Sheasy Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Jeg påpekte at måten Uber opererer på ikke er sammenlignbart med en tavle. Det burde stoppet der, men det gjorde det ikke. Om pengene går til Uber, før Uber overfører pengene minus sin andel til sjåfør, eller om pengene går til sjåfør, som deretter overfører Uber sin andel, har bare regnskapsmessig interesse. Resultatet for sjåføren er det samme. Flere vikarbyrå har heller ingenting med hvem som arbeider for hvem, og har app akkurat slik Uber har. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Hva er det vi da diskuterer? Min holdning til sakens tema er at Uber ikke er arbeidsgiver, da det er en plattform som tillater at kunde og tilbyder kommer i kontakt med hverandre, ikke hvor Uber selv dikterer hvem som skal handle med hvem (blant de godkjente sjåførene). Dette er mer likt hvordan finn.no sine småjobber fungerer enn et vikarbyrå, hvor man spesifikt plukker ut en person til en stilling noen etterspør. I tillegg betaler såvidt jeg vet kjøperen av tjenesten direkte til vikarbyrået, som igjen betaler til sin arbeidstager. Om en Uber-kunde betalte hele beløpet til Uber, hvoretter de så betalte sin sjåfør ville jeg sett et poeng i å kalle dem en arbeidsgiver, da det er de som leier og betaler sjåføren. Dersom kunden betaler sjåføren direkte er sjåføren sin egen arbeidsgiver. Uber har intet med dette å gjøre, annet enn å kreve en andel av totalen - på samme måte som f.eks. qxl og ebay gjør om du benytter deres tjenester til å selge varer. Betalingen går til Uber gjennom Uber sin app. Uber har full kontroll over pengene, fram til ca. 80% sendes videre til sjåføren én gang i uken. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Men de er ikke på Ubers konto? At betalingen skjer via appen er nå så, men jeg ser visse likhetstrekk med finn.no's betalingsløsning (og finn.no er som kjent ikke arbeidsgiveren til noen av de private selgerne). Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Jeg påpekte at måten Uber opererer på ikke er sammenlignbart med en tavle. Det burde stoppet der, men det gjorde det ikke. Om pengene går til Uber, før Uber overfører pengene minus sin andel til sjåfør, eller om pengene går til sjåfør, som deretter overfører Uber sin andel, har bare regnskapsmessig interesse. Resultatet for sjåføren er det samme. Flere vikarbyrå har heller ingenting med hvem som arbeider for hvem, og har app akkurat slik Uber har. Det er mer sammenlignbart med hvordan f.eks. finn.no og QXL opererer mot private selgere av varer og tjenester. Tavlen er en analogi, og den er selvsagt ikke perfekt på alle områder. Det er et poeng hvem som betaler, om f.eks. ikke kunden betaler, får da sjåføren penger fra Uber? Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 27. september 2016 Forfatter Del Skrevet 27. september 2016 Så langt jeg forstår Jonas G. Støre så vil han enten forby slike som Uber eller få dem inn i en slags rolle som ivaretar sosial sikkerhet for "de ansatte". Det eneste politikerne kan gjøre er vel å forby Uber? Uber kommerl aldri til å ligne på noe som kan forhandles med for arbeidstaker-organisasjoner etc ? Uber vil alltid ignorere LO :-) Så da blir det for noen å få seg en diagnose og parkere seg under NAV slik politikerne tenker i dag :-) Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Betalingen går til Uber gjennom Uber sin app. Uber har full kontroll over pengene, fram til ca. 80% sendes videre til sjåføren én gang i uken. Om det skulle bli den nye definisjonen, så vil Uber/Sjåførene endre kontoen til en escrow-konto https://en.wikipedia.org/wiki/Escrow Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 27. september 2016 Forfatter Del Skrevet 27. september 2016 Betalingen går til Uber gjennom Uber sin app. Uber har full kontroll over pengene, fram til ca. 80% sendes videre til sjåføren én gang i uken. Om det skulle bli den nye definisjonen, så vil Uber/Sjåførene endre kontoen til en escrow-konto https://en.wikipedia.org/wiki/Escrow Nettopp. Neppe noe problem for Uber å vri seg unna alle forsøk på å definere dem som "arbeidsgiver" med alt det medfører i dagens system som altså har en "best før dato" som nærmer seg raskt :-) Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 4. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2016 Betalingen går til Uber gjennom Uber sin app. Uber har full kontroll over pengene, fram til ca. 80% sendes videre til sjåføren én gang i uken. Om det skulle bli den nye definisjonen, så vil Uber/Sjåførene endre kontoen til en escrow-konto https://en.wikipedia.org/wiki/Escrow Nettopp. Neppe noe problem for Uber å vri seg unna alle forsøk på å definere dem som "arbeidsgiver" med alt det medfører i dagens system som altså har en "best før dato" som nærmer seg raskt :-) Og nå kommer Facebook med sin "Marketplace" :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå