torest Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Politisk krav om å satse mer på nullutslippsteknologi.Oslo skal bli fyrtårn for landstrøm allikevel Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 (endret) Ved å koble til strøm fra land, kuttes alle utslipp og rederiene sparer drivstoffutgifter. Joda, men så skal det nok betales for forbruk av strøm isteden. Det er ikke nødvendigvis slik at det alltid er rimeligere for et skip å benytte landstrøm enn eget drivstoff. Endret 21. september 2016 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 50 og 60 Hz ja. En stadig større del av det frekvensømfintelige utstyret ombord drives jo selv av frekvensomformere. Har noen gjort undersøkelser på hvorvidt endel av skipene faktisk kan forsynes med 50 Hz? Aida er jo tyske, forventer de også at frekvensen skal transformeres om alle i Europeiske havner bare fordi 60Hz er et 'must have' når båtene bygges? Ps. Hurtigrutene i Midnatsol typen kan bruke både 50 og 60 Hz.. 2 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Ved å koble til strøm fra land, kuttes alle utslipp og rederiene sparer drivstoffutgifter.Joda, men så skal det nok betales for forbruk av strøm isteden. Det er ikke nødvendigvis slik at det alltid er rimeligere for et skip å benytte landstrøm enn eget drivstoff. Ofte er det det, men hvis ikke, så er det jo bare å øke kaiavgiften for skip som ikke bruker landstrøm. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå