AnonymDiskusjon Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Hei. Har et spørsmål jeg ikke klarer å finne svar på noen vei. Men skolen til eldste barnet mitt skal arrangere 17 mai, 2 år på rad og jeg får 2 nye år når mitt første barn er ferdig på barneskolen og min yngste barn skal opp i samme tross som eldste er nå. Da får vi 4 år på rad hvor vi blir tvungen til å stille opp på 17 mai. MEN vi pleier aldri å være på skolen på 17 mai. Vi har vårt eget opplegg sammen med resten av familien. Ungene selv ønsker ikke å være på skolen på 17 mai. Men nå blir vi tvungen av skolen pågrunn at vi må være med å arrangere. Fikk beskjed om at det nytter ikke å komme med unnskyldninger at barna ikke vil være på skolen på 17 mai. Det som gjør meg så frustrert og forbanna er at, er ikke 17 mai barnas dag?? Det vil si at skolen vil at vi foreldrer skal tvinge barna våre å til å være på skolen på 17 mai. Da blir jo ikke 17 mai, mine barns dag i det hele tatt. Vi ønsker å i tillegg å ikke bruke vår fridag og feiring å jobbe for skolen. Men jeg kunne til nød gått med på om det bare var 1 år på hvert av mine barn klasse som skulle ha arrangert, men ikke 4 år på rad. Spørsmålet mitt er: har skolen lov til å tvinge foreldrene på 17 mai dugnad? Anonymous poster hash: 93c86...643 4 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Dugnad er frivillig og hvis skolen er offentlig kan de ikke tvinge dere til å gjøre noe som helst på 17.mai. At å ikke delta ikke faller i god jord blant andre foreldre skal du dog ikke se bort fra, og er det nok som tenker det samme som deg kan det føre til at skolen sitt arrangement faller helt bort. Men det er jo ikke ditt ansvar, selv om noen andre foreldre kan finne på å si noe slikt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. september 2016 Forfatter Del Skrevet 22. september 2016 Fint hvis alle foreldre deltar i større eller mindre grad. Her er det også 2 år- tilsammen 6 år for vår del. Det ordner seg det. Hyggelig sosial omgang med andre foreldre er det også. Man må ikke delta, men inntekten fra denne "dugnaden" går tilbake til barna, så derfor er det flott om alle deltar. FAU kan ikke gjøre noe uten penger og pengene de bruker kommer fra....- 17. mai feiringen. Anonymous poster hash: aace5...2cd Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 (endret) Dugnader KAN være en fin ting, så lenge det er frivillig å være med. Jeg har selv vært med på nok skolemøter og foreldremøter der det blir lagt fram som tvang. De som ikke stiller blir ofte baksnakket, fordi det er moralsk forkastelig å ikke ta i et tak for skolen, og et tak for innsamling av penger. Jeg har valgt å gå nok ganger til at jeg er med en gang i blandt. 17 mai er et godt eksempel. Har vi tenkt å være på skolen så er vi med på dugnad, har vi tenkt oss andre steder så er vi ikke med. Uavhengig hva andre mener og ikke mener. Til TS: hvis det ikke passer for deg å gå på dugnad, en eller flere, så sier du i fra god tid i forveien slik at de kan se om det er andre de kan få til å steppe inn. Og nei, du trenger ikke ha dårlig samvittighet. Endret 22. september 2016 av Amistadheart Lenke til kommentar
ozone Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 (endret) Man kan ikke tvinges til å være på skolen en fridag! Man kan ikke pålegges arbeid man ikke får betalt for! Så lenge man deltar på et arrangement selv, så bidrar jo man selvfølgelig i rimelig grad; Men har man andre planer, så er det bare å informere skolen om det, og utebli! Blir de da sur i trynet, så be dem å lese seg litt opp på lover og regler, og ikke minst alminnelig folkeskikk! Jeg kjenner jeg blir litt irritert på dine vegne her, og jeg blir veldig skuffet hvis du/dere bøyer dere for 'overmakten' å går på 'saueflokk-feiringen' på skolen EDIT: Si til skolen at VG er veldig interessert i å skrive om at folk tvinges til å feire slik skolen gjør det, og ikke får feire grunnlovsdagen som man selv ønsker! Endret 22. september 2016 av ozone Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 (...)Jeg kjenner jeg blir litt irritert på dine vegne her, og jeg blir veldig skuffet hvis du/dere bøyer dere for 'overmakten' å går på 'saueflokk-feiringen' på skolen (...) Man må dog være klar over at det ikke nødvendigvis er 'overmakten' men 'grasrota' som pusher dagens ordning mest. Slik som Anonym i post #3 sier det er det nok mange som tenker, og skolen blir man ferdig med men naboen kan være der for alltid. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Spørsmålet mitt er: har skolen lov til å tvinge foreldrene på 17 mai dugnad Nei. Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 (endret) enig med denne. Er vel disse fau folka som styrer på som bare juling. en ting er at de vil så gjerne for ungene sin del ( noen ganger for sin del ) men at de ikke godtar at alle foreldre mener det samme, eller ønsker å delta like mye, uten at man skal bli sett ned på av den grunn. På den ene skolen jeg tenker på er det både fau og pokkern meg en komite for det meste, og en haug med greier som blir pushet igjennom på et skoleår. var ikke slik ... ja trenger ikke lenger tilbake enn til 90 tallet. vi hadde det fint og greit nok på skolen da også. et av mange eksempler: avslutningskomite ... møter om hvordan, planlegging av hva. Forarbeid, arbeid og etterarbeid. Det er da ingenting i veien med klasserom med hestesko og kosedag? Endret 22. september 2016 av Amistadheart Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Hva vil du minst? Jobbe på 17. Mai, eller bli dårlig likt av dugnadgjengen? Jeg hadde lett blitt hjemme. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 FAU kan ikke gjøre noe uten penger og pengene de bruker kommer fra....- 17. mai feiringen. Jeg sitter og tenker på hva i alle dager det er du egentlig mener at FAU skal gjøre med penger. FAU er en måte å la foreldre koordinere kommunikasjonen med skolen på. Ikke en kafé. Om det f.eks. er dårlig miljø i friminuttene, og det burde vært flere lærere ute, så er dette noe som er en aktuell sak for FAU å ta med skolen, istedenfor at hver enkelt forelder skal kjempe som David mot Goliat, og bli avvist fordi "ingen andre har klagd". Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Har selv vært med på dugnad på 17. Mai for begge mine barn, men det var kun i 5. klasse på barne skolen for vår del. Var jo greit nok dette her, men selv om ingen av mine barn hadde lyst til å være med på dette, så stilte vi som foreldre opp for at det skulle bli noe av hele arrangementet. Om alle sier nei, så skjer det svært lite uansett hva det gjelder for ‹‹plikter og oppgaver››, men tvang er jo likevel ikke den rette veien å gå etter min mening. Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 de som ønsker opplegg stiller. ikke alle andre? 2 Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 (endret) FAU kan ikke gjøre noe uten penger og pengene de bruker kommer fra....- 17. mai feiringen.Jeg sitter og tenker på hva i alle dager det er du egentlig mener at FAU skal gjøre med penger. FAU er en måte å la foreldre koordinere kommunikasjonen med skolen på. Ikke en kafé. Om det f.eks. er dårlig miljø i friminuttene, og det burde vært flere lærere ute, så er dette noe som er en aktuell sak for FAU å ta med skolen, istedenfor at hver enkelt forelder skal kjempe som David mot Goliat, og bli avvist fordi "ingen andre har klagd".FAU kan bevilge penger til arrangement, utstyr osv. som elevene kan søke om. I tillegg kan FAU velge å bruke penger på kurs for foreldre og barn, f.eks om nettvett, antimobbing osv. Det er også engang sånn at en 17. maikomité bør ha penger på bok/cash til neste år. Det er ikke alltid man får mulighet til å handle på krita. På vår skole er det sånn at det er et fast trinn som har ansvar for 17. mai. Pengene går uavkortet til leirskolekassen. Det koster ganske mye pr. elev å dra på leirskolen de pleier å dra på. Jeg tenker som følger: Hvis man er uenig i hele 17. maidugnaden så må man ta dette opp på FAUmøte og få tatt en avstemning for å gjort om på ordningen. Er man uenig så tar man det opp, man lar ikke bare være å møte. Jeg kan se hva TS mener - to år er drøyt. Det burde da holde med et.. Personlig ser jeg på dugnaden som en positiv greie. Jeg husker tilbake på det som mye moro fra da jeg var jentunge og mine foreldre hadde dugnad. Gøy å få være med, og gøy å hjelpe til. Det er også en veldig fin anledning til å bli kjent med både foreldre og elever på trinnet. Hvis man dropper å stille bare fordi man ikke gidder, så kan man ikke forvente at barnet skal få deler av godene som kommer som resultat av dugnaden. F.eks dra gratis på leirskole. Da må man heller bla opp pengene selv. Endret 22. september 2016 av darkness| Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Er man uenig så tar man det opp, man lar ikke bare være å møte. TS "lar ikke bare være å møte", men sier i fra i god tid. To helt forskjellige ting. Og det er ikke 2 år for TS, men 4. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Er man uenig så tar man det opp, man lar ikke bare være å møte.TS "lar ikke bare være å møte", men sier i fra i god tid. To helt forskjellige ting. Og det er ikke 2 år for TS, men 4.Man må ta det opp med riktig instans. Det holder ikke å nevne det til en annen forelder på et tilfeldig foreldremøte. Ikke det at jeg vet at det er det han/hun har gjort, men for å sette det på spissen. 4 år er pga 2 barn. 2 år pr. barn. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Ps. Dette har ikke noe med skolen/kommunen/administrasjonen å gjøre hos oss i hvert fall, og det kan jeg ikke tenke meg at det har hos TS heller. Det er nok FAU/foreldre som har "bestemt"/opprettet ordningen. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 ...ingen av mine barn hadde lyst til å være med på dette, så stilte vi som foreldre opp for at det skulle bli noe av hele arrangementet. Om alle sier nei, så skjer det svært lite... Så egentlig har ingen lyst til denne skolefeiringen, men blir med "for at det skal bli noe av"? Molbolandet Norge. Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 i 2016 tror jeg nok at NOEN steder er det mindretallet som absolutt vil ha det og synes bare det skulle mangle at alle stiller opp for det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå