Gå til innhold

Romfart og astronomi - diskusjon, nyheter og annet som opptar deg

Enceladus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir spennende å se hvilke resultater ytterligere observasjoner av Trappist-1 gir ved hjelp av Hubble, og etterhvert James Webb-teleskopet!

Fint å se at NASA fortsatt kan gjøre svært interessante fremsteg, tross den tilsynelatende mangelen på interesse fra myndighetene. Det er også flott at mediene dekker disse konferansene. Verden trenger bare flere og flere kloke hoder innen astronomi!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er veldig spennende. Dette er jo en Sci-fi forfatters drøm av et system så og si. Planeter som er såpass nære hverandre at man kan se de slik man ser månen her på himmelen og ja til og med større. Tenk det synet da! Tre av planetene ligger i den beboelige sonen og alle er jordlignende planeter på størrelse med vår egen planet. Og for et system! Ganske annerledes vårt eget. Dette er en liten dvergstjerne som ikke vil slutte fusjonsprosessen før nærmere slutten av universets levetid, lenge før vår egen sol har opphørt. Kan jo tenkes at denne eller lignende steder kan bli et siste tilholdssted for vesener ved universets slutt :) Som sagt mye godt stoff for sci-fi her. Blir enormt spennende å følge med på dette systemet og ja den videre jakten på flere exoplaneter og kanskje det spørsmålet vi alle går å lurer på. Finnes det liv der ute og er det intelligent liv med sivilisasjoner og teknologi slik som oss?

Mange vil nok også kunne tenke seg å reise dit men enn så lenge så er det en ganske uoppnåelig. Men vi kan bygge store og avanserte teleskoper og studere de på avstand litt som et kosmisk reality show. Men selv om vi ikke kan reise dit nå så kan vi starte ekspansjonen nå i våret eget solsystem. Jo fortere vi får på plass infrastrukturen i systemet her jo lettere kan vi ekspandere videre utover. Og så ligger det jo en planet i den beboelige sonen å venter på oss 4 lysår unna i Alpha Cetauri systemet ;)

Last ned NASA's Eyes appen for å se systemet og mye annet spennende her:

http://eyes.jpl.nasa.gov/eyes-on-exoplanets.html

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

men enn så lenge så er det en ganske uoppnåelig.

Slik vil det vel forbli.

Månen er 1,2 lyssekunder fra jorden. Sola 8 lysminutter. Den nærmeste stjernen 1 lysår unna, og tar vel 1 million år eller noe å reise til.

Mens her snakker man om 40 lysår unna, så "jeg holder ikke pusten i spenning" :D   selv om tema i seg sjøl selvsagt er interessant.

Lenke til kommentar

Månen er 1,2 lyssekunder fra jorden. Sola 8 lysminutter. Den nærmeste stjernen 1 lysår unna, og tar vel 1 million år eller noe å reise til.

Mens her snakker man om 40 lysår unna, så "jeg holder ikke pusten i spenning" :D   selv om tema i seg sjøl selvsagt er interessant.

Den nærmeste stjernen er Alfa Centauri A, den er 4,37 lysår unna. Alfa Centauri A og Alfa Centauri B er et dobbeltstjernesystem, og i dette ligger det også en jordlignende planet.

Hvis vi hadde laget et stjerneskip som benyttet den raskeste menneskapte hastigheten hittil (sonden Voyager 2), så ville reisen til Alfa Centaurisystemet tatt ca 180.000 år. Men hvis vi kunne økt hastigheten til f.eks 10% av lyshastigheten kunne vi kortet ned reisetiden betraktelig.

Lenke til kommentar

men enn så lenge så er det en ganske uoppnåelig.

Slik vil det vel forbli.

Ikke nødvendigvis.

Det finnes andre muligheter her. En ekspansjon ut i vårt eget solsystem vil muliggjøre megaprosjekter som er mer praktisk gjennomførbare og økonomisk realistiske enn med dagens infrastruktur i rommet (som medregnet det som er i lav jordbane er ganske ubetydelig) Min spådom er at at Space X kan dra i gang prosessen her med sine mars planer.

Hvis man skalerer opp f.eks en teknologi som solseil og i tillegg dytter denne med en veldig kraftig laser så kan vi komme opp i de hastigheter som gjør slike reiser betydelig kortere. 40 lysår er fortsatt veldig mye men det finnes nærmere stjerner som jeg har nevnt. Alpha Centauri ;)

Løsningen er en gradvis oppbygning av infrastruktur i solsystemet for å hente ut de rike ressursene som ligger der, bygge opp kolonier og skape en fungerende økonomi og samtidig ekspandere utover i Oort skyen. Dette vil selvsagt ta hundrevis om ikke tusener av år men det er er der vi må starte. Men det er intet mindre engasjerende. Mange spennende reisemål i vårt eget system :D

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Proxima Centauri er vel nærmeste stjerne, utenom vår egen. Betydelig mindre, men fortsatt en stjerne.

Alpha Centauri blir regnet som et trippelsjerne system og der finner vi bla. Proxima Centauri. Vår nærmeste stjerne med en jordlignende planet i den beboelige sonen  :)

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Dette vil selvsagt ta hundrevis om ikke tusener av år men det er er der vi må starte. Men det er intet mindre engasjerende. Mange spennende reisemål i vårt eget system :D

Det er uansett Science Fiction, ikke minst hvis man attpåtil skal ha avgårde menneske i disse farkostene.

Jeg satser heller på at det har levd inteligent sivlisasjon på jordkloden før engang, kanskje for en million år siden eller noe, og at de alt har sendt avgårde folk, som snart returnerer tilbake. :grin2:

Lenke til kommentar

Lysårene er så deprimerende. Hadde vi bare kunnet finne en planet med bare bittelitt primitivt liv mens jeg enda lever...!

Du er yngre enn meg og jeg er ganske positiv til at jeg får oppleve oppdagelsen av både utenomjordisk liv og starten på koloniseringen av Mars og solsystemet i min levetid. Liv tipper jeg vi oppdager først med teleskoper. De første tegnene kan vi få allerede de nærmeste årene med videre studier av at disse nyoppdagende planetens atmosfærer siden de er så lett å studere. Senere finner vi kanskje noe spennende i havene på månene Europa og Enceladus i vårt eget solsystem ;)

Elon Musk er forsåvidt godt i gang med forberedelsen til koloniseringen av Mars. Senere i år tester han sin kraftige bærerakett som skal sende opp både astronauter og ekspedisjoner til Mars. Første reise til Mars med utstyr er etter planen i 2022 og mennesker i 2024. (regn dog med noen utsettelser på noen år) NASA har lenge hatt 2030 som et mål om en ekspedisjon. Musk har planer om å starte en koloni og skytteltrafikk. Og med hans fremgang til nå så ser alt dette veldig lovende ut. https://en.wikipedia.org/wiki/Interplanetary_Transport_System

Det beste av alt er at dette ikke er lenge til i det hele tatt. Vi er på dørstokken til å oppdage både liv og bli en multiplanetary species.

Og for å dra den helt ut så slår kanskje den teknologiske singulariteten til rundt 2040. https://en.wikipedia.org/wiki/Technological_singularity Og da er det virkelig gjort. Da er er alt mulig på godt og vondt. Veldig spekulativt selvfølgelig men også veldig gøy å ha i tankene når vi nærmer oss tidsrommet.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

SpaceX sin Falcon Heavy får konkuranse fra Blue Origins New Glenn bærerakett.

Jeff Bezos har også planer om å frakte utstyr til månen for en bemannet base rundt 2025.

https://www.washingtonpost.com/news/the-switch/wp/2017/03/02/an-exclusive-look-at-jeff-bezos-plan-to-set-up-amazon-like-delivery-for-future-human-settlement-of-the-moon/?utm_term=.84fd13c80fb4

Kan vi ha permanente bemannede baser både på Månen og Mars innen 2030? kan begynne å se slik ut nå.

Blue Origin har fortsatt til gode å vise at de kan gjennomføre en oppskytning og manøver som vist på bildet under. 

post-56355-0-89409900-1488914421_thumb.jpg

SpaceX sin Falcon Heavy har sin første oppskytning senere i år.

Endret av Enceladus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...