GeirHH Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 (endret) I folkeopplysningens tjeneste: http://www.dt.no/nyheter/dette-trikset-kan-redde-liv/s/2-2.1748-1.8589198 Sitat: Kjenner ikke igjen nødnumre 112 og 911 er, i motsetning til 110 og 113, internasjonale nødnumre. Telefonene våre, som er masseprodusert i utlandet, er derfor ikke i stand til å godkjenne 110 og 113 som nødnumre. Ringer du 112 eller 911 kommer du til politiet, som raskt setter deg videre til den etaten som best kan hjelpe deg. PS: For ordens skyld, les hele artikkelen. Endret 21. september 2016 av GeirHH Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Hva skjer hvis man ringer 911 MED Sim i telefonen? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 (endret) Hva skjer hvis man ringer 911 MED Sim i telefonen? Samme som 112, det er jo bare å prøve, man kommer først til en informasjonsmelding om hvor en har ringt. Hvis du ikke har et SIM-kort oppi kan du også slå flere andre numre og komme til 112: 3GPP spec: "When there is no SIM/USIM present only 000, 08, 112, 110, 118, 119, 911 and 999 are identified as emergency numbers" Forøvrig er det hele en ansvarsfraskrivelse hvis skylden legges på "telefonene våre, som er masseprodusert i utlandet". Dersom NKOM hadde bestemt at operatører og telekom-produkter som selges i Norge også skal støtte de andre nødsentral-numrene, så kan man anta at disse hadde føyd seg etter pålegget. Endret 21. september 2016 av mandela 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Problemet er vel om Norge krever noe slikt så "åpner" dette for at andre gjør det så har man plutselig en lang lang liste over nummeret som jeg ser for meg kan være problematisk ettersom det er en ganske særlig løsning. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 (endret) Problemet er vel om Norge krever noe slikt så "åpner" dette for at andre gjør det så har man plutselig en lang lang liste over nummeret som jeg ser for meg kan være problematisk ettersom det er en ganske særlig løsning. Hva mener du er en "ganske særlig løsning"? De fleste land har andre nødnumre enn kun 112. Teknisk sett tviler jeg på at det er et problem i det hele tatt. En slik liste baserer seg på mobile country code og telefonen gjør oppslag mot denne listen for så å sette riktige nødnumre i tillegg til nåværende 3GPP standard. Tilsvarende må det legges til rette fra operatørsiden å støtte nødnummer-koder for ambulanse og brann som vi bruker i Norge, slik at samtalene blir dirigert til riktig sentral. https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_country_code https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_emergency_telephone_numbers Endret 21. september 2016 av mandela Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Når jeg sier sær mener jeg ikke nødnummeret, men at man ringer uten operatør og uten telefonnummer. Det er jo det som er temaet, nødnummer uten sim-kort.. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Når jeg sier sær mener jeg ikke nødnummeret, men at man ringer uten operatør og uten telefonnummer. Det er jo det som er temaet, nødnummer uten sim-kort.. Ikke helt faktisk, jeg tror ikke at man kan ringe 110 eller 113 fra låseskjermen på Android, hva med iOS tro? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Mulig, men det var ringing uten simkort jeg hadde i tankene når jeg skrev. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Tror ikke det går. Intet tastatur tilgjengelig fra låst skjerm på iPhone. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 22. september 2016 Forfatter Del Skrevet 22. september 2016 Jeg har låst skjerm og det står da Nødanrop som blir borte ved opplåsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå