Gå til innhold

Excel: forklaring på formatere celle for tall, underlige ting som skjer

AndersT2

Anbefalte innlegg

Når man lager ett nytt ark i Excel, så er det formatert til "Standard".

Det hender ofte at jeg må klargjøre for merke utskrifter, og trenger å ha for eksempel "1.01" og da bytter det til 1. jan automatisk.

Når jeg formaterer cellen til tall, og skriver "1.01" så endrer den til "42370". Hvorfor skjer det? Ser ingen logikk i det.

Vet at hvis jeg formaterer til tekst, så er det ikke noe problem. Men det hender vi får noen prisings filer hvor dette skjer automatisk på tall når vi flytter over, noe som er irriterende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta løsningen først. Du kan endre desimalseparator og tusenskille i Fil - Alternativer - Avansert. Default er "Bruk systemskilletegn", som er hva som er valgt av operativsystemet.

Så forklaringen. Excel er litt vel hjelpsom når du skriver inn en dato. 1.01 tolkes som og oversettes til første januar når du har komma som talldesimalskille. Og når du ikke skriver inn årstall så er det "i år". I formelfeltet vil du se 01.01.2016.

Og hva er en dato i Excel (og Windows og mange databaseformater) ? Det er antall dager siden tidenes morgen. Og i følge Bill Gates var tidenes morgen nyttår til år 1900. 1 er altså ett døgn i Excel, og dagen i dag er 42634.

Hvis du ikke trenger tallet 1.01, bare som tekst og til pynt, begynner du inntastingen med en apostrof, slik:

'1.01

Apostrofen blir usynlig, og forteller Excel "bokstavelig talt dette, ikke tenk".

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Skal du lage noe for et engelsktalende publikum, så må du endre språk-/regioninnstillinger slik at Excel tolker tegnene riktig.

Riktig tusenskilletegn på norsk er for øvrig mellomrom, ikke punktum. Punktum brukes i dato, og det er helt riktig av Excel å tolke 1.01 som en dato. Ved import av internasjonale datasett kan også du endre desimaltegn automatisk ved å sette språk for hhv. før og etter import.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...