Gå til innhold

Romfart og astronomi - diskusjon, nyheter og annet som opptar deg


Enceladus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En veldig interessant artikkel jeg leste tilbake i September og glemte å poste her:

Quote

What would it take to build a self-sustaining astronaut ecosystem on Mars?

We're getting closer to bioregenerative life-support systems for astronauts.

https://arstechnica.com/science/2023/09/what-would-it-take-to-build-a-self-sustaining-astronaut-ecosystem-on-mars/

Husket på denne artikkelen i forbindelse med en ny illustrert bok jeg ble anbefalt av en astronom jeg følger. Fin julegave til meg selv ;)

81ICCURApwL._AC_UF10001000_QL80_FMwebp_.thumb.jpg.59ae4904f705f2d8c90f323a435d7f7a.jpg

https://www.amazon.com/City-Mars-settle-thought-through/dp/1984881728/ref=mp_s_a_1_fkmr0_2

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt informasjon om Starship oppskytningen, tatt fra SpaceX sine hjemmesider:

https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=starship-flight-2

Quote

 

The second flight test of a fully integrated Starship is set to launch Friday, November 17. A two-hour launch window opens at 7:00 a.m. CT.

A live webcast of the flight test will begin about 35 minutes before liftoff, which you can watch here and on X @SpaceX. As is the case with all developmental testing, the schedule is dynamic and likely to change, so be sure to stay tuned to our X account for updates.

Starship’s first flight test provided numerous lessons learned that directly contributed to several upgrades to both the vehicle and ground infrastructure to improve the probability of success on future flights. The second flight test will debut a hot-stage separation system and a new electronic Thrust Vector Control (TVC) system for Super Heavy Raptor engines, in addition to reinforcements to the pad foundation and a water-cooled steel flame deflector, among many other enhancements.

This rapid iterative development approach has been the basis for all of SpaceX’s major innovative advancements, including Falcon, Dragon, and Starlink. Recursive improvement is essential as we work to build a fully reusable transportation system capable of carrying both crew and cargo to Earth orbit, help humanity return to the Moon, and ultimately travel to Mars and beyond.

 

HR/MIN/SEC EVENT
02:00:00 SpaceX Flight Director conducts poll and verifies GO for propellant load
01:37:00 Booster LOX (liquid oxygen) load underway
01:37:00 Booster fuel load (liquid methane) underway
01:17:00 Ship fuel load (liquid methane) underway
01:13:00 Ship LOX load underway
00:19:40 Raptor begins engine chill on booster and ship
00:00:10 Flame deflector activation
00:00:03 Raptor ignition sequence begins
00:00:00 Excitement guaranteed

 

HR/MIN/SEC EVENT (IF ALL GOES ACCORDING TO PLAN)
00:00:02 Liftoff
00:00:52 Max Q (moment of peak mechanical stress on the rocket)
00:02:39 Booster MECO (most engines cut off)
00:02:41 Hot-staging (Starship Raptor ignition and stage separation)
00:02:53 Booster boostback burn startup
00:03:47 Booster boostback burn shutdown
00:06:18 Booster is transonic
00:06:30 Booster landing burn startup
00:06:48 Booster landing burn shutdown
00:08:33 Starship engine cutoff
01:17:21 Starship entry
01:28:43 Starship is transonic
01:30:00 An exciting landing!

Infographic detailing sequence of events for Starship's Second Flight Test

Gjengitt fra et intern SpaceX vurdering, som jeg ikke kan linke til, så er de største risikoene rangert slik:

1. Hot staging

2. Ullage collapse

3. Raptor nozzle buckling (during hot staging)

4. In-space Raptor relights

5. Brittle fracture of the full hard stainless

6. Aft section heating by Raptor plumes

7. Autogenous pressurization system failure

8. Some zero fault tolerant connectors

9. Cascading fires

10. FOD (Foreign Object Debris/Damage)

Dette er altså det SpaceX mener er mest sannsynlig å føre til en tidlig avslutning på testflygningen, så det kan være greit å ha i bakhodet mens man følger med. Min tolkning av hvordan noen av disse riskene ville oppleves under testflygningen:

1/3. Raketten når stage separation, men i det øvre trinn fyres opp skjer det en eksplosjon.

2/7. Motorene på booster eller øvre trinn går gradvis over i å avgi grønnere og grønnere avgasser, samtidig som de slår seg av, en etter en. Det kan også være synlig lekkasje fra motorer.

4. Raketten kommer seg til stage separation, men ikke alle motorene tenner på øvre trinn. Kanskje ingen motorer tenner skikkelig. Øvre trinn følger en ballistisk bane ned i havet. Muligens skjer også det samme med boosteren, der den ikke får gjennomført boost-back og følger samme ballistiske bane ned i havet.

5. Under max-Q går raketten i oppløsning.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Eirik Newth sin livestrøm:

Ser på opptaket nå, interessant å høre hva han tenker.

Etter denne så skal jeg kose meg med opptaket av NSF sin strøm.

Og så gleder meg til Everyday Astronaut slipper sine høykvailtets opptak fra alle mulige vinkler.

Og ja jeg er så glad for at det gikk så bra! Nå snakker vi! Launhpad klarte seg bra, hot staging fungerte og alle raptorene fyrte hele veien. Helt utrolig!

Og Flight Termination System (FTS) fungerte kanskje litt for godt eller akkurat slik det skulle, haha!

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...