Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Switch til både nett og TV-signaler fra Altibox.

JDS

Anbefalte innlegg

Har kablet tilgangspunkt fra Altibox hjemmesentral til TV-benk. Ønsker å ha TV og andre komponenter tilkoblet kablet nett. TV krever jo også TV signal i kable, og da er jeg pr nå ett uttak short.

Altibox nevnte en switch med IGMP snopping. Kan noen bekrefte at jeg med den nyeste hjemmesentralen kan trekke en kabel til en slik, og deretter ta ut både TV og nett fra utgangene?

https://www.komplett.no/product/879185/datautstyr/nettverksprodukter/switch/tp-link-tlsg108e-gigabit-media-switch#

Denne skal jo kunne gjøre det, men er noe dyr.

https://www.altibox.no/privat/bredband/wifipluss/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil beholde altibox FMG sentralen ser jeg ikke veien for en vanlig switch vil fungere. Men du får ikke brukt vlan til å sparere det må routeren ta. Så da mistenker jeg du ikke få ha dekoder\PC på samme port.

Enten må routeren være satt opp til forskjellig VLAN per port slik asus er, også utvide med vanlig switch.

Vlan switch hvilken hadde dere valgt?

Selv prøvd å spørre eksperter om man kan bruke vanlig VLAN switch til dette.

Må bruke en router f.eks Asus\Netgear som støtter Vlan eller altibox FMG. Nå er jeg usikker på om altibox FMG separer dette automatisk basert på mac adresse. Så du må nok prøve deg frem.

https://freak.no/forum/showthread.php?t=219922

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Med altibox FMG kan du bruke swith uten problemer, har selv gjort det. Men det er et viktig men, begynner tv sendingene og stoppe så virker den ikke mot FMG. Det gjelder forøvrig både routere og swither. Hadde selv en gammel sentral som var 100% stabil, fikk ny sentral (FMG) og nettet begynte og hakke, det forsvant med gjevne mellomrom. Måtte ha ny dekoder, og trudde det var kabelen, men det var det ikke. Fikk også wifi+ fra altibox, men problemet forsatte. Og absolutt ingen hjelp fra altibox leverandøren. Fikk installatør og vi fikk ikke løst problemet. Før han koblet ut alle 3 swithene... Og jeg koblet til en etter en og merket at 2 av de ikke fungerer mot altibox FMG...

Lenke til kommentar

Med altibox FMG kan du bruke swith uten problemer, har selv gjort det. Men det er et viktig men, begynner tv sendingene og stoppe så virker den ikke mot FMG. Det gjelder forøvrig både routere og swither. Hadde selv en gammel sentral som var 100% stabil, fikk ny sentral (FMG) og nettet begynte og hakke, det forsvant med gjevne mellomrom. Måtte ha ny dekoder, og trudde det var kabelen, men det var det ikke. Fikk også wifi+ fra altibox, men problemet forsatte. Og absolutt ingen hjelp fra altibox leverandøren. Fikk installatør og vi fikk ikke løst problemet. Før han koblet ut alle 3 swithene... Og jeg koblet til en etter en og merket at 2 av de ikke fungerer mot altibox FMG...

switchene må ha støtte for igmp snooping slik at multicast kun går på de portene som trenger det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...