Redaksjonen. Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 «Hvorfor bruker vi så mye ressurser på det kortsiktige, når de fleste har en lengre horisont?» Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 De fleste selskaper har en lengre horisont...??? Min opplevelse i arbeidslivet, og med flere bedrifter, er at horisonten knapt er lenger borte enn nesetippen. Det er en panisk oppmerksomhet om å nå denne månedens mål, og aksjekursen betyr mye mer enn langsiktige mål. Etter mye diskusjoner med direktør og finansakrobat, fikk jeg dem endelig til å innrømme at det viktigste var børsen, og det selv om det gikk ut over langsiktige mål. Det er rent tragisk at finanshaiene, folk uten moral og empati, har en slik makt som de har. Pga dette, og pga manglende kompetanse hos ledelsen, er ansatte nå ofte brikker på sjakkbrettet som kan flyttes rundt på og ofres straks man kan spare noen tusenlapper. Tidligere innsats fra ansatte som har reddet økonomien i selskapet opptil flere ganger, tillegges ingen vekt. Jeg har opplevd at kolleger som har tjent inn millioner for bedriften overflødiggjøres med et pennestrøk. Nei, horisonten er oftest svært så kort. Og hvis direktører viser til a de holder busdsjett og helst ligger over, måned for måned, vanker det store bonuser ved årsslutt. hva som blir konsekvensene neste år tillegges svært liten vekt. hvis overhodet noe som helst. Jeg har mistet illusjonene for flere år siden. Nå er det bare om å gjøre å karre til seg mest mulig for egen del. 2 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 De fleste selskaper har en lengre horisont...??? Min opplevelse i arbeidslivet, og med flere bedrifter, er at horisonten knapt er lenger borte enn nesetippen. ... ... Jeg kan legge til at årene hos en stor internasjonal bedrift med mange ansatte i Norge, ble de ansatte degradert til nikkedukker som ble uglesett straks noen var kritiske til avgjørelser hos ledelsen.Standard prosedyre var (og er forstatt) at ledelsen tar avgjøresel, ofgte basert på svar fra innleide konsulenter (les: fraskriving av ansvar), presenterer dette for de ansatte med siste bisetning som også er hovedbudskapet: "... og vi forventer at de ansatte er lojale mot de avgjørelser som ledelsen har tatt." Et stålende eksempel på hvordan ledelsen beskytter seg selv. 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 En del av bonusene er å få rett til å kjøpe aksjer til en viss pris. Det er jo bare å datere deise rettene 10-15 år frem i tid, så klarerer det litt kortsiktige aksje markedet hva man får for deise. Fikk vel eit brev i måneden fra Lånekassen om rentejusteringer. Men nu etter 30 år mangler det flere 1000 studenthybler bare i Oslo. Bare på en uke snekrer dei opp helt OK brakkeleirer til anleggsfolk, og for bare å bli brukt i 2 uker greide dei det samme til OL i 1994 (brakker som nu virker som hotell i nordfjord) Lenke til kommentar
Nils Rømcke Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Kortsiktigheten med fokus på aksjekursen skyldes nok for en stor del utsiktene til bonus gjennom aksjeopsjoner til ledelsen. Dette er etter min mening en av de mest skadelige ordningene som blårussen har innført (og det sier ikke lite . . .). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå