som sendes og ikke sendes til Microsoft:

https://www.oo-software.com/en/shutup10

Men bare for å ha sagt det, så driver ikke Microsoft å samler inn alle filer fra alle pcer i verden. Hvorfor skulle de gjøre det?

Hvilken nytte skulle de ha av å se alle bildene dine, lese alle dokumentene dine, høre på all musikken osv?

Hvor mange ansatte måtte ikke Microsoft hatt bare for å gå gjennom den enorme datamengden det ville være snakk om?

Og tenk på båndbredden de måtte hatt når all data skulle overføres til dem. F. eks jeg som har ca 60 TB med data på mine pcer med Windows. Jeg ville ha merket det på internett om den mengden skulle overføres til MS.

Nei folk er vel mye paranoide når det kommer til Microsoft. Før var det ille hvor mye det kostet. Og så fort det ble gratis måtte tinnfolie folka finne på nye ting å klage på.

Lenke til kommentar

Google og FB er mye verre + alle programmer på telefoner som krever tilgang til f.eks. GPS-lokasjon. Det er skremmende hvordan Google vet "alt", har ved flere anledninger testet å søke opp en del om "sett inn ting" for så å få reklame som omhandler "den tingen". Driver så med vanlige ting en stund og tester igjen, samma resultat. Dette er kun med PC hjemme.

Lenke til kommentar

Her er et kjekt gratis program som fikser saken med hva som sendes og ikke sendes til Microsoft:

https://www.oo-software.com/en/shutup10

Men bare for å ha sagt det, så driver ikke Microsoft å samler inn alle filer fra alle pcer i verden. Hvorfor skulle de gjøre det?

Hvilken nytte skulle de ha av å se alle bildene dine, lese alle dokumentene dine, høre på all musikken osv?

Hvor mange ansatte måtte ikke Microsoft hatt bare for å gå gjennom den enorme datamengden det ville være snakk om?

Og tenk på båndbredden de måtte hatt når all data skulle overføres til dem. F. eks jeg som har ca 60 TB med data på mine pcer med Windows. Jeg ville ha merket det på internett om den mengden skulle overføres til MS.

Nei folk er vel mye paranoide når det kommer til Microsoft. Før var det ille hvor mye det kostet. Og så fort det ble gratis måtte tinnfolie folka finne på nye ting å klage på.

He he ja, nei, hvorfor skulle de ha samlet inn alt xD. Det er vel samme med NSA, de samler ikke alt som er på pc-en til alle sammen xD. Er vel det som jeg skrev ret før denne, at er nok bare han vennen min som er "liitt" i overkant for mye paranoid om alt dette xD.

Mhm, de måtte ha hatt det, stor båndbredde og slikt.

Jepp, folk i dag er som du skrev her, litt for mye paranoid x).

Lenke til kommentar

De har tilgang til alle filer på maskinen din, utdrag fra eula. De deler også dataene de samler inn med 3. part uten å opplyse om hvem det er.

We will access, disclose and preserve personal data, including your content (such as the content of your emails, other private communications or files in private folders), when we have a good faith belief that doing so is necessary to protect our customers or enforce the terms governing the use of the services.

Du kan finne mer info her

https://edri.org/microsofts-new-small-print-how-your-personal-data-abused/

Lenke til kommentar

Kan jo nevne at hele facebook har ca 100 000 terrabyte totalt sett. De er antagelig ikke de med aller mest plass, men det skal fortsatt til 10 000 slike centere.

Å samle inn data, analysere det og ta vare på det er en helt annen sak, det har de som nevnt over mulighet til både mtp. Datamengde.

Eller gå inn målrettet for å avdekke f.eks terror.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det er utrolig hvor naiv de fleste brukerne av "Spyware 10" er.

Du ser ser hvor naiv brukerne er her på diskusjon.no hvordan er det med resten av befolkningen.

Pr i dag bruker jeg Windows kun til å spille spill som ikke er tilgjengelig på andre plattformer.

Hadde jeg vært en bedriftseier hadde jeg ikke godtatt bruk av Windows 10 i mitt nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...