Gå til innhold

KOMMENTAR: Alle teknologiskifter er slitsomme og dyre

Anbefalte innlegg

Jeg kom hjem akkurat fra Korea via Amsterdam og med 2 timer overgang før jeg kom tilbake til Norge. Jeg brukte telefonen hele veien for å se på serier, filmer og høre på musikk. Samlet hadde jeg behov for ca 18 timer med lyd og bilde som jeg har lastet inn på det billige 128gb minnekortet mitt. Alt dette kunne jeg gjennomføre på min 2 år gamle Galaxy S5 og mitt 1 år gamle Bose CQ 25 headset med litt hjelp underveis av en TP-link Powerbank.

Dersom jeg før reisen hadde vært nødt å kjøpe ny telefon, og iPhone 7 var eneste alternativ hadde jeg sittet med en haug med problemer:

- 128gb minnekortet kan ikke leses i iPhone. Jeg må investere 1100,- ekstra i telefonen for å få samme lagringsplass. (32GB er for lite)

- Headsettet jeg betalte nærmere 3000,- for er ubrukelig uten lightningadapteren. Jeg måtte investert i et nytt (dyrere?) BT headset for å få samme kvalitet.

- Apple sier selv at batteriet i telefonen holder til "inntil 13 timer" med videoavspilling (som i et reelt scenario sikkert er mindre), som betyr jeg på et eller annet tidspunkt er tvunget til å lade opp telefonen og ikke kan bruke Bose headsettet om jeg hadde gått via adapteren.

- Dersom jeg bruker Apple BT Earpodsene har jeg kun 5 timer med batteri før disse må lades.

Alt i alt hadde iPhone 7 vært et dyrt og dårlig alternativ for meg på denne reisen. Kanskje i det daglige har man ikke behov for mer batteri enn hva telefonen kan levere, men fraværet av en minijack gjør telefonen til en dårlig reisekamerat på lange turer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

".....Apple sparker oss ut i en trådløs hverdag".

I esken følger det med et headset med ledning og en ekstra overgang. De har fjernet mini-jacken, men løsningen kunden sitter igjen med er å bruke en irriterende overgang eller kjøpe trådløs headset i tillegg til telefonen. I tillegg støtter ikke telefonen trådløs lading. I det ene øyeblikket sier de at fremtiden er trådløs og bruker det som et godt argument, men så støtter ikke telefonen trådløs lading i det neste øyeblikket. Betyr det at å høre på musikk er trådløst i fremtiden, men ikke å lade telefonen? Jeg er helt enig i at fremtiden er trådløs og at dette er et spark fra Apple, men for et dårlig spark..... En av grunnene til at Apple har tatt vekk mini-jacken er for å spare plass. Samsung Note 7 har større skjerm og batteri enn iPhone 7 Plus, har plass til en hel penn og mini-jack. Likevel er iPhone 7 Plus lenger og bredere enn Samsung Note 7. Kan Apple spare plass på andre måter?

• Liker 7
Lenke til kommentar

Trådløs lyd er mer enn bra nok. Og jeg vedder på at de fleste av oss kommer til å takke eplet for å få slutt med krøllete kabler. Og går en kablet hodetelefon i stykket i fremtiden, så er det bare å kjøpe billig brukte hodetelefoner.

Jeg håper de fleste har såpass innsikt at de ikke takker eplet for å få slutt på noe slikt. Som om de er den eneste som gjør noe som helst trådløst.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som andre har nevnt over er hele premisset med at "Apple sparker oss ut i en trådløs hverdag" noe svakt all den tid telefonen leveres med kablede hodetelefoner og adapter fra lightning til minijack. Det man oppnår med å fjerne den innebygde jacken er da mindre fleksibilitet.

Å drepe utdaterte teknologier som folk klamrer seg til fører aldri noe bra med seg

e81a36e9e8b12a13ebe061134b370fbc7d610904

Minijacken er fortsatt i bruk og godt likt blant annet fordi den har god kompatibilitet, er robust og er enkelt konstruert.
Kan noe av dette sies om Flash?

Vi ønsker å drepe Flash fordi det er _dårlig_ teknologi, ikke fordi det er utdatert teknologi. Minijack har vært brukt på portable enheter i over 50 år, men gammelt er ikke nødvendigvis det samme som utdatert. Hva er det egentlig som gjør minijacken så utdatert?

Endret av Deimos_Anomaly
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Minijacken er fortsatt i bruk

Snakk for deg selv. Minijacken på min mobil er ubrukt.

Hva er det egentlig som gjør minijacken så utdatert?

Tar plass, single use, unpowered, selskaper har remappa pins på den så den egentlig ikke lenger er standardisert, unødvendig hull, og det er absolutt ikke robust.

Uansett så er det ingen som har fjerna minijack, den krever bare nå en adapter. Jeg bruker HDMI og VGA adapter på mobilen ofte, motfor at jeg aldri har brukt minijacken på den, men du ser da ikke meg løpe rundt og klage på at de krever adapter.

Folk klager for å klage, ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg snakker for meg selv og en haug med andre. Noen av de har allerede kommentert over.

...og det er absolutt ikke robust.

På hvilken måte er lightning med eller uten adapter mer robust?

Jeg bruker HDMI og VGA adapter på mobilen ofte, motfor at jeg aldri har brukt minijacken på den, men du ser da ikke meg løpe rundt og klage på at de krever adapter.

For samlet frekvens av bruk av de tre utgangene og bruks-scenario er jo irrelevant for hva som designes inn med egen plugg.

Ja, og folks manglende evne til se andres behov og helheten i en situasjon er påtrengende.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg snakker for meg selv og en haug med andre. Noen av de har allerede kommentert over.

...og det er absolutt ikke robust.

På hvilken måte er lightning med eller uten adapter mer robust?

Jeg bruker HDMI og VGA adapter på mobilen ofte, motfor at jeg aldri har brukt minijacken på den, men du ser da ikke meg løpe rundt og klage på at de krever adapter.

For samlet frekvens av bruk av de tre utgangene og bruks-scenario er jo irrelevant for hva som designes inn med egen plugg.

Ja, og folks manglende evne til se andres behov og helheten i en situasjon er påtrengende.

Nettop, store selskap som Apple og Microsoft med flere har mistet respekten for personlig valgfriet. Desverre.

Når jeg kjøper en bil forventer jeg å få med et ferdigmontert ratt, ikke et billig trådløst oppladbart haleror solgt

for 800 spenn/stk.

Endret av Meikom
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hva om jeg ønske å lade å høre på kablet musikk samtidig? Må jeg da ha ENDA en adapter?

Hvis dette er veldig viktig for deg, så kjøper du en annen telefon eller enhet som tilbyr denne muligheten. Apple taper ett salg, og verden går videre :-)

For en holdning, et adapter er desverre ikke et godt alternativ til en simpel jack plugg

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hva om jeg ønske å lade å høre på kablet musikk samtidig? Må jeg da ha ENDA en adapter?

Hvis dette er veldig viktig for deg, så kjøper du en annen telefon eller enhet som tilbyr denne muligheten. Apple taper ett salg, og verden går videre :-)

For en holdning, et adapter er desverre ikke et godt alternativ til en simpel jack plugg

Hva mener du er galt med min holdning?

Jeg har ikke sagt at det er godt alternativ, men det er likevel ett alternativ. Og dersom man faktisk har ett bruksområde som gjør at dette ikke er ett brukbart alternativ i det hele, ja da kjøper man ikke en iphone 7, men ett av de andre gode alternativene på markedet. Det er tross alt ikke sånn at noen tvinger deg til å kjøpe en iphone? Forstår bare ikke at det skal være så stort problem  :)

Endret av Eriond
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det snakkes kun om mobiltelefoner her. Det som er så fordømt upraktisk er at om man har familie så hender det man også må benytte hodetelefoner hjemme når man gjør alt fra å lytte på musikk fra PC til stereo, tv og andre enheter.

Isolert sett er ikke det største problemet at mobiltelefonene kutter ut minijack. Problemet er som sagt at ihvertfall jeg benytter minijack på så mange andre steder. Da blir det fryktelig kåletet må måtte lette etter riktig headsett til riktig device. Har vel en 5-7 forskjellige headsett som ligger i hver sin etasje i huset og et par på jobb. Alle funker om hverandre på alle enheter jeg har slik det er i dag.

Det verste som nå kan skje er at androidleiren går for usb C sammen med et kobbel TV produsenter. Da sitter man der med Lightning, usb C og minijack. DA begynner virkelig morroa!

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Nå er det slik at den klareste meldingen man kan gi til Apple, er å ikke kjøpe produktet dersom man er uenig i det valget de har tatt. For mange betyr denne detaljen lite, mens for andre er det dealbreaker. Apple har tatt et valg, og hva som er grunnlaget for dette aner jeg ikke. Kan umulig tenke meg at det er pga kostnader direkte knyttet til komponenter.

Lenke til kommentar

Her er du inne på det, for lyden er ikke den samme.

Jeg bruker bluetooth i bilen, i stua, i dusjen og mens jeg trener. Men når jeg virkelig skal nyte musikk enten det er hjemme eller på reise går det via jackkabelen til helt fantastiske hodetelefoner man aldri kan finne med noen annen tilkobling en jack.

Det er plass ril både å, for det har det vært i all tid.

Nå viser jo attpåtil tester atlyden faktisk også er merkbart dårligere gjennom lightning og adapter via lightning en det er direkte gjennom jack.

Apple har helt klart skutt seg i leggen da de rett og slett ikke leverer varen til musikkelskere. Steve Jobs ville aldri i verden fjernet jacken da slike valg tar iPhoen fra et premium produkt til et sært B produkt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er det slik at den klareste meldingen man kan gi til Apple, er å ikke kjøpe produktet dersom man er uenig i det valget de har tatt. For mange betyr denne detaljen lite, mens for andre er det dealbreaker. Apple har tatt et valg, og hva som er grunnlaget for dette aner jeg ikke. Kan umulig tenke meg at det er pga kostnader direkte knyttet til komponenter.

De vil jo også tjene på alt tilleggutstyr i app store så, så det er heller økt inntjening enn en voldsom reduksjon i kostander og plassbesparelse slik CD og Diskettstasjon var. 

Med både diskett og CD så ble det jo etterhvert slik at folk lastet ned og benyttet USB i stedet for CD. Produktene var mindre og mindre i bruk. Det samme med firewire.

Nå er situasjonen en annen da de fjerne det utstyret folk bruker mest, nemlig 3.5 mm headphones. Det er jo ikke slik i dag at 90% av oss kjører blåtann mens kun et fåtall bruker minijacken. Det var situasjonen da man fjernet både CD og Firewire. Kun et fåtall brukte det.

Her er det helt klart at apple ser et potensiale for inntjening med å fjerne minijack med å lisensierer Lightning utstyr og få "alle" til å bruke 1500 kr ekstra når de kjøper iPhone 7 ved å kjøpe noe hodetelefoner i appstore. Det er økt inntjening og penger i kassa. Hadde Apple virkelig villet gjøre noe universelt hadde de fått med seg resten av bransjen på USB C, men her kan vi nå altså ende opp med VHS, Beta Video 2000 krigen i form av minijack, lightning og USB c....Samt blåtann med ymse protokoller for lydoverføring avhengig av produsent.

Så kan man jo spørre seg når TV´ene kommer med noe annet enn minijack for hodetelfoner....

Endret av Mazeking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...