Fallacious Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Hei! Oppgaven sier "Finn et komplekst tall z slik at z + zi = (5 + i)/(8 + 2i)". Jeg forstår ikke hva oppgaven spør etter i det hele tatt.. og jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre for å løse den heller. Kan noen gi meg råd eller tips til hva jeg må gjøre? Jeg klarer helt fint å løse andre oppgaver som har med komplekse tall å gjøre, men dette forstår jeg virkelig ikke Takker på forhånd! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Et triks man ofte bruker i regning med komplekse tall er å gange eller utvide med den komplekst konjugerte, altså det du får hvis du bytter fortegn foran den imaginære delen. I dette tilfelle er det altså (8 - 2i). Utvid brøken på høyre side med det og se hva som skjer.. Lenke til kommentar
Fallacious Skrevet 20. september 2016 Forfatter Del Skrevet 20. september 2016 (endret) Et triks man ofte bruker i regning med komplekse tall er å gange eller utvide med den komplekst konjugerte, altså det du får hvis du bytter fortegn foran den imaginære delen. I dette tilfelle er det altså (8 - 2i). Utvid brøken på høyre side med det og se hva som skjer.. Tusen takk for svar. Det jeg egentlig sliter med å forstå er hva det vil si å finne et komplekst tall ut ifra et komplekst uttrykk.. Endret 20. september 2016 av Fallacious Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Et triks man ofte bruker i regning med komplekse tall er å gange eller utvide med den komplekst konjugerte, altså det du får hvis du bytter fortegn foran den imaginære delen. I dette tilfelle er det altså (8 - 2i). Utvid brøken på høyre side med det og se hva som skjer.. Tusen takk for svar. Det jeg egentlig sliter med å forstå er hva det vil si å finne et komplekst tall ut ifra et komplekst uttrykk.. z + zi = (5 + i)/(8 + 2i) Det betyr bare at du skal løse denne likninga for z på samme måte som du ville gjort hvis det var et vanlig reelt tall, og det sto x. Lenke til kommentar
Fallacious Skrevet 20. september 2016 Forfatter Del Skrevet 20. september 2016 Et triks man ofte bruker i regning med komplekse tall er å gange eller utvide med den komplekst konjugerte, altså det du får hvis du bytter fortegn foran den imaginære delen. I dette tilfelle er det altså (8 - 2i). Utvid brøken på høyre side med det og se hva som skjer.. Tusen takk for svar. Det jeg egentlig sliter med å forstå er hva det vil si å finne et komplekst tall ut ifra et komplekst uttrykk.. z + zi = (5 + i)/(8 + 2i) Det betyr bare at du skal løse denne likninga for z på samme måte som du ville gjort hvis det var et vanlig reelt tall, og det sto x. Takk! Nå har jeg utvidet brøken og fått (42 - 2i)/68 på høyre side. Kan jeg da bruke vanlige regneregler for å fjerne 68 i nevneren? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Jepp. Alle vanlige regneregler for likninger, gjelder uavhengig av om du løser for et reelt tall eller komplekst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå