Friluftskar Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Det som er sikkert er at det blir mange steder i landet det blir stille når FM-nettet slås av, og mange stille hytter rundt om kring i feriene. Hadde de iallefall stått på kravet om at DAB skulle ha samme arealdekning, og ikke la utbyggerne diktere at befolkningsdekning er bra nok, så hadde dette tatt mye lengere tid og vært en bedre løsning. Jeg opplever stadig når jeg kjører langs noen av de mest trafikkerte veier at DAB faller helt ut der jeg før iallefall hadde en skurrete FM-radio til selskap, og dette er nødt til å få følger for hvor mange som hører på radio. Ennå værre er det at der jeg bor, er DAB ferdig utbyggd. (Og det sentralt like utenfor Drammen). Og naboen som har kjøpt 2 forskjellige DAB radioer, må ut av huset for å få dekkning. Dekkningsgrad er nok så, som så, også i sentrale strøk. Hva med utkantene og i skog og fjell? Kan også fortelle om den samme naboen, har gode signaler på sin gamle FM radio inne. Så, det er den som blir brukt. 2 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Om noen måneder så får vi uansett svaret på hvordan folk flest reagerer når FM slås av. Vi får se om de tørr! Det er ganske stor motstand da, med 3/4 av den norske befolkningen som er i mot utfasing nå. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Jeg er ingen radioekspert. Men, sånn rent teoretisk. Finnes det noen grunner til at digitalradio ikke kunne blitt implementert gjennom det gamle 900 nettet? (hvis man ser bortifra privatisering av det nettet) Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Om noen måneder så får vi uansett svaret på hvordan folk flest reagerer når FM slås av. Vi får se om de tørr! Det er ganske stor motstand da, med 3/4 av den norske befolkningen som er i mot utfasing nå. Hvis det stemmer at FM-nettet koster 200 million per år for NRK er det jo bare å kutte statsgjelden i Norge og spare 200 mill kroner der som kan brukes på å holde FM-nettet i livet. Vi betaler enda 11 milliard per år på renter av unødvendig statsgjeld. Ned fra 22 milliard for 4-5 år siden. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 30. september 2016 Del Skrevet 30. september 2016 Riktig - at jeg ikke har den teknologiske kunnskapen. Men jeg har noen annet, som tydeligvis ikke du har. Og det er at jeg og noen hundre tusener av andre, ferdes i fjell og skog, med marginal FM dekning i dag og ofte uten mobildekning. Da DAB får dåligere dekning i fjell og skog, enn dagens FM, sier det seg selv, at DAB blir en tragedie.. ... Det er lett for meg å se at du mangler den teknologiske kunnskapen for å uttale deg om DAB. Det er tydeligvis ikke like lett for deg å vite noe om hvorvidt jeg beveger meg i skog og mark. Det gjør jeg faktisk, ofte steder hvor både mobil- og radiodekning er marginal, eller fraværende. Jeg planlegger deretter og det burde du også gjøre(tips, gå i høyden hvis du *må* sjekke mobilen). Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 (endret) Det er tydeligvis ikke like lett for deg å vite noe om hvorvidt jeg beveger meg i skog og mark. Det gjør jeg faktisk, ofte steder hvor både mobil- og radiodekning er marginal, eller fraværende. Jeg planlegger deretter og det burde du også gjøre(tips, gå i høyden hvis du *må* sjekke mobilen). Her røper du deg. Marginal mobildekkning, da har du ikke vært langt borte fra sentrale strøk. Er det en, til to times gange fra bil/hytte/hus? Tviler på at du har så mange sammenhenende døgn, ute på fjellet, på turene dine. Og når du skriver at du planlegger deretter, røper du deg igjen. Du går nok helst der det er mobildekkning tenker jeg. Hele din tilnærming til problematikken, tyder på det. Jeg har gått i de dleste fjellområder her i Norge (sommer, som vinter), fra Hovden- og Haukelid området (Hardanger vidda) og oppover til Gjeilo området. Det meste av Hallingdal- og Valdres fjella, Dovre- og Ringebu fjella, oppover hele Østerdalen og en god del i Nord Norge og Finnmark (og en del i Sverige). Samt store deler av skogområdene i Syd Norge. Det jeg og andre friluftsfolk, samt jegere opplever, er ikke bare marginal mobildekkning. Men fraværende mobildekkning, de aller fleste steder, når en kommer en del mil unna bebyggelse og sentrale strøk! Samme på mine kanoturer rundt i Norge. Ja det finnes fjelltopper, hvor en kan finne dekkning. Men der bor det ingen og værmeldinger trenger en FØR en går ut.! Og de som går toppturer, er der kun en brøkdel av tiden, de befinner seg i terrenget. Også litt seint å sjekke været, etter at en er kommet på en fjelltopp. Toppturfolket er også en marginal gruppe, i forhold til alle andre som går i fjell og skog. Nå på høsten er det ca 150 tusen jegere som er rundt i naturen og mange av dem har camp, på steder det ikke er mobildekkning. (Men med brukbar, til marginal FM, dekkning). I tilegg kommer alle fottureister, både norske og utenlandske (m FM radio og mobil). I høstferien er det også innrykk av ti-tusener av familiefolk, som reiser til fjells. Og i andre ferier, som vinterferie og Påske, er det noen hundre tusen som er i fjellet. Har de opphold litt utenfor hyttebyene og sentrale strøk, er mobildekkningen i beste fall marginal, men helst fraværende. Så fraværende, at det er ikke noe stor vits på prøve engang. I tilegg til å være friluftsmann, er jeg også jeger, med stort kontaktnett til begge gruppene "over det ganske land" og nyere rapporter forteller det samme, angående mobil- og FM dekkning. De som har forsøkt seg med DAB, er ikke overrasket over, at det IKKE er dekkning! Hvis kun fagfolk har lov til å diskutere temear, da ville det bli få til å diskutere. Men jeg (og mange med meg) har såpass med livserfaring, at vi ser litt forskjell på, markedsføring (les: skryt og delvis usannheter) av et produkt og hva som oppleves i virkeligheten. Da hjelper det ikke med all verdens kunskap om en teknologi, når praksis viser at det er feil! Samme med de løgnaktige dekkningskartene, de dekker i praksis lite av landarealet her i Norge. Men, det har vel aldri vært meningen heller. Utbyggingen er ment å dekke de områder der det bor mye folk, samt de større hovedveiene og ikke ute i naturen. Og det er dette mange med meg, ikke liker. Det er ti-tusener som er avhengig av værmeldinger, for å ferdes i naturen og ennå flere som ikke vil ha trygghet i å få nationale nødmeldinger, via radio, eller pr. nett. Og det er nok dette, som gjør at 3/4 av den norske befolkning er motstandere av utfasing av FM båndet nå. FM båndet kan beholdes og så kan DAB få resten av frekvensene. Endret 1. oktober 2016 av Friluftskar 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 For å oppsummere litt; Er det slik at vi ved å bytte til DAB+ går med på dårligere lydkvalitet og dårligere dekning for å få flere kanaler og billigere drift? 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 (endret) Det er et gammelt triks å droppe vedlikehold hvis man ønsker å bytte ut noe gammelt med noe nytt. Hvis eierne ikke får lov av kommunen til å rive et gammelt hus/hytte og bygge nytt er det ikke uvanlig å droppe vedlikehold. Neste gang de søker kan de dermed påberope seg at bygget er falleferdig og utrygt, og at man sparer mye penger på å rive og bygge nytt. Det merkes i antall artikler om DAB i media at DAB-lobbyistene begynner å bli stressa nå. Jo færre som har kjøpt nye DAB-radioer jo mer bråk blir det når FM slås av, og jo flere vil finne andre ting å høre på enn radio. Endret 1. oktober 2016 av Frobe Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 For å oppsummere litt; Er det slik at vi ved å bytte til DAB+ går med på dårligere lydkvalitet og dårligere dekning for å få flere kanaler og billigere drift?Nei. Men det spørs hvordan du måler. Du slipper skurr der det er dekning, der det er dekning så får også folk mange flere kanaler. Dessuten prioriteres befolkning i stedet for areal så flere vil få dekning med god lyd på flere kanaler enn før. Derimot er ikke utbyggingen helt ferdig ennå, det skal tettes noen huller her og der og sikkert noen tuneller også. Dessuten så var FM-utbyggingen 'overoppfylt' i forhold til kravene så DAB starter på en måte med et handicap.. I hvilken grad DAB-utbyggingen kommer til å bli 'overoppfylt' kjenner jeg ikke til. Selvfølgelig er det billigere å drifte ett nett enn å drifte to.. Skulle vi beholdt FM måtte beslutningen blitt tatt for flere år siden, nå er det for seint. Litt som å være mot bygging av ny opera. Jeg gjetter på at vedlikeholdet av FM-nettet allerede nå er på et minimum siden det snart skal legges ned, noe som kan gjøre utsetting av stengingen veldig dyrt.. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 ... Nå på høsten er det ca 150 tusen jegere som er rundt i naturen og mange av dem har camp, på steder det ikke er mobildekkning. (Men med brukbar, til marginal FM, dekkning). I tilegg kommer alle fottureister, både norske og utenlandske (m FM radio og mobil). I høstferien er det også innrykk av ti-tusener av familiefolk, som reiser til fjells. Og i andre ferier, som vinterferie og Påske, er det noen hundre tusen som er i fjellet. Har de opphold litt utenfor hyttebyene og sentrale strøk, er mobildekkningen i beste fall marginal, men helst fraværende. Så fraværende, at det er ikke noe stor vits på prøve engang. ... Alle disse hundretusener..er de like langt ut på viddene som deg? Eller kanskje de heller er kun er noen timers gange fra parkeringsplassen? Med andre ord, der hvor dekningen er 'marginal' og ikke 'fraværende'? Til dere som er *skikkelig* på tur, så får dere bare klare dere selv, er det ikke uansett det dere helst vil? Utbyggingen er uansett ikke helt ferdig ennå og på sikt får vi kanskje DRM til nærradio og distrikstradio 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 Nei. Men det spørs hvordan du måler. Du slipper skurr der det er dekning, der det er dekning så får også folk mange flere kanaler. Dessuten prioriteres befolkning i stedet for areal så flere vil få dekning med god lyd på flere kanaler enn før. Nei?? Du slipper jo skurr der det er dekning med FM også, og da er ikke lyden komprimert og dårlig slik den er i DAB+. Det er heller ikke slik at "befolkning prioriteres i stedet for areal". En mindre del av befolkningen vil selvfølgelig få DAB+ dekning enn FM. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 Eh, nei. Du kan utmerket ha 'god' dekning og skurr med FM. Ganske vanlig er det og.. NRK P1 på FM har veldig god dekning, Bedre enn DAB. For resten av FM-kanalene er det omvendt. Lyden er 'Komprimert i stykker' ja. Snakker vi om lyd som har vært i gjennom 'loudness-kverna' og nytes i en bilkupe der motor, hjul og vindstøy konkurrerer med musikken? 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 Lyden er 'Komprimert i stykker' ja. Snakker vi om lyd som har vært i gjennom 'loudness-kverna' og nytes i en bilkupe der motor, hjul og vindstøy konkurrerer med musikken? Nei. Jeg snakker om komprimering på den måten som at CD-plata di høres dårligere ut når du komprimerer den til 128kb/s mp3 f.eks. 1 Lenke til kommentar
Moddi Waldemar-Lima Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Slukking av FM & overgang til DAB/DAB+ skulle aldri blitt noe av, mye bedre med netradio! Heldigvis er det mange år siden jeg sluttet å høre på radio! Ser heller på TV & YouTube & bruker heller music streaming! Kommer snart selv med webtv & netradio music streaming! Som vil være tilgjengelig på www.moddi.site & www.imoddi.site 1 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Jeg har sagt dette i mange år og mener det forsatt stengning av FM vil være slutten på radionorge. SSB sier det akkurat samme http://www.ssb.no/kultur-og-fritid/statistikker/medie TV faller, Radio faller, papiraviser faller. vi vil see en massiv nedgang i radio i barometer for 2017. annosner inntekter rømmer fra alle private radiokanaler det vi ender med er en et kanal system der NRK som eneste informasjons bringer i radionorge. 1 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Lyden er 'Komprimert i stykker' ja. Snakker vi om lyd som har vært i gjennom 'loudness-kverna' og nytes i en bilkupe der motor, hjul og vindstøy konkurrerer med musikken? Nei. Jeg snakker om komprimering på den måten som at CD-plata di høres dårligere ut når du komprimerer den til 128kb/s mp3 f.eks. Rent bortsett fra at ingen klarer å høre forskjell på CD-platen og mp3-filen i doble blindtester, mener du? Den komprimeringen som brukes til å sende musikk vil som regel være mer enn god nok til at ingen har mulighet til å skille den fra orginalkilden. 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Rent bortsett fra at ingen klarer å høre forskjell på CD-platen og mp3-filen i doble blindtester, mener du? Den komprimeringen som brukes til å sende musikk vil som regel være mer enn god nok til at ingen har mulighet til å skille den fra orginalkilden. Nå må man vel helt opp på 320kbps for at det skal bli vanskelig å høre forskjell, og det er mileveidt over DAB. Synes denne nye testen fra Dinside var interessant: http://www.dinside.no/data/er-dab-virkelig-darligere-enn-fm/63959191#_ga=1.116215174.1822769123.1471346846 Den er riktignok fra ett "hifi-synspunkt", men konklusjonen er at bare beste DAB-kvalitet er egnet til musikk, og jeg skal vedde på at det kommer ikke mange kanaler i den kvaliteten når de bare kan skru den ned å få plass til flere. 4 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Rent bortsett fra at ingen klarer å høre forskjell på CD-platen og mp3-filen i doble blindtester, mener du? Den komprimeringen som brukes til å sende musikk vil som regel være mer enn god nok til at ingen har mulighet til å skille den fra orginalkilden. Nå må man vel helt opp på 320kbps for at det skal bli vanskelig å høre forskjell, og det er mileveidt over DAB. Synes denne nye testen fra Dinside var interessant: http://www.dinside.no/data/er-dab-virkelig-darligere-enn-fm/63959191#_ga=1.116215174.1822769123.1471346846 Den er riktignok fra ett "hifi-synspunkt", men konklusjonen er at bare beste DAB-kvalitet er egnet til musikk, og jeg skal vedde på at det kommer ikke mange kanaler i den kvaliteten når de bare kan skru den ned å få plass til flere. Den artikkelen har en alvorlig mangel, de hører ikke på radio! Det er smått utrolig at overskriften på 'testen' har DAB vs FM som tema mens alt de gjør er å sammenlikne ukomprimert lyd fra CD med komprimert lyd i forskjellige bitrater og algoritmer.. Jeg savner i det hele tatt tester som gir et noenlunde balansert inntrykk av styrker og svakheter med begge teknologiene. Andre 'tester' har testet dekning *før* DAB-nettet er ferdig utbygd, hva er poenget med det? 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Når FM forsvinner, slutter jeg å høre på radio. 3 Lenke til kommentar
BjartmarO Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 er det slik å forstå at DAB er en-veis-kommunikasjon på lik linje med propaganda høyttaler-tårn? På linje med vg.no... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå