Thomas Odiin Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Her bør rektoren gå litt roligere ut på banen synes jeg. Leder du en virksomhet som er satt til å forvalte radioaktivt materiale har du et ansvar for forsvarlig deponering av avfallet. Da blir det flåsete å si at man kunne gravd det ned. Jeg synes dette viser at naturfaglig kompetanse ligger dårlig an for tiden, og det er på sin plass å stille høyere krav ved inntak til lærerhøgskolene. Er det ikke litt søkt å omtale Sinsen skole som 'virksomhet som er satt til å forvalte radioaktivt materiale'? Poenget er jo nettopp at Sinsen skole *ikke* har kompetanse på forvalting av radioaktivt materiale og derfor kvitter seg med avfallet hos noen som kanskje har den kompetansen? At skoler og annen virksomhet rydder opp i 'gammel morro' er utelukkende positivt. Det blir bare teit når annen offentlig virksomhet skal legge hindre i veien. Nei, det er ikke søkt i det hele tatt! Du sier at "poenget er at Sinsen skole ikke har kompetanse på forvaltning av radioaktivt materiale" - jeg mener "problemet er at Sinsen skole ikke har slik kompetanse". Kunnskap om radioaktivitet er helt klart en del av naturfagpensum og skolene har i lang tid hatt naturfaglærere med slik kompetanse. At dette kompetansebehovet nå tydeligvis ikke er like naturlig lenger synes jeg sier en god del om hvor trange kår naturfaglig kompetanse har fått i skolen. Jeg mener derfor det er på høy tid at regjeringen stiller noen krav som kan bidra til å heve kompetansenivå, innstilling, status og lønn i skoleverket, slik at Norge kan stå bedre rustet for en fremtid hvor vi må produsere noe mer enn råvarer. Lenke til kommentar
Thomas Odiin Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 En Rektor som burde tatt utdanningen sin på nytt hvis han ikke forstår hvorfor den regningen kom Han forsto godt hvorfor den regningen kom, det er ikke det det er snakk om. Enig i at det burde være gratis. Tror nok rektoren har rett i at folk tenker "det er ikke så farlig" og graver det ned når prisen er så stiv. Det burde faktisk være slik at man får en liten sum penger for å rydde opp i ting som absolutt ikke burde være der. Enda verre er det når bedrifter dumper kjemikalier i naturen fordi det ikke er gunstig å betale for skikkelig behandling av avfall. Det er lett å be staten om å ta regningen på alt, men her snakker vi om en ganske stor miljøgevinst for en relativt lav pris. Jepp, noe som desverre er altfor vanlig rundt omkring i verden. Jeg mener ikke at staten skal ta regningen til alle bedrifter selvfølgelig, men institusjoner som en skole som leverer fra seg ting de ikke burde hatt i utgangspunktet er ikke det samme. Forurensingslovens §78 burde være tilstrekkelig til at rektor leverer inn farlig avfall selv om budsjettet til skolen må dekke noen kroner: "Har overtredelsen voldt fare for stor skade eller ulempe, eller det forøvrig foreligger skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes, men inntil 5 år dersom overtredelsen har voldt fare for menneskers liv eller helbred." Lenke til kommentar
Thomas Odiin Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Ett tonn avfall (uran) vil koste 2,8 milliarder kroner dersom du leverte det til Ife (2.800 kr per gram)! Det ante meg at håndtering av radioaktivt avfall er kostbart! I små mengder stemmer nok det. Den totale avhendingskostnaden for Norges 17 tonn radioaktivt avfall er estimert av Atkins og Oslo economics til 9 milliarder kroner. Det vil si 530 millioner kroner per tonn. Det er kun for sluttavhendingen, ikke mellomlagring og håndtering. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Ett tonn avfall (uran) vil koste 2,8 milliarder kroner dersom du leverte det til Ife (2.800 kr per gram)! Det ante meg at håndtering av radioaktivt avfall er kostbart! I små mengder stemmer nok det. Den totale avhendingskostnaden for Norges 17 tonn radioaktivt avfall er estimert av Atkins og Oslo economics til 9 milliarder kroner. Det vil si 530 millioner kroner per tonn. Det er kun for sluttavhendingen, ikke mellomlagring og håndtering. Uran er vel strengt tatt et drivstoff (eller basis for) som Ife normalt kjøper (betaler for) inn til drift av sine reaktorer? Ifølge Internett er unotert pris per gram uran ca kr 0,40. Det er halve prisen av hva den var for fire år siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå