kjeita Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Jeg ville ha kjøpt Mac OS til min selvbygger pc eller laptop hvis det var mulig. Mac OS har vært gratis veldig lenge nå, alt du trenger er noen som har en Mac som kan laste det ned for deg.Det er guider om hvordan du brenner det ut på plate eller USB på nettet, du finner også instrukser hvordan få det til å virke på enkelte bærbare, og på selvbygde pc'er. Det er vel å merke ikke helt rett plug-and-play. ..ikke vil de ha nvidia i laptopene sine, Vrøvl !!!De har benyttet begge. Ofte hadde de noen år med nvidia, så noen år med amd, hva som er gjeldene nå er jeg usikker på, og hva de neste vil være utstyrt med er det vel ingen som vet med sikkerhet. Og er det noen som har registrert hvor stor download det er snakk om? (Og hvilke Mac-årganger som støttes?) Yosemite var på 5.2 gbMaverick var på 5.6 gb Det med årgang er egentlig bare å prøve deg fram. Yosemite skulle ikke, i følge hva de sa, virke på den Macbook'n fra 2008, men det virket fint, og ikke hatt noe problem hva jeg vet Hva Apple kaller operativsystemet og hvordan de kommer frem til versjonsnumre er meg helt likegyldig. Derimot er det viktig at de leverer noe som fungerer tilfredsstillende og leverer akseptabel ytelse. Det har ikke Apple gjort på lang tid. Det er alt for tidlig å dømme Sierra, men jeg er skeptisk. Erfaringene fra den gradvise erosjonen mht stabilitet og feil som aldri blir rettet de siste årene tilsier at man må være forsiktig. Det har nesten vært som med windows for mac også.De gode versjonene var 10.5.8, 10.7 og 10.9. Ut av disse er det vel kun 10.9 som fortsatt støttes av de fleste programmer du finner på en mac. Lenke til kommentar
G Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Synes det er litt påfallende å kalle det et gratis OS, gitt at en behøver Mac-hardware i fra før. Regner nesten med at Apple ikke har endret en eneste ting hva gjelder lisensieringsmodell. F.eks. om man kunne ha lastet ned gratis og kjørt i en VM, elns.. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Og er det noen som har registrert hvor stor download det er snakk om? (Og hvilke Mac-årganger som støttes?) Yosemite var på 5.2 gb Maverick var på 5.6 gb Det med årgang er egentlig bare å prøve deg fram. Yosemite skulle ikke, i følge hva de sa, virke på den Macbook'n fra 2008, men det virket fint, og ikke hatt noe problem hva jeg vet Jeg tenkte jeg skulle slippe en bomtur dersom min gamle MBA ikke støttes av Sierra .. Nå ser jeg at Apple skriver "Mac computers introduced in late 2009 or later can be upgraded to macOS Sierra.", så da er det bare å vente på en .1-update og tut & kjør. Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Kjerringa bruker Macbook Pro 13 som jeg kjøpte i 2009 enda.. Den har viftestøy som et fly, å blir like varm som en vedovn, men den fungerer foruten det. Kjerringa har en HP HDX18 1000 som jeg kjøpte i 2009 enda. Den er dønn stille, blir ikke varm, og fungerer som bare juling. Den kjører forøvrig Windows 10, men hva var egentlig poenget? Windows 10 ja, du har gjort noe med den med andre ord? Jeg har ikke tatt i Macen etter hun fikk den.. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Kjerringa bruker Macbook Pro 13 som jeg kjøpte i 2009 enda.. Den har viftestøy som et fly, å blir like varm som en vedovn, men den fungerer foruten det. Kjerringa har en HP HDX18 1000 som jeg kjøpte i 2009 enda. Den er dønn stille, blir ikke varm, og fungerer som bare juling. Den kjører forøvrig Windows 10, men hva var egentlig poenget? Windows 10 ja, du har gjort noe med den med andre ord? Jeg har ikke tatt i Macen etter hun fikk den.. Foruten å la den kjøre Windows update og installere gratisoppdateringen av Windows 10 så er den ikke rørt, alt er over the air oppdateringer fra MS uten videre justeringer fra min side. Det har også gått noen år fra 2009 til hun nå nylig oppdaterte den til W10. Ut i fra det du skriver kjører du altså fremdeles på Leopard eller maksimalt Snow Leopard. Og i motsetning til HP-maskinen som får MS siste OS vil ikke du uten videre kunne oppgradere til siste versjon av OSX (Sierra) på din MacBook Pro. Om du i bestefall kjører Snow Leopard så sluttet Apple å supportere dette OS'et i 2014 og den siste virkelige sikkerhetspatchen ble så vidt jeg vet sluppet i 2013, i motsetning til MS som fremdeles supporterer W7. I 2014 brukte da du og mange andre, 20% faktisk, et OS som ikke lenger ble patchet hvis vi ser bort i fra oppdateringen av Apple Store. Og mange viste eller vet ikke en gang at de lever med en stor sikkerhetsrisiko. I 2016 brukte 5% fremdeles Snow Leopard. Begge ble gitt ut i 2009. Kanskje du burde begynne å ta i den Macen litt, og komme deg ut av den 5% bolken... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå