Gå til innhold

Det er minst 11 gode grunner til at Norge bytter ut FM med DAB+

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at innen 2020 vil vi ha et velfungerende DAB-nett som folk flest vil være fornøyd med.

...

Nettet er bra nok allerede, det er produktene som henger etter, spesielt i bil..

DAB-nettet er ikke bra nok innendørs ennå, og det er fortsatt tause flekker utendørs der FM fungerer fint.

At bil er det største problemet i dag betyr ikke at resten er greit...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det antenner, lik FM-antennen på biltaket, man kan sette på i stedet for å klistre på ny antenne på vinduet eller andre steder på bilen?

Jeg måtte kjøpe en magnetfotantenne da glassantennen ikke var god nok. Lirket kabelen opp gjennom soltaket. Kostet noen få hundrelapper fra UK. Tar bare noen sekunder å ta vekk før bilvask.

Gjorde det signifikant forskjell på mottaket?

Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir matt av de irrelevante eksemplene deres. :p

Min subjektive mening er denne: Da digitaliseringen av bakkenettet for TV skjedde i 2009, så var det et "trengt" behov for flere tv kanaler. Istedet for NRK1, TV2 og kanskje TV Norge i sentrale strøk for analoge bakkenettkanaler, så fikk man brått 20-30 til.

Samme var med kabel tv, satelitt, internett oppkoblinger osv da dette kom.

Det var ikke noe egentlig behov hos befolkningen den gang bakkenettet ble digitalisert slik som det gjerne kan mistolkes.

Fordi det eksisterte tilgang til mye kanaler allerede på parabol-leverte sendinger, samt over kabel-TV for de som hadde tilgang på det. Senere så ser vi plutselig at alt av TV kommer til å flytte inn over til IPtv. Det gjør også det mulig å se TV på alle dingser som mobiltelefon, nettbrett med flere ting.

Den eneste plausible forklaringen blir for meg at de involverte partene som etablerte et digitalt bakkenett her i landet ønsket seg inntekter, kontroll ved å henge igjen med stor part av kundemassene som lot seg lure og ikke den gang bare valgte å heller flytte til andre løsninger (parabol, kabel og den i dag mer modne IPtv).

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvordan avstengning av FM vil påvirke folk flest vet vi ikke ennå, men man trenger ikke være spåmann for å se at det vil bli støy andre plasser enn i høyttalerne.

Det er kanskje en grunn til at FM-senderne rundt Oslo ikke slukkes før etter Stortingsvalget...

Fordelen med at 2017 er et valgår er at politikerne føler seg nødt til å lytte til velgerne, de andre årene er lobbyistene viktigst.

Jeg regner med at innen 2020 vil vi ha et velfungerende DAB-nett som folk flest vil være fornøyd med.

Det er mange land som vil følge utviklingen i Norge, blir det problemer så utsettes nok avstengningen av FM i UK for tredje(?) gang.

Tankegangen er vel normalt sett ikke helt fjern den, mhp. timing'en.

Men, det er en brist med det, og det er at å stenge FM nok er en mye større verkebyll hos folk. Spesiellt hos eldre folk. Men, jeg tror gamle som unge vil virkelig irritere seg lenge, og kanskje det slår inn noe langtidshukommelse.

Det viktigste noen eventuelle oppviglere i samfunnet kunne gjøre for å helle litt bensin på bålet nå, det er å få plassert skyld på de riktige partiene. Da kan folket faktisk vise politikerne hvordan de faktisk bør vokte seg i litt helt spesielle saker som denne.

Det hadde vært en fin lærepenge. For folket må for all del informeres om hvem som har skylden, da det ikke alltid er så enkelt å se når ting har dratt ut så lenge. Blame-war is on?

Jeg tror faktisk det vil bli ganske mye ekstra kakling i valgkampinnspurten på debattprogrammene. For ingen ønsker selvsagt å ta på seg denne tunge skylden.

Det enkleste å se er jo at Nrk selv har mye skyld, men hvilke politikere lot seg lure av denne lobbyisten, og hvilke poliltikere hadde makt til å sette DAB i kraft? Det som kanskje blir en akilleshæl er å forklare hvorfor Stortinget da likevel stemte for å stenge FM senere.

Dette kan også komme til å få langtvirkende ettervirkninger med de stemmeberettige, spesiellt siden skolelærere står i en særstilling til å farge over sine syn i saken på elever. Og begynner man å se etter hvilke politiske partier evt. lærerne fronter og kjemper for, så er det nok overvekt av enkelte partifarger. Jeg husker ihvertfall at mine lærere var typiske Venstretilhengere og noen flere politikerfarger. Jeg stemmer ikke Venstre av den grunn i dag, men likevel litt makt har lærerne likevel. Det er ikke kun foreldre og venner som påvirker elevene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Finnes det antenner, lik FM-antennen på biltaket, man kan sette på i stedet for å klistre på ny antenne på vinduet eller andre steder på bilen?

Jeg måtte kjøpe en magnetfotantenne da glassantennen ikke var god nok. Lirket kabelen opp gjennom soltaket. Kostet noen få hundrelapper fra UK. Tar bare noen sekunder å ta vekk før bilvask.

Gjorde det signifikant forskjell på mottaket?

Ja.

Det reduserte bortfall av signal med over 50% i forhold til glassantennen.

Lenke til kommentar

Etter å ha undersøkt markedet i noe tid har jeg konkludert med at det ikke finnes DAB+ radioer som gir bra lydkvalitet. Ingen som er i nærheten av våre gamle FM-radioer.

Fordi kona ønsket seg en DAB radio og jeg synes det kunne være greitt å få bekreftet (i egen stue) at mine observasjoner er korrekte, anskaffet jeg derfor en av de litt dyrere DAB+/internett- radioene nå til jul.

Men, ikke uventet, en elendig "tynn" lyd, nesten like dårlig som de fleste andre jeg har prøvd i forretningene. Det finnes equalizer med noen valg, men ingen valg gir bra resultat. Forsøkt både som FM, DAB+ og Internett-radio.

Størrelsen på høyttalere kan nok ikke forventes å gi stort bedre resultat.

Jeg er egentlig ingen "lydfrik", men reagerer på at man påtvinges noe som gir såpass dårlig resultat. NRK klassisk blir bare å glemme...

Jeg vil derfor påstå at her er det norske folk blitt grundig lurt:

Myndighetene innfører teknologi som sikkert kan være/bli bra, men den enkelte bruker har ikke mulighet til å velge tilfredsstillende apparater som rettferdig innføringen av denne teknologien.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en 'billig dritt-radio' på black Friday. Lenco travel DAB-radio, orange til 200 + frakt. Høyttaleren var noe av det spinkleste jeg har hørt men hvis jeg kobler til en usb-høyttaler via hodetelefonutgangen blir alt så meget bedre. Med andre ord, bra signel, billig høyttaler..

Resten av radion var helt grei for prisen. Mangler kneledd på antenna og av/på-bryteren er klønete plassert. Derimot er utseendet bra, knappene har fin respons, menyen er enkel og oversiktlig, bra signalmottak og dessuten virker den med oppladbare batterier(NiMH). Har ikke testet om den har service following enda..

Lenke til kommentar

Ja. Så når elverket nå har vært tvunget til å levere både "110V" og "220V" i en periode selv om de har mest tro på 220V så er det på høy tid å kutte ut dobbeltleveransen.Hvis 220V er bedre enn 110V så bør elverket gjøre skiftet, og de som klamrer seg til 110V apparater grunnet nostalgi eller kunnskapsmangel får gå over til å fyre med ved heller enn å forvente at vi andre skal sponse dem.-k

Det er jo helt irrelevant siden el-verket da ville enkelt løst dette med ett "adapter" hos kunden.Forskjellen er at dette hadde vært ett "adapter" som kunden ikke behøvde å forholde seg til, men at alt bare virket som før. - Hadde dette vært situasjonen for DAB så ville nok motstanden vært betydelig mindre.
Så hvis NRK og Norkring hadde sponset alle radiolyttere med adaptere for 5000,- og våre folkevalgte samtidig hadde lagt på inntektsskatten med 5000,- så hadde alle vært fornøyd?

Jeg kjøper det ikke, jeg tror ikke at DAB-motstanderne er så ihuga enkle sjeler.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Sikkert fint alt dette, men i praksis er DAB+-dekningen mange steder elendig i forhold til FM. Kjørte nylig mellom Rosendal og Bergen f.eks, og på den strekningen var det knapt DAB+-dekning halvparten av veien... FM var det hele veien. Dette var i en ny bil med fabrikkmontert radio, og service following aktivert. Ellers er det å kalle lydkvaliteten med 96 kbit/s for "utmerket" en sannhet med veldig store modifikasjoner etter min oppfatning. En kan i alle fall ikke være spesielt kresen på musikkgjengivelse om man kaller dette for utmerket....

• Liker 3
Lenke til kommentar

Sikkert fint alt dette, men i praksis er DAB+-dekningen mange steder elendig i forhold til FM. Kjørte nylig mellom Rosendal og Bergen f.eks, og på den strekningen var det knapt DAB+-dekning halvparten av veien... FM var det hele veien. Dette var i en ny bil med fabrikkmontert radio, og service following aktivert. Ellers er det å kalle lydkvaliteten med 96 kbit/s for "utmerket" en sannhet med veldig store modifikasjoner etter min oppfatning. En kan i alle fall ikke være spesielt kresen på musikkgjengivelse om man kaller dette for utmerket....

Det er som du sier vesentlige mangler ved DAB dekningen i bil. Jeg har erfart dette med en 2 år gammel bil med fabrikkmontert radio.

Jeg forstår det slik at problemet med dekning i tunneller er en slags power struggle mellom statens veivesen og norkring. Men selv i befolkede strøk og noenlunde flatt terreng så kan radioen min finne på å gjøre fallback til FM. Det blir spennende om de får tettet "hullene" tidsnok til slukkingen.

Digital lydkvalitet måles dårlig med bit/sekund. Til meg, mitt bruk og mine ører så er DAB bra nok så lenge det fungerer, sammenlignet med FM lydkvalitet som slett ikke er feilfri. Hvis jeg skal ta på meg feinschmecker-brillene så er det et mye større problem at radio-kanalene prosesserer all dynamikk ut av sendingene sine (uavhengig av transmisjonsteknikk) for å lage "sin personlige sound" eller bare å overdøve konkurerende kanaler.

Innføringen av EBU R 128 (som ikke har noen teknisk sammenheng med DAB) såvidt jeg kan forstå later til å være et stort skritt framover i så måte

https://no.m.wikipedia.org/wiki/DAB_i_Norge

-k

• Liker 2
Lenke til kommentar

er det slik å forstå at DAB er en-veis-kommunikasjon på lik linje med propaganda høyttaler-tårn?

Er det slik å forstå at du vil kommunisere med radiokanalene on-the-fly, eller tror du at FM er toveis?

Jeg tror du bør søke på nett og lese litt om hva radio er for noe.

Lenke til kommentar

Det er opp til senderen å bestemme bit rate. Noen sender med alt for lav bit rate, men når det gjelder tale, spiller det ingen rolle.

Klag til radiokanalen og ikke klag på DAB+

Forresten, når det gjelder mye av den "musikken" som sendes, spiller bit rate liten rolle. Kvaliteten er i utgangspunktet så dårlig at det ikke er verdt å høre på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Animasjonen var en skuffelse, helt blank!

DAB er en europeisk standard, det er tre løsninger til andre steder i verden, deriblant HD Radio. Hva skjer når / hvis man kommer frem til en internasjonal standad? Skal vi bytte da? Det er å håpe at man ikke hopper på hva som helst men venter til ddet har roet seg til en støtig og up to date løsning foreligger. Mens alle andre land i europa opprettholder FM og legger DAB innføringen på is, så er vi de eneste som må lukke FM og beholde dab og det til en forferdelig høy total kostnad, Godt gjort NRK og elektroindustri. Elendige politikere som ikke har tatt kontrollen for lenge siden og stoppet DAB.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Animasjonen var en skuffelse, helt blank!

DAB er en europeisk standard, det er tre løsninger til andre steder i verden, deriblant HD Radio. Hva skjer når / hvis man kommer frem til en internasjonal standad? Skal vi bytte da? Det er å håpe at man ikke hopper på hva som helst men venter til ddet har roet seg til en støtig og up to date løsning foreligger. Mens alle andre land i europa opprettholder FM og legger DAB innføringen på is, så er vi de eneste som må lukke FM og beholde dab og det til en forferdelig høy total kostnad, Godt gjort NRK og elektroindustri. Elendige politikere som ikke har tatt kontrollen for lenge siden og stoppet DAB.

DAB er en internasjonal standard, men den er relativt ny og ikke like utbredt som FM.

Selv når det gjelder FM så er det ikke alle land som bruker den likt.

FM-sendere i USA bruker ikke frekvenser som ender på partall, dermed kan man oppleve at FM-radioer kjøpt i USA og tatt med til Europa ikke får inn alle frekvenser.

Japan bruker 76-95MHz for radiokringkasting med FM, mens 90-108MHz ble brukt til lyd for TV-sendinger.

Grunnen til at Norge har bestemt seg for å slå av FM er for å bevise at vi kan, og for å hindre at sjefene som har frontet DAB taper ansikt.

DAB er en bedre radiostandard enn FM, men for mange nordmenn vil avstenging av FM i 2017 medføre at de ikke lenger vil kunne høre på radio i bilen, båten og på hytta. Om ti år er forhåpentligvis dekningen bra, og vi har glemt hvordan radio var med FM, på samme måte som vi har glemt mellombølgesenderne som ble slått av for rett over ti år siden.

Lenke til kommentar

DAB er en bedre radiostandard enn FM, men for mange nordmenn vil avstenging av FM i 2017 medføre at de ikke lenger vil kunne høre på radio i bilen, båten og på hytta.

Om ti år er forhåpentligvis dekningen bra....

Pr i dag er Internett Radio i bilen helt konge - og DAB er overkjørt og parkert allerede

Om 10 år er DAB et produkt som har vært dødt i 10 år.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvordan hadde det vært å plassere en DAB-radio i en Windows-mobil? Kunne de ha løftet hverandre, eller drept hverandre fortere?

Edit: da Telenor presenterte YNG-abonnementene sine (målgruppe 18-28) sa de at den gruppen ikke var mulig å nå via lineær kringkasting. Betyr det at dagens kringkasting, lyd altså, er død om ti år?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

...for mange nordmenn vil avstenging av FM i 2017 medføre at de ikke lenger vil kunne høre på radio i bilen, båten og på hytta. ...

Da skyldes det normalt enten at de har levd ute i skogen alene og uten radio i 10 år (og da trenger de vel ikke radio i framtiden heller), at de av ren stahet nektet å følge råd som har vært rikt kringkastet i media (og hvorfor skal samfunnet kaste penger etter stabeiser), eller at de rett og slett vurderer at de ikke trenger radio (som må være et helt greit standpunkt).

-k

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...