Gå til innhold

Starte nett butikkk?


BirgerCaC

Anbefalte innlegg

Jeg satt og surfet litt på nettet her om dagen, og jeg kom over en nettside som het aliexpress. Jeg har sett lignende nettsider før, men aliexpress virket som en seriøs nettside for meg med varer som ikke så for billige ut, eller for "china made" ut. Jeg la også merke til prisene på nettsiden. En klokke som så ganske fin ut kunne koste 130 kroner. Jeg tenker at jeg lett kunne ha solgt samme klokke i Norge for 299,- Nettsiden opplyste om fri shipping til Norge. Det var ikke akkurat luksusmerker der, slik som Rolex og lignende som de solgte, men det var ok klokker som så representative ut, og som sikkert fungerer for flesteparten av nordmenn som ønsker deg en fungerende klokke som ikke ser ut som et høl. 

 

Det er ikke bare klokker jeg tenker på, men lommebøker og andre små og nyttige ting som de fleste trenger. Jeg tenker at en nettbutikk i Norge som kjøpte varer fra aliexpress og som solgte de i Norge for en høyere pris kunne ha vært en ide. Det er sikkert mange som har tenkt dette før meg. Det er vanskelig å starte opp en nettbutikk, m. tanke på kapital, kunder og lignende, men når du først har fått igang noe så bør det gå bedre. 

 

Jeg vil så enkelt spørre dere om det er lønnsomt og lurt å starte en nettbutikk som selger varer fra aliespress. Ideen virker for enkel til å være god for meg. Jeg tenker ikke på å starte en stor nettbutikk, men det hadde vært morsomt å prøve å få igang en nettbutikk på si. 

 

Hva tror dere? :) Ha, ha. Beklager skrivefeil i overskriften :D

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er allerede mange som gjør dette. Stayclassy.no er vel det beste (verste) eksempelet. Noen av dem tjener gode penger på det, andre ikke. Kjernen ligger jo i det du sier er vanskelig. Er du flink nok til å tiltrekke deg kunder, og til å holde kostnader nede, til å drive med dette? Du skal ha ganske stort salgsvolum før faste kostnader dekkes.

 

Husk at du må betale moms og evt. kostnader ved fortolling, selv om varene er under tollgrensa, siden tollgrensa bare gjelder for import til privat bruk.

Lenke til kommentar

Du blir også, som norsk forhandler som henvender seg til norske forbrukere, heftet med reklamasjon. Enhver kunde som kjøper klokker fra deg vil kunne kreve omlevering eller utbedring dersom klokkene slutter å virke. 

 

Hva tenker du om leveringstid? Er det akseptabelt at kunde må vente 2-4 uker på levering? Eller skal du ha et varelager? Hvorfor skal nordmenn betale deg 300kr for en klokke de like greit kan betale 130kr for ved å shoppe selv på Aliexpress? 

Og som nevnt over: importkostnader, moms, toll. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenker at en rask levering er viktig dersom man skal handle på nettet. Når jeg handler på nettet, så er det verste jeg vet en lang leveringstid, og jeg styrer unna butikker som har en lang leveringstid. Dersom jeg skal prøve meg litt med nettbutikk, så må jeg isåfall bygge opp et varelager av billige og enkle ting, som også skal være ganske enkle å selge. Slikt som solbriller, klokker, lommebøker og lignende. Da har jeg rissikoen for å ikke få solgt varelageret som jeg må opparbeide meg, men den sjansen føler jeg at jeg må ta dersom jeg i det hele tatt skal få en nettbutikk til å gå rundt. Rask levering er essensielt. 

 

For meg så er det bare en tanke, og om jeg realiserer det så er det viktig for meg at det ikke går i tap, men noe stort overskudd med det første er ikke et mål i seg selv. Det som er spennende for meg er om det i det hele tatt er mulig til å få en nettbutikk, basert på vareinnkjøp fra aliexpress til å gå rundt med kanskje også et lite overskudd. 

 

Tollkostnader og lignende vil legge seg på innkjøpsprisen, men så lenge jeg får tak i såpass rimelige varer som ser ok ut, og som har en grei kvalitet så tror jeg ikke at det blir vanskelig å få dekket produksjonskostnadene. Man må selvsagt se an markedet, for å finne ut hva det er etterspørsel etter. 

 

Hvorfor skal folk gidde å kjøpe varer av meg når de kan kjøpe det på aliexpress for en billigere penge? Her er det flere faktorer som kommer inn, som jeg mener kan være med på å gjøre det verdt å kjøpe varer fra meg istedet for aliexpress. 

 

-Jeg tilbyr rask frakt, med ulike fraktløsninger
-Nettsiden og eventuelt firma er norsk, og nettsiden er norsk. Det gir en forbrukertrygghet. 
-Jeg har et begrenset utvalg med varer, tilpasset eventuelle målgrupper
-Norsk kundeservice
-Mange vet kanskje ikke om slike "china buy" nettsider
-Dersom markedsføringen er god nok, så vil selve nettsiden fremstå som trygg/pålitelig og også populær
-Prisene MÅ ligge på eventuelle konkurrenters nivå, her i Norge. 

 

Ja, når det gjelder klokker, så vil reparasjon og omlevering bli et problem. Da har jeg igjen andre produkter slik som lommebøker, solbriller og lignende som sannsynligvis ikke vil by på mye reklamasjon fra kunder. Her tenker jeg at det gjelder å selge varer av grei kvalitet (dersom det i det hele tatt finnes på aliexpress). Dersom reklamasjoner skulle oppstå så må jeg løse dette i dialog med kunden. Tilby prisavslag, tilby ny vare, eller alle pengene tilbake. Dette blir selvsagt en risikofaktor dersom jeg får inn mange reklamasjoner. Mange reklamasjoner vil også føre til et dårlig renome og rykte for butikken, og det vil være ødeleggende for seg selv. 

 

Jeg tenker også en annen tanke. Dersom jeg ikke skal få varene mine fra aliexpress.no og lignende nettsider, og heller vil satse på anerkjente merker og produkter, slik som nike og lignende merker. Hvordan går jeg da frem for å kjøpe inn merkevarer, og anerkjente varer med kvalitet? Nike f. eks har alderede forhandlere her i Norge. Da tviler jeg kanskje på at nike ønsker meg som forhandler, når de alt har store forhandlere. Nike og lignende merker ønsker ikke å konkurrere med seg selv, vil jeg tro. Eventuelt så er det kanskje en mulighet å starte med produkter fra aliexpress. Når din nettbutikk får mange besøkende, og når du eventuelt får mange kunder så tar man kontakt med merkeprodusenter og spør om du kan bli forhandler? 

 

Hva tror dere? :) 

Lenke til kommentar

Husk at aliexpress er en side som retter seg mot forbrukere. Om du ønsker å kjøpe store partier for videresalg bør du vurdere å bestille fra Alibaba. Her handler du (som oftest) rett fra produsent, men du må kjøpe større varepartier. Flere produsenter tilbyr deg også å gjøre endringer på produktene, for eksempel å printe på egen logo. 

Det kan være vrient å navigere og det er flere historier om folk som har blitt svindlet rundt om på nettet. Det er også lurt å bestille opp testeksemplarer, hva produsenten definerer som kvalitet er ikke nødvendigvis hva dine kunder forventer av kvalitet.

Som nevnt over er det flere som gjør det samme som du vurderer. I tillegg har flere av produsentene begynt å kutte mellomledd ved å selge direkte via ebay/amazon. Velg billige produkter i starten, som du vet er enkle å selge og /eller innenfor et tema du har god kjennskap til. Hold deg unna elektronikk, fortjenesten er som regel lav og det kan fort bli styr med reklamasjoner.

 

Om du har anledning til å dra på denne får du sikkert svar på mange av spørsmålene dine:: http://www.innovasjonnorge.no/no/Kontorer-i-utlandet/Kina/arrangementer1/norway-china-e-commerce-workshop-2016/ 
 

Lenke til kommentar

Jeg har gjort dette, men jeg kjøpte varer fra leverandører og agenter i Kina. Altså billigere enn Aliexpress. Ikke å anbefale. Det er _ikke_ innkjøpspris som er suksessfaktoren. Din aller største utfordring vil være markedsføring. Slik det er i dag konkurrerer man mot store internasjonale selskaper som reklamerer overalt, f.eks. Zalando. For ti år siden kunne man gjøre gode penger på dette. Ta f.eks. beltespenner.com. nå? Mye mer profesjonalisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...