Gå til innhold

Alle forurenset mer enn Volkswagen: - Dette er den virkelige dieselgate-skandalen

Anbefalte innlegg

Bilbransjen ønsker at en modell kan produseres i 7-8 år uten tekniske endringer. Det gir størst økonomisk gevinst. Alle endringer underveis i livsløpet må kunne forsvares med økt salg, ellers gir det negativ effekt på bunnlinja totalt sett for modellen. Enkelte kosmetiske endringer påregnes for å holde interessen oppe og kunne lage nytt salgsmateriell.

Når det gjelder motorer så har de erfart at hvis de introduserer en ny motor så må de pushe den til eksisterende modeller for at disse ikke skal oppfattes som gammeldags, dermed blir dette ofte timet med en lett kosmetisk makeover (midtlivsoppdatering) for å kunne lansere en 'ny' versjon.

Og de er satt i dette mønsteret. Der ser vi at grunnlaget er lagt for "disruptive technology". Det er ikke nødvendigvis sånn at alle de tradisjonelle bilmerkene kommer til å takle overgangen til alternative energikilder. 

Som et apropos/hjertesukk på manglende vilje til å innovere: Når FM-nettet slukkes her om tre måneder, 16 dager, fire timer og noe smått, er det godt mulig at ingen av bilene jeg disponerer på det tidspunktet har fungerende radio. At dette skjer kan ikke ha kommet som en bombe på leverandørene i det norske markedet. Det er heller ikke sånn at radio-produsentene har sett på DAB som noe mystisk, uoppnåelig noe - ettermarkedet bugner over av produkter og har gjort det siden vi først hørte om DAB. Produsentene og leverandørene har bare i det lengste ønsket å selge radioer som ville bli utdaterte etter en passe lang stund. Nå er forhåpentligvis FM-baserte radioer som innstegsmodeller faset ut av de fleste modellene, men jeg tør jommen ikke banne på det. 

Du har så rett. Det er penger å spare på å utstyre alle bilene med en radio som kan brukes i alle land i forhold til å levere ekstra funksjonalitet som bare kan brukes i noen land. 

At norske forbrukere har akseptert å kjøpe biler med FM-radio helt opp til i år er nå heller tragisk. 

Har kjøpt bruktbil så jeg er i samme situasjon selv, og som mange andre kan jeg ikke bytte ut radioen med en generisk fordi styringen til kjørekomputeren sitter i radioen. Men jeg regner med at det kommer noen nye modeller eller blir supersalg på RDS-mottagere/adaptere utpå neste år. :-) Evt. får jeg klare meg med avspilt musikk til jeg bytter bil igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...