Gå til innhold

Romfart og astronomi - diskusjon, nyheter og annet som opptar deg


Enceladus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fascinerende å tenke hva om historien bare hadde tatt en litt annen retning.

Quote

The N1/L3 (from Ракета-носитель Raketa-nositel', "Carrier Rocket"; Cyrillic: Н1)[4] was a super heavy-lift launch vehicle intended to deliver payloads beyond low Earth orbit. The N1 was the Soviet counterpart to the US Saturn V and was intended to enable crewed travel to Earth's Moon and beyond,[5] with studies beginning as early as 1959.[6] Its first stage remains one of the most powerful rocket stages ever built,[7] surpassed only by the SpaceX Super Heavy first stage in 2021.[8] However, all of the four flown N1 Block A first stages failed because a lack of static test firings meant that plumbing issues and other adverse characteristics with the large cluster of thirty engines and its complex fuel and oxidizer feeder system were not revealed earlier.[9]

https://en.wikipedia.org/wiki/N1_(rocket)

815705442_rocketsoftheworld.thumb.jpg.6821143032aa30ea0c66e7fe4087c828.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (6 minutter siden):

Fascinerende å tenke hva om historien bare hadde tatt en litt annen retning.

For de som evt. ikke har vært obs på den (ikke spesielt rettet til deg), så går det en serie om akkurat dette, hvor man forestiller seg en annen romfartshistorie der russerne var først på månen, og romkappløpet videre fra det perspektivet.
 

For All Mankind
https://www.imdb.com/title/tt7772588/

Sitat

Storyline
In an alternative 1969, the world, and especially the United States, watch in shock as the Soviet Union successfully manages to land men on the Moon before the USA does. With that defeat, NASA is presented with a renewed challenge in the space race that they never expected to face. Now, the cold war rivalry takes on a new intensity and grander ambition to reach far further than ever dreamed and with more diverse resources than ever before.

 

Trailer s01:

Spoiler

 

 

Trailer s02:

Spoiler

 


Sesong 3 kommer i 2022.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kom over denne nå nettopp:

Er også en tidligere Boeing ingeniør på reddit tråden her som har noen interessante innspill til traileren :)

blant annet:

Quote

Just say no to giant window areas in space colonies. They are an accident waiting to happen.

I'm a space systems engineer who helped design and build the Space Station modules. Space rocks (meteoroids and asteroids) are a hazard everywhere in the Solar System, even if you are beyond the artificial hazard zone near Earth (space debris). The most important thing in designing a big space colony is protecting the lives of the people living there.

So what you want is a multi-layer compartmented outer hull, because space rocks are going to happen. Outside of that you want some layers of thin material spaced out (Whipple shield). These vaporize the incoming rocks, so that only gas hits the actual pressure hull. The layers and compartments restrict any damage to a small area.

If you want natural sunlight, you can pipe that in through small protected portals, with safety covers on the inside that can close if something breaks the windows. You can still have a large open area in the center, just one that is protected from all the air leaking out.

https://www.reddit.com/r/space/comments/p0xl8m/opening_sequence_the_high_frontier_erik_wernquist/

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er også et problem med termisk utstråling. Det blir fort kaldt med vindusplass i rommet. 3-lags kan fort bli i minste laget når det er -200°C ute.

Beste løsning er egentlig utvendige kamera + innvendige skjermer / projektorer. Og eventuelt noen små kikkehull hvis man absolutt må se ut med egne øyne. Eller ennå bedre og kanskje en liten trøst til oss som ikke lever ut guttedrømmen om å bli astronaut, eller skal redde menneskeheten ved å reise til en annen stjerne i en sånn kunstig "verden i en flaske": Sitte trygt her nede på jorda og bruke romskipets utvendige kamera som øyne mot rommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er snakk om store roterende romstasjoner så må man bare huske på at det er så mange tiår frem i tid at det er ikke spesielt meningsfullt å snakke om hvordan man ville gjøre det med dagens teknologi.

Det er nok ikke noe som skjer i vår levetid. Selv Bezos, som er en fan, snakker ikke om å faktisk lage slike romstasjoner, han snakker bare om å begynne å legge grunnlaget for at det kan være mulig i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blue Origin er visst ikke i det hele tatt fornøyd over at SpaceX vant månelander-kontrakten og GAO forkastet klagen deres. De fortsetter å dytte ut PR materiale:

index.php?action=dlattach;topic=46645.0;attach=2052660;image

Blue Origin snakker visst også om å saksøke staten.

En artikkel som forsøker forklare Blue Origins handlinger:

https://arstechnica.com/science/2021/08/this-is-probably-why-blue-origin-keeps-protesting-nasas-lunar-lander-award/

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har Blue Origin saksøkt staten over HLS: https://www.theverge.com/2021/8/16/22623022/jeff-bezos-blue-origin-sue-nasa-lawsuit-hls-lunar-lander

Mest sannsynlig vil ikke søksmålet få noen konsekvenser for NASA/SpaceX/HLS. Arbeidet kan fortsette inntil Blue får innvilget en ordre om å stoppe arbeidet, noe de neppe får.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som det er en pause i arbeidet som NASA har frivillig gått med på for å få fortgang i prosessen. I stedet for å måtte ha masse møter i retten med advokater i alle bauger og kanter, og så muligens ende opp med en dommer som innvilger stans i arbeidet, så har de gått med på en pause som varer kun frem til 1. november. Etter det kan de fortsette med arbeidet.

Det har neppe stor betydning for fremdriften til SpaceX. Slik jeg skjønner det fikk de $300 mill fra NASA rett etter GAO forkastet anken, og neste betalingsmilepæl er trolig først til neste år igjen. Og SpaceX fortsetter jo arbeidet uansett om de får lov til å samarbeide med NASA eller ikke.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på kappløpet om å finne vann på månen. Månen har enorme mengder oksygen i mineraler så vi trenger bare å skille disse fra hverandre, f.eks ved å redusere jernmalm med hydrogen. På jorda regnes vanndampen som avfallsgass fra denne prosessen. På månen kan det være hovedproduktet, mens jern blir et biprodukt.

Hydrogenet kan enten medbringes fra jorda eller høstes fra solvinden med store seil av  to parallelle hønsenettinger som fanger protoner og elektroner i et statisk elektrisk felt. Nesten samme konstruksjon og prinsipp som elektrostathøyttalere. De ladde partiklene ledes til hver sin hønsenetting og høstes som strøm. I tillegg vil det frigjøres hydrogengass ved den ene hønsenettingen, som kan fanges opp og brukes i reduksjonsprosessen.

Voila - en månefabrikk som produserer strøm, vann og jern fra mineraler og solvind. Strøm og vann kan potensielt prosesseres videre til rakett-drivstoff. Strøm og jern kan bli til konstruksjoner.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Første foto av Blue Origins Prosjekt Jarvis som er et forsøk på å kopiere SpaceX sin fremgangsmåte med Starship.

719898417_ProjectJarvisBlueOrigin.thumb.jpg.ebd8a54a50bced45598e18b7d85038de.jpg

Quote

Project Jarvis encompasses the tank program, which is intended to rapidly prototype a propellant tank to withstand the rigors of multiple launches and re-entries. The company's engineers are studying the use of stainless steel as a material for these tanks, as SpaceX has chosen to do with its Starship booster and upper stage. Stainless steel is cheaper and better able to withstand atmospheric heating during re-entry, but it's about five times heavier than composites.

In an effort to move quickly and test whether SpaceX's iterative design philosophy can be mimicked, Blue Origin founder Jeff Bezos has empowered the engineers leading Project Jarvis to innovate in an environment unfettered by rigorous management and paperwork processes. This has led to the rapid development of the tank rolled to Launch Complex 36 on Tuesday.

https://arstechnica.com/science/2021/08/first-images-of-blue-origins-project-jarvis-test-tank/?comments=1

 

Og fra kommenatrfeltet på Ars:

Quote

About two hours ago, Berger emails me and is like "Hey, I need to book a helicopter, can we do that?"

Worth it!

-Lee Hutchinson Senior Technology Editor

hehe og derav bildene i artikkelen! 😄

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flere medier melder at FAA legger ned flyforbud ifbm. granskning av Virgin Galactic sin ferd 11. juli. Det skal dreie seg om avvik fra den planlagte ruten de hadde klarert med ATC. Ifølge en uttalelse fra Virgin Galactic var avviket med Unity 22 kontrollert og gjort med hensikt, og de vil samarbeide med luftfartsmyndighetene for å unngå at det skjer igjen.
 

U.S. grounds Virgin Galactic flights pending mishap probe
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/us-bars-virgin-galactic-rocket-plane-flights-pending-mishap-probe-2021-09-02/

Sitat

The FAA confirmed on Wednesday it was investigating a deviation in the descent of the flight of the Virgin Galactic rocket plane that carried British billionaire Richard Branson to the edge of space on July 11.

The FAA, responsible for protecting the public during commercial space transportation launch and reentry, said "SpaceShipTwo deviated from its Air Traffic Control clearance as it returned to Spaceport America" in New Mexico.

"Virgin Galactic may not return the SpaceShipTwo vehicle to flight until the FAA approves the final mishap investigation report or determines the issues related to the mishap do not affect public safety," the agency said.

 

Lenke til kommentar

Virgin Galactic har ikke den beste sikkerhetshistorikken. Denne hendelsen er nok ganske sikkert relatert til strategien om å bruker piloter og manuelle kontroller, i likhet med dødsulykken tidligere. Stort sett alle andre bruker datamaskiner, som er mye bedre på å finne ut hvor de bør styre for å holde seg helt riktig plassert i fire dimensjoner. Men dette var ikke slik Burt Rutan gjorde ting, og alt er bygget på hans SpaceShipOne som ble bygget i forbindelse med Ansari X-Prize. Jeg håper de finner ut av dette.

I andre nyheter hadde Firefly Aerospace sitt første forsøk på oppskytning med Firefly Alpha. Det gikk ikke helt bra. Det ryktes at de hadde trøbbel med flere motorer, slik at de ikke hadde nok skyvekraft, og like etter at raketten brøt lydmuren mistet raketten kontrollen og ble destruert.

Men i all hovedsak var ikke dette et dårlig første forsøk. Man får håpe det går bedre på neste forsøk.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...