Gå til innhold

Canal Digital fiber installasjon, erfaringer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Borettslag blir nok fiber prioritert ja siden det er mest lønnsomt over tid.

Men boligfelt med gammel coax blir ofte coax værende igjen frem til ikke mange vil betale for fiber.

Er ikke lønnsomt å grave 100-300 meter fiber for en person. Med mindre både fiberen og fordelingskap finnes allerede.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I dag kom en selger fra NextGenTel på døra. De har nå tilbud til CD fiber kunder om å overta innholdsleveransen. Til noen hundrelapper mindre i måneden.

 

Som vanlig får man ikke noe skriftlig, man må forholde seg til muntlig informasjon. Som av erfaring kan være ganske upålitelig.

Når jeg så sjekker min adresse hos NextGenTel på nett finner jeg derimot at de har dårligere tilbud til en høyere pris. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei.

 

Har nylig bestilt TV og Bredbånd fra Telenor/Canal Digital via fiber som eg få levert ein gang til høsten.

 

Er det slutt på bruk av coax kabler på nye installasjoner nå?

 

Hei,

 

Det er nok ikke slutt. Jeg forsøkte å ta det med CD for å slippe, men det var ikke snakk om.

Snakket dog med installatøren som gladelig satte opp uten Coax.

 

Så spør installatøren som kommer ;)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har nylig bestilt TV og Bredbånd fra Telenor/Canal Digital via fiber som eg få levert ein gang til høsten.

 

Er det slutt på bruk av coax kabler på nye installasjoner nå?

Litt sen respons her, men må si at hvis du har dekodere fra før, kan du ta de med og bruke de der du har fibernett, fordi det går en coax kabel fra fiber hjemmesentralen til dekoder for tv signaler, mens resten går via vanlig nettverkskabel til evt ruter/pc for internett.

Lenke til kommentar

Litt sen respons her, men må si at hvis du har dekodere fra før, kan du ta de med og bruke de der du har fibernett, fordi det går en coax kabel fra fiber hjemmesentralen til dekoder for tv signaler, mens resten går via vanlig nettverkskabel til evt ruter/pc for internett.

 

Går fra rikstv til CD så eg starter på bar bakke. Skal nå uansett bare ha ein dekoder så er heldigvis ikkje noe stort problem men i 2018 så hadde det nå vært greit å slippe coax.

 

Hei,

 

Det er nok ikke slutt. Jeg forsøkte å ta det med CD for å slippe, men det var ikke snakk om.

Snakket dog med installatøren som gladelig satte opp uten Coax.

 

Så spør installatøren som kommer ;)

 

Takk for tipset.

 

Har fått fiberkabelen på husveggen men installasjon er blir nok ikkje før godt utpå høsten vil eg tro.

Så er eg heldig så får eg de nye tv boksene og da bør det så ann å slippe coax.

Endret av mafiaman
Lenke til kommentar

Det kommer litt ann på hvor du bor, om det blir coax eller ikke til dekoderen. CD bruker fortsatt coax noen steder selv om det er fiber inn. Altså fra fiber modemet til tv kontakten. Men dem er i ferd med å fase det ut. Og noen steder kan man også konvertere fra coax til data kabel, (hvor det er fiber inn). På sikt skal telenor og cd bli like med det samme utstyret (dekoder og modem og router). De som ikke har fiber inn kan bare bruke coax, med mindre dem vil bruke "streaming TV" som apple TV eller chrome cast eller smart TV. Da kan det gå trådløst, med god nok dekning. Det sies at Android dekoderen som er sluppet til CD parabol, skal komme til CD kabel også...

Lenke til kommentar

De legger selvsagt ikke coax inne i huset hvis det ikke er der fra før, skjønner godt de har brukt opp igjen coaxkablene, mye styr og ofte vanskelig og få pent hvis man må legge nytt, gamle coaxkabler i rør er ikke alltid lette og få ut og noen steder brukte man punkt til punkt kabling så det er verdiløst for nettverkskabel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er det slik at de faktisk har coax mellom tv'ene? 

 

Merkelig om de bruker det i kombo med fiber.  :huh:

 

Hva er fordelen med fiber inn til boksen kontra coax?

 

Fiber går med lysets hastighet, dvs, som du sikker forstår at det går mye kjappere. Coax går via kobber, som er lyd, som går tregere. 

 

Det vil være mindre forsinkelse med andre ord. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Er det slik at de faktisk har coax mellom tv'ene? 

 

Merkelig om de bruker det i kombo med fiber.  :huh:

 

 

Fiber går med lysets hastighet, dvs, som du sikker forstår at det går mye kjappere. Coax går via kobber, som er lyd, som går tregere. 

 

Det vil være mindre forsinkelse med andre ord. 

 

 

Her er det noen ting jeg må påpeke.

 

Coax for TV signalet gjør at de kan bruke RF overlay i GPON for å frigjøre mer båndbredde i GPON nettet til internet bruk og ikke til TV-kanaler.

 

Coax gjør og at Canal Digital lenge kom seg unna å måtte følge Telenor sin VULA for GPON.

 

Signalet går faktisk raskere i en coax kabel, enn i en fiberkabel.

 

Signaler i en fiberkabel går ikke med lyses hastighet, det har en propagerinshastighet på ca 2/3 av lysests hastighet.

 

Signalene i en Coax kabel går også med en propagerinshastighet på ca 2/3 av lysets hastighet, men altså litt raskere enn signalet i en fiberkabel. Og signaler i Coax kabler er i hvert fall ikke lyd!

Endret av MegaMann2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...