mkberg Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Heisann. Har flyttet inn i et nytt, stort hus, og er i full gang med å trekke kabler til rommet mitt. Hovedruteren er plassert 16-18 meter unna rommet mitt (i samme etg.), og jeg har kun tilgang til én ethernet-utgang fordi vi er flere i huset. Jeg vil helst unngå å bruke trådløs, fordi som kjent, kabel er alltid bedre. Jeg har tre enheter som jeg ønsker å koble til via kabel, og lurer på hva som er den beste måten å gjøre dette på, ettersom jeg kun har én utgang ifra ruteren. Det jeg tenkte på var trekke én kabel til en extender som blir plassert rett utenfor rommet mitt, for så å trekke tre kabel fra extenderen til mine tre enheter. Jeg er i grunn imot bruken av extender, da dette kveler trådløsnettet. Grunnen til at jeg vurderer dette forslaget, er fordi det er et bebodd soverom som er utenfor ruterens rekkevidde. Altså ønsker beboeren å sette opp en extender slik at h*n i det minste får 20 mb/s tilgjengelig. Jeg har testet "ruter-kabel-extender-kabel-PC", og hastigheten forble så å si den samme som om jeg var koblet direkte til ruteren. Vi har 500/50-linje, og jeg målte 480/46. Må rommet mottar jeg kun 10/10 trådløst. Men, vil det da være en grei løsning å gjøre følgende?: Noen som har gjort denne før? Det jeg tenker mest på er belastningen den 15 meter lange kabelen får, ettersom den alltid vil ha flere enheter koblet opp samtidig. Det mulig at til og med flere kabler vil bli trukket fra extenderen. Altså blir hovedkabelen mellom ruteren og exterederen belastet med 4-5 enheter. Hvor mye kan en ethernet-kabel belastes? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Kjør på, ser ut som en god løsning Men jeg regner jo med at du setter opp en switch etter extenderen? Belastningen på kabelen skal ikke være noe stort problem så lenge dette er en cat5e eller bedre. Da får du opptil gigabit noe som bør holde i massevis til vanlig bruk for flere brukere. Lenke til kommentar
mkberg Skrevet 22. september 2016 Forfatter Del Skrevet 22. september 2016 (endret) Altså slik? Hvor bra kvalitet (eller er cat5e nok) trenger jeg for at kablene mellom ruter og extender og extender og switch skal føre 500/50. De vil nok bli belastet med 5-6 kabler ut ifra switchen. Endret 22. september 2016 av mkberg Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Slik ja, du må jo ikke ha switch, men tror det er vanskelig å finne en extender med 5-6 porter. Og ja, cat5e gir deg gigabit over den avstanden. Antall kabler den blir belastet med har ingenting å si, det et kun datamengden som gjelder. Husk at resten av utstyret må være gigabit også Lenke til kommentar
mkberg Skrevet 22. september 2016 Forfatter Del Skrevet 22. september 2016 (endret) Slik ja, du må jo ikke ha switch, men tror det er vanskelig å finne en extender med 5-6 porter. Hva? Jeg trenger da vel bare én kabel fra extenderen til switchen? Denne kabelen som går via extenderen blir jo likedan som om kabelen skulle gått rett fra ruteren til switchen. Alt av utstyret jeg har mottar hastigheter som er større enn 100 mb/s, altså må disse være gigabit? Uaktuelt å bruke en switch som begrenser hastigheten til 100 mb/s. Må sende ut 500/50 til hver kabel ut ifra switchen (og endret flytende ut ifra hvor mange som er i bruk). Endret 22. september 2016 av mkberg Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Skal du ha 500mbit til hver enhet så alle kan bruke 500mbit hver samtidig? Lenke til kommentar
mkberg Skrevet 22. september 2016 Forfatter Del Skrevet 22. september 2016 Nei. Mulig jeg formulerte meg litt dårlig. Switchen skal motta 500/50, også naturlig fordele hastigheten på antall enheter i bruk. Men det jeg stusser på er at du sier at flere enn én kabel skal gå fra extenderen til switchen. Switchen trenger da vel kun én ethernet-kabel som skal gi internett, også bruker jeg de resterende portene til å sende ut internet. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 1 - Hvilken type/modell extender tenker du på her ? 2 - Hvorfor ønsker du å koble den inn før switchen ? Det ville kanskje være mer fornuftig å koble det slik: Router -> kabel -> switch -> kabler -> PC, PS2, PS3, Wii, X-box, etc. etc. + extender. ? Lenke til kommentar
mkberg Skrevet 22. september 2016 Forfatter Del Skrevet 22. september 2016 Kanskje en hub er bedre enn en switch til mitt formål? 1 - Hvilken type/modell extender tenker du på her ? Har ikke sett på noen spesifikke modeller enda. 2 - Hvorfor ønsker du å koble den inn før switchen ? Godt poeng. Det er vel smartere om jeg heller gjør slikt? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 (endret) Ikke hub. Aldri hub Kjør på med det nederste der, sørg for at alt utstyr tar gigabit og bruk cat5e eller cat6 om su har lyst og kjør på. Det er ikke så vanskelig. Jeg skrev aldri at du trenger flere kabler fra router til switchen, men at du burde bruke switch og extender ettersom jeg tror det er vanskelig å finne en extender som kan gi kablet nett til en 5-6 andre ting. Eller en kombinert switch og extender om du vil. Om du kobler switch før eller etter extenderen er strengt tatt likegyldig i vanlige hjemmenett. Endret 22. september 2016 av aklla Lenke til kommentar
mkberg Skrevet 22. september 2016 Forfatter Del Skrevet 22. september 2016 Ok. Da kan jeg f.eks kjøpe NETGEAR 8 Port Gigabit switch. Da får jeg 7 fri utganger, noe som burde holde. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Jepp. Antar routeren støtter gigabit også? Lenke til kommentar
mkberg Skrevet 22. september 2016 Forfatter Del Skrevet 22. september 2016 (endret) Har ZyXEL P8702N fra Telenor, som jeg mener har gigabitporter. Denne (eller denne, som er billigere) kabelen bør vel holde(?). Endret 22. september 2016 av mkberg Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Begge de skal holde ja. Antar de kommer ferdig terminerte(med plugg), det står ikke noe om det så vidt jeg kan se. Men, de koster ikke mer enn en 150 kr på f.eks biltema heller Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 .. Om du kobler switch før eller etter extenderen er strengt tatt likegyldig i vanlige hjemmenett. ... Eh, nei! Hvilken kablet "Extender" finner du som har ethernett inn, trådløst nett og switch med flere porter ut, tenker du da på en trådløs router, koblet opp som AP ? Dersom switchen står først, kan selv "vanlige hjemmebrukere*" koble inn "hva som helst" på de resterende portene. F.eks kablete klienter, og enkle AP'r eller WiFi Routere, som kan kobles til på WAN siden sin, og deretter settes opp med sitt "eget" lokale nettverk, både kablet og trådløst, eller på LAN porten sin, og brukes som AP med lokal switch funksjon. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Det forutsetter jo åpenbart at extenderen har mulighet for det. Lenke til kommentar
skripis Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 .. Om du kobler switch før eller etter extenderen er strengt tatt likegyldig i vanlige hjemmenett. ... Eh, nei! Hvilken kablet "Extender" finner du som har ethernett inn, trådløst nett og switch med flere porter ut, tenker du da på en trådløs router, koblet opp som AP ? Dersom switchen står først, kan selv "vanlige hjemmebrukere*" koble inn "hva som helst" på de resterende portene. F.eks kablete klienter, og enkle AP'r eller WiFi Routere, som kan kobles til på WAN siden sin, og deretter settes opp med sitt "eget" lokale nettverk, både kablet og trådløst, eller på LAN porten sin, og brukes som AP med lokal switch funksjon. F.eks. denne https://www.netgear.com/home/products/networking/wifi-range-extenders/EX6200.aspx har 5-port gigabit switch og AP/repeater funksjon. 1 Lenke til kommentar
mkberg Skrevet 22. september 2016 Forfatter Del Skrevet 22. september 2016 (endret) Nå ble jeg litt forvirret her. Det er vel fortsatt denne løsningen som er best, ettersom jeg har Telenors ZyXEL P8702N-ruter, Netgears GS108-switch og en eller annen extender? Endret 22. september 2016 av mkberg Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Ja, kjør på med den løsningen, den funker bra Lenke til kommentar
mkberg Skrevet 22. september 2016 Forfatter Del Skrevet 22. september 2016 (endret) Ok. Hvilken billig extender/repeater anbefaler dere? Jeg selv skal ikke bruke nettet, så holder i massevis med kun 2.4GHz og makshastighet på 1-200 mb/s. Personen som skal bruke det surfer kun på nett, bruker ingenting som krever mye hastighet. Endret 22. september 2016 av mkberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå