Gå til innhold

Hvordan gjør dere det?


Anbefalte innlegg

Hvordan går dere fram når dere skal ut og leke med kameraet?

 

For min del bobler det i meg med mengder med potensielle motiver. Det kan være alt fra i naturen til offentlige steder. Men jeg føler nærmest at jeg invaderer privatlivet til folk om jeg tar bilder på offentlige steder.

 

Setter dere bare i gang og knipser f.eks. foran Rådhuset, på Aker Brygge eller i lysløypa? Hvordan er dette i forhold til folk som ferdes?

 

Jeg tok en tur til Gardermoen for å prøve å få noen kule bilder, blant annet med de lyddusjene i forgrunnen og "stresset" i bakgrunnen. Men jeg måtte gi opp - klarte ikke å ta fram kameraet og bare knipse i vei.

 

Samtidig vet jeg at om jeg skal utvikle meg som fotograf må jeg ta mange bilder. Og da holder det ikke bare å ta bilder av katta i sofa'n eller trærne i skogen.

Endret av Glenn'ern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver å sette viktig ut når jeg tar slike bilder, gjerne en del etter hverandre av samme motiv. Da kan det virke som om jeg tar bilder for et blad eller noe. Og se litt stressa ut med et morskt blikk i ansiktet. Prøv også å ta bilder fra forskjellige vinkler og lat som (eller gjør det) du endrer innstillinger på kamera osv... pleier å funke for meg.

Lenke til kommentar

Av en rar grunn s[ hadde jeg dette problemet for litt siden, men naa bare tar jeg bilder og bryr meg fint lite om hva folk synes. Ned-sidene er at jeg har faatt noen folk (spesielt jenter) veldig sinte paa meg - saa sier jeg at "du velger aa vise deg offentlig, og der har jeg lov til aa ta bilder".. Men saa kommer de alltid med noen rare ord som gj0r at jeg bare sletter bildene og gaar (det som er saa genialt med disse FAT partisjonene er at jeg enkelt kan faa bildene fram igjen naar de er "slettet" :p)..

 

Men er av og til jeg stopper opp og ikke klarer det ogsaa naa.. Selv har jeg stor respekt for faren min som kom hjem ifra ferien og hadde masse bilder av fattige og invalide folk sittende paa gata. Masse veldig personlige bilder hadde han klart aa tatt - men han er proffesjonell fotograf saa jeg forventer ikke at jeg skal ta slike bilder med det f0rste ;)

 

Oppf0r deg som han her -> :cool: ... saa faar du det til ;)

Lenke til kommentar

Ja, det kan være skummelt i utlandet. Erfarte det i Albania. Tok et bilde av et "byggverk". Det var en aircondition-maskin, som bråkte veldig. Men dem hadde vert kreative. Mekket isammen 2 eksosanlegg fra biler osv og det hele såg ganske rart men praktisk ut. Tok bildet, smilte litt, imponert over kreativiteten. Men det ble vist tolket som om vi gjorde narr av dem:( Forstod ingenting av skyllebøtten vi fikk, men den var ikke positiv :innocent:

Lenke til kommentar
Hehe. Godt å se jeg ikke er alene.

 

Jeg tror nok det utelukkende er et psykisk fenomen. Men jeg tror også det har sammenheng med oppdragsgiver. Det er mye enklere å gå fram dersom man kan hevde medlemsskap i NJ eller et eller annet billedbyrå, eller si man er på oppdrag for noen.

Helt enig! Derfor driver jeg nå f.eks. med å lage meg en jakke med et merke på rygg/bryst ;) Da skal det ikke være tvil. Håper jeg da får "være i fred" :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke åssen kamera du har men hvis du flyr rundt med et lite digitalkamera så er det lettere at folk vil ta deg som en turist og kanskje kikke litt rart. :scared: Proffesjonelle fotografer kjenner man jo lett igjen. Ikke bare på kameraet som vanligvis er en gedigen kloss med laaaang linse, men på måten de oppfører seg på. De tusler rundt i sin egen verden som om ikke det var andre folk i nærheten og konsentrerer seg kun om det de skal ta bilde av. Han er proff, tenker du hvis du ser en sånn en og går viderer uten å kikke rart på han. Så da er det jo ikke værre enn å lære seg kunsten å oppføre seg som en proff ikke sant. :thumbs:

 

En annen ting er at det er alltid værst med en gang. Det gjelder å bli varm i trøya tror jeg.

Lenke til kommentar

Det handler bare om å bli litt konsekvent... Det er alltid litt trist å ta bilder om folk blir sure. Men bare overse dem... Det høres ut som en klisjé, men du kan da ikke la andres dumskap stå i veien for din utviklinskurve. Det er veldig mange folk som ikke har et forhold til sin egen kropp, bare til sitt eget ansikt, og spesielt jenter (speil og sminke) og som blir SÅ provosert når de ser at kroppen deres ikke står så bra til ansiktet, og så i sinne ber deg slette bildet.

 

HA HA HA

 

det er bra latterlig... Bildet viser dem som de ser ut enten de vil eller ikke. Du kan ikke ta hensyn til slikt. Du vil jo huske dine venner som de SER UT! Ikke slik de IKKE SER UT!

 

lykke til. Trøkk på.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er litt jus her, men det er mest snakk om folkeskikk. Prat med folk som ser på dere med spørrende og irriterte blikk. Smil, dra gjerne en spøk.

 

Det er fotografens dilemma. Du må ha en viss "tøff i trynefaktor" eller "dette er min jobb" faktor. Skal du filme en Gudstjeneste f. eks. er du bare nødt til å ha bilder fra prestens point of view, hvis du jobber profft. Altså må en bestemme seg....er jeg proff i dag? Det hjelper med stort kamera og NRK på ryggen.

Men når det er sagt, det er produksjoner med dv og mere vart uttrykk som vinner prisene i disse dager.

 

Lykke til. Hilsen NRK-fotograf

Lenke til kommentar

Det var en liten spøk, det med å springe. Er som regel vennlig mot folk så lenge de er vennlige med meg. Men visst det var en fyr som var ute etter bråk, så hadde jeg kanskje vurdert å forlatt åstedet før det var forseint.

 

Det med blitzen. Det er veldig vanskligt å ta bilder i naturlig lys, eller ikke visst du har stativ og skal ta bilder av ting som står stille, men visst du skal ta bilder av personer i fart uten å bruke blitz er nesten umuligt. Spessielt når det ikke er så lyst ute.

Endret av _-Joacim-_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...