zeebra Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 (endret) Her beskrives den virkelige realiteten om dagens situasjon i verden på en skremmende presis, konsis og kort måte. http://www.globalresearch.ca/we-are-the-new-nazis/5546623 Dog på Engelsk. Hvis noen virkelig ønsker og spør er det mulig jeg kan oversette til Norsk. Skrevet av en Amerikaner, sannsynligvis en pro-Amerikansk person som ønsker å stoppe USA sin kollaps og ondskap. Endret 19. september 2016 av zeebra 1 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 (endret) Sammenligningen er ubrukelig. Det går ikke an å invokere nazister uten videre bare fordi de sees som det ondeste av det onde.Det er vel nærmere å sammenligne USA med Romerriket. Endret 19. september 2016 av misanthrope 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Det er greit å sammenligne USA (eller andre land) med Tysklands nasjonalsosialisme (eller andre politiske rettninger) ettersom der er mange og viktige likhetstrekk. Dog, artikkelen som linkes til nevner ikke stort av spesifikke likhetstrekk, men ser ut til å begrense seg til at noe av det tyskerne gjorde var galt, og noe av det USA gjør er galt, dermed er USA den nye fanebæreren til nasjonalsosialismen. Samme problematikken vil man ha om man vil sammenligne med Romerriket. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 20. september 2016 Forfatter Del Skrevet 20. september 2016 Å sammenlikne med NAZI betyr ikke at man sammenlikner om de er sosialistiske eller ikke. NAZI brukes også som et samlebegrep om "fascisme og ondskap" i mange tilfeller. Blant annet i artikkelen. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Nazisme som analogi brukes vel heller om et samfunn som har kollapset til en totalitær stat der ondskap er en norm man må leve med. 1 Lenke til kommentar
sjeve Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Nazisme som analogi brukes vel heller om et samfunn som har kollapset til en totalitær stat der ondskap er en norm man må leve med. Ironisk nok, er det kommunisme som tilsvarer et samfunn som har kollapset til en totalitær stat der ondskap er en norm man må leve med. Nasjonalsosialismen var vel det stikk motsatte om man ser på utviklingen landet hadde etter at nettopp nazismen overtok og Hitler førte en pro-tysk politikk på alle plan, fremfor en pro-jødisk. Kommunismen derimot... Problemet med slik begrepsbruk og slengkommentarer viser seg tydelig når majoriteten av de som hiver fra seg slike kommentarer er historieløs, ignorante og virkelighetsfjerne samtidig. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Kommunismen var mye av det samme, men jeg ser ikke hvordan nazismen ikke passer inn. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 En sammenlikning med "Nazi" er aldri spot on, ingenting vi har i vesten (eller østen) idag kan sammenliknes med det tredje riket selv om forsmådde politiske motstandere av gjeldende styre nær sagt ustanselig drar disse usmakelige paralleller. Det som er positivt er at sammenlikningen har mistet sin verdi og troverdighet for lenge siden og at "alle" nå gjennomskuer de som prøver seg på dette som ideologisk styrte konspiratører. Ulv, ulv og det der... 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 20. september 2016 Forfatter Del Skrevet 20. september 2016 Nazisme som analogi brukes vel heller om et samfunn som har kollapset til en totalitær stat der ondskap er en norm man må leve med. Jo, det er også en god måte å si det på. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 20. september 2016 Forfatter Del Skrevet 20. september 2016 (endret) En sammenlikning med "Nazi" er aldri spot on, ingenting vi har i vesten (eller østen) idag kan sammenliknes med det tredje riket selv om forsmådde politiske motstandere av gjeldende styre nær sagt ustanselig drar disse usmakelige paralleller. Det som er positivt er at sammenlikningen har mistet sin verdi og troverdighet for lenge siden og at "alle" nå gjennomskuer de som prøver seg på dette som ideologisk styrte konspiratører. Ulv, ulv og det der... Har du overhode lest artikkelen? Den er veldig kort, så du kan godt lese den og hva den sier. Endret 20. september 2016 av zeebra Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 En sammenlikning med "Nazi" er aldri spot on, ingenting vi har i vesten (eller østen) idag kan sammenliknes med det tredje riket selv om forsmådde politiske motstandere av gjeldende styre nær sagt ustanselig drar disse usmakelige paralleller. Det som er positivt er at sammenlikningen har mistet sin verdi og troverdighet for lenge siden og at "alle" nå gjennomskuer de som prøver seg på dette som ideologisk styrte konspiratører. Ulv, ulv og det der... Har du overhode lest artikkelen? Den er veldig kort, så du kan godt lese den og hva den sier. Nei, ble turned off av trådtittelen, prøver å ligge unna alt som går ned den stien der. Men leste den nå og må si jeg ikke fatter hvorfor han skal gjøre en helt perfectly fine liten artikkel om ting som faktisk har funnet sted om til søppel ved å skrive inn Hitler når det dro seg til der på slutten. Med det så tapte både han og leserne, synd med de som aldri klarer å styre seg for slikt. 2 Lenke til kommentar
sjeve Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Kommunismen var mye av det samme, men jeg ser ikke hvordan nazismen ikke passer inn. Mye av det samme av hva? Nøyaktig det du skriver, ér det kommunismen var, så nært det er mulig å dra et eldre politisk modell inn i denne settingen. Nazismen kan ikke på noen måte sammenlignes, og det vil en hver politisk lærd person godta. Istedet for å ikke se hvordan nazismen ikke passer inn, så burde du spørre HVORFOR den passer inn. Det er ikke mange tingene jeg kommer på fra min historiske kunnskap om det tredje riket som på noen måte kan bekrefte en slik tåkete og til dels latterlig sammenligning. Gjerne opplys meg. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 21. september 2016 Forfatter Del Skrevet 21. september 2016 Kommunismen var mye av det samme, men jeg ser ikke hvordan nazismen ikke passer inn. Mye av det samme av hva? Nøyaktig det du skriver, ér det kommunismen var, så nært det er mulig å dra et eldre politisk modell inn i denne settingen. Nazismen kan ikke på noen måte sammenlignes, og det vil en hver politisk lærd person godta. Istedet for å ikke se hvordan nazismen ikke passer inn, så burde du spørre HVORFOR den passer inn. Det er ikke mange tingene jeg kommer på fra min historiske kunnskap om det tredje riket som på noen måte kan bekrefte en slik tåkete og til dels latterlig sammenligning. Gjerne opplys meg. Du kan f.eks ikke sammenlikne Reichtag brannen med 9/11 som begge åpnet for økte autoritære metoder i landene det gjelder, frarøvelse av borgeres rettigheter og ting som rettferdiggjørelse av kriger og ubegrensede arrestasjoner i hemmelige fengsler uten arrestordre og slike ting. Det er ikke sammenliknbart? Å fiendegjøre en gruppe mennesker er heller ikke sammenliknbart? For NAZIene var det kommunister, for USA er det muslimer. Her skraper vi bare overflaten. Her er det kun snakk om Reichtag brannen og 9/11 sammenlikning, kun en knøttliten del av likhetene (som er rimelig identiske) mellom USA og NAZI Tyskland. Militært fokus, nasjonalisme, overlegenhetsfølelse er jo 3 videre ting som kan nevnes i samme slengen. Propaganda og løgner for å drive krig, og fokus på verdensdominanse og spredelse av sitt eget tyranniske system ved globale diktat og maktmisbruk? Ingenting som minner om NAZI Tyskland i USA? Neida.... Tydelig at USA sin hjernevasking er meget effektiv. Mange som onanerer til USA sitt flagg tydeligvis. Har de dame, tegner de nok USA flagg på henne. USA brillene må alltid være på. Fy faen for en gjeng. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Så, del med oss hva du har tenkt å gjøre med saken annet enn å syte på forum og se masse youtube videoer? kjøre et par fly inn i WTC? Ånei det er gjort allerede.. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 22. september 2016 Forfatter Del Skrevet 22. september 2016 Så, del med oss hva du har tenkt å gjøre med saken annet enn å syte på forum og se masse youtube videoer? kjøre et par fly inn i WTC? Ånei det er gjort allerede.. Jeg vil vel kun predikere for ekte demokrati, hvor folket faktisk har makt, slik folk kan si nei til tyranniet. Så får jeg håpe at noen andre innser jeg har rett og også predikterer for ekte demokrati. Hvis nok folk innser at folkets makt kan hindre tyranniet fra å kontrollere samfunnet vårt, så har vi jo en mulighet. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Rikdsdagsbrannen og 11 september- angrepet. De respektive landenes ideologiske fiender angrep viktige symboler. Ja, og hva så? Det viser jo bare at ideologier kan være like farlige som nasjoner. Militært fokus, nasjonalisme, overlegenhetsfølelse Vis meg et land uten nasjonalisme. En kultur uten overlegenhetsfølelse. Tydelig at USA sin hjernevasking er meget effektiv. Mange som onanerer til USA sitt flagg tydeligvis. Har de dame, tegner de nok USA flagg på henne. USA brillene må alltid være på. Fy faen for en gjeng. Du klarte å holde deg saklig i sånn cirka to setninger. Gi oss fler punkter til sammenligning, så vi kan diskutere dem. Burde ikke være vanskelig hvis det er så mange som du påstår. Endret 23. september 2016 av misanthrope Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Vis meg et land uten nasjonalisme. En kultur uten overlegenhetsfølelse. Det er relativt mange land som ikke har en så fremtredende nasjonalisme som Norge, jeg vil vel si de aller fleste, inkludert USA. De land som jeg finner har minst nasjonalisme er stort sett fattige land, der forakten for politikerne er svært høy, hvilket er tilfelle mange steder. Lenke til kommentar
sjeve Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Du kan f.eks ikke sammenlikne Reichtag brannen med 9/11 som begge åpnet for økte autoritære metoder i landene det gjelder, frarøvelse av borgeres rettigheter og ting som rettferdiggjørelse av kriger og ubegrensede arrestasjoner i hemmelige fengsler uten arrestordre og slike ting. Det er ikke sammenliknbart? Å fiendegjøre en gruppe mennesker er heller ikke sammenliknbart? For NAZIene var det kommunister, for USA er det muslimer. Her skraper vi bare overflaten. Her er det kun snakk om Reichtag brannen og 9/11 sammenlikning, kun en knøttliten del av likhetene (som er rimelig identiske) mellom USA og NAZI Tyskland. Militært fokus, nasjonalisme, overlegenhetsfølelse er jo 3 videre ting som kan nevnes i samme slengen. Propaganda og løgner for å drive krig, og fokus på verdensdominanse og spredelse av sitt eget tyranniske system ved globale diktat og maktmisbruk? Ingenting som minner om NAZI Tyskland i USA? Neida.... Tydelig at USA sin hjernevasking er meget effektiv. Mange som onanerer til USA sitt flagg tydeligvis. Har de dame, tegner de nok USA flagg på henne. USA brillene må alltid være på. Fy faen for en gjeng. Vi kan sammenligne alle "lignende" hendelser med alle land i hele verden, gjennom hele historien. Det er ikke noe spesielt for nazismen, nazier, nasjonalister eller hva som helst. Frarøvelse av borgeres rettigheter har, og er fremdeles hyppigst i ikke-vestlige land, så der har man hauger av langt bedre eksempler enn "naziene", det også fra moderne tid. Det du ikke nevner er jo at frarøvelsen av borgeres rettigheter var ikke bare dét. Det var først og fremst, ifølge makten i den tiden, et nødvendig tiltak for å bekjempe kommunistene. Det gjelder altså en spesifikk ekstremistisk gruppe fanatikere. Det var ikke slik at hele tyskland kjente et stram reglement, som f.eks at kvinner ikke har lov å gå ut i gatene uten å være innpakket i dynetrekk. Vi ser også her at det finnes moderne, og bedre eksempel på "frarøvelse av borgerrettigheter". Dessuten definerte nasjonalsosialistene (som du kaller nazier) hva som var en faktisk tysk borger. Tyskland er for tyskere sa dem, så "borgere"? Hvem kan vel tale mot dét? Det er jo litt som å si at jeg sier at naboen min er en drittsekk som menerat jeg bør få bo på min eiendom slik jeg vil og at jeg har førstrett på mitt eget stykke jord. USA er da ikke mot muslimer? Det er jo en løgn. At borgere i USA synes det er vanvittig at statsmakten likestiller dem med det "opprinnelige" folk er jo en helt annen sak. Dessuten er vel Obama så frampå (som representant for USA) at han sier at de som gjør slike fæle ting ikke er muslimer en gang. IS er jo ikke muslimer i følge han. Jeg tror du snakker om islamisme, eller lignende. Hemmelige fengsler, arrestasjoner uten arrestordre og "slike ting" gjør samtlige land i hele verden den dag i dag. Det er ingenting spesielt, eller direkte sammenlignbart mellom nazisvina og USA, noe mer enn andre land, som f.eks Tyskland, per dags dato. Jeg ser fremdeles bare en desperat tvilholdelse til å bruke nazisme-sammenligningen for dens slagkraft, og ikke fordi det faktisk er sammenlignbart. Militært fokus var ikke noe spesielt for nazistene, heller ikke nasjonalisme. Overlegenhetsfølelse? Jeg vet ikke en gang hva du vil med det begrepet. En hver undertrykket nasjonalstat med en viss integritet vil utfolde en viss stolthet, suverenitet og ønske om å slå tilbake på de som har prøvd å holde dem nede. Du kaller det overlegenhetsfølelse for hva ladningen i ordet er, jeg kaller det helt normalt (utifra et historisk perspektiv). Vi har også her hauger av moderne og BEDRE eksempel på det per dags dato. Nazistene er ikke noe "spesielt" på noen som helst måte her, bortsett fra at de var en ledende part i den siste verdenskrigen. "overlegenhetsfølelse" i den forstand du bruker det ordet, så er vel Nord-Korea, Sør-Korea, Japan, Kina, Russland bedre eksempel. Vi MÅ ikke dra inn naziene i alt, bare fordi ordet er mer negativt ladet enn "nord-korea". Propaganda og løgner er det noe alle nasjoner bedriver. Propagandaen til nazistene var dog veldig spesiell, fordi den bygget opp under en nasjon, et folk, og mange av de menneskeskeligt naturlige. Istedet for å si at "vi må kjempe mot noen som vil gjenreise sin nasjon", så sa Tyskland "vi må gjenreise vår nasjon/rike", i bunn og grun. Det funker selvfølgelig bedre når det henger litt mer i virkeligheten, ikke sant? Når vi ser på propagandaen i dag, i mange land moderne land, så har vi eksempler så er så hårreisende at Goebbels fremstår som en spirrevipp. Tyskland holder jo koken ekstremt bra i dag også, så man kunne jo faktisk ha sammenlignet dagens tyskland istedet for naziene. Men dte hadde vel ikke funka så bra, siden de i dag ikke kalles "nazi". Når det kommer til den latterlige hjernevaskingen i USA, så er jeg enig i at det ikke er bra greier, men ikke fordi de har et patriotisk forhold til landet sitt, men fordi det er på mange gale primisser (skapt av propaganda og indoktrinering). Nasjonalisme er noe alle land i hele verden har innebygget i folkesjela. Større og mindre grad er variert over kloden, men alt i alt, så er det rart vi ikke drar frem Japanerne her. De er langt mer "nasjonalistisk" enn hva USA er, og Nord-Korea er vel de som virkelig viser hva det betyr, uten at vi egentlig vet så mye om det. I samtlige poeng her, så er uansett, om man MÅ bruke et land fra tiden der det tredje riket viste baller, så er jo kommunistene det ypperste av ondskap. Men jeg forstår jo at det er nazistene som får tynet, siden kommunistene vant krigen, og fordi kommunisme ikke er like negativt ladet ute blandt folk. Dette er likefullt patetisk uansett hvordan man prøver å vrenge det til at denne sammenligningen holder vann. Lenke til kommentar
sjeve Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Vis meg et land uten nasjonalisme. En kultur uten overlegenhetsfølelse. Det er relativt mange land som ikke har en så fremtredende nasjonalisme som Norge, jeg vil vel si de aller fleste, inkludert USA. De land som jeg finner har minst nasjonalisme er stort sett fattige land, der forakten for politikerne er svært høy, hvilket er tilfelle mange steder. Jeg begynner å lure litt på hva du tror nasjonalisme betyr, og hvor du har denne fantasien fra. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Jeg begynner å lure litt på hva du tror nasjonalisme betyr, og hvor du har denne fantasien fra. Denne fantasien om nasjonalismen oppsto vel på 1700-tallet, og i Norge har vi fått den inn med morsmelka: fra den offentlige barnehage, via 17.mai-tog, indoktrinering i offentlige skolen, statstyrte media, etc. Her er en 4 minutters lett forklaring av fenomenet https://www.youtube.com/watch?v=2DfvYo_Cmyg Ellers anbefales Benedict Andersons bok "Imagined Communities" For de som har mer tid (45min) så ta en titt på invervju med Benedict Anderson (Går til 4. minutt, ettersom dette er fra Hollandsk TV og begynnelsen er på Hollandsk [eller Indonesisk?]). https://www.youtube.com/watch?v=cNJuL-Ewp-A Endret 23. september 2016 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå