Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett via 2X - Zyxel P8702N


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå eg har prøvd og prøvd.. I mange timer.. Nå er det nok :p

 

Scenario: Jeg har to hus. Jeg har internett i HUS nr 1, og skal ha i hus nr 2. Jeg har Zyxel P8702N i begge hus.. Jeg har lagt kabel fra routern i hus nr 1, og alt fungerer som det skal. Det er internett i enden av kabelen, men IKKE når jeg kobler via routern i hus nr 2.

 

Jeg har prøvd; - sette kabelen i alle forskjellige DSL, WAN og en vanlig port - ingenting fungerer.

Jeg har prøvd å endre på litt av hvert inne på routeren i hus nr 2, men ikke hus nr 1!

 

Kan noen fortelle meg hva jeg må gjøre? Og vil det være mye enklere (plug&play) om jeg kjøper en vanlig router å setter i hus nr 2?

 

Takktakk!

 

CCola

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Forutsetter at du har internettlinjen din inn på nr 1 og at alt funker der, og at kabelen din mellom 1 og 2 er i orden. På nr 2, gå inn på Network setting / Broadband og klikk på Edit på linjen for ETHWAN. Endre Mode fra Routing til Bridge. Koble fra LAN i nr 1 til WAN i nr 2. Sett opp egne SSIDer på begge routerne,  så har du kontroll på hvor du har tilgang. Da skal du ha et LAN som spenner over begge enhetene, og alle enheter på både WiFi og kablet nett skal se hverandre.

 

Ville startet med å oppgradere begge til nyeste released SW-versjon (AAJX12) og resatt til factory default. Så satt opp nr 1 så jeg var sikker på at den funket, deretter nr. 2.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

er ikke dette to modemer da?? Det burde jo funke hvis du går fra lanport på router modem1 til lan port på router modem 2...hvis det er snakk om kablet tilkobling til fra bruker til router2. ser egentlig ikke noe poeng i å ha to modem i dette oppsettet. en vanlig router...eller aller best et aksesspunkt ville nokk gjort jobben sin her .  hvis hus nr 2 ønsker eget nettverk/wifi så setter man opp en vanlig router...hvis du ønsker samme iprange og tilgang på delte filer i hus 2 som i hus 1 setter du opp router som aksesspunkt (da disables dhcp server i router i hus nr2) og ipadresser blir tildelt av router i hus 1.

Lenke til kommentar

Hei, takker for svar! Holder på med første post sin løsning nå :) Det er kanskje 40m kabel, og alt fungerer strålende sådan:) Det er bare når jeg kobler i routeren i hus nr 2, at den sender verken kablet eller trådløst internett ut.. :)

 

dopus: Doous, må ha trådløs tilkobling ihus nr 2, da dette er feriebolig for familie o.l.

 

Og grunnen til at jeg har 2x Zyxel er pga jeg hadde internett i begge husa før, men..

Endret av CCola
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når jeg tenker meg om, har jeg kanskje villedet mer enn veiledet. La 2 stå til routing, men koble lan-lan mellom 1 og 2. Slå av DHCP under Network Setting / Home networking på 2. Da bør det funke. Sjekk først om du har tilgang fra en annen LAN-port på 2, test deretter WIFI på 2. Du skal ha samme nett overalt, og skal kunne pinge enheter på 1 fra enheter på 2 og motsatt. Husk å sette opp en annen management adresse på 2 under LAN Setup / LAN IP setup (10.0.0.136 for eks) , slik at ikke begge 8702 har samme IP-adresse. Da får du IP-konflikt, og mye uforutsigbart kan skje.

 

Oppgradering kan være greit uansett. Hvilken SW har du?

Du kan slette xDSL-linjene på 2, og på 1 dersom du ikke bruker xDSL, men det gjør heller ingenting om du lar de ligge. De vil også komme tilbake etter en reset.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Nå holder jeg på med DHCP, og setter opp ila som du sa. Mens jeg holder på, kan du forklare litt mer 

 

"Husk å sette opp en annen management adresse på 2 under LAN Setup / LAN IP setup (10.0.0.136 for eks) , slik at ikke begge 8702 har samme IP-adresse. Da får du IP-konflikt, og mye uforutsigbart kan skje."

 

Takk igjen!

 

EDIT: Er det du mener å bare bytte fra 10.0.0.138 under LAN IP SETUP, på selve routerern til x.x.x.x.136 feks på den andre? Jeg trenger ikke å bytte IP-range? Den kan være x.x.x.1 -> x.x.x.137 uansett? 

Endret av CCola
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du vil ha tak i management GUI på nr 2, må den være i samme subnet, med sin egen adresse. Den må derfor, så lenge subnettmasken er 255.255.255.0, starte på 10.0.0.xxx, og jeg du bør velge en adresse som ligger utenfor DHCP-scope (som starter på x.x.x.139 hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Jeg var på internett i 2 sekund kanskje! Men så datt jeg ut igjen.. Jeg bytta i hus nr 2 til .136, men nå når jeg ipconfiger finner jeg ingenting der, og kommer meg ikke inn på verken .136 eller .138 i nettleseren.

 

Er det konflikt noen plass?

 

Edit: Akkurat samme etter en restart på router.

Endret av CCola
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Btw.. Vil dette være enkelt om jeg stikker å kjøper en switch på elkjøp? Plug/play? :)

En separat switch vil fungere akkurat som swithchen i din 8702, men ikke gi deg wifi.

 

Når du kobler en PC direkte til kabelen i hus 2, får du forbindelse til router da? Og internett? Er det når du kobler til 8702 nr 2 ting slutter å funke?

Lenke til kommentar

Alt fungerer fint med kabelen direkte i Pcen (kabelen fra hus nr 1 til hus nr 2), det er kun når jeg blander routeren i hus nr 2 inn at det blir problemer.

 

Når eg restarter routeren er det nett i ca 2 sekunder, blinker orange på ethernet 2 (hvor jeg har kabelen fra hus nr 1 koblet til), så slokker alle lysa, så blir det kun lys i power/wifi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Og nå er begge routere resatt, så det ikke er noen gamle settinger som påvirker dette? Og oppgradert, for å utelukke ev. kjente feil i gamle versjoner av FW?

 

Sjekk også settingen på LEDs i GUI på nr 2, det kan være at den er satt om til å slukke alle lamper unntatt power og wifi etter 3 sekunder.

Lenke til kommentar

Firmware har jeg prøvd å finne, men det finner jeg rett og slett ikke! Begge er resatt, ja.. Med en gang jeg skifter ip på router til noe annet enn x.138, så kommer det bare blank gateway i cmd/ipconfig.

 

Kan det være at det er telenor sin firmware som ligger å blokker fra å bruke den som vanlig ruter? 

 

Jeg kommer mest sannsynlig til å kjøpe denne imorgen, og da vil det forhåpentligvis være enklere.. Er det noe å være obs på når jeg kobler en "vanlig ruter" til?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Firmware finner du på stup.telenor.net, og det er kun Telenors FW du får installert på denne modellen.

 

Ikke noe forskjell på å koble til 8702 eller en "vanlig router".

 

Edit: Ser jeg har en liten tastefeil: Har foreslått 10.0.0.136 som IP på nr 2, dette skal være .139. Siden .136 er i default DHCP scope (1-137), kan det være at du har IP-konflikt dersom denne adressen er i bruk.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...