Gå til innhold

Oslo skal bli fyrtårn for landstrøm allikevel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ved å koble til strøm fra land, kuttes alle utslipp og rederiene sparer drivstoffutgifter.

Joda, men så skal det nok betales for forbruk av strøm isteden. Det er ikke nødvendigvis slik at det alltid er rimeligere for et skip å benytte landstrøm enn eget drivstoff.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

50 og 60 Hz ja. En stadig større del av det frekvensømfintelige utstyret ombord drives jo selv av frekvensomformere. Har noen gjort undersøkelser på hvorvidt endel av skipene faktisk kan forsynes med 50 Hz?

Aida er jo tyske, forventer de også at frekvensen skal transformeres om alle i Europeiske havner bare fordi 60Hz er et 'must have' når båtene bygges?

 

Ps. Hurtigrutene i Midnatsol typen kan bruke både 50 og 60 Hz..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ved å koble til strøm fra land, kuttes alle utslipp og rederiene sparer drivstoffutgifter.

Joda, men så skal det nok betales for forbruk av strøm isteden. Det er ikke nødvendigvis slik at det alltid er rimeligere for et skip å benytte landstrøm enn eget drivstoff.

Ofte er det det, men hvis ikke, så er det jo bare å øke kaiavgiften for skip som ikke bruker landstrøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...