bshagen Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Vanntetthet som ikke kan garanteres? Hvilket mobilselskap er det garanterer dette i den lille skriften, det er en standard for slik av en grunn vel? Det er ikke akkurat snakk om dykkerklokker dette her heller? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Sonim Lenke til kommentar
newnick Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Vanntetthet som ikke kan garanteres? Hvilket mobilselskap er det garanterer dette i den lille skriften, det er en standard for slik av en grunn vel? Det er ikke akkurat snakk om dykkerklokker dette her heller?Jeg har sett denne påstanden flere ganger siden iP7 ble lansert, men ingen som dokumenterer dette. Står det virkelig med små skrift også på Sony sine og Samsung sine telefoner som er vanntette? Da er det iallefall svært merkelig at dette ikke ble nevnt da de telefonene ble testet. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 (endret) Sony og Samsung telefoner kan da virkelig få vannskader de også, og det har de faktisk fått også. Dessuten så virker det ut som Sony går mer og mer vekk i fra IP-sertifiseringen på sine telefoner og man jo undres over hvorfor de gjør nettopp dette?Det er ikke såå mye som skal til før en mobil blir lekk. Ingen kan uten forbehold garantere at mobilen de har laget er virkelig vanntett, sånn kjapt så kan jeg tenke meg at:- Skader på telefonen, skjerm - chassis og særlig rundt høyttalere og ladekontakt kan jeg se for meg som et svakt punkt. Om du har noen form for vriding i telefonen osv så kan du være sikker på at den telefonen ikke lenger kan anses som vanntett - Ytre hydrostatisk trykk, altså veske som står helt stille. Det utvendige trykket alene kan være nok til å knekke telefonen, og det er lett å si at "jammen de sa den var vanntett", når du har mistet den på den dype delen av bassenget som har et klart høyere trykk enn ved 1m som er IP67-standarden eller fordi de ved en eller annen grunn fant ut at de skulle vaske den med en høyttrykkspyler.I mine øyne så er IP67 i bestefall sprutsikker. Et godt eksempel er vanlige armbåndsur, om de er gode for 10m så er de så tette at du kan bruke de i dusjen. Dykkerklokker er gjerne tette fra 200m og ned, og dette er langt dypere enn hva sportsdykkere driver med, og dette blir gjort av en godt grunn nettopp fordi de rammene som de blir testet med kan overskrides på andre områder enn akkurat bare det hydrostatiske trykket Eneste måten, slik jeg ser det, å få en telefon til å være 100% vanntett, ville vært å fylle den med silikonolje og med en blære som kan kompensere, slik at trykket innvendig er til en hver tid er likt som det hydrostatiske på utsiden eller eventuelt laget telefonen i et mye sterkere og tykkere materiale, som f.eks kamerahus til bruk under dykking osv. Dette er ikke veldig praktisk i så måte, og man får jo uansett kjøpt slik til mobiler. Å gjøre dette som en del av en standard mobil er jo nyttesløst. Og til dette med "liten tekst", her et kjapt utdrag i fra hva jeg fant i fra Z3: Should the phone be submerged in salt water it would need to be washed off in fresh water and if on warranty inspection it was evident that the seals had been damaged by salt/chlorine, warranty would be void. Og vips - null garantisakSå vær så snill, ta ordet "vanntett" med en god klype salt når det kommer til mobiltelefoner, de er det innenfor gitte standarder og rammer, men likevel vær heller litt forsiktige med de - og skulle den dumpe uti bassenget så pris dere heller lykkelige om de er i livet enda Endret 28. september 2016 av bshagen 1 Lenke til kommentar
newnick Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Ja, men her er det jo vist til en konkret hendelse, der salt vil ødelegge beskyttelsen. Står ingenting om at du ikke får dekket vannskader på garantien. Og skulle du ødelegge chassiet, slik at vann trenger inn, så trenger man vel ikke skrive det noen sted for at folk skal forstå at dette ikke dekkes av garantien. Men Apple dekker ingenting av vannskader, de fraskriver seg ethvert ansvar, selv om de hevder telefonen er vanntett. Det er en stor forskjell. Rart at de får lov å markedsføre den som vanntett i det store og hele... 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Har aldri vannskadet en mobil. Så en får ta det som en bonus at I7 kan tåle vann Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Selvom du og jeg ikke gjør det, så hjelper jo ikke det når andre får det til. Finnes mange tommeltotter der ute Ja, men her er det jo vist til en konkret hendelse, der salt vil ødelegge beskyttelsen. Står ingenting om at du ikke får dekket vannskader på garantien. Og skulle du ødelegge chassiet, slik at vann trenger inn, så trenger man vel ikke skrive det noen sted for at folk skal forstå at dette ikke dekkes av garantien.Men Apple dekker ingenting av vannskader, de fraskriver seg ethvert ansvar, selv om de hevder telefonen er vanntett. Det er en stor forskjell. Rart at de får lov å markedsføre den som vanntett i det store og hele... Jo, det står jo nettopp at dette bryter garantien - det er faktisk nøyaktig det det står, om du får ødelagt pakningene - null garanti.Syns du det er rart at Apple velger å ikke gjøre dette for millioner av potensielt klumsete kunder? Det er jo en million forskjellig måter å vannskade en mobiltelefon på, og Samsung/Sony er jo ikke noe bedre her. Dere kan ikke mene at Samsung og Sony liker å gi bort telefoner sånn uten å sjekke om det kan være brukerfeil? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Jo, det står jo nettopp at dette bryter garantien - det er faktisk nøyaktig det det står, om du får ødelagt pakningene - null garanti. Om du får ødelagt pakningene fordi telefonen har ligget for lenge i saltvann, ja. Men IP67 gjelder ikke for saltvann, den gjelder for ferskvann. Det står ingenting om at garantien ikke gjelder dersom telefonen har ligget i ferskvann. Der har du full garanti. I motsetning til Apple. Hvorfor nevner Apple IP67 dersom det ikke er verdt noe? "Telefonen er vanntett, men du må holde den unna vann, ellers gjelder ikke garantien." Hva er det for tøys? 2 Lenke til kommentar
newnick Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Tror ikke det har noe for seg å diskutere dette. Apple fastslår at selv om telefonene er ip67 sertifisert så dekkes overhode ingen vannskader. Så er det en produksjonsfeil på ditt eksemplar, som du i god tro tok med deg ut i regnvær, så er det ditt problem og ikke Apple sitt. Denne policyen er det kun Apple, ene og alene, som har. Samsung og Sony vil da påta seg ansvar, og erstatte produktet. Tror faktisk dette bryter mot markedsføringsloven, uten at jeg kan konkludere på akkurat det. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Da kan de vel ikke stemple med ip? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 (endret) IP67 er en sertifisering som testes når telefonen er ny ikke en garanti for at den er tett om ett år. Det er en viss forskjell, verken Samsung/Sony eller Apple veit hvordan DU behandler din telefonOg har du sjekket om det er mange som sliter med vannskader på Xperia-modellene? Har alle kunder også fått tilbake telefoner gratis, og er Sony sin policy "no questions asked"?newnick, om du herper sony'en din og legger den i vann - tror du virkelig at Sony gir deg en ny? Jeg personlig har eid Z, Z2, Z3, to stk Z3 compact - og samtlige i Z3 serien har fått knust glasset på baksiden, de fleste av de under lading av telefonen. Hvor vanntett er den telefonen da? Endret 29. september 2016 av bshagen Lenke til kommentar
teitur Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Det er da vel ingen som tror at man kan herre telefonenåog få en ny. Det er imidlertid langt derfra til å prøve å fraskrive seg alt ansvar for vannskader uansett årsak. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 (endret) Brukerfeil er IKKE Apple sitt ansvarPoenget er jo uansett at du kan redde telefonen om du skulle være så uheldig å få den våt. Ikke at de garanterer at den er vanntett under alle forutsetninger. Jeg føler dere legger ALTFOR mye ned i hva IP67 er. Apple aner jo ikke hva DU har gjort med telefonen din, ser liksom ikke hvorfor de skal gi deg en ny telefon når DU har rotet det til og fått den vannskadet. IP67 er 1m i 30min i en hva jeg antar er i en hydrostatisk setting - noe som eliminerer omtrent alt det du kan finne på å gjøre med den.Det betyr fakisk at vann kan trenge inn om du setter den under springen, da trykket vil være høyere, eller om du skal ta bilder av deg selv i dusjen eller lignende. Om du skulle f.eks finne på å bruke den ned til en meters dydbe og samtidig begynner å fikle med kameraet (trykke på skjermen) så er det da aldeles ikke opp til Apple å erstatte telefonen når det er en opplagt brukerfeil? Så de velger å bortfalle fra dette ansvaret, og det skjønner jeg faktisk veldig godtUansett, flere tester viser jo at iPhone 7 er rimelig godt sikret om uhellet skulle være ute, og det er jo nettopp derfor telefonen er bygget slik, ikke for at aktivt skal ha den under vann. Sony reklamerte jo med at man kunne ta undervannsbilder med sine telefoner, (IP68) men de ba likevel folk om å ikke gjøre nettopp dette: SONY: Remember not to use the device underwater, the IP rating of your device was achieved in laboratory conditions in standby mode, so you should not use the device underwater, such as taking pictures. Endret 29. september 2016 av bshagen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Ingen produsenter aner hva du har gjort med telefonen din uansett, betyr det at ingenting skal erstattes om en telefon ikke fungerer? Selvfølgelig ikke, og det er derfor ikke noe argument når det gjelder vannskader spesifikt heller. AtW Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Det blir en bevis/motbevis-byrde som Apple ikke ønsker å gjøre. Skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å svelge. Telefonen viser seg motstandsdyktig mot vannskader slik som det er nå, om den skulle få vannskader så er det sannsynlig at man over overskredet den gitte sertifiseringen, da IP67 er en nokså lav standard hva "vanntett" angår, særlig når det kommer til ytre påkjenninger. Vi snakker altså 0.1Bar her (relativt) som er ca 100gram2, det er jo ingentingDette går jo egentlig på hvordan man behandler telefonen spør du meg Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Det blir en bevis/motbevis-byrde som Apple ikke ønsker å gjøre. Skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å svelge. Telefonen viser seg motstandsdyktig mot vannskader slik som det er nå, om den skulle få vannskader så er det sannsynlig at man over overskredet den gitte sertifiseringen, da IP67 er en nokså lav standard hva "vanntett" angår, særlig når det kommer til ytre påkjenninger. Vi snakker altså 0.1Bar her (relativt) som er ca 100gram2, det er jo ingenting Dette går jo egentlig på hvordan man behandler telefonen spør du meg Det kan du si om absolutt alle feil ved en telefon som eksisterer. Jeg tror ikke man må svelge det heler i norge, med forbrukerkjøpsloven. AtW 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Det blir en bevis/motbevis-byrde som Apple ikke ønsker å gjøre. Skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å svelge. Telefonen viser seg motstandsdyktig mot vannskader slik som det er nå, om den skulle få vannskader så er det sannsynlig at man over overskredet den gitte sertifiseringen, da IP67 er en nokså lav standard hva "vanntett" angår, særlig når det kommer til ytre påkjenninger. Vi snakker altså 0.1Bar her (relativt) som er ca 100gram2, det er jo ingenting Dette går jo egentlig på hvordan man behandler telefonen spør du meg Det kan du si om absolutt alle feil ved en telefon som eksisterer. Jeg tror ikke man må svelge det heler i norge, med forbrukerkjøpsloven. AtW Jeg refererer til hvor "vanntett" den er, noe som i henhold til sertifiseringen er svært lite Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Man kan mene hva man vil om ip67 er mye eller lite, men det betyr ikke at det er hverken riktig (eller i norge, lovlig), å avvise alle krav som har noe med vann å gjøre. Man har som sagt akkurat det samme bevisproblemet med alle telefoner som ikke fungerer. AtW Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Det er ikke noe jeg mener, jeg skrev akkurat hvor lite vanntett den er, min mening er irrelevant til akkurat det faktumet Så du skjønner du hvorfor Apple ikke ønsker å ta ansvaret for hva forbrukerne måtte finne på å gjøre? Så kan vi jo faktisk prise oss rimelig lykkelige over at vi i Norge har strenge regler mtp forbrukerloven, mange andre land er ikke like heldige Lenke til kommentar
newnick Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Problemet er at Apple reklamerer med at telefonene er vanntett, men hvis det viser seg at den ikke er det, ja da er det ditt problem. Og da snakker jeg ikke om en herpa telefon, eller en som er sunket ned på 700 meter for deretter å bli spylt med en høyttrykkspyler. Men jeg snakker om at du står ute i regnvær og mottar et anrop og svarer, så slutter telefonen å virke, og Apple sier "det er ditt problem, les det vi skrev med småe bokstaver, gutten min" Samsung og Sony derimot, vil mest sannsynlig erstatte telefonen, for de har jo påstått i sin reklame at den skal tåle vann. Ble det lettere å forstå hva jeg mener nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg