Gå til innhold

Romfart og astronomi - diskusjon, nyheter og annet som opptar deg

Enceladus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enceladus skrev (40 minutter siden):

Noen som kan si om Starlink satellittene som ble skutt opp 14 September passerte over oss her i landet?

Det står her at denne batchen skal strekke seg opp til breddegrad 52-55. Altså omtrent mellom Hanover og grensa mellom Danmark og Tyskland. For ordens skyld, satelittene skal opp til ca 270 km høyde, mens avstanden Kristiansand-grensetraktene Tyskland-Danmark er ca 370 km. Så hvis man står i Kristiansand og kikker sørover bør man kikke lavere enn ca 45° over horisonten. Edit: Rundt solnedgang og soloppgang kan være gode tidspunkter.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Simen1 said:

Det står her at denne batchen skal strekke seg opp til breddegrad 52-55. Altså omtrent mellom Hanover og grensa mellom Danmark og Tyskland. For ordens skyld, satelittene skal opp til ca 270 km høyde, mens avstanden Kristiansand-grensetraktene Tyskland-Danmark er ca 370 km. Så hvis man står i Kristiansand og kikker sørover bør man kikke lavere enn ca 45° over horisonten. Edit: Rundt solnedgang og soloppgang kan være gode tidspunkter.

Oppskytningene fra Vandenberg går opp til 70 grader, så de vil fly over Norge flere ganger i døgnet. Men det er ikke helt sikkert de passerer over Norge på tidspunkt som er gunstige for observasjon (rett etter solnedgang eller rett før soloppgang). Det vil nok skje, men det kan hende man må vente noen dager etter oppskytningene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Enceladus said:

@Kroat

Hva mener du med video bløff? Nøyaktig hva er det du mener folk ikke får oppleve med en slik tur?

Jeg får ikke helt tak på hva du vil frem til.

Jo, det gjør du. I de forvrengte bildene og videoen over. Blir det fremstilt som om turistene nærmest kan se dette ut av vinduet. Noe som er helt umulig fra den høyden de var på.

GMY7X5OKPSBGSTSFEZXDEYW6JU.jpg

Endret av Kroat
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kroat said:

Jo, det gjør du. I de forvrengte bildene og videoen over. Blir det fremstilt som om turistene nærmest kan se dette ut av vinduet. Noe som er helt umulig fra den høyden de var på.

GMY7X5OKPSBGSTSFEZXDEYW6JU.jpg

Ah ja da forstår jeg deg. Pga fisheye kamera så får vi den effekten ja. Og så kan vi jo tolke det i enten beste eller verste mening, om det er villedede markedsføring eller en feature som @kootssier:

On 9/17/2021 at 1:40 PM, koots said:

Eller at vidvinkel er tvingende nødvendig for å få med seg alt i bildet på en gang, en romkapsel er ikke akkurat en super-romslig luksusyacht...

Jeg heller vel mer mot at at det ikke er for å lure noen. Kanskje det er litt godtroende av meg, men inntil jeg har informasjon fra troverdige kilder som sier noe annet og med kjennskap og kunnskap om evnet så er det ikke noe jeg henger meg opp i eller tolker i verste mening.

Lenke til kommentar

Nei fader altså, her har jeg akkurat impulskjøpt 3 billetter, basert på fish-eye-video. Også viser det seg at man ikke skal så langt ut?!? 

Argh, her ble jeg lurt. Jaja, skal prøve å ikke bestille flere romreiser på impuls fremover. Straffer seg å ikke gjøre noe research! 🥴

Er det forresten krav om karantene etter retur til jordflaten? For i så fall tror jeg at jeg dropper dette, og bare drar til Granka i stedet ...

Endret av qualbeen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (På 17.9.2021 den 16.04):

Oppskytningene fra Vandenberg går opp til 70 grader, så de vil fly over Norge flere ganger i døgnet. Men det er ikke helt sikkert de passerer over Norge på tidspunkt som er gunstige for observasjon (rett etter solnedgang eller rett før soloppgang). Det vil nok skje, men det kan hende man må vente noen dager etter oppskytningene.

Jepp, jeg tror du har rett i det. (Det er litt motstridende info fra ulike kilder)

Jeg fant forresten en interessant starlink.sx der man får live kart over satelittene og banekart.

Lenke til kommentar

Det kom forresten ut et interessant dokument om de planlagte aktivitetene til SpaceX i Boca Chica. Dette er miljøstudien for godkjenning av Boca Chica som oppskytningssted for Starship. Det er nå åpent for kommentarer i en måned, og så med litt mer papirarbeid så kan SpaceX få godkjenning for å gjennomføre de første fulle oppskytningene med både booster og starship.

https://www.faa.gov/space/stakeholder_engagement/spacex_starship/media/Draft_PEA_for_SpaceX_Starship_Super_Heavy_at_Boca_Chica.pdf

En interessant tabell er 2-2, som viser hvor mye aktivitet SpaceX planlegger. Utifra søknaden ser man at SpaceX planlegger 5 oppskytninger per år ved Boca Chica. Det er ikke veldig mye i forhold til behovet for å få drivstoff opp i bane for flygninger til månen og mars. Men man kan kanskje anta at når ting er litt mer spikret i forhold til faktisk design på systemet så vil miljøstudien oppdateres og antallene justeres.

Et annen interessant ting er at det ser ikke ut som det er planlagt å lande de tre første Super Heavy på land.

Jeg ville også sett litt på figur 2-6 på side 28, om man er interessert.

Edit: En ting som jeg tror ikke har blitt nevnt tidligere er at det planlegges å etablere et gasskraftverk med to gassturbiner og to dampturbiner. Det planlegges også utstyr for å separere ut metan fra naturgass. Naturgass er gjerne 75-95% metan, og jeg ville kanskje tro de da planlegger å brenne restene av naturgassen etter de har fjernet metanet. Samtidig får de da kraft til å operere alt utstyret for å separere ut metan fra naturgass, for å kjøle alt ned til flytende form og alt annet de planlegger. De skal i tillegg ha et ganske stort solcelleanlegg og batterier.

Vedlegg B er forresten også litt interessant, som ser på lydnivåene ved oppskytninger og landinger: 

https://www.faa.gov/space/stakeholder_engagement/spacex_starship/media/Appendix_B_Noise_Assessment.pdf

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Greit å vite fra reddit tråden i linken over:

What is Hayley Arceneaux rapidly unspooling like the mission depends on it only to promptly forget about?

Hatch seal cover - It covers the rim of the hatch to protect it from damage, reducing the likelihood of any future air leak. It can be removed quickly if needed (hence the red tabs).

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...