Gå til innhold

Romfart og astronomi - diskusjon, nyheter og annet som opptar deg


Enceladus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 hours ago, uname -i said:

Så problemet med utskytningrampen var bare uflaks?

Nå virker det som problemet med utskytningsrampen ikke påvirket raketten, utifra hva Musk sier. De kunne ikke se noen tegn til at noe av betongen klarte å sprette opp i raketten. (Men man vet så klart ikke 100%.)

Nå vet man fortsatt ikke helt spesifikt hva som skjedde, men det virker som hovedårsaken til tap av raketten var tap av styringen på motorene ved T+85 sekunder. Og dette var relatert til motor 19, som eksploderte ved den ene hydrauliske kontrolleren.

Det kan f.eks hende at om bare denne motoren var installert et par plasser til siden, så ville de ikke tapt kontroll på raketten, og Starship kunne ha kommet seg til Hawaii. (Uten nyttelast er det nesten slik at Starship kan fungere som en SSTO. Altså så lenge den hadde klart å separere fra boosteren ville sjansen for å komme seg opp i bane ha vært brukbar.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
1 hour ago, uname -i said:

NASA Selects Blue Origin as Second Artemis Lunar Lander Provider

Da blir det konkurranse mellom to private foretak på den delen.

Ja så det nå nettopp. Veldig spennende! Og bra å ha backup plan om den ene eller andre ikke skulle fungere.

Mer info her:

https://arstechnica.com/space/2023/05/blue-origin-wins-pivotal-nasa-contract-to-develop-a-second-lunar-lander/

Men nå må Blue Origin snart se å komme seg opp i jordbane, de har brukt lang tid!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten Starship oppdatering:

Quote

SpaceX pushing forward hard on Starbase. The Orbital Index newsletter has a good roundup of activities happening at the Starbase facility in South Texas a little more than a month after Starship's debut flight. Work on the launch site has included the addition of a water-cooled steel flame plate, repairs needed to fill in the crater dug by Booster 7’s launch, and upgrades to the orbital launch mount and propellant tanks. The company also recently confirmed that Booster 9 and Ship 25 are the test articles intended for the next launch. The launch site and rocket will probably be ready to go in about two months.

The bigger issues are regulatory ... The hardware is only one side of the coin, of course. Approval to launch still relies on a few factors outside the direct control of SpaceX, including a lawsuit in which environmental groups are suing the FAA for what they claim was a cursory environmental review of the launch site’s impact on the surrounding wildlife areas. SpaceX has joined the case as a defendant since it feels that the impact on Starship’s development timeline will hugely affect the company’s financial future. The FAA is also looking into the delayed action by Starship's flight termination system. So fall, maybe?

https://arstechnica.com/space/2023/06/rocket-report-spacex-pushing-ahead-on-starbase-north-korea-launch-failure/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
1 hour ago, Den gode said:

Hei. Hvordan påvirker romstrålingen f eks de menneskene som har vært i rommet som Felix Baumgartner ? Og Augusto piccard i sin romkapsel

De har ikke vært i rommet, så vidt jeg kan se. Jeg antar du henviser til ballongferdene deres. Piccard nådde til 16.210 meter, altså ca 16% av avstanden til rommet. Og Baumgartner nådde til 38.969 meter, altså ca 39% av avstanden til rommet.

De vil ha blitt utsatt for litt ekstra GCR-stråling, men trolig mindre enn folk flest får på en flygning over Atlanteren, ettersom de ikke var oppe i luften lenge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Quote

SpaceX making more than 1,000 changes to next Starship rocket

"Hot staging" and engine upgrade to debut on SpaceX's next Starship test flight.

Quote

He said the next Starship rocket and upgrades to the launch pad at the Starbase facility in South Texas should be ready for the next test flight in about six weeks. “That’s just the best of our knowledge right now,” Musk said.

https://arstechnica.com/space/2023/06/spacex-making-more-than-1000-changes-to-next-starship-rocket/

Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

Så etter flere år med eksploderende Starship-raketter så skal Elon Musk ha klar et fullstendig redesign om 6 uker?

OK.

Det er ikke et fullstendig redesign. Dette er en samling med endringer med bakgrunn i erfaringene fra forrige flygning, erfaringer fra produksjon av prototyper og erfaringer fra f.eks motortesting. Pluss en del fortløpende forbedringer som har vært planlagt lenge.

Ett eksempel på noe som har vært planlagt lenge er å bytte til elektrisk aktuering av motorene. Dette er noe som var klart på de nyere prototypene allerede før forrige flygning.

Og de fleste av endringene vil nok være ganske små, som å bytte en type ventil med en annen type ventil.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (31 minutter siden):

Ett eksempel på noe som har vært planlagt lenge er å bytte til elektrisk aktuering av motorene. Dette er noe som var klart på de nyere prototypene allerede før forrige flygning.

Hva var egentlig poenget med forrige eksplosjonsrunde hvis de allerede visste at raketten skulle gjennom et omfattende redesign? Var det så viktig for Musk å få til noe på hasjreferansedatoen 4/20 ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, uname -i said:

Hva var egentlig poenget med forrige eksplosjonsrunde hvis de allerede visste at raketten skulle gjennom et omfattende redesign? Var det så viktig for Musk å få til noe på hasjreferansedatoen 4/20 ?

Poenget var å få erfaring med å fly verdens største rakett. Noe gikk galt, som de forsøker lære av, og forbedre til neste flygning, og noe gikk bra, som de kan da i hovedsak stryke fra listen sin over bekymringer.

Uten å forsøke å fly, så vet man ikke hvor man bør fokusere innsatsen sin for å raskest mulig komme frem til et best mulig system.

Man kan f.eks trekke en parallell til andre oppskytning av Falcon 1. Denne oppskytningen feilet fordi de mistet kontrollen over andre trinn pga propellant sloshing. Dette var noe de hadde på listen over risikoer, men på 11. plass, altså fikk den ikke noe spesielt fokus i forkant av oppskytningen. Oppskytningen førte til at denne risikoen fikk spesielt fokus på neste oppskytning. Om det ikke hadde vært for denne feilen ville de ikke visst at det var det de burde jobbe med, og ikke de ti andre riskene som var rangert høyere.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...