Gå til innhold

Canal Digital fiber installasjon, erfaringer.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Kan man bruke pfsense direkte i fiberconverteren? Har tenkt å bestille nå, men vil ikke betale for en router jeg ikke kommer til å bruke...

Får man en IP direkte, eller må det tagges slik som hos Altibox...?

Endret av TommyL
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå vet ikke jeg har hvor i landet du bor med tanke på hvor man får kjøpt lenger fiber snor... Men montøren bruker emcom, solar, fiberworks som er grossister. Og du må bruke kunne den med grønn. Den blå har en annen vinkel på tuppen og du kan få tap...

Lenke til kommentar

Hei,

Idag jeg fikk fiber, og jeg allerede ønsker å flytte den ONT boksen cirka 1-1,5m, pga lysene fra boksen irritere  veldig mye :(

Dere vet hvilken type er den grønn kabelen  ??? og hvor kan jeg kjøpe den ??? passer også den med blå farge ?

Får den på flere butikker, men personlig hadde jeg bare kjøpt en tape bit for 20kr og satt over lysene. Får både hvit og sort tape de fleste plasser.

Endret av Eriksen23
Lenke til kommentar

De spurte meg om hvor mange TV uttak jeg ville ha, så det bestemmer du selv. Dette legges opp som helt vanlig kabel-TV med coax kabel.

Kablet nettverksuttak må du legge opp selv. 

Alt ble installert i dag. Fikk kun TV-uttak ved TV i stuen. Spurte om de ikke skulle koble de andre TV uttakene og det gjorde de ikke uten betaling, tror de skulle ha 1700,- Har CD olik praksis på dette?

ja. Kommer ann på selger. Jeg er formann i et sameie og selger ordnet ett ekstra tv uttak gratis.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå bruker CD/Telenor litt felles utstyr, blant annet routere. Er nok til dels derfor det ikke er laget noen felles ONT/Router-løsning enda. Nå skal det også nevnes at CD snart kommer med løsning for TV over Cat-kabler, som kanskje kan gjøre at det blir litt mindre kontakter og kabler å holde styr på :)

CD har veldig mange unge studenter og slikt som er på "sommerjobb" eller slikt inne på support, som faktisk er helt grønne på tekniske spørsmål. De sitter i hovedsak bare der og nærmest krysser av en sjekkliste, noe som blir litt dumt. Kan jo ikke helt klandre de stakkars folka som sitter der heller, de vet faktisk bare ikke bedre :p

Hei,

Vet du eller andre når CD kommer med TV over Cat-kabler og kutter ut Coax?

Skal snart få CD i huset selv og hadde gladelig kuttet ut Coax i veggen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det vil ta en stund, multiroom T-We Mini (ADB 2840) kan vel hente ukesarkiv og bruke ADB 5720 som hoveddekoder.

Men ferreste vil ha multiroom.

Det er vel antakelig mulig å gjøre om ADB 5720 til iptv dekoder ved å gjøre om software til dekoderen.

Men det er sikkert ikke enkel prosess. Problemet er nok ganske sikkert Telenor\canaldigital ikke vil benytte VLAN å dele tv\internett.

Så jeg tror faktisk de ikke vil priritere det. I så fall vil kapasiteten fra bredbånd tas derfra ergo har du kun 30 mbit er det veldig lite hvis du laster ned fra en annen pc.

Man kunne like godt ha fiber som felles standard selv om man må tenke på barna kunne blitt blind hvis de så inn i den.

Muligens hvis canaldigital kommer med 4k dekoder. Godt mulig de kommer med iptv til den.

Men da må vel de gjøre om bredbånd hastighetene 50 mbit som minimum ellers blir det veldig lite.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei,

Ja, CanalDigital er kanskje ikke veldig ivrige med å gjøre slike endringer, da det vil potensielt koste litt...

Så slik jeg forstår det da vil jeg måtte forholde meg en installasjon som dette?

post-346208-0-72158800-1505818598_thumb.png

Fiber trukket i rør frem til husveggen, dette er gjort idag

- Må føre fiber inn i huset til teknisk rom

- Fiberkveil termineres i FiberOutlet/inntaksboks?

- Singel fiber går mellom Inntaksboks og ONT(?)

- ONT bok har to kabler ut; Coax for TV og Cat/Ethernet for Internett

- Disse to kablene må trekkes i nåværende rør inn i Stue til hhv T-We box og Router

Vet noen om det er mulig å sette en switch mellom ONT og Router, som jeg har forsøkt vist på tegningen, for å kunne også få mulighet til å trekke Cat/Ethernet kabel til kontoret?

Noen her som har fått installert fiber fra CD i det siste eller noen montører, som kan si om jeg har forstått det høvelig korrekt eller om jeg er på bærtur??  :dribble:

Regner med at fiber inntaksboksen ikke krevet strøm?

ONT boksen regner jeg med må ha strøm?!

Så dersom jeg skal plassere Inntaksboks, ONT og en switch i et svakstrømskap/koblingsskap så har jeg behov for minimum to stikk?

Takker for all info  :)

Lenke til kommentar

Hei,

Ja, CanalDigital er kanskje ikke veldig ivrige med å gjøre slike endringer, da det vil potensielt koste litt...

Så slik jeg forstår det da vil jeg måtte forholde meg en installasjon som dette?

cd_installasjon.png

- Disse to kablene må trekkes i nåværende rør inn i Stue til hhv T-We box og Router

Vet noen om det er mulig å sette en switch mellom ONT og Router, som jeg har forsøkt vist på tegningen, for å kunne også få mulighet til å trekke Cat/Ethernet kabel til kontoret?

Noen her som har fått installert fiber fra CD i det siste eller noen montører, som kan si om jeg har forstått det høvelig korrekt eller om jeg er på bærtur?? :dribble:

Så dersom jeg skal plassere Inntaksboks, ONT og en switch i et svakstrømskap/koblingsskap så har jeg behov for minimum to stikk?

Takker for all info :)

Hei. Jeg er montør og monterer daglig dette. Dette som du har tegnet opp er så og si helt korrekt.

Men man kan ikke sette en switch føre ruteren. Da må du heller sette routeren ved ont for å kunne "splitte" data signalet, og heller sette opp en aksesspunkt i stua hvis det blir dårlig dekning. Du behøver ikke bruke router som følger med, du kan bruke din egen men da kan du ikke få noe hjelp til dem hvis det skulle trenges.

Ja ont trenger strøm og grensesnitt boksen(fiber skjøte boksen) trenger ikke strøm.

Hvis du har hus med et teknisk skap hvor alt sprer seg i huset kan det være greit et å plassere fiber utstyret der. Men har du nyere hus med balansert ventilasjon og TEK10 for eksempel må du ha rør inn i huset. Montører borrer IKKE gjennom yttervegger av nyere type.

Foreløpig så må det brukes coaks og data kabel til den store dekoder. Men kan klare deg med kun data til mini dekoder så sant begge dekodere er koblet til samme router (DHCP server) og da bruke den såkalte multirom modus. Da bruker dekoder nummer 2 en av de 8 tunerene til den store dekoderen.

Men har man flere TVer i et hus så begrenser dette seg. Da er det mye bedre med coax som kan deles opp til så mange punkter du vil, og heller eventuelt mate dem med datakabel som tillegg hvis det skulle være behov for det.

Lenke til kommentar

Tror det vil ta en stund, multiroom

T-We Mini (ADB 2840) kan vel hente ukesarkiv og bruke ADB 5720 som hoveddekoder.

Det er vel antakelig mulig å gjøre om

ADB 5720 til iptv dekoder ved å gjøre om software til dekoderen.

Men det er sikkert ikke enkel prosess. Problemet er nok ganske sikkert Telenor\canaldigital ikke vil benytte VLAN å dele tv\internett.

Så jeg tror faktisk de ikke vil priritere det. I så fall vil kapasiteten fra bredbånd tas derfra ergo har du kun 30 mbit er det veldig lite hvis du laster ned fra en annen pc.

Man kunne like godt ha fiber som felles standard selv om man må tenke på barna kunne blitt blind hvis de så inn i den.

Muligens hvis canaldigital kommer med 4k dekoder. Godt mulig de kommer med iptv til den.

Men da må vel de gjøre om bredbånd hastighetene 50 mbit som minimum ellers blir det veldig lite.

Hei. Dekoderen som blir levert fra CD og fra Telenor er helt like. Dem detektere selv ved oppstart hva slags type nett den er koblet til. RF eller ip... Så hvis man får mot formodning skulle få endret fra et RF nett til IP nett så fikset dekoderen det selv. Canal Digital har enda ikke sluppet ren ip-tv løsning for det store markedet, men det er flere steder det er blitt testet ut. Telenor fiber bruker i dag ren ip-tv løsning. Der begrenser det seg til maks 4 steder med tv, og da ingen ekstra rene data punkter. Har man bare 2 steder med tv kan du ha 2 steder med data punkt. Dette fordi routeren til Telenor kun har 4 porter. Og dem nekter å la deg bruke andre type routere enn dems egen...

Så det er både fordeler og ulemper med ip-tv, fra CD/telenor. Med mindre CD kommer med en ip-tv løsning som støtter flere en 4 punkter mener jeg coax er bedre. Ihvertfall de tilfeller hvor man har flere steder med tv.

Man deler ikke vanlig Internett hastighet med ip tv løsning. Har man 100Mbit så har man 100Mbit, uansett om man ser på tv eller ikke. Ip-tv går på egen båndbredde.

Ip-tv kommer hos CD, det er det gjort klart for i ordre systemet dems, men dem vil bare ikke si noe om når...

4K dekoder blir det nok en stund til...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

cd_installasjon.png

Noen her som har fått installert fiber fra CD i det siste eller noen montører, som kan si om jeg har forstått det høvelig korrekt eller om jeg er på bærtur?? :dribble:

Takker for all info :)

Hei. Jeg er montør og monterer daglig dette. Dette som du har tegnet opp er så og si helt korrekt.

Men man kan ikke sette en switch føre ruteren. Da må du heller sette routeren ved ont for å kunne "splitte" data signalet, og heller sette opp en aksesspunkt i stua hvis det blir dårlig dekning. Du behøver ikke bruke router som følger med, du kan bruke din egen men da kan du ikke få noe hjelp til dem hvis det skulle trenges.

Ja ont trenger strøm og grensesnitt boksen(fiber skjøte boksen) trenger ikke strøm.

Hvis du har hus med et teknisk skap hvor alt sprer seg i huset kan det være greit et å plassere fiber utstyret der. Men har du nyere hus med balansert ventilasjon og TEK10 for eksempel må du ha rør inn i huset. Montører borrer IKKE gjennom yttervegger av nyere type.

Foreløpig så må det brukes coaks og data kabel til den store dekoder. Men kan klare deg med kun data til mini dekoder så sant begge dekodere er koblet til samme router (DHCP server) og da bruke den såkalte multirom modus. Da bruker dekoder nummer 2 en av de 8 tunerene til den store dekoderen.

Men har man flere TVer i et hus så begrenser dette seg. Da er det mye bedre med coax som kan deles opp til så mange punkter du vil, og heller eventuelt mate dem med datakabel som tillegg hvis det skulle være behov for det.

Hei,

Takk for info!

Ettersom jeg ikke har svakstrømsone i sikringsskapet i dag, så forsøker jeg å finne et skap jeg kan installere med plass nok for det jeg evt vil ha der. Har nå utsatt installasjonen fra FiberSør et par uker slik at jeg kan få tak i skap og montert dette før installatør kommer.

Ettersom det høres ut til at jeg ikke kan få to IP fra ONT boksen, så blir valget mitt 1 av 2 :)

- Sette router fra CD i skapet og se om dekning holder på WiFi

- Erstatte CD router med mitt eget utstyr.

Har du gode anbefalinger på skap?

Har sett disse:

Garo Svakstrøm (EL no. 1726490) https://www.garo.no/index.php/s-2m-svakstromsskap-base.html

Stansefabrikken Altiett (EL no. 1716937): https://onnshop.onninen.com/no/EFO/Skap/SVAKTR%C3%98MSKAP-SVSK-STOR-1716937/p/GCA997

Tenker å forsøke å bygge skapet inn i veggen.

Føler det er greit å få litt romslik plass slik at jeg evt kan sette router i skapet... så (BxHxD) 40x40x10 cm føler blir litt lite... dypt nok, men ikke stort nok.

Lenke til kommentar

Og dem nekter å la deg bruke andre type routere enn dems egen...

Så det er både fordeler og ulemper med ip-tv, fra CD/telenor. Med mindre CD kommer med en ip-tv løsning som støtter flere en 4 punkter mener jeg coax er bedre. Ihvertfall de tilfeller hvor man har flere steder med tv.

Hvor får du fra man må bruke telenor sin ruter? I boretslag vilkårene er vel det pakkepris som ofte er vanlig og leie av dekoder.

Ofte blir man tvunget på en slik ruter, men funger faktisk fint å bruke ukesarkiv, wimp, youtube på en asus router eller netgear man slipper foreløpig å åpne porter ruteren. Da hadde man tatt bort coax kabelen får man ingen signal på tv, kun wimp\youtube som funger. Så er vel ikke alle som har iptv.

Lenke til kommentar

Tror det vil ta en stund, multiroom

T-We Mini (ADB 2840) kan vel hente ukesarkiv og bruke ADB 5720 som hoveddekoder.

Det er vel antakelig mulig å gjøre om

ADB 5720 til iptv dekoder ved å gjøre om software til dekoderen.

Hei. Dekoderen som blir levert fra CD og fra Telenor er helt like. Dem detektere selv ved oppstart hva slags type nett den er koblet til. RF eller ip... Så hvis man får mot formodning skulle få endret fra et RF nett til IP nett så fikset dekoderen det selv. Canal Digital har enda ikke sluppet ren ip-tv løsning for det store markedet, men det er flere steder det er blitt testet ut. Telenor fiber bruker i dag ren ip-tv løsning. Der begrenser det seg til maks 4 steder med tv, og da ingen ekstra rene data punkter. Har man bare 2 steder med tv kan du ha 2 steder med data punkt. Dette fordi routeren til Telenor kun har 4 porter. Og dem nekter å la deg bruke andre type routere enn dems egen...

Man deler ikke vanlig Internett hastighet med ip tv løsning. Har man 100Mbit så har man 100Mbit, uansett om man ser på tv eller ikke. Ip-tv går på egen båndbredde.

Ip-tv kommer hos CD, det er det gjort klart for i ordre systemet dems, men dem vil bare ikke si noe om når...

4K dekoder blir det nok en stund til...

Ser ut til at Canal Digital har nye 4K dekodere på gang:

http://flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1506313717

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...