Espen Hugaas Andersen Skrevet 8. november 2023 Rapporter Del Skrevet 8. november 2023 Kan se ut som det kan bli Starship oppskytning 13-18 november. Men fortsatt usikkert. Alt er avhengig av oppskytningstillatelsen. Men det er fullt mulig at den innvilges dagen før, så greit å følge litt med i forkant. 5 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. november 2023 Rapporter Del Skrevet 9. november 2023 13. og 14. November er utelukket. Foreløpig ser det ut som 15. er tidligste luke. https://www.cameroncountytx.gov/spacex/ 1 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 9. november 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. november 2023 6 hours ago, Espen Hugaas Andersen said: 13. og 14. November er utelukket. Foreløpig ser det ut som 15. er tidligste luke. https://www.cameroncountytx.gov/spacex/ Er slik ut ja, nå installerer de FTS: 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. november 2023 Rapporter Del Skrevet 9. november 2023 Ser lovende ut! Den 15. ser veldig mulig ut nå. 2 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 10. november 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. november 2023 En veldig interessant artikkel jeg leste tilbake i September og glemte å poste her: Quote What would it take to build a self-sustaining astronaut ecosystem on Mars? We're getting closer to bioregenerative life-support systems for astronauts. https://arstechnica.com/science/2023/09/what-would-it-take-to-build-a-self-sustaining-astronaut-ecosystem-on-mars/ Husket på denne artikkelen i forbindelse med en ny illustrert bok jeg ble anbefalt av en astronom jeg følger. Fin julegave til meg selv https://www.amazon.com/City-Mars-settle-thought-through/dp/1984881728/ref=mp_s_a_1_fkmr0_2 2 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 11. november 2023 Rapporter Del Skrevet 11. november 2023 SpaceX forventer nå 17. november. Og de er visst tilbake på youtube! 👍 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 14. november 2023 Rapporter Del Skrevet 14. november 2023 (endret) Fredag ser mer og mer aktuelt ut! https://twitter.com/elonmusk/status/1724271004044644800 Endret 14. november 2023 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 15. november 2023 Rapporter Del Skrevet 15. november 2023 Da var oppskytningstillatelsen i boks. Nå er det ingenting som står i veien for oppskytning fredag! https://www.faa.gov/media/69476 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 15. november 2023 Rapporter Del Skrevet 15. november 2023 (endret) Om jeg regner riktig er oppskytningsvinduet 14:00-16:00 norsk tid. Endret 15. november 2023 av Espen Hugaas Andersen 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 15. november 2023 Rapporter Del Skrevet 15. november 2023 I likhet med alle de foregående Starship-oppskytninger så blir nok også dette en udiskutabel suksess. 1 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 15. november 2023 Rapporter Del Skrevet 15. november 2023 Mest sannsynlig ja. De vil ganske sikkert lære masse. Slik jeg skjønner det vil de være fornøyde om de kommer seg forbi stage separation. Men personlig tror jeg de kommer seg opp i (kvasi-)bane. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 16. november 2023 Rapporter Del Skrevet 16. november 2023 Litt informasjon om Starship oppskytningen, tatt fra SpaceX sine hjemmesider: https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=starship-flight-2 Quote The second flight test of a fully integrated Starship is set to launch Friday, November 17. A two-hour launch window opens at 7:00 a.m. CT. A live webcast of the flight test will begin about 35 minutes before liftoff, which you can watch here and on X @SpaceX. As is the case with all developmental testing, the schedule is dynamic and likely to change, so be sure to stay tuned to our X account for updates. Starship’s first flight test provided numerous lessons learned that directly contributed to several upgrades to both the vehicle and ground infrastructure to improve the probability of success on future flights. The second flight test will debut a hot-stage separation system and a new electronic Thrust Vector Control (TVC) system for Super Heavy Raptor engines, in addition to reinforcements to the pad foundation and a water-cooled steel flame deflector, among many other enhancements. This rapid iterative development approach has been the basis for all of SpaceX’s major innovative advancements, including Falcon, Dragon, and Starlink. Recursive improvement is essential as we work to build a fully reusable transportation system capable of carrying both crew and cargo to Earth orbit, help humanity return to the Moon, and ultimately travel to Mars and beyond. HR/MIN/SEC EVENT 02:00:00 SpaceX Flight Director conducts poll and verifies GO for propellant load 01:37:00 Booster LOX (liquid oxygen) load underway 01:37:00 Booster fuel load (liquid methane) underway 01:17:00 Ship fuel load (liquid methane) underway 01:13:00 Ship LOX load underway 00:19:40 Raptor begins engine chill on booster and ship 00:00:10 Flame deflector activation 00:00:03 Raptor ignition sequence begins 00:00:00 Excitement guaranteed HR/MIN/SEC EVENT (IF ALL GOES ACCORDING TO PLAN) 00:00:02 Liftoff 00:00:52 Max Q (moment of peak mechanical stress on the rocket) 00:02:39 Booster MECO (most engines cut off) 00:02:41 Hot-staging (Starship Raptor ignition and stage separation) 00:02:53 Booster boostback burn startup 00:03:47 Booster boostback burn shutdown 00:06:18 Booster is transonic 00:06:30 Booster landing burn startup 00:06:48 Booster landing burn shutdown 00:08:33 Starship engine cutoff 01:17:21 Starship entry 01:28:43 Starship is transonic 01:30:00 An exciting landing! Gjengitt fra et intern SpaceX vurdering, som jeg ikke kan linke til, så er de største risikoene rangert slik: 1. Hot staging 2. Ullage collapse 3. Raptor nozzle buckling (during hot staging) 4. In-space Raptor relights 5. Brittle fracture of the full hard stainless 6. Aft section heating by Raptor plumes 7. Autogenous pressurization system failure 8. Some zero fault tolerant connectors 9. Cascading fires 10. FOD (Foreign Object Debris/Damage) Dette er altså det SpaceX mener er mest sannsynlig å føre til en tidlig avslutning på testflygningen, så det kan være greit å ha i bakhodet mens man følger med. Min tolkning av hvordan noen av disse riskene ville oppleves under testflygningen: 1/3. Raketten når stage separation, men i det øvre trinn fyres opp skjer det en eksplosjon. 2/7. Motorene på booster eller øvre trinn går gradvis over i å avgi grønnere og grønnere avgasser, samtidig som de slår seg av, en etter en. Det kan også være synlig lekkasje fra motorer. 4. Raketten kommer seg til stage separation, men ikke alle motorene tenner på øvre trinn. Kanskje ingen motorer tenner skikkelig. Øvre trinn følger en ballistisk bane ned i havet. Muligens skjer også det samme med boosteren, der den ikke får gjennomført boost-back og følger samme ballistiske bane ned i havet. 5. Under max-Q går raketten i oppløsning. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 16. november 2023 Rapporter Del Skrevet 16. november 2023 Nå utsatt til Lørdag, desverre. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. november 2023 Rapporter Del Skrevet 18. november 2023 (endret) Ser ut som det skjer i dag! Offisiell stream på Twitter: https://twitter.com/i/broadcasts/1dRKZEWQvrXxB Offisiell stream på nettsidene: https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=starship-flight-2 NASASpaceFlight på youtube: Everyday Astronaut på youtube: Endret 18. november 2023 av Espen Hugaas Andersen 4 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 18. november 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. november 2023 Fantastisk bra bilder på Everyday Astronaut sin livestream. 4k kamera og masse annet superutstyr. Det merkes godt på 4k TVen min her. 2 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 18. november 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. november 2023 Episk! Gratulerer SpaceX!! 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. november 2023 Rapporter Del Skrevet 18. november 2023 Utrolig hvor bra det gikk! Neste kommer seg nok til Hawaii! Og ettersom det var ingenting spesielt bekymringsverdig her er jeg ganske sikker på at neste oppskytning ikke vil ta lang tid å gjøre klar. Kanskje før nyttår! 1 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 18. november 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. november 2023 (endret) Eirik Newth sin livestrøm: Ser på opptaket nå, interessant å høre hva han tenker. Etter denne så skal jeg kose meg med opptaket av NSF sin strøm. Og så gleder meg til Everyday Astronaut slipper sine høykvailtets opptak fra alle mulige vinkler. Og ja jeg er så glad for at det gikk så bra! Nå snakker vi! Launhpad klarte seg bra, hot staging fungerte og alle raptorene fyrte hele veien. Helt utrolig! Og Flight Termination System (FTS) fungerte kanskje litt for godt eller akkurat slik det skulle, haha! Endret 18. november 2023 av Enceladus Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 18. november 2023 Rapporter Del Skrevet 18. november 2023 Enceladus skrev (1 time siden): Fantastisk bra bilder på Everyday Astronaut sin livestream. 4k kamera og masse annet superutstyr. Det merkes godt på 4k TVen min her. Enig, det var veldig bra coverage. For en launch, utrolig spennende! Grattis SpaceX med en vellykket launch! 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. november 2023 Rapporter Del Skrevet 18. november 2023 Bekreftelse på at Starship gikk i oppløsning. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå