Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ofte trøtte om morgen når jeg legger meg tidlig.

Laffe

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier: jeg blir ofte trøttere/sliter med å komme meg opp om morgen jo tidligere jeg legger meg, I forhold til når jeg legger meg seint. Dette skjer uansett uavhengig om jeg har sovet lite eller mye dagen før.

For når jeg legger meg f.eks 12 eller 2 på natten og skal opp kl 5, så er jeg knall våken etter første alarm, ofte så våkner jeg før tiden også. MEN, når jeg velger å legge meg kl 8 eller 9, ja da er det ett helvete å komme seg opp kl 5.

Noen som vet hva årsaken kan være?

Endret av Laffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, det er det jeg også tenker at det har noe med REM. At jeg da aldri kommer til nr 3 og 4-stadiet.

Likevel, så sies det at (hvertfall I den alderen jeg er i) 7-9t er anbefalt. For meg, sover jeg så lenge så kan den dagen bli helt jævlig. Sliten, dårlig med energi og orker ingenting. Sover jeg I 3 til 6t. Pigg hele dagen og føler meg uthvilt fra første stund.

Lenke til kommentar

Anbefalt søvnmengde for aldersgrupper er en myte. Søvnbehov er 100% individuelt.

Du har tydeligvis et søvnbehov på mellom 3 og 6 timer. Alt etter det vil bruke energi, og ikke skape energi. Derfor vil du være sliten etter å ha sovet lenge.

Kilde? Jeg har hørt motsatt, at avhengig av alder har man ulike søvnbehov. Man kan dog venne kroppen til mindre søvn, f.eks  4 timer. Men det vil ikke være sunt.

Lenke til kommentar

Kilde? Jeg har hørt motsatt, at avhengig av alder har man ulike søvnbehov. Man kan dog venne kroppen til mindre søvn, f.eks  4 timer. Men det vil ikke være sunt.

Det som er sant er at det er individuell variasjon i søvnbehov. De aller fleste trenger ca. 8 timer, men det varierer. Det med 8 timer er gjennomsnitt for befolkningen, men som med alle gjennomsnitt er det mye rom for variasjon.

Det beste estimatet på individuelt søvnbehov er hvor mye man sover uten alarm eller streng timeplan over en viss tid. Så det er heller ikke mulig å si at du har behov for 3-6t søvn slik det blir hevdet her.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...