Hopperesque Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 [Det er vel først og fremst amerikanerne som tviholder på det imperiske systemet. Nei, USA tviholder på USCU (United States Customary Units) - ikke Imperial. Imperial units forsvant fra Storbritannia i siste halvdel av '70 tallet, sammen med det gamle monetær systemet (shilling, "old" pence osv). Som et eksempel: en US gallon er ikke det samme som en Imperial gallon (3.78 liter kontra 4.5 liter). Jada, vet at det er pirk, men kunne ikke dy meg........ Det omtales gjerne som Imperial System i USA på folkemunne. Flere i Storbritannia tviholder fortsatt på det imperiske målesystemet. Eks. fra britiske Autocar: 2016 Fiat Tipo 1.6 MultiJet Lounge Engine 4 cyls, 1598cc, diesel; Power 118bhp; Torque 236lb ft; Gearbox 6-spd manual; Kerb weight 1395kg; 0-62mph 9.8sec; Top speed 124mph; Economy 76.3mpg (combined); CO2/tax band 98g/km, 19%; Herlig sammenrøre av imperisk og metrisk. Ser ut som de fleste britiske bilmagasiner gjør det på samme måte. Forbruk er eks. oppgitt i MPG, men (som du skriver) er ikke en britisk gallon lik en amerikansk gallon, noe som sikkert kan skape litt forvirring på tvers av landegrensene. Lenke til kommentar
Börje Forssell Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Tommer, gallon, hestekrefter, pund osv hører jo ikke akkurat hjemme på denne siden av årtusenskiftet. Innenfor noen områder henger det godt igjen. Standard pin spacing på f.eks. CPU'er måles vel fortsatt i 'tiendedels tomme' ... Og YR.no oppgir ikke temperaturen i Kelvin. Maxbo selger ikke lenger 2"x4" ,men det er nok mange som drar dit og ber om nettopp det. Oljeprisen oppgis ikke i kroner/liter heller, men i $/fat. (Og raffinerier angis i 'Mong'.) Og sist jeg kjøpte ved ble jeg spurt om jeg skulle ha en favn. (næh.) At noen etternølere fortsatt bruker slike enheter betyr jo ikke at de hører hjemme på denne siden av årtusenskiftet. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Det kommer vel an på hvem som har definisjonsmakten over hva som "hører hjemme på denne siden av årtusenskiftet" eller ikke. SI-systemet bygger f.eks.på det metriske målesystemet fra 1875, så i så måte kan vel heller ikke det sies å "høre hjemme på denne siden av årtusenskiftet". Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 nebrewfoz: Det er ikke alderen som avgjør hva som hører hjemme på hvilken side av årtusenskiftet. Det er ikke sånn at eldre = dårligere. Det er helt andre kvaliteter enn ferskhet som gjør SI-systemet til offisielt målesystem i nesten alle land i verden. Stadig flere land offisielt gått over til SI-systemet og det ligger i kortene at også de tre resterende landene som utgjør 5% av verdens befolkning kommer til å gå offisielt over etter hvert. Derfor er det berettiget å kalle de etternølere og gammeldags "hører ikke hjemme på denne siden av årtusenskiftet". Det er uhyre få som tror at de ikke kommer etter det de aller fleste land i verden valgte i løpet av forrige århundre, også i de få landene det gjelder. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Sukk .. Til tross for at Norge adopterte SI-systemet for lenge siden, så brukes ikke-SI-enheter og ikke-desimale mengdeangivelser (dusin,snes) innenfor mange samfunnssektorer - uten det minste problem. Med hvilken rett hevder man at dette "hører ikke hjemme på denne siden av årtusenskiftet" ? Snobbens rett? Petimeterets rett. Kverulantens rett? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Jeg støtter meg bare på retten til ytringsfrihet. Jeg vet at den praktiske etternølingen er større på enkelte områder enn på andre. Det skjer både innen grammatikk (pub vs pøb), tallære (åttogførti), fysikk (retardasjon), kjemi (kullsyre) og mye annet. Men det betyr jo ikke at disse enhetene hører hjemme på denne siden av årtusenskiftet likevel. Vi kan til og med regne penger med øre, skilling, skrive dansknorsk eller runer om vi vil det i praksis, uten at det gjør at det hører hjemme på denne siden av årtusenskiftet. Dette handler ikke om å være petimeter, men om å se hva som faktisk hører hjemme i den tiden vi lever i. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Dette handler ikke om å være petimeter, men om å se hva som faktisk hører hjemme i den tiden vi lever i. Jeg tror du må vente lenge før knop og nautiske mil forsvinner fra luft- og sjøfart. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Sukk .. Til tross for at Norge adopterte SI-systemet for lenge siden, så brukes ikke-SI-enheter og ikke-desimale mengdeangivelser (dusin,snes) innenfor mange samfunnssektorer - uten det minste problem. Med hvilken rett hevder man at dette "hører ikke hjemme på denne siden av årtusenskiftet" ? Snobbens rett? Petimeterets rett. Kverulantens rett? For folk flest spiller det liten rolle. Men det spørs om myndighetene bør nekte eks. Elkjøp å oppgi skjermstørrelse i tommer. En 55" = 139,7 cm. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Jeg tror du må vente lenge før knop og nautiske mil forsvinner fra luft- og sjøfart. Det tror jeg også at det kommer til å ta tid, men det kommer til å skje en gang i fremtiden. Men allerede er favn/fathom bort fra sjøfarten, vinkelsekunder også så godt som, ja til og med vinkelminutter ett og annet sted. Og se hva jeg fant i Wikipedia: "The ISS maintains an orbit with an altitude of between 330 and 435 km (205 and 270 mi) "; det skulle man tro skulle vært i foot. Den enheten som også lever godt er steinkast. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Sukk .. Til tross for at Norge adopterte SI-systemet for lenge siden, så brukes ikke-SI-enheter og ikke-desimale mengdeangivelser (dusin,snes) innenfor mange samfunnssektorer - uten det minste problem. Med hvilken rett hevder man at dette "hører ikke hjemme på denne siden av årtusenskiftet" ? Snobbens rett? Petimeterets rett. Kverulantens rett? Uten det minste problem? Ok? Det er flere dokumenterte eksempler på enorme kostnader pga ikke-SI-bruk. FOr folk fleste er SI-systemet langt enklere, og det er bare å se hvor mye forvirring det er i "vår" bransje på forumet når det gjelder lagringsplass fordi man ikke har brukt SI. Jeg støtter påstanden helhjertet, å ikke bruke SI er dustete. AtW Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Uten det minste problem? Ok? Det er flere dokumenterte eksempler på enorme kostnader pga ikke-SI-bruk. Det finnes ikke rent få eksempler på at bruk av SI-systemet ikke har kunnet forhindre enorme kostnadsoverskridelser heller. Det spiller ingen rolle om du bruker cm eller " når du bommer med en faktor 10. (Eller en faktor 12; ref. Stonehenge-modellen til Spinal Tap.) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Uten det minste problem? Ok? Det er flere dokumenterte eksempler på enorme kostnader pga ikke-SI-bruk. Det finnes ikke rent få eksempler på at bruk av SI-systemet ikke har kunnet forhindre enorme kostnadsoverskridelser heller. Det spiller ingen rolle om du bruker cm eller " når du bommer med en faktor 10. (Eller en faktor 12; ref. Stonehenge-modellen til Spinal Tap.) Ja, og hva så? Skal det være et poeng? Ingen påstår vel at alle kostnadsoverskridelser vil forsvinne om man bruker SI? AtW Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Ingen påstår vel at alle kostnadsoverskridelser vil forsvinne om man bruker SI? Nei, men du gikk langt i å antyde at bruk av ikke-SI-enheter fører til enorme kostnadsoverskridelser. Jeg påpeker at kostnadsoverskridelser skyldes så mye mer enn bruk av ikke-SI-enheter. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Ingen påstår vel at alle kostnadsoverskridelser vil forsvinne om man bruker SI? Nei, men du gikk langt i å antyde at bruk av ikke-SI-enheter fører til enorme kostnadsoverskridelser. Jeg påpeker at kostnadsoverskridelser skyldes så mye mer enn bruk av ikke-SI-enheter. Jeg antydet akkurat det jeg skrev "Det er flere dokumenterte eksempler på enorme kostnader pga ikke-SI-bruk.". Du får stå for dine egne merkelige tolkninger på egenhånd. AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå