Gå til innhold

Hvordan forvalte pengene best?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg er i prosessen med å selge leiligheten min og hvis jeg er riktig heldig vil jeg sitte igjen med ca. 1,3 mill. i egenkapital (salg av leilighet, BSU, annet sparing).

Jeg skal så kjøpe meg inn i huset til samboer og min del vil sannsynligvis være på 950 000 kr.

Spørsmålet mitt er da, hvordan bør jeg gjøre dette?

- bør jeg betale min del med en gang og være gjeldfri og sitte igjen med 350 000 på bok?
- bør jeg betale ned månedtlig?
- andre alternativer?

Jeg aner rett og slett ikke hva som er best, spesielt ift skatt o.l.

Det skal sies at vi har planer om å bygge ut huset etterhvert, men vet ikke når det blir. Da vil jeg fort bruke opp de 350 000 og ta opp nytt lån i tillegg (er et stort husprosjekt).

Setter pris på deres tilbakemeldinger.

Anonymous poster hash: 17dba...5f0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formuesskatt trenger du ikke bekymre deg for her, ligningsverdien av en (halv) bolig til 950 000 er vel mellom 200 000 og 300 000, så om du kjøper den og sitter med resten i kontanter har du skattbar formue på rundt 600 000, pluss minus 100 000. Formuesskatt er først aktuelt over 1,4 millioner. Om du kjøper boligen kontant eller lånefinansierer den og beholder kontanter har ingen effekt på dette.

Hva du bør gjøre kommer helt an på når du trenger pengene. Hvis "etter hvert" betyr i løpet av noen år fremover, ville jeg betalt ned hele lånet og satt resten inn på høyrentekonto. Om din samboer ikke har veldig høy gjeldsgrad kan dere jo eventuelt ta opp rammelån for å finansiere oppussingen når den tid kommer, og da kan du i grunn investere overskuddet i fond.

Om du skal investere langsiktig bør du kjøpe aksjefond. Skal du gjøre det, er det beste valget nesten alltid indeksfond, og stort sett mot globale indekser. Du bør ikke investere alle pengene på en gang, men spre det ut over litt tid. (6-12 måneder)

Om jeg var i din situasjon ville jeg sannsynligvis kjøpt boligen kontant, og investert det overskytende i DNB global indeks med månedlige innskudd i 12 måneder.

Hvor ligger huset, siden det er så billig? Hvordan har dere kommet fram til prisen 950 000?

Lenke til kommentar
Men bør jeg ta i betraktning dette med skattefordel av betalte renter hvis jeg lånefinansierer? Eller er det kanskje ikke snakk om så mye penger?

Tidsperspektivet for oppussingen er ikke helt klart, men definitivt i løpet av 2017. Forhåpentligvis på våren/sommeren.

Dette med investering i aksjefond eller indeksfond vet jeg dessverre veldig lite om og tør ikke ta sjanser på det i denne fasen. Men jeg vil nok undersøke det nærmere om et par år når huset er i stand og livssituasjone er litt mer stabil (venter barn i februar blant annet).

Huset ligger forøvrig i Haugesund. Grunnen til at den er billig er fordi den er veldig gammel, veldig liten og i veldig dårlig stand. Prisen kom vi frem til etter at sambo hadde snakket med megler for 1-2 år siden.

Anonymous poster hash: 17dba...5f0
Lenke til kommentar

Siden du utelukker å plassere pengene i fond, har du i realiteten 2 alternativer:

1. Betale for huset kontant og sette resterende på høyrentekonto.

2. Betale for huset med lån og sette alt (minus egenandel) på høyrentekonto.

Hva som lønner seg kommer an på renten på lånet sammenlignet med renten på høyrentekonto. Hvis lånet du kan få har høyere rente, lønner det seg å betale kontant, og dersom høyrentekonto har høyere rente, lønner det seg med lån. Eventuelt skattefradrag er irrelevant i denne sammenligningen.

Det skal sies at de to alternativene sannsynligvis ikke er så veldig forskjellige når man snakker kroner og ører. Fordelen med 2) er at da har du mer cash umiddelbart tilgjengelig, og dette har jo også sin verdi.

Endret av rekyl
Lenke til kommentar

Hvis huset er gammelt, i dårlig stand og skal utvides og oppgraderes innen rimelig kort tidshorisont hadde jeg faktisk vurdert å plassere pengene på høyrentekonto, rett og slett for å slippe usikkerheten rundt aksjemarkedet idag. Det hopper opp og ned med flere prosent fra uke til uke. Litt kjedelig å planlegge oppstart av byggeprosjekt i uke 36 i 2017, og så viser det seg at aksjefondet har gått ned 4%. Da er det mange penger som mangler, og man har ikke lyst til å tømme et fond i nedgangstider. 

Tror man skal kunne få rundt 1,8% rente på høyrentekontoen til Komplett Bank. De er sikret med bankenes innskuddsgaranti opp til 2mill, så der er det minimal risiko for tap, og marginalt dårligere rente enn huslån idag. Mulig man kan få bedre rente i Santander eller andre kredittbanker? 

Rammelån er ikke spesielt stas det heller, for Finanstilsynet prøver å begrense muligheten til maksimalt 60%, og det har som regel høyere rente enn rent førstehjemsboliglån/BLU. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...