Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er NAF bruktbiltest verdt pengene? Hvilken "pakke" bør en gå for?


infoerbra

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe Honda CRV privat som har gått ca. 270.000 km.

 

Noen som har erfaring med at NAF test for bruktbil kan lønne seg? Og det er vel ikke noe dårlig argument for å forhandle om å få ned prisen med en slip rapport fra NAF og vise selger?

 

Jeg regner med at jeg må betale testen. Som medlem er prisen kr 1350 for den enkleste så 2250 for den mer avanserte testen. Kan man evt. bruke selgers medlemskort? Kanskje spleise med selger er å foreslå?

Endret av infoerbra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs. Fyrst og fremst på kven som skal betale for testen.

Dersom det er selgaren som betalar for NAF testen så er jo det berre positivt for din del, då får du avdekka det meste av det som er feil på bilen slik at du igjen kan prute ned prisen.

 

Dersom du skal betale for NAF testen så kan det fort koste langt meir enn det smaker.

Lenke til kommentar

På en CR-V med den km.standen kan det være en god ide å få en kontroll på den før kjøp.

Disse bilene ruster så det holder, og spiser slitasjedeler i et tempo lommeboka ikke er komfortabel med ofte.

Honda verksteder (typ Skotvedt osv) tar seg også klekkelig betalt.

 

Vraket min 98 mod som var gått 230 000 på vårparten i år. Da var jeg lei av å betale for b.l.a bærekuler ved hver Eu kontroll, og at den ellers begynte å ruste i fra hverandre under.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vanlige er at enten betaler selger for det eller så spleiser man på det.

Er ikke selger interessert så er det kanskje greit å styre unna bilen.

 

For min del har fikk jeg selger til å betale sist jeg kjøpte bruktbil. Da var det lurt med en NAF test siden det var noe småsnacks som var slitt. Vi ble enig om at han gikk ned 10 000,- så kunne jeg selv kjøpe det som måtte byttes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På en CR-V med den km.standen kan det være en god ide å få en kontroll på den før kjøp.

Disse bilene ruster så det holder, og spiser slitasjedeler i et tempo lommeboka ikke er komfortabel med ofte.

Honda verksteder (typ Skotvedt osv) tar seg også klekkelig betalt.

 

Vraket min 98 mod som var gått 230 000 på vårparten i år. Da var jeg lei av å betale for b.l.a bærekuler ved hver Eu kontroll, og at den ellers begynte å ruste i fra hverandre under.

Hei. Hva kostet bærekule-reporasjonene?

Lenke til kommentar

På en CR-V med den km.standen kan det være en god ide å få en kontroll på den før kjøp.

Disse bilene ruster så det holder, og spiser slitasjedeler i et tempo lommeboka ikke er komfortabel med ofte.

Honda verksteder (typ Skotvedt osv) tar seg også klekkelig betalt.

 

Vraket min 98 mod som var gått 230 000 på vårparten i år. Da var jeg lei av å betale for b.l.a bærekuler ved hver Eu kontroll, og at den ellers begynte å ruste i fra hverandre under.

Hei. Hva kostet bærekule-reporasjonene?

Lenke til kommentar

Har lurt på om verksteder også gjør dette? Jeg bor et stykke unna nærmeste NAF-senter, og har ikke kjangs til å rekke åpningstidene til NAF. 

Du trenger ikke levere bilen selv. Få selger til å levere bilen til test, du kan få rapporten på mail og gjennomgang av rapporten over telefon.

Lenke til kommentar

 

På en CR-V med den km.standen kan det være en god ide å få en kontroll på den før kjøp.

Disse bilene ruster så det holder, og spiser slitasjedeler i et tempo lommeboka ikke er komfortabel med ofte.

Honda verksteder (typ Skotvedt osv) tar seg også klekkelig betalt.

 

Vraket min 98 mod som var gått 230 000 på vårparten i år. Da var jeg lei av å betale for b.l.a bærekuler ved hver Eu kontroll, og at den ellers begynte å ruste i fra hverandre under.

Hei. Hva kostet bærekule-reporasjonene?

 

 

Jeg tok aldri kun de alene, og brukte en kompis til å ordne dette. Men sånn ca mener jeg Skotvedt ville ha 13 000,- for å bytte alle.Siste EU kontroll var det bærekuler og bremserør som måtte tas, og det fikk jeg en pris hos skotvedt på 33500,- Da gikk bilen som delebil, og har ikke vært savnet. 

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

 

 

På en CR-V med den km.standen kan det være en god ide å få en kontroll på den før kjøp.

Disse bilene ruster så det holder, og spiser slitasjedeler i et tempo lommeboka ikke er komfortabel med ofte.

Honda verksteder (typ Skotvedt osv) tar seg også klekkelig betalt.

 

Vraket min 98 mod som var gått 230 000 på vårparten i år. Da var jeg lei av å betale for b.l.a bærekuler ved hver Eu kontroll, og at den ellers begynte å ruste i fra hverandre under.

Hei. Hva kostet bærekule-reporasjonene?

 

 

Jeg tok aldri kun de alene, og brukte en kompis til å ordne dette. Men sånn ca mener jeg Skotvedt ville ha 13 000,- for å bytte alle.Siste EU kontroll var det bærekuler og bremserør som måtte tas, og det fikk jeg en pris hos skotvedt på 33500,- Da gikk bilen som delebil, og har ikke vært savnet. 

 

Hva er det som gjør at bærekulene er så dårlige? Kunne man gjort noe for at de skulle holdt bedre? Forebyggende?

Lenke til kommentar

Har hørt at det kan være vanskelig å få verksteder til å ta en bruktbiltest i fare for at kunden kommer tilbake og klager. NAF har sikkert gode rutiner på dette.

 

Men har et åpent spørsmål: Hvor mye vil det gagne å ta en fiktiv EU-kontroll? Altså at man lar verkstedet gjøre den samme undersøkelsen som en slags brukttest.

 

Ellers syns jeg det stod mye nyttig om bruktbiler på broom.no

 

PS: Da jeg kjøpte en eldre Opel Astra lot jeg NAF ta en forstillingskontroll, de tok bare ca 450 kr. Jeg valgte dette pga en påstått svakhet på modellen. De fant en relativ bagatell med prisantydning som gjorde at jeg kunne prute 1500 kr ekstra.

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at bærekulene er så dårlige? Kunne man gjort noe for at de skulle holdt bedre? Forebyggende?

 

Ikke meg bekjent, annet enn å ikke kjøre bilen. I følge karen på NAF mente han at det bare var dårlige komponenter fra Honda, og en typisk slitasjedel. Dog synes jeg min var vel glad i å slite disse ut, selv om det aldri ble funnet noen bakenforliggende årsaker.

 

Hva skal han ha for CR-V'en du tenker på å kjøpe?

Lenke til kommentar

NAF sine bruktbil tester er dessverre veldig upålitelige og kan gi mye misvisende informasjon.
Så sant du får selger til å dekke kosten kan det være et greit kort å bruke for forhandling, da en bil som er gått 270 i god stand sannsynligvis vil få både 1 og 2 A4 sider med "feil".

Mye av feilene vurderes virker å bli vurdert ut i fra skjønn og sett folk få feil på lading når dynamo lader godt over 13v som er innafor på en brukt bil. Lakk og riper som er å forvente på en brukt bil.

Detalj kunnskapen er også liten slik at mye utstyr og løsninger som er spesielt for merket blir påpekt som feil når de ikke forstår hvordan det egentlig virker.

 

Dessverre er det også biler som er kollisjonsskadet og dårlig reparert som går igjennom uten å bli påpekt mangler, som man heller ikke har noen rettigheter mot NAF dersom de ikke ser dette..

 

Dersom du har mulighet for å se bilen selv er det mye bedre å få med en kamerat som har peiling å se på bilen og heller spandere en burger meny på han, enn å kaste ut penger på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg deler Marzo sitt syn på denne saken.

Det er dessverre vanskelig å være best i alt, samt da vite om alle kjente feil/mangler ved en bil. Det prøver NAF på i altfor stor grad, og dette medfører svært variabel kvalitet i de rapportene som blir utarbeidet.

Så sant ikke selger betaler for den da:-)

 

En bil av denne typen med den årsmodell og km. stand, så blir det uansett et lykkespill på om bilen er ok eller ei.

 

Sjekk NØYE for rust, spesielt i kanaler, travers osv.

Hadde helst fått noen med kunnskap til å få den løftet opp for å sjekke understell, bremserør mm for rust først og fremst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er det som gjør at bærekulene er så dårlige? Kunne man gjort noe for at de skulle holdt bedre? Forebyggende?

 

Ikke meg bekjent, annet enn å ikke kjøre bilen. I følge karen på NAF mente han at det bare var dårlige komponenter fra Honda, og en typisk slitasjedel. Dog synes jeg min var vel glad i å slite disse ut, selv om det aldri ble funnet noen bakenforliggende årsaker.

 

Hva skal han ha for CR-V'en du tenker på å kjøpe?

 

Hei. Akkurat nå vurderer jeg denne Hondaen, den er bruktimportert så ja jeg vet. OBS ang. fusk km. lengde, har fått teste den av hyggelig eier for en dag til den dagen for  så å ta NAF kontroll. Liker å kjøre den. Den er slitt innvendig, kanskje litt utover normalt og lakk på pansker er ganske så sliten. Hva tror du?

Det står mer om bilen her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1741773

Endret av infoerbra
Lenke til kommentar

Hva tror du?

 

Den ser jo grei ut den. På disse bilene er det understell og rust som en vakker dag vil sende den på huggern mest sannsynlig, og er der du må gå over bilen nøye. Motorene i disse er pålitelige og gode, så ser du ingen åpenbare lekasjer i motorrommet, eller hører ulyder bør dette være i orden.

 

Fungerer alt av det elektriske på bilen? Vanlig ting som ryker tidlig er sentrallås, klokke, el vinduer o.l

Heldigvis lett både å bytte og få tak i deler brukt for det meste av slike ting. Dog kan motoren til el vinduene være litt krunglete å komme til skikkelig om du må bytte.

 

Gjerne få bilen opp på en bukk og gå over den nøye under. Sjekk kanaler, bremserør, hjulbuer. Disse tingene koster fort mye om du må utbedre, om du ikke selv eller noen du kjenner er dyktige på mekking.

 

Min var jo 7 år eldre med automat, og da jeg kjøpte den var den gått ca 200 000 km. Da kjøpte jeg den for 30 000. Synes ikke akkurat du får den billig, men er alt i orden, og det ikke er problematisk rust på den har du fin bil som kommer frem overalt. Kommer til å savne det til vinteren.

Endret av archongamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...