Redaksjonen. Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Amerikanerne har laget rammeverk for godkjenning av biler uten sjåfør.Nå kommer regler for selvkjørende biler Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Det blir vel krav til et slags pilot-sertifikat i fremtiden da, om selvkjørende biler blir vanlig og dagens biler blir ansett som en hobby for spesielt interesserte. Det beste hadde nok vært å lage biler som man ikke trenger noen kunnskap eller opplæring på å bruke. F.eks. at man kan gå på byen og ta seg noen øl og drinker for så å bruke appen på smartmobilen for å be bilen komme å hente deg der du befinner deg. Eller den kan kjøre deg til jobben for så å reise hjem igjen og parkere seg der eller hente kone og barn og kjøre dem dit de skal. Mens man er på jobb så kan den leies ut for transport av andre personer om man ønsker det. 1 Lenke til kommentar
Tor Thorbergsen Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Det blir vel krav til et slags pilot-sertifikat i fremtiden da, om selvkjørende biler blir vanlig og dagens biler blir ansett som en hobby for spesielt interesserte. Det beste hadde nok vært å lage biler som man ikke trenger noen kunnskap eller opplæring på å bruke. F.eks. at man kan gå på byen og ta seg noen øl og drinker for så å bruke appen på smartmobilen for å be bilen komme å hente deg der du befinner deg. Eller den kan kjøre deg til jobben for så å reise hjem igjen og parkere seg der eller hente kone og barn og kjøre dem dit de skal. Mens man er på jobb så kan den leies ut for transport av andre personer om man ønsker det. Ja, stort sett enig, men hvorfor skal du ha eieransvar, vedlikeholdsansvar, osv for en slik bil? Det blir nok billigere å kjøpe km av Google eller Tesla. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Det er greit å ha en bil som man selv eier og som alltid er klar til å betjene deg og din familie. Det å eie en bil er heller ikke bare utgiftspost og et transportmiddel, men også en hobby og en livsstil. Jeg kunne aldri tenkt meg å dele bil med ukjente eller til og med kjente mennesker, enten kjører selv eller ikke. Min bil skal være min og bare min, den skal være stylet slik jeg ønsker, ha riktige felger, ekstrautstyr etter eget ønske med riktige innstillinger etc. Det er en grunn til at jeg ikke tar kollektivtransport. Jeg liker det privat. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Det er greit å ha en bil som man selv eier og som alltid er klar til å betjene deg og din familie. Det å eie en bil er heller ikke bare utgiftspost og et transportmiddel, men også en hobby og en livsstil. Jeg kunne aldri tenkt meg å dele bil med ukjente eller til og med kjente mennesker, enten kjører selv eller ikke. Min bil skal være min og bare min, den skal være stylet slik jeg ønsker, ha riktige felger, ekstrautstyr etter eget ønske med riktige innstillinger etc. Det er en grunn til at jeg ikke tar kollektivtransport. Jeg liker det privat. Dette blir nok ekstremt dyrt i fremtiden, klart man kan ha en lekebil i garasjen på en eller annen bane. Men når delingsbilene blir virkelighet blir nok prisforskjellen så stor at de aller aller fleste velger å bli hentet av en selvkjørende taxi når en skal noe. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Det er ikke så mye billigere med taxi i dag så hvorfor skal den være så mye billigere i fremtiden? Med redusert forsikringskostnader og andre utgifter vil det bli billigere å eie bil. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Det er ikke så mye billigere med taxi i dag så hvorfor skal den være så mye billigere i fremtiden? Med redusert forsikringskostnader og andre utgifter vil det bli billigere å eie bil.Jeg tenker at kostnaden for å eie egen bil vil være relativt uendret. Men når det gjelder taxi, så vil det være flere ting som vil føre til besparelser: - Bilene vil være selvkjørende. Altså ingen lønnskostnader. - Bilene vil bli elektriske, altså ca 1/5 av drivstoffkostnaden, og trolig lavere vedlikeholdskostnader. - Taxiene vil bli mer spesialiserte kjøretøy, da det vil bli et mye større marked. Det betyr at om man bare skal på jobb med matpakken sin, så kan man bestille en 1-seters taxi, mens om man skal til hytta med familien så kan man bestille en 5-seters taxi. - Med right-sized kjøretøy, så sparer man betydelige summer på avskrivning, energiforbruket vil være ytterlig redusert og det vil trolig bli gunstigere i bomringer, o.l. Jeg har regnet litt på økonomien ved selvkjørende elektriske 1-seters taxier, og jeg tror det vil være mulig å pendle tur-retur 100 km totalt for en kostnad i området av 50 kroner, altså 0,5 kr/km. Det er ganske konkurransedyktig. Med 22 arbeidsdager i måneden blir det 1100 kroner i transportkostnader. Ett månedskort hos f.eks NSB havner nærmere 2000 kroner. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Det er ikke så mye billigere med taxi i dag så hvorfor skal den være så mye billigere i fremtiden? Med redusert forsikringskostnader og andre utgifter vil det bli billigere å eie bil. Grunnen til at det blir billigere med taxi burde være åpenbar? Ingen lønn, høyere bruksprosent. AtW 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Selveierkjøretøy blir jo også billigere om de blir elektrisk og selvkjørende. Samtidig så er det bare ikke det samme å dele et kjøretøy som det er å ha et eget. Dette blir det uansett opp til markedet å bestemme og til en viss grad myndighetene slik som i Norge der vi elsker å la politukerne regulere oss. Noe så elementært som frihet og selvstendighet vil også være truet om man går over til et kollektivt system der ingen eier sin egen bil. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Det er ikke så mye billigere med taxi i dag så hvorfor skal den være så mye billigere i fremtiden? Med redusert forsikringskostnader og andre utgifter vil det bli billigere å eie bil. Grunnen til at det blir billigere med taxi burde være åpenbar? Ingen lønn, høyere bruksprosent. AtW Jeg mente i forhold til å eie bil selv. Selvfølgelig vil det bli billigere med taxi men det blir det også med selvkjørende privatbiler. Dermed er differansen lite avgjørende om man ønsker å eie eller leie. Andre spørsmål som hvor lenge man er villig å vente på drosje blir mer avgjørende. Når man plutselig må reise av gårde så kan man ikke sitte å vente på at en taxi skal bli ledig. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Selveierkjøretøy blir jo også billigere om de blir elektrisk og selvkjørende.Selveierkjøretøy blir ikke billigere av å være selvkjørende. Trolig dyrere pga sensorer, datakraft og SW. Men kanskje man kan spare noe på forsikring. Det at de blir elektriske gjør at man sparer penger, men avskrivningen av bilen er en såpass stor kostnad at det prosentmessig ikke blir en stor forskjell. Samtidig så er det bare ikke det samme å dele et kjøretøy som det er å ha et eget. Dette blir det uansett opp til markedet å bestemme og til en viss grad myndighetene slik som i Norge der vi elsker å la politukerne regulere oss. Noe så elementært som frihet og selvstendighet vil også være truet om man går over til et kollektivt system der ingen eier sin egen bil.Jeg har absolutt tro på fortsatt selveide biler. Men andelen av befolkningen som velger å ikke eie bil selv vil øke drastisk. Kanskje havner vi på 50/50-fordeling av selveide biler og taxier. Kanskje havner vi på 25/75. Det er svært vanskelig å si. Noen grunner for å eie egen bil selv: - Man kan rote, søle og bulke så mye man føler for. - Man kan få akkurat den bilen man ønsker seg. Om det så er en monsterbil fra Arctic Trucks, om det er en supersportsbil, om det er en luksusbil eller hva enn. - Man kan tilpasse bilen til sine behov og ønsker, med soting, foliering, felger, dashcam, barneseter, bakseteunderholding, skiboks, hundebur, osv, osv. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Det er ikke så mye billigere med taxi i dag så hvorfor skal den være så mye billigere i fremtiden? Med redusert forsikringskostnader og andre utgifter vil det bli billigere å eie bil. Grunnen til at det blir billigere med taxi burde være åpenbar? Ingen lønn, høyere bruksprosent. AtW Jeg mente i forhold til å eie bil selv. Selvfølgelig vil det bli billigere med taxi men det blir det også med selvkjørende privatbiler. Dermed er differansen lite avgjørende om man ønsker å eie eller leie. Andre spørsmål som hvor lenge man er villig å vente på drosje blir mer avgjørende. Når man plutselig må reise av gårde så kan man ikke sitte å vente på at en taxi skal bli ledig. "Leasingbiler" er i drift mye større del av tiden, og blir således billigere, mer flesible, og tar ikke opp verdiful plass og koster ikke å parkere. AtW Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Det er ikke så mye billigere med taxi i dag så hvorfor skal den være så mye billigere i fremtiden? Med redusert forsikringskostnader og andre utgifter vil det bli billigere å eie bil. Timelønn... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 (endret) Jeg har regnet litt på økonomien ved selvkjørende elektriske 1-seters taxier, og jeg tror det vil være mulig å pendle tur-retur 100 km totalt for en kostnad i området av 50 kroner, altså 0,5 kr/km. Det er ganske konkurransedyktig. Med 22 arbeidsdager i måneden blir det 1100 kroner i transportkostnader. Ett månedskort hos f.eks NSB havner nærmere 2000 kroner.Nå er ikke akkurat antall seter spesielt kostnadsdrivende. Bilen uten seter har nok en betydelig grunnkostnad og så blir setekostnaden ganske beskjeden. Jeg tror heller ikke det er nevneverdig med drivstoff å spare på å konstruere en bil med ett sete kontra en bil med to. Med andre ord gir det lite økonomisk/effektiv mening å bygge biler med bare ett sete. Antagelig er det mer økonomisk og ressursvennlig å kjøre med 3 av 4 seter tomme 90% av tida fordi det koster så mye ekstra å bestille en ny bil med alt det innebærer hver gang man trenger et ekstra sete eller to. Trafikkmessig løser det heller ikke noen køproblemer eller parkeringsproblemer om bilene hadde ett sete i stedet for 5. Man må fortsatt holde 2-3 sekunders regelen, den som opptar mesteplassen av den fysiske plassen på veiene. Parkeringsplassene hadde neppe kunnet tjent flere mennesker med 50 cm smalere 1-seters biler sammenlignet med 5-setere der 90% bare hadde blitt brukt av én person. Det å ha flere seter i en bil gir mening på mange måter. Antagelig burde utvalget av biler hatt gauss-fordeling på antall seter: Veldig få med 1 sete, noen flere med 2, majoriteten med 3-7 seter og noe færre med 7-8 osv. For familier er det spesielt nyttig å ha en bil som kan romme alle familiemedlemmene, fordi man ofte har behov for å kjøre sammen i én gruppe, fra samme sted, til samme sted, på samme tid. Å erstatte familiebilen med 5 stk selvkjørende 1-seters taxier er neppe spesielt lurt hverken med tanke på energi, miljø, kø eller sosialt. Endret 21. september 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Selveierkjøretøy blir jo også billigere om de blir elektrisk og selvkjørende. Samtidig så er det bare ikke det samme å dele et kjøretøy som det er å ha et eget. Dette blir det uansett opp til markedet å bestemme og til en viss grad myndighetene slik som i Norge der vi elsker å la politukerne regulere oss. Noe så elementært som frihet og selvstendighet vil også være truet om man går over til et kollektivt system der ingen eier sin egen bil.Jeg tipper leie vs eie vil bli som i boligmarkedet. Man leier om man ikke har råd til å eie eller leier fordi man har behov for flere ulike kjøretøy og ikke har råd til å eie alle variantene. Leie vil nok bli vesentlig billigere enn å eie ettersom bruksprosenten øker. Jeg tror også folk vil få litt mindre prinsipielt fastlåste standpunkter på det, men kanskje eie ett kjøretøy og leie andre etter behov. Når det er sagt så er jeg skeptisk til det langsiktige økonomiske utslaget for folk flest når man stadig konverterer eierskap til leietjenester. Jeg mener det er sunt å eie framfor å leie av mange grunner. Blant annet fordi man får et mer personlig forhold til objektet og dermed tar bedre vare på det. Det er også tryggere for privatøkonomien å ha finansiell trygghet i verdifulle objekter, framfor å bare ha en jevn strøm av penger gjennom lønnskontoen og ut på den andre siden. Eierskap har en sunn økonomisk verdi for private. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 En lelighet kan bare leie ut til en person av gangen. AtW Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Nå er ikke akkurat antall seter spesielt kostnadsdrivende. Bilen uten seter har nok en betydelig grunnkostnad og så blir setekostnaden ganske beskjeden. Jeg tror heller ikke det er nevneverdig med drivstoff å spare på å konstruere en bil med ett sete kontra en bil med to. Med andre ord gir det lite økonomisk/effektiv mening å bygge biler med bare ett sete.Du vil kunne lage biler med ca halv vekt og ca halvparten av frontarealet. Det betyr halvert forbruk, og halvert behov for batterier. Prisen blir ikke halvert, men en reduksjon på 40% er oppnåelig. Her er tre eksempler på hvordan bilene kan bli seende ut: http://www.thetruthaboutcars.com/2016/09/flying-solo-electra-meccanicas-three-wheeler-goes-sale/ https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Twizy http://www.commutercars.com/ De vil kansje se noe bedre ut, og i stedet for ratt/pedaler kan man ha en hylle for å ha en laptop eller papirer, slik at man også kan arbeide på vei til jobb. Antagelig er det mer økonomisk og ressursvennlig å kjøre med 3 av 4 seter tomme 90% av tida fordi det koster så mye ekstra å bestille en ny bil med alt det innebærer hver gang man trenger et ekstra sete eller to.Større biler vil ikke slutte å eksistere. Det vil fungere sånn ca slik at man går inn på en taxi-app, velger om man vil ha 1-seter, 3-seter, 5-seter eller 7-seter, der det er økende pris, og det står antall minutter før bilen vil ankomme din posisjon. Du trykker på bilen du vil ha, og bilen dukker opp noen minutter senere. Trafikkmessig løser det heller ikke noen køproblemer eller parkeringsproblemer om bilene hadde ett sete i stedet for 5. Man må fortsatt holde 2-3 sekunders regelen, den som opptar mesteplassen av den fysiske plassen på veiene. Parkeringsplassene hadde neppe kunnet tjent flere mennesker med 50 cm smalere 1-seters biler sammenlignet med 5-setere der 90% bare hadde blitt brukt av én person.Vi snakker om selvkjørende biler. 2-3 sekunder er viktig for mennesker, ikke datamaskiner. De selvkjørende bilene vil kommunisere med hverandre og vil kunne kjøre i formasjon med noe sånt som 1 sekunders mellomrom. Da 1-seterene er smalere vil de kunne kjøre i glidelåsformasjon i kjørefeltet, slik at effektivt sett vil man kunne presse inn noe sånt som 3 1-seters biler i luken en vanlig personbil ville tatt opp. Det å ha flere seter i en bil gir mening på mange måter. Antagelig burde utvalget av biler hatt gauss-fordeling på antall seter: Veldig få med 1 sete, noen flere med 2, majoriteten med 3-7 seter og noe færre med 7-8 osv.Jeg ville tenke mer noe sånt som 50% 1-setere, 20% 3-setere, 20% 5-setere og 10% 7+ setere. For veldig mange vil taxiene bli "bil nr 2". I en barnefamilie kan det typisk bli slik at den ene forelderen bruker den selveide 5-seteren til å kjøre til barnehage, handle, osv, mens den andre forelderen kommer seg til/fra jobb med 1-seters taxi. For familier er det spesielt nyttig å ha en bil som kan romme alle familiemedlemmene, fordi man ofte har behov for å kjøre sammen i én gruppe, fra samme sted, til samme sted, på samme tid. Å erstatte familiebilen med 5 stk selvkjørende 1-seters taxier er neppe spesielt lurt hverken med tanke på energi, miljø, kø eller sosialt.Det er på ingen måte det jeg foreslår. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 En lelighet kan bare leie ut til en person av gangen.Man kan godt leie ut en leilighet til et par, 3-4 studenter eller en familie på 7 for den del. Man kan også bytte på hvem man har i leiligheta fortløpende. Da kalles det hotellrom, suite eller bare utleie via AirBnB. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 En lelighet kan bare leie ut til en person av gangen.Man kan godt leie ut en leilighet til et par, 3-4 studenter eller en familie på 7 for den del. Man kan også bytte på hvem man har i leiligheta fortløpende. Da kalles det hotellrom, suite eller bare utleie via AirBnB. Det er allikevel lite sammenliknbart, fordi en enhet tar opp bostedet et helt døgn, det er ikke på langt nær samme muligheter for sambruk som en bil. AtW 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Hoteller er jo glimrende sambruk, akkurat som bilutleie. I framtida kan man sikkert leie en selvkjørende taxi en times tid akkurat som man kan leie hotellrom på timesbasis. Dagens bilutleie og hotellrom leies jo vanligvis på dagsbasis, men det er ikke noe prinsipielt i veien for å leie for kortere eller lengre perioder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå