uname -i Skrevet 22. november 2024 Del Skrevet 22. november 2024 Sjørøver skrev (26 minutter siden): Noen som har en formening om den vil fungere på Mars? Er det den boremaskinen for kloakktuneller som Boring kjøpte brukt for mange år siden? Kan hende den virker på Mars. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 22. november 2024 Del Skrevet 22. november 2024 On 9.11.2024 at 9:15 AM, Enceladus said: ? Vi snakker muligens forbi hverandre her? Altså, det ser positivt ut for romfart og de teknologiske fremskrittene vi gjør. Det har vel aldri sett mer positivt ut enn nå slik sett. Starship er en drøm som går i oppfyllelse for meg og en nøkkeltekologi som kan åpne opp solsystemet for oss. Det gleder meg at ekstremt rike og mektige mennesker satser på romfart. Det jeg ser mørkt på er styringsform og fordeling av ressursene. Det var poenget jeg forsøkte å illustrere med Expanse/Star Trek analogien min. I Star Trek blir hele menneskeheten løftet frem. Expanse er det nærmest motsatte. To veldig forskjellige utsikter for menneskeheten. Største forskjellen mellom Star Trek og Expanse universene er Epstein drive og Warp Drive. Der Epstein Drive er "litt usannsynlig" er Warp drive "helt på tvers med alle grunnlovene i universet slik vi kjenner det usannsynlig". Det samme gjelder vel styringsformene og fordelingen av ressurser 2 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 22. november 2024 Forfatter Del Skrevet 22. november 2024 11 minutes ago, bzzlink said: Største forskjellen mellom Star Trek og Expanse universene er Epstein drive og Warp Drive. Der Epstein Drive er "litt usannsynlig" er Warp drive "helt på tvers med alle grunnlovene i universet slik vi kjenner det usannsynlig". Det samme gjelder vel styringsformene og fordelingen av ressurser Expanse er vel til nå den sci-fi serien som jeg har sett som speiler virkeligheten best både når det kommer til å forholde seg til sånn noenlunde riktig fysikk og med en troverdig visjon for fremtiden (minus Alien greiene da, akkurat det er veldig spekulativt hehe). Det er en glimrende serie! Men jeg ville bare levd i et av disse universene. Expanse universet er mørke greier. Vi skulle hatt en type expanse serie med fremtidsoptimismen til Star Trek. Men det er kanskje oppskriften på en kjedelig serie 🤔 Men kanskje det er akkurat hva vi trenger nå i disse tider. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 22. november 2024 Del Skrevet 22. november 2024 Just now, Enceladus said: Expanse er vel til nå den sci-fi serien som jeg har sett som speiler virkeligheten best både når det kommer til å forholde seg til sånn noenlunde riktig fysikk og med en troverdig visjon for fremtiden (minus Alien greiene da, akkurat det er veldig spekulativt hehe). Det er en glimrende serie! Men jeg ville bare levd i et av disse universene. Expanse universet er mørke greier. Vi skulle hatt en type expanse serie med fremtidsoptimismen til Star Trek. Men det er kanskje oppskriften på en kjedelig serie 🤔 Men kanskje det er akkurat hva vi trenger nå i disse tider. Anbefaler "The Orville" ikke det at det er noe mer realistisk enn Star Trek, men underholdene sci-fi. 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 22. november 2024 Del Skrevet 22. november 2024 Med all denne landingen og gjenbruking av raketter, så begynte jeg å lure på hvor mange romskip som har landet på og tatt av fra månen og så returnert til jorda. Ifølge ChatGPT så er det kun 1 gang etter at romkappløpet på 70-tallet var ferdig. Stemmer det, eller er prompt'et mitt feil? Chang'e 5 (China, 2020) Collected 1.7 kg of lunar material and returned to Earth. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 22. november 2024 Del Skrevet 22. november 2024 Det stemmer nok. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 24. november 2024 Del Skrevet 24. november 2024 bzzlink skrev (På 22.11.2024 den 3:34 PM): Med all denne landingen og gjenbruking av raketter, så begynte jeg å lure på hvor mange romskip som har landet på og tatt av fra månen og så returnert til jorda. Ifølge ChatGPT så er det kun 1 gang etter at romkappløpet på 70-tallet var ferdig. Stemmer det, eller er prompt'et mitt feil? Chang'e 5 (China, 2020) Collected 1.7 kg of lunar material and returned to Earth. Å lande på månen er ikke dagligdags. Vi kunne nok ha gjort det mye oftere, men hvorfor? Hva skal vi på månen å gjøre? Den store gule osten er dessverre kjedelig og uinteressant. Vi har allerede tatt en drøss med prøver, og resultatene tok kanskje ikke helt av. Hvis du er glad i stein og støv, så for all del ... men resten av oss har innsett at månen er svært kjedelig! 😩🫠 Det finnes nada av interesse der! Det er svært kostbart å sende raketter, satelitter og «what not» opp i verdensrommet. Derfor prioriteres oppdrag som kan bringe noen kronasjer til bords. Å skyte opp nye satellitter, eller frakte folk og utstyr til MIR er eksempler på oppdrag som gir noe igjen for kostnaden. Å putte folk på månen enda en gang, uten at vi har behov for å hente noe derfra, er bare en ekstrem kostnad - som det ikke gir mening å ta. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 24. november 2024 Forfatter Del Skrevet 24. november 2024 10 hours ago, qualbeen said: Å lande på månen er ikke dagligdags. Vi kunne nok ha gjort det mye oftere, men hvorfor? Hva skal vi på månen å gjøre? Den store gule osten er dessverre kjedelig og uinteressant. Vi har allerede tatt en drøss med prøver, og resultatene tok kanskje ikke helt av. Hvis du er glad i stein og støv, så for all del ... men resten av oss har innsett at månen er svært kjedelig! 😩🫠 Det finnes nada av interesse der! Det er svært kostbart å sende raketter, satelitter og «what not» opp i verdensrommet. Derfor prioriteres oppdrag som kan bringe noen kronasjer til bords. Å skyte opp nye satellitter, eller frakte folk og utstyr til MIR er eksempler på oppdrag som gir noe igjen for kostnaden. Å putte folk på månen enda en gang, uten at vi har behov for å hente noe derfra, er bare en ekstrem kostnad - som det ikke gir mening å ta. Siden månen er så kjedelig burde vi bygge en fornøyelsespark der 😉 Men hvis det er lov på en Søndags formiddag så stilte jeg spørsmålet til Anthropic Claude og med det premisset at USA og Kina nå tilsynelatende begge er i et nytt kapløp mot å etablere permanente baser på månens sørpol. Den oppsummerte bra det jeg har lest og hørt gjennom utallige diskusjoner over mange år nå: Spoiler Meg: Quote Is China and USA in a race for the south pole of the moon? Claude: Quote From my knowledge as of April 2024, both China and the US have expressed significant interest in the Moon's south polar region, though I should note that developments may have occurred since then. The lunar south pole is strategically important because it contains permanently shadowed craters that likely hold water ice deposits, and some areas receive near-constant sunlight, which is valuable for solar power generation. These resources would be crucial for establishing a sustainable lunar presence. The US, through NASA's Artemis program, has concrete plans to return humans to the Moon with a focus on the south polar region. China has also announced plans for robotic missions and eventual human landings in the same area through its International Lunar Research Station (ILRS) project with Russia. While "race" might be a strong characterization, there is certainly competition and parallel development of capabilities focused on this region. Both nations see the lunar south pole as crucial for: - Scientific research - Testing technologies for future Mars missions - Potentially extracting resources - Establishing a permanent presence on the Moon Would you like me to elaborate on any specific aspect of either country's lunar plans? Meg: Quote Why is it crucial for China and USA to establish a permanent presence on the lunar south pole? Claude: Quote The lunar south pole is considered crucial for both China and the US for several strategic reasons: 1. Water Resources - The permanently shadowed craters contain water ice deposits - Water can be split into hydrogen and oxygen for: - Rocket fuel production - Life support systems - Drinking water for astronauts This would dramatically reduce the cost of lunar operations since bringing water from Earth is extremely expensive 2. Energy Potential - Some peaks experience near-constant sunlight ("peaks of eternal light") - Ideal for solar power generation to support permanent bases - The constant power availability is crucial for maintaining equipment and life support systems 3. Scientific Value - Pristine geological records in the shadowed regions - Potential to study the early solar system - Testing ground for technologies needed for Mars missions - Opportunities for astronomy from the far side of the Moon 4. Strategic/Political Advantages - First nation to establish a permanent presence could influence: - Future lunar resource rights - International space law development - Access to strategic locations - Setting precedents for space settlement 5. Economic Potential - Possible mining of Helium-3 for future fusion reactors - Development of space-based industries - Testing ground for resource extraction technologies - Potential launching point for deeper space missions The competition for the south pole reflects a broader understanding that whoever establishes a sustainable presence there first may have significant advantages in shaping humanity's future in space. It's not just about planting a flag - it's about developing long-term capabilities that could influence space exploration and exploitation for decades to come. Screen_Recording_20241124_123453_IIReader~2.mp4 For ekstra gøy så la jeg samtalen inn i et oppleser program. 1 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 4. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2024 Wow! Dette kom helt ut av det blå! Quote Trump nominates Jared Isaacman, private astronaut and Shift4 CEO, for NASA chief https://www.cnbc.com/2024/12/04/trump-nominates-jared-isaacman-for-nasa-administrator.html Der blir veldig interessante tider for romfart de neste 4 årene. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 5. desember 2024 Del Skrevet 5. desember 2024 (endret) Ja, det er kanskje det ene lyspunktet med Trump - jeg tror romfarten vil bli ivaretatt på en god måte. Issacman tror jeg kan bli en veldig god NASA administrator, hvis han holder seg motivert og engasjert. Dette er kanskje det stor spørsmålet - hvordan vil denne rollen balanseres opp mot de andre rollene han har. Antar han vil tre av som CEO i Shift4 Payments, men hva med Draken? Og hva med Polaris 2 og Polaris 3? Vil disse utsettes eller vil han ta fri fra NASA for å gjennomføre romferdene? Det blir spennende å se hvordan dette går. Det er også et stort spørsmål hva som skjer med SLS, Orion og mye annet. Det er ikke Isaacman som vil bestemme hva som skjer, i hovedsak er det Kongressen som legger føringene, men noe påvirkningskraft har NASA administratoren. I og med at Isaacman er ment å delta på den første bemannede flygningen av Starship (Polaris 3) kan man forvente at Starship vil få økt fokus innad i NASA. Endret 5. desember 2024 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 5. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2024 6 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Det er også et stort spørsmål hva som skjer med SLS, Orion og mye annet. Det er ikke Isaacman som vil bestemme hva som skjer, i hovedsak er det Kongressen som legger føringene, men noe påvirkningskraft har NASA administratoren. Sjansen for at SLS blir kansellert øker. Om SLS er ut, forsvinner vel Orion også. Hvis den da ikke blir plassert på Falcon Heavy da haha! Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 5. desember 2024 Del Skrevet 5. desember 2024 (endret) Jeg har stor respekt for Eric Berger, men jeg tror han er i overkant pessimistisk på SLS sine vegne. For det første har SLS fortsatt betydelig støtte i Kongressen. Selv om Trump skulle ønske å kansellere SLS er det ikke rett frem. Obama kansellerte Ares V, men det endte bare opp med at Kongressen presset på for å få Ares V omdøpt til SLS og ambisjonsnivået for raketten skalert ned. SLS bidrar med mange jobber i mange delstater, og Kongressen ønsker ikke se disse jobbene forsvinne. For det andre er det urealistisk å få gjennomført månelandingen til Artemis 3 uten SLS/Orion i løpet av de neste fire årene. Det er mulig å finne andre måter å få Orion til en bane rundt månen, eller å kvitte seg med Orion, men det vil ta ekstra tid. En slik forsinkelse vil potensielt dytte ut første månelanding ut av Trumps presidentperiode, og potensielt til etter Kina får gjennomført en månelanding. Prestisjemessig er dette ganske uakseptabelt for Trump, for Kongressen og for det amerikanske folket. Hvis jeg skal gjette vil SLS kanselleres fra og med SLS Block 1B, men at det produseres ytterligere 2 stk SLS Block 1, som da vil være tilstrekkelig til å kunne gjennomføre Artemis programmet frem til og med Artemis 5 og ca 2030. Dette bruker opp det meste av hardware som er bestilt/produsert og i hovedsak betalt, inkludert to Starship månelandere og en Blue Moon månelander. Det vil også gi en ganske rask slutt på utviklingsarbeidet relatert til SLS/Orion. Det som er utviklet hittil vil i hovedsak være det som vil kunne benyttes for Artemis 2-5. Men samtidig gir det også NASA litt tid til å ha en myk overgang til ett annet stort prosjekt for å videreføre NASA jobbene. Hvis vi forutsetter at NASA går over til å benytte Starship som sin SHLLV og månelander, og permanent avvikler sitt rakettprogram, så kunne et passende prosjekt eksempelvis være en månebase. Du vil også kunne se fornyet fokus på Mars. En ting som er høyt på ønskelisten for SpaceX sine Mars ambisjoner er atomreaktorer for å produsere strøm på Mars. Det kreves enorme mengder strøm for å produsere drivstoff til Starship. Dette er også noe som er problematisk for SpaceX å gjøre selv lovmessig. NASA har egentlig masse penger til å gjøre spennende ting i rommet, men de siste 20 årene har alle pengene gått til ISS og Ares/SLS/Orion. Det er i endring. Endret 5. desember 2024 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 5. desember 2024 Del Skrevet 5. desember 2024 Vet hvordan Trump stiller seg til ting som JWST og andre romaktiviteter som er litt lenger unna? Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 5. desember 2024 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg ville ikke bli overrasket om Trump ikke kjenner til at JWST eksisterer. Min forventing er at JWST og lignende består. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 16. desember 2024 Del Skrevet 16. desember 2024 https://www.livescience.com/space/asteroids/james-webb-telescope-spots-more-than-100-new-asteroids-between-jupiter-and-mars-and-some-are-heading-toward-earth 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar Kort fortalt Quadrantidene, en av årets mest aktive meteorsvermer, når sitt høydepunkt mellom 3. og 4. januar med opptil 120 lysglimt i timen. Meteorregnet, som er synlig fra 26. desember til 12. januar, krever ingen spesialutstyr, bare tålmodighet og et mørkt sted. Meteorene stammer fra en død komet. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 3. januar Del Skrevet 3. januar (endret) Det blir noen spennende dager i forhold til rakettoppskytninger. Vi vil se oppskytningsforsøk på to av verdens største raketter, med landingsforsøk for de to største boosterene som noen gang er forsøkt landet. Først skal New Glenn skytes opp for første gang ca mandag. https://www.flyingmag.com/modern/blue-origins-new-glenn-rocket-set-for-maiden-voyage-on-sunday/ Og så skal sjuende flygning av Starship skje om ca en uke, foreløpig er datoen 10. januar, altså fredag om en uke, men det kan endre seg. https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=starship-flight-7 Quote The seventh flight test of Starship is preparing to launch. The upcoming flight test will launch a new generation ship with significant upgrades, attempt Starship’s first payload deployment test, fly multiple reentry experiments geared towards ship catch and reuse, and launch and return the Super Heavy booster. A block of planned upgrades to the Starship upper stage will debut on this flight test, bringing major improvements to reliability and performance. The vehicle’s forward flaps have been reduced in size and shifted towards the vehicle tip and away from the heat shield, significantly reducing their exposure to reentry heating while simplifying the underlying mechanisms and protective tiling. Redesigns to the propulsion system, including a 25 percent increase in propellant volume, the vacuum jacketing of feedlines, a new fuel feedline system for the vehicle’s Raptor vacuum engines, and an improved propulsion avionics module controlling vehicle valves and reading sensors, all add additional vehicle performance and the ability to fly longer missions. The ship’s heat shield will also use the latest generation tiles and includes a backup layer to protect from missing or damaged tiles. The vehicle’s avionics underwent a complete redesign, adding additional capability and redundancy for increasingly complex missions like propellant transfer and ship return to launch site. Avionics upgrades include a more powerful flight computer, integrated antennas which combine Starlink, GNSS, and backup RF communication functions into each unit, redesigned inertial navigation and star tracking sensors, integrated smart batteries and power units that distribute data and 2.7MW of power across the ship to 21 high-voltage actuators, and an increase to more than 30 vehicle cameras giving engineers insight into hardware performance across the vehicle during flight. With Starlink, the vehicle is capable of streaming more than 120 Mbps of real-time high-definition video and telemetry in every phase of flight, providing invaluable engineering data to rapidly iterate across all systems. While in space, Starship will deploy 10 Starlink simulators, similar in size and weight to next-generation Starlink satellites as the first exercise of a satellite deploy mission. The Starlink simulators will be on the same suborbital trajectory as Starship, with splashdown targeted in the Indian Ocean. A relight of a single Raptor engine while in space is also planned. The flight test will include several experiments focused on ship return to launch site and catch. On Starship’s upper stage, a significant number of tiles will be removed to stress-test vulnerable areas across the vehicle. Multiple metallic tile options, including one with active cooling, will test alternative materials for protecting Starship during reentry. On the sides of the vehicle, non-structural versions of ship catch fittings are installed to test the fittings’ thermal performance, along with a smoothed and tapered edge of the tile line to address hot spots observed during reentry on Starship’s sixth flight test. The ship’s reentry profile is being designed to intentionally stress the structural limits of the flaps while at the point of maximum entry dynamic pressure. Finally, several radar sensors will be tested on the tower chopsticks with the goal of increasing the accuracy when measuring distances between the chopsticks and a returning vehicle during catch. The Super Heavy booster will utilize flight proven hardware for the first time, reusing a Raptor engine from the booster launched and returned on Starship’s fifth flight test. Hardware upgrades to the launch and catch tower will increase reliability for booster catch, including protections to the sensors on the tower chopsticks that were damaged at launch and resulted in the booster offshore divert on Starship’s previous flight test. Distinct vehicle and pad criteria must be met prior to a return and catch of the Super Heavy booster, requiring healthy systems on the booster and tower and a final manual command from the mission’s Flight Director. If this command is not sent prior to the completion of the boostback burn, or if automated health checks show unacceptable conditions with Super Heavy or the tower, the booster will default to a trajectory that takes it to a landing burn and soft splashdown in the Gulf of Mexico. We accept no compromises when it comes to ensuring the safety of the public and our team, and the return will only take place if conditions are right. The returning booster will slow down from supersonic speeds, resulting in audible sonic booms in the area around the landing zone. Generally, the only impact to those in the surrounding area of a sonic boom is the brief thunder-like noise with variables like weather and distance from the return site determining the magnitude experienced by observers. This new year will be transformational for Starship, with the goal of bringing reuse of the entire system online and flying increasingly ambitious missions as we iterate towards being able to send humans and cargo to Earth orbit, the Moon, and Mars. Det blir veldig spennende med New Glenn, men jeg må innrømme at jeg er enda mer spent på Starship. Om sjuende flygning går bra tror jeg de har alt på plass til for at neste flygning blir første operative flygning, med Starlink-satellitter og landingsforsøk av Starship øvre trinn. Og det er litt mer spennende med å forsøke å lande en booster i armene til et tårn, enn ute på en flåte, som vi allerede er godt vant med. SpaceX kom nettopp også med en oppsummering av sjette flygning av Starship. Endret 3. januar av Espen Hugaas Andersen 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 3. januar Del Skrevet 3. januar Bare for å friske opp hukommelsen i forhold til New Glenn, for de som ikke følger med veldig mye på det så har Everyday Astronaut fått besøkt fabrikken: 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar New Glenn oppskytningen er nå utsatt til onsdag 8. januar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå