Gå til innhold

Canal Digital fiber installasjon, erfaringer.


Anbefalte innlegg

2 av de er jo strengt tatt termineringspunkter for kabler da, men det er nå så. Antennekontakt er satt opp da signal ut fra ONT (fiberboksen som du kaller det) er på rundt 80dB, som er i meste laget for å sause rett inn på dekoderen, men er veldig gunstig hvis du skal gå langt med kabler inne i et hus.

 

Fiber-outlet (inntaksboks) er satt opp i hovedsak for å ha kveil på fiber, samt også for å gjøre utskiftning av fiberboks til en litt enklere jobb. Det er mulig å terminere fiber inn i ONT, men det er krav fra CD at det skal i hovedsak gjøres i disse inntaksboksene.

 

Du har fått satt opp det som heter en multikontakt av montøren, med både internettkabel/koaks terminert i samme kontakten. Denne er ikke egentlig egnet for viderekobling av kabler på den måten du vil. I hovedsak så vil du nå måtte få tak i en splitter hvis du skal koble deg videre, eller bruke "out" utgangen på dekoderen til dette (aldri brukt dette selv som montør, men skal visst fungere).

Endret av Konkulf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe sånt jeg stussa på ser du. Men instalatøren lot den antennekontakten ligge på gulvet og sa jeg skulle koble inn kabelen min i den som skulle til kjelleren. Virka som jeg skulle koble inni, og normalt er jo det enkelt på de gamle boksene. Men her virka det som det bare var en port inni og det var en skrukobling. Endret av Hårek
Fjernet unødig sitat av innlegget over
Lenke til kommentar

Jau, her har du nok helt rett, montøren har nok tullet noe fælt her virker det som. Jobber faktisk i Kristiansand som montør selv, så ville ikke vært rart om jeg kjente karen som monterte dette tullballet :p

 

Er det sameie/blokk du bor i, eller har du eget hus? Vet ikke helt hvordan det er med de som installerer i eneboliger, men vet i hovedsak at vi som driver med installasjon i sameie og blokk, gir mulighet for installasjon av 1 ekstra-kontakt kostnadsfritt.

Lenke til kommentar

Enebolig.

Så har nå den nye antenneboksen som ligger løst, og på veggen har jeg den gamle antenneboksen. Den gamle har da get koaks inn og koaks ned til kjelleren begge gjennom vegg og koblet inni. Så var da den kjellerkabelen jeg vil ha kobla til. Men da skal jo den normalt sammen med inntakskabelen i antenneboksen. men når antenenboksen bare har et innvendig stikk er det snodig :)

 

Er disse nye antenneboksene med bedre demping eller kunne jeg sånn sett brukt den gamle? Og samme i kjelleren må jeg bytte ut den gamle antenneboksen min der og nå?

Endret av Hårek
Fjernet unødig sitat av innlegget over
Lenke til kommentar

Kommer litt ann på kontakten, men er vel enten -1dB demping, eller -10dB avhengig av kontakten som er brukt. Du kan i hovedsak helt fint bruke en gammel kontakt, da signalet ut fra fiberboksen som sagt er ganske sterkt. Det eneste er jo at du kanskje også har en nettverks-kabel koblet til denne nye kontakten du fikk satt opp? Er nettverksutgangen på kontakten i bruk?

 

Slik jeg ser det, har du noen løsninger du kan prøve deg på hvis du er litt sugen:

 

1. Koble bort den nye kontakten. Koble deg inn med antennekabelen fra Canal Digital fiberboksen på den gamle antennekontaktens inngang, og la utgangen gå til kjelleren slik du ville ha det. Hvis det var en nettverkskabel koblet til på den nye kontakten, kan du eventuelt terminere denne med RJ45 plugg (finnes guider og verktøy til dette), eller eventuelt bare la den ligge i kontakten som før, og bare bruke den som nettverkskontakt. Kan også sette opp nettverkskontakt hvis du vil dette.

 

2. Koble på en splitter ut fra kontakten, og la den ene kabelen ut fra splitter gå til dekoder, og den andre til den gamle antennekontakten.'

 

3. Få en montør til å se på problemet.

 

Er litt surt at det var slik, da det i hovedsak er veldig enkelt å fikse på. Litt vanskelig å lage løsninger når jeg ikke har bilder eller noe slikt som gjør at jeg kan se hvordan anlegget faktisk er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner. Kan eventuelt se på bilder i morgen.

Er som du sier en RJ45 plugg på antenneboksen, men den er jo ikke ibruk da jeg trekker cat direkte fra ONT in i router. Sånn sett er det ikke noe problem for meg å benytte den gamle antenneboksen istedenfor forutsatt at den har nok demping. Tenker jo samme om den som er i kjelleren, og da dreier det seg om et 15meter koaks strekk uansett så sikkert bra med litt signal.

Men kan en rett og slett ta livet av dekoderen uten god nok demping?

Ble bare et forbanna kjafs av kabler her :) Går fra en antenneboks på veggen kobla til en router og dekoder med get til et hav av bokser, gigantisk dekoder og metervis med koaks liggende på gulvet med CD  ;)

Endret av Hårek
Fjernet unødig sitat av innlegget over
Lenke til kommentar

"For godt" signal kan faktisk gi noen av de samme feilsymptomene som for dårlig signal til tider. Hvis du har vært inne på den signaltesten på dekoderen noen gang, pleier vi å holde den rundt 70% på signalstyrke sånn i hovedsak, da er signalet akkurat slik vi vil ha det. Det viktigste er at "Kvalitet"-måleren er på 100% konstant.

 

Hvis du har trukket kabel direkte fra ONT til router, er det bare å fjerne den nye kontakten og koble deg inn i den gamle med antennekabelen du har fra CD, skal ikke være noe problem det :)

 

Helt enig forsåvidt om kabelrotet. Det er det eneste aberet med CD synes jeg, det blir forferdelig mye kabler til tider. Verste jeg vet er å gå fra et anlegg hvor det bare ser helt spaghetti ut, men kablene er jo dessverre nødvendig :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hah er så enig.

Men skal nok få skikk på det. Er bare at jeg har leietakere og flytter hjem etter studier i Juni, derfor jeg bare har delvis overblikk.

men da prøver jeg som du sier og tester gammel boks og sikter på 70% signalstyrke. Så hvis jeg da har opp imot 100 bør jeg bytte til ny antennekontakt for å ikke kverke dekoderen?

Er det noe problem å bruke splittere forøvrig altså i etterkant av antenneboksen normalt sett?

 

NMen hvis ejg senere bytter til annen leverandør og fiber, er det da kun fiber outlet boksen som blir stående, eller kan ONT boksen også stå uavhengig av leverandør?

Endret av Hårek
Fjernet unødig sitat av innlegget over
Lenke til kommentar

100% vil du aldri ligge på uansett, så ikke tenk på det du :) Så lenge du er i nærheten av 70% så er du helt safe, litt over eller under gjør ingenting. Du har nærmest aldri for LITE demping så lenge du har tilkoblet en antennekontakt.

 

Det kan veldig godt være at de bytter outlet boksen også, er litt usikker på det faktisk. ONT'en blir byttet uansett. ONT er egentlig et slags modem som gir deg tilgang til CD sitt nett, og representerer "deg" som bruker i nettet deres. Det fungerer også som en oversetter for fiberen, slik at signal kan sendes ut på vanlige kobberkabler (koaks/cat).

Lenke til kommentar

Perfect. Da er det bare å rive av kabelgalskapet og legge opp litt nettere instalasjon med kabel lengder, så bør det bli bra. Men likevel syntes jeg dete r utrolig at de trenger så mye bokser og skit. Som et minimum kunne de jo bygd inn ONT i routermodemet.

 

Det jeg har irritert meg grønn over er at etter 3 ganger kontakt med CD har ingen der peiling på dette. Alt de ønsker er å sende ut tekniker for de er helt grønne. At de ikke bare kan svare på et enkelt koblingsspørsmål skjønner jeg lite av.

Endret av Hårek
Fjernet unødig sitat av innlegget over
Lenke til kommentar

Nå bruker CD/Telenor litt felles utstyr, blant annet routere. Er nok til dels derfor det ikke er laget noen felles ONT/Router-løsning enda. Nå skal det også nevnes at CD snart kommer med løsning for TV over Cat-kabler, som kanskje kan gjøre at det blir litt mindre kontakter og kabler å holde styr på :)

 

CD har veldig mange unge studenter og slikt som er på "sommerjobb" eller slikt inne på support, som faktisk er helt grønne på tekniske spørsmål. De sitter i hovedsak bare der og nærmest krysser av en sjekkliste, noe som blir litt dumt. Kan jo ikke helt klandre de stakkars folka som sitter der heller, de vet faktisk bare ikke bedre :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei

Skal snart få CD. Har nå deres fiber frem til husvegg.

Er enig med at CD informerer meget dårlig i forkant av installasjon.

Er det ingen som har et blokksjema over kabler og bokser? Og hvordan kan kobler tv nr. 2,3 osv.

Hva med annet kablet utstyr som man ikke vil ha trådløst tilkobling til?

Brukeseksisterene koax kabel til TV?

Hvor mange TV kontakter koblerde opp? Hvor mange nettverksuttak får man?

Hilsen

Vennen

Lenke til kommentar

Da montørene trakk fiberen inn i huset var den mye for lang. I stedet for å kappe vekk det som var for mye så brukte han noen minutter på å stripse opp en kveil som henger på veggen i kjelleren.

Er dette vanlig praksis? Hvilken nytte kan man ha av 5 meter fiber til overs?

Ja, det er vanlig, slik at dersom fiberen skades, slipper de å sveise men kan bruke den som alt er der

Lenke til kommentar

Jaja jeg begynte å tro det var håp om fiber da jeg gikk inn på canaldigital.no ---> bredbånd ----> fiber ----> kan jeg få fiber på min adresse?

 

Der kom jeg til den fine siden TILBUD PÅ TV OG FIBERBASERT BREDÅND og en søkegreie for å skrive inn adresse. Riktig nok står det bare der sjekk om du kan få bredbånd og tv, men alt annet skriker jo fiber så når den søke greia sier JA så tenker man YES endelig :woot:

 

Men siden man er skeptisk så sender man mail til canal digital og spør om det virkelig er sant at jeg kan få fiber, Nei var svaret jeg fikk første gang så sendte jeg mail med linker og svaret jeg fikk: Bla bla bla telenor.no og at canal digital hadde ikke noe fiber søk, så da sendte jeg nok en mail og forklarte nok en gang med linker og lurte på om https://kabel.canaldigital.no/bredband/fiber/ ikke var canal digital sine sider og om jeg fikk opp noe annet enn dem?

 

Da fikk jeg svar om at ja det der var nok litt missvisende ja...skal ta det videre å se om vi får gjort noe.

 

Blir vel neppe fiber her de neste 100 år :(

 

Og dette er i OSLO btw :(

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

CD er veldig fårlig til å informere ja. Men ja du kan stort sett bruke de coax kablene du har i huset. Har fu data nett i huset kan du bruke det også. Men da er det greit å få fiber utstyr montert der dette data sprete nettet er. Har du det ikke kan montøren installere samtidig hvis du sier ifra når avtalen bokkes slik at montøren får satt av tir til det. Standar installasjon er en antenne kontakt i umidelbar nærhet til ONT. Eventuelt montere ONT ved en av dine eksisterende antenne uttak og koble eksisterende coax nett til ONT. Data får du ut av routeren som blir plassert ved ONT.

Hvis du skal ha TV på rom 2/3, kan det brukes bare data(datakabel eller Wi-Fi bridge) tilleggs utsyr montøren IKKE har med) til disse med mini dekoder. Da hentes TV signal fra en av de 8 tunere i PWR dekoderen, som må kobles med coax og data.

Mvh teknikker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Og dette er i OSLO btw :(

Sikkert der problemet ligger også. Er nok langt lettere og billigere å få grave i et område hvor det er mindre bebyggelse og biler som kjører forbi.

 

 

Er det forresten noen her med Canal Digital fiber som får IPv6? Ifølge Mine Sider så er det ikke tilgjengelig.

Endret av Slettet-jDflNq
Lenke til kommentar

Sjekk:

http://test-ipv6.com/

 

Hos meg:

 

Din IPv6-tjeneste ser ut til å være: Teredo

knob_info.png

Your Internet Service Provider (ISP) appears to be TELENOR-NEXTEL Telenor Norge AS, NO

knob_info.png

Din IPv6-konnektivitet ser ut til å være via Teredo, en offentlig IPv4/IPv6-oversettingstjeneste. Den ser ut til bli brukt kun om alle andre oppkoblingsforsøk feilet. Når du går til et nettsted som har både IPv4 og IPv6, vil IPv4 bli foretrukket.

knob_valid_green.png

Ingen problemer er i vente for deg med denne nettleseren fra denne lokasjonen.

knob_valid_green.png

Din DNS-tjener (muligens driftet av din ISP) ser ut til å ha tilgang til IPv6-internettet.

så man får ikke native ipv6 slik som coax kunder får, er kun oversettelse. Dog må ruteren være satt opp til native f.eks asus router.

 

Fresten er del slik samme for homenet\baynette og altibox. Er vel kun DSL\docsis som får native ipv6 foreløpig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De spurte meg om hvor mange TV uttak jeg ville ha, så det bestemmer du selv. Dette legges opp som helt vanlig kabel-TV med coax kabel.

Kablet nettverksuttak må du legge opp selv. 

Alt ble installert i dag. Fikk kun TV-uttak ved TV i stuen. Spurte om de ikke skulle koble de andre TV uttakene og det gjorde de ikke uten betaling, tror de skulle ha 1700,- Har CD olik praksis på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...